JaVel Skrevet 29. mars 2021 #11661 Del Skrevet 29. mars 2021 Ellevill skrev (20 timer siden): Jeg forstår ikke den sårbarheten man åpner for ved å utlevere sitt (og andres) privatliv, jeg hadde nærmest blitt paranoid av det. Og hadde heller ikke orket å være «på» hele tiden med posting på SoMe. Men uansett, det ene eller det andre... Jeg synes han virker som en fin fyr og er imponert over hvor godt norsk han har lært seg før han kom til Norge. Og jeg tenker det må være ekstra utfordrende å lære språk på en dialekt (sannsynligvis), og så komme hit hvor du skal forholde deg til bergensk uttale og ord i tillegg. (Ikke til forkleinelse om dialekter eller noe, jeg bare tenker at dette må gjøre det veldig mye mer komplisert.) Jeg håper det går bra med de og at han får seg en jobb etterhvert. Jeg krysser virkelig fingrene for at dette får en lykkelig slutt, for det er jammen risikosport de har begitt seg ut på, der faren er den mest sårbare og som har mest å tape. For å rette på deg. Alle talespråk er dialekt. Tror heller ikke det er vanskeligere å lære seg sognedialekt versus oslo-dialekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11662 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) Antirobe skrev (9 timer siden): Mitt barn går på 2.trinn, og de har enda ikke lært å Google noe som helst. Støtter ikke eksponering av barn på nett, men det er åpenbart stor forskjell fra skole til skole. På mitt barns skole har de fokus på lesing og matte, ikke så mye på internett. Mange barn på første trinn kan ikke engang lese, så hvilke skole er det barn går på der 6-åringer Googler familien sin? Tilføyelse: jeg hadde tatt en prat med ledelsen på skolen, hadde jeg fått vite at mitt barn ble vitne til offentlig uthengelse av andre barn i klassen på den måten. Om et barn blir eksponert på nett, og lærer hadde følt at det var for mye, håper jeg at det hadde blitt tatt direkte med foreldrene. Ikke barnet. Det er jo helt hårreisende. På hvilken måte mener du at det er lærerens ansvar å snakke med foreldrenes eksponering på internett? Det er ikke bare snakk om utlevering av barnet, men foreldrenes sex-liv, kropp osv. Det er en privatsak som blir offentlig ved å legge det på internett og som garantert kommer til å påvirke barnas liv på en eller annen måte. Barn er barn, de kan være hensynsløse og det er dessverre mye mobbing blandt barn. Å tro at feks unge gutter ikke kommer til å si noe om de oppdager mora til en klassekamerat i gjennomsiktig undertøy på internett er som å tro på julenissen. I Mette sitt tilfelle feks info om at hun og mannen hadde sex i huler er ingenting som har noe på internett å gjøre. Jeg kan til en viss grad forstå det om man tjener bøttevis med cash på utleveringen, men Mette lever på ingen måte av bloggen. Endret 29. mars 2021 av FotbaIlflua 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11663 Del Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (11 minutter siden): På hvilken måte mener du at det er lærerens ansvar å snakke med foreldrenes eksponering på internett? Det er ikke bare snakk om utlevering av barnet, men foreldrenes sex-liv, kropp osv. Det er en privatsak som blir offentlig ved å legge det på internett og som garantert kommer til å påvirke barnas liv på en eller annen måte. Barn er barn, de kan være hensynsløse og det er dessverre mye mobbing blandt barn. Å tro at feks unge gutter ikke kommer til å si noe om de oppdager mora til en klassekamerat i gjennomsiktig undertøy på internett er som å tro på julenissen. I Mette sitt tilfelle feks info om at hun og mannen hadde sex i huler er ingenting som har noe på internett å gjøre. Jeg kan til en viss grad forstå det om man tjener bøttevis med cash på utleveringen, men Mette lever på ingen måte av bloggen. Eg husker innlegget å det er flere år siden. Det sto ikke at di skulle ha sex men du kunne lese det mellom linjene altså ikke direkte. Har prøvd å google det men finner det ikke. Sikkert slettet. Så det er her inne slik informasjon står ikke andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11664 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (1 minutt siden): Eg husker innlegget å det er flere år siden. Det sto ikke at di skulle ha sex men du kunne lese det mellom linjene altså ikke direkte. Har prøvd å google det men finner det ikke. Sikkert slettet. Så det er her inne slik informasjon står ikke andre steder. Eg tror det var at det var det eneste stedet di hadde alenetid eller noe sånt. Di bodde hos H sin familie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11665 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (6 minutter siden): Eg husker innlegget å det er flere år siden. Det sto ikke at di skulle ha sex men du kunne lese det mellom linjene altså ikke direkte. Har prøvd å google det men finner det ikke. Sikkert slettet. Så det er her inne slik informasjon står ikke andre steder. Lage baby i fjellhuler heter innlegget, ikke nødvendig å lese mellom linjene her.... Selve innlegget er slettet, men tittelen på innlegget kommer likevel opp ved et enkelt google-søk. Jeg synes det er veldig spesielt at du har fokus på de som påpeker hva som har blitt skrevet og lagt ut istedenfor å fokusere på den som faktisk legger ut slik info om eget (sex)liv. Om hun ikke hadde lagt det ut hadde ingen her inne skrevet om det heller. Bloggere blir mer og mer grenseoverskridende og trenger gjerne fremmede menneskers input for å kunne justere kompasset sitt innimellom når nærmeste familie ikke gjør det. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 29. mars 2021 #11666 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) Trude4 skrev (11 minutter siden): Eg husker innlegget å det er flere år siden. Det sto ikke at di skulle ha sex men du kunne lese det mellom linjene altså ikke direkte. Har prøvd å google det men finner det ikke. Sikkert slettet. Så det er her inne slik informasjon står ikke andre steder. Inlägget het ”Lage baby i fjell-huler”. Om du inte anser dét som direkt, men som att läsa mellan raderna, tror jag du är ganska ensam om den uppfattningen. Tog ett Google-sök att hitta. Linken till inlägget på FB är död för hon raderade inläggen, men internet glömmer aldrig. Endret 29. mars 2021 av Hei2016 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11667 Del Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (5 minutter siden): Lage baby i fjellhuler heter innlegget, ikke nødvendig å lese mellom linjene her.... Selve innlegget er slettet, men tittelen på innlegget kommer likevel opp ved et enkelt google-søk. Jeg synes det er veldig spesielt at du har fokus på de som påpeker hva som har blitt skrevet og lagt ut istedenfor å fokusere på den som faktisk legger ut slik info om eget (sex)liv. Om hun ikke hadde lagt det ut hadde ingen her inne skrevet om det heller. Bloggere blir mer og mer grenseoverskridende og trenger gjerne fremmede menneskers input for å kunne justere kompasset sitt innimellom når nærmeste familie ikke gjør det. OK. Men vi har alle et ansvar. Er du bekymret for barn som vil lese så tar du din del av ansvaret uansett om en blogger var dum nok til å ha en sånn overskrift. Men hvorfor justere kompasset på noe som er skrevet flere år siden og slettet? Internet glemmer aldri men å si at du er bekymret for blogger barna å så dra frem ting som en gammelt og slettet hele tiden er ikke helt i vater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 29. mars 2021 #11668 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (1 minutt siden): OK. Men vi har alle et ansvar. Er du bekymret for barn som vil lese så tar du din del av ansvaret uansett om en blogger var dum nok til å ha en sånn overskrift. Men hvorfor justere kompasset på noe som er skrevet flere år siden og slettet? Internet glemmer aldri men å si at du er bekymret for blogger barna å så dra frem ting som en gammelt og slettet hele tiden er ikke helt i vater. Flere år? Er vell sånn 2 år pluss/minus og akkurat dette tema blir ikke glemt så lett, da det rett og slett har vært mye "unormalt" mye deling av privatlivet etter de to innledet et forhold og bloggen skjøt fart 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11669 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (1 minutt siden): OK. Men vi har alle et ansvar. Er du bekymret for barn som vil lese så tar du din del av ansvaret uansett om en blogger var dum nok til å ha en sånn overskrift. Men hvorfor justere kompasset på noe som er skrevet flere år siden og slettet? Internet glemmer aldri men å si at du er bekymret for blogger barna å så dra frem ting som en gammelt og slettet hele tiden er ikke helt i vater. Det er jo ikke slettet, overskriften, som jo er all info man egentlig trenger, ligger jo fremdeles på internett for alle å se. Ikke prøv å legge ansvaret for hva hennes barn kan se på internett om henne på meg. Hvordan skal man diskutere uten å henvise til fakta og dokumentasjon? Det er faktisk i mot forumreglene å ikke dokumentere påstandene sine. Det samme er det med brukerdebatt, som du nå holder på med. Just sayin'... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11670 Del Skrevet 29. mars 2021 Tildittbeste skrev (Akkurat nå): Flere år? Er vell sånn 2 år pluss/minus og akkurat dette tema blir ikke glemt så lett, da det rett og slett har vært mye "unormalt" mye deling av privatlivet etter de to innledet et forhold og bloggen skjøt fart Eg forstår ikke logikken med å synnes synd på Blogger barn å så gjenta ting som er skrevet for noen år siden som er slettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11671 Del Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke slettet, overskriften, som jo er all info man egentlig trenger, ligger jo fremdeles på internett for alle å se. Ikke prøv å legge ansvaret for hva hennes barn kan se på internett om henne på meg. Hvordan skal man diskutere uten å henvise til fakta og dokumentasjon? Det er faktisk i mot forumreglene å ikke dokumentere påstandene sine. Det samme er det med brukerdebatt, som du nå holder på med. Just sayin'... Da skal eg tipse henne om slett meg siden innlegget er slettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11672 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (10 minutter siden): Da skal eg tipse henne om slett meg siden innlegget er slettet. Det må du gjerne gjøre. Du kan med det samme tipse henne om å slutte å legge ut personlig info. Mannen hennes søker nå jobber. Det er ikke uvanlig at potensielle arbeidsgivere googler søkere. Tror du arbeidsgivere vil ansette en voksen mann som trenger hjelp av kona til å ta bussen alene, feks? Og som generelt framstår som uvanlig hjelpeløs til å være en voksen mann? Eks et av de siste blogginnleggene om når han skulle på politistasjonen og ordne papirene, hvor han fikk så høyt stressnivå at Mette måtte være med ham inn. H er ikke norsk, og har en helt annen oppdragelse og kultur. Jeg tror ikke han forstår omfanget av å bli stakkarsliggjort på denne måten og hvor lite Norge (og Bergen) egentlig er. Han klarer ikke ting som det er forventet at norske barn klarer, arbeidsgivere ønsker selvstendige medarbeidere. Når han hele livet har jobbet i serveringsbransjen men ikke ønsker det nå er jo mulighetene små for å få seg jobb. Med 250k permitterte i Norge pr nå er det lange køer for å få jobb over alt, spesielt i matbutikker som Mette snakker om at han kanskje kan få jobb. Hvorfor velge H foran en som kan språket og er mer selvstendig? 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunabelle Skrevet 29. mars 2021 #11673 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (17 minutter siden): Da skal eg tipse henne om slett meg siden innlegget er slettet. Da kan du samtidig tipse henne om å holde privatlivet, privat! Det er nok det aller beste tipset du kan gi henne. Både av hensyn til henne selv, men enda viktigere; av hensyn til de rundt henne. Hun kommer sannsynligvis til å angre dypt, bittert og inderlig på alt hun deler. Om ikke hun gjør det akkurat nå, så kommer hun til å gjøre det på et senere tidspunkt. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 29. mars 2021 #11674 Del Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (3 minutter siden): Det må du gjerne gjøre. Du kan med det samme tipse henne om å slutte å legge ut personlig info. Mannen hennes søker nå jobber. Det er ikke uvanlig at potensielle arbeidsgivere googler søkere. Tror du arbeidsgivere vil ansette en voksen mann som trenger hjelp av kona til å ta bussen alene, feks? Og som generelt framstår som uvanlig hjelpeløs til å være en voksen mann? Eks et av de siste blogginnleggene om når han skulle på politistasjonen og ordne papirene, hvor han fikk så høyt stressnivå at Mette måtte være med ham inn. H er ikke norsk, og har en helt annen oppdragelse og kultur. Jeg tror ikke han forstår omfanget av å bli stakkarsliggjort på denne måten og hvor lite Norge (og Bergen) egentlig er. Han klarer ikke ting som det er forventet at norske barn klarer, arbeidsgivere ønsker selvstendige medarbeidere. Når han hele livet har jobbet i serveringsbransjen men ikke ønsker det nå er jo mulighetene små for å få seg jobb. Med 250k permitterte i Norge pr nå er det lange køer for å få jobb over alt, spesielt i matbutikker som Mette snakker om at han kanskje kan få jobb. Hvorfor velge H foran en som kan språket og er mer selvstendig? Nå er H i et fremmed land med fremmede kultur og fremmed språk. Eg hadde synnes det var verre om hun ikke hadde stillt opp for mannen sin. Skulle eg bo i Tyrkia og min mann ikke ville vise meg hvordan bussene fungerte og være med inn på offentlige kontorer hadde eg vært utrolig skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunabelle Skrevet 29. mars 2021 #11675 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (2 minutter siden): Nå er H i et fremmed land med fremmede kultur og fremmed språk. Eg hadde synnes det var verre om hun ikke hadde stillt opp for mannen sin. Skulle eg bo i Tyrkia og min mann ikke ville vise meg hvordan bussene fungerte og være med inn på offentlige kontorer hadde eg vært utrolig skuffet. Selvfølgelig skal hun hjelpe han, det er det ingen som sier noe i mot. Men hun trenger ikke å fremstille det på en offentlig blogg som om han er bortimot hjelpeløs og ikke klarer å tenke selv eller løse situasjoner under litt press. Hun ønsker å fremstille seg selv på en rosenrød måte og vise hvor mye hun gjør for ham, samtidig så viser hun at han tilsynelatende er som et barn og ikke klarer seg selv. Det er ikke positivt i en jobbsøkerprosess. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11676 Del Skrevet 29. mars 2021 Trude4 skrev (1 time siden): Nå er H i et fremmed land med fremmede kultur og fremmed språk. Eg hadde synnes det var verre om hun ikke hadde stillt opp for mannen sin. Skulle eg bo i Tyrkia og min mann ikke ville vise meg hvordan bussene fungerte og være med inn på offentlige kontorer hadde eg vært utrolig skuffet. Selvsagt skal man være behjelpelig ved behov. Men hun framstiller ham som usedvanlig uselvstendig, det er IKKE bra for H eller henne. Hun skriver og er ikke åpen for at andre kan tolke det hun skriver på en annen måte enn hun selv intenderer, da er det hat og hets. Hun kan ikke bestemme hvordan andre tolker det hun kommuniserer, og det og potensielle konsekvenser av dette MÅ hun faktisk forholde seg til. Worst case saboterer hun mulighetene hans for jobb ved å holde på på denne måten. Jeg oppfatter ham som uselvstendig og lite hardarbeidende basert på det hun selv har kommunisert. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 29. mars 2021 #11677 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) Trude4 skrev (1 time siden): Da skal eg tipse henne om slett meg siden innlegget er slettet. Nu har Mette erkänt att hon läser här inne innemellan, men ja, gör du gärna det. I samma varv kan du tipsa henne om att det inte är nån skillnad på att hänga ut nån i själva blogginlägget eller hänga ut nån tre gånger blogginlägget’s kommentarsfält. Mette tycker ju inte om sånna som hänger ut andra, så tråkigt att hon gör det utan att fatta det själv. Det krockar lite med hennes ”åh, så snäll”-narrativ som hon försöker bygga up runt sig själv. Endret 29. mars 2021 av Hei2016 *tre, inte fyra 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 29. mars 2021 #11678 Del Skrevet 29. mars 2021 Hei2016 skrev (7 minutter siden): Nu har Mette erkänt att hon läser här inne innemellan, men ja, gör du gärna det. I samma varv kan du tipsa henne om att det inte är nån skillnad på att hänga ut nån i själva blogginlägget eller hänga ut nån fyra gånger blogginlägget’s kommentarsfält. Mette tycker ju inte om sånna som hänger ut andra, så tråkigt att hon gör det utan att fatta det själv. Det krockar lite med hennes ”åh, så snäll”-narrativ som hon försöker bygga up runt sig själv. Blogginnlegget er endret nå, men den opprinnelige beskrivelsen av utseende er fremdeles i kommentarfeltet ja. Der hun også gir utrykk for at hun ikke er enig at det var en for detaljert beskrivelse av utseende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei2016 Skrevet 29. mars 2021 #11679 Del Skrevet 29. mars 2021 (endret) FotbaIlflua skrev (25 minutter siden): Selvsagt skal man være behjelpelig ved behov. Men hun framstiller ham som usedvanlig uselvstendig, det er IKKE bra for H eller henne. Hun skriver og er ikke åpen for at andre kan tolke det hun skriver på en annen måte enn hun selv intenderer, da er det hat og hets. Hun kan ikke bestemme hvordan andre tolker det hun kommuniserer, og det og potensielle konsekvenser av dette MÅ hun faktisk forholde seg til. Worst case saboterer hun mulighetene hans for jobb ved å holde på på denne måten. Jeg oppfatter ham som uselvstendig og lite hardarbeidende basert på det hun selv har kommunisert. Jag uppfattar det på samma sätt som dig. Tyvärr kan inte förmedlaren bestämma att mottagaren’s uppfattning är fel. Det er förmedlaren’s ansvar att förmedla på ett sätt där mottagaren uppfattar det förmedlaren önskar. Har skrivit det förr, och skriver igen; Tydligt, neutral skriftligt kommunikation är svårt (om man inte behärskar det). Med över 250.000 arbetslösa i Norge nu, vars mestadels talar norska, bra engelska eller svenska och har arbetserfarenhet upparbetat i Norge är jag heller inte så säker på om jag så bastant hade skrivit ut vad hennes man absolut inte vill jobba med- som dessutom är det enda jobb han har ordentligt erfarenhet med. Jag tror inte det i nuläge bara är att välja från översta hyllan, bara så där, i första hand. På sikt- kanske. Är det lov att drömma, önska och jobba på för att uppnå- absolut. Är det realistiskt i nuläget- nej. Endret 29. mars 2021 av Hei2016 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 29. mars 2021 #11680 Del Skrevet 29. mars 2021 Den viktigste formen for kvalifisering når man velger å søke jobb som ufaglært i Norge må jo være å ta førerkortet. Ordne barnevakt nå og ut å kjør 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg