Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

At ikke bloggere kan lese korrektur. Får kløe av alle skrivefeil og bruk av dialekt. Dialekt er ikke skriftspråk!

• Liker 22
Skrevet
Nussepus skrev (57 minutter siden):

At ikke bloggere kan lese korrektur. Får kløe av alle skrivefeil og bruk av dialekt. Dialekt er ikke skriftspråk!

Enig. 
Vet ikke hvorfor jeg gidder irritere meg, men gjør det når hun ikke vet forskjellen på en landsby og landsbygda.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Flaut at hun fortsetter å rante om denne bloggkrigen på snap. Nå er hun også pissed på en annen blogger/KG-bruker.  Snork.... men det minte meg på at jeg mer enn en gang har tenkt at MA kunne lært mye av denne bloggeren. Akkurat hovedtema for bloggen er nok ikke helt midt i mitt interessefelt, men dette er en langt mer profesjonell blogger som har en klar rød tråd, som leverer appelerende innlegg innenfor sitt spekter daglig, promoterer andre i tillegg til å donere materialer etc til gode formål, og som krydrer i passende mengder med historier fra sitt eget liv - der er det også mange sterke budskap å hente. Heller enn å furte burde MA ta litt læring.

Endret av Manannan
  • Liker 14
Skrevet (endret)
Surikatt skrev (9 timer siden):

Skulle ikke Mette Ask skjerme datteren fra bloggen ?  Nå er det innlegg på innlegg og bilder av barnet bakfra. Merkelig det der at de tror det ikke er eksponering når bildet tas bakfra. Hadde du likt det om noen tok bilder av deg bakfra og la det ut på Internett uten at du visste det? 

vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Veldig mange bloggerbarn takker de mange oppegående samfunnsengasjerte  "kjærringene"  her på Kvinneguiden.  For et par år siden ble det satt et kritisk flombelys på eksponering av barn i ord og bilder på offentlige blogger.  Dette førte til en stor debatt i riksmedia med kritiske kommentarer fra blant annet Barneombudet, Barne og familieministeren, Redd Barna og Norges  fremste innen emnet, Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy Tore Mørch.  

Sitat fra spesialrådgiver hos Redd Barna, Sara Eline Grønvold i linken over her.  Hun mener barn kan bli frarøvet privatlivet sitt med eksponering i ord og bilder i offentlige sosiale medier.  Hun skriver at det er en viktig forskjell på det som er juridisk ulovlig, og det som er etisk forsvarlig.

Videre skriver hun at Barneloven sier at foreldreansvaret skal utøves til barnas beste.  I tillegg kommer FNs Barnekonvensjon til anvendelse som gir barn rett til medvirkning.  Dette betyr i praksis at barnet selv skal delta i beslutninger om hva som skal deles.  Selv små barn skal spørres om det er greit. .  Grønvold er jurist og forfatter av boken " Barn og personvern".

Jeg legger inn for egen regning.  Husk at barn er lojale overfor foreldre.  Gjør som mora/faren din sier.  Veldig små barn som verken si ja eller nei har også full rett på privatliv i følge FNs Barnekonvensjon.  Derfor eksponerer  vi ikke verken i ord eller bilder.

den offentlige debatten hadde virkning.  Selv om det satt langt inne, veldig langt inne hos enkelte bloggere.  Antall klikk sank proporsjonalt med mindre eksponering av barna.  Ref. verstingen, en tidligere, nå fallert blogger.  Hun fikk spørsmål fra en journalist i Romerike Blad.  Hva er det som gjør at et blogginnlegg når en halv million mennesker?  Hun svarte,  Du treffer en nerve, du treffer folks følelser.  Gjør at de får tårer i øynene.  Innlegg om barn. Dette treffer helt klart best, erkjenner hun.

Dette innlegget  kunne i utgangspunktet blitt publisert i et par tre andre tråder.  Hvorfor jeg valgte denne tråden er fordi jeg kommenterer  Surrikat om dette med "bakfrabilder", som begynte med en liten hånd, en fot, en tå. .  Hos denne bloggeren og Kokkejævel blir "bakfrabilder" den nye standard... enn så lenge...  De  dirrer sikkert av komersielle klikkhensyn til rett og slet gi blanke f... med en clickbait  som gir  både bloggen og nettbutikken et løft.   "Titt titt her er jeg, se hvor søt jeg er"

Uansett av to onder, bedre med "bakfrabilder" enn å klistre en smiley, eller enda værre å sladde med svart tusj.  Får assosiasjoner med bilder i pressen der det anonymiseres en tiltalt forbryter.

Så igjen, dagens og framtidens  bloggerbarn takker "kjærringene" enda en gang for at dere passer på oss ;)

P.S.  oppdaget at linken over ikke er trykkbar.  Nesten helt sikker på at noen her kan hjelpe meg å legge ut en link om saken som funker.

Endret av Yann
Strøket en setning ;)
  • Liker 13
Gjest Trude4
Skrevet
Yann skrev (9 minutter siden):

vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Veldig mange bloggerbarn takker de mange oppegående samfunnsengasjerte  "kjærringene"  her på Kvinneguiden.  For et par år siden ble det satt et kritisk flombelys på eksponering av barn i ord og bilder på offentlige blogger.  Dette førte til en stor debatt i riksmedia med kritiske kommentarer fra blant annet Barneombudet, Barne og familieministeren, Redd Barna og Norges  fremste innen emnet, Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy Tore Mørch.  

Sitat fra spesialrådgiver hos Redd Barna, Sara Eline Grønvold i linken over her.  Hun mener barn kan bli frarøvet privatlivet sitt med eksponering i ord og bilder i offentlige sosiale medier.  Hun skriver at det er en viktig forskjell på det som er juridisk ulovlig, og det som er etisk forsvarlig.

Videre skriver hun at Barneloven sier at foreldreansvaret skal utøves til barnas beste.  I tillegg kommer FNs Barnekonvensjon til anvendelse som gir barn rett til medvirkning.  Dette betyr i praksis at barnet selv skal delta i beslutninger om hva som skal deles.  Selv små barn skal spørres om det er greit. .  Grønvold er jurist og forfatter av boken " Barn og personvern".

Jeg legger inn for egen regning.  Husk at barn er lojale overfor foreldre.  Gjør som mora/faren din sier.  Veldig små barn som verken si ja eller nei har også full rett på privatliv i følge FNs Barnekonvensjon.  Derfor ekspoener vi ikke verken i ord eller bilder.

den offentlige debatten hadde virkning.  Selv om det satt langt inne, veldig langt inne hos enkelte bloggere.  Antall klikk sank proporsjonalt med mindre eksponering av barna.  Ref. verstingen, en tidligere, nå fallert blogger.  Hun fikk spørsmål fra en journalist i Romerike Blad.  Hva er det som gjør at et blogginnlegg når en halv million mennesker?  Hun svarte,  Du treffer en nerve, du treffer folks følelser.  Gjør at de får tårer i øynene.  Innlegg om barn. Dette treffer helt klart best, erkjenner hun.

Dette innlegget  kunne i utgangspunktet blitt publisert i et par tre andre tråder.  Hvorfor jeg valgte denne tråden er fordi jeg kommenterer  Surrikat om dette med "bakfrabilder", som begynte med en liten hånd, en fot, en tå. .  Hos denne bloggeren og Kokkejævel blir "bakfrabilder" den nye standard... enn så lenge...  

Uansett av to onder, bedre med "bakfrabilder" enn å klistre en smiley, eller enda værre å sladde med svart tusj.  Får assosiasjoner med bilder i pressen der det anonymiseres en tiltalt forbryter.

Så igjen, bloggerbarna takker "kjærringene" enda en gang for at dere passer på oss ;)

Eg tror mange av blogger barna har vont å lese mye av det som blir skrevet av kjærringene. Hvor takker barna kjærringene egentlig? Link? 

Skrevet
22 minutter siden, Trude4 said:

Eg tror mange av blogger barna har vont å lese mye av det som blir skrevet av kjærringene. Hvor takker barna kjærringene egentlig? Link? 

Hæ?

• Liker 17
Skrevet

Hadde vært relativt sært å kjøre tyrkisk landsbymetode med «ingen tannpuss på melketennene, og lære å pusse tennene på skolen» her i Norge. 😑

• Liker 10
Skrevet

Jeg blir faktisk sjokkert av hva enkelte her inne skriver. 

Mange her sitter og forutser og bare venter på at hun skal få problemer. At voksne folk kan fordype seg så mye i en person de ikke kjenner, kan mene så mye stygt, at hun har et miserabelt liv, og ønsker til og med at hun skal få det enda verre. «De kommer til å få problemer» «de kommer til å skilles» «hun bestemmer over han» «han er bare ute etter oppholdstillatelse» 

Mange har anklaget Mette for å fremstille H som et barn, og det kan godt hende hun har gjort. Men mange her anklager H i det ene øyeblikket for å utnytte Mette, mens i det neste øyeblikket så er han nærmest umyndiggjort av dere. 

Jada, hun velger selv å skrive om livet sitt, og man står fritt til å ytre seg. Allikevel synes jeg det er urovekkende at så mange voksne mennesker ikke klarer å ønske noen alt vel, uansett hvor forskjellige de er fra en selv. Tror mange her bør gå litt i seg selv. Vil man virkelige være en person som bruker mye tid på å snakke ned om fremmede på internett? 

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det er underlig at hun ikke anser massiv posting av barnebilder uten synlig ansikt som eksponering av barn. I mine øyne er det klart at det er utidig eksponering; hele verden kan jo se hvordan barnet levde som baby.

• Liker 20
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. 

Sol, admin.

Skrevet
WhiteSwan skrev (Akkurat nå):

Han er tyrkisk, Hun er norsk.

Det er jeg ganske sikker på at alle har fått med seg. 😅

• Liker 5
Skrevet
Lunabelle skrev (2 minutter siden):

Det er jeg ganske sikker på at alle har fått med seg. 😅

Du kunne jo ha lest det jeg svarte på. 

• Liker 4
Skrevet
Surikatt skrev (På 19.3.2021 den 20.04):

Mette Ask har bestemt at de skal være norske. Hun er streng. De skal reise til Tyrkia på ferier. Jeg må le. Mette har ikke råd til å reise på ferie. Hun kan ikke bestemme hvordan mannen skal oppføre seg. De kommer til å få problemer. 

Hvordan vet du at hun ikke har råd til å dra på ferie i Tyrkia? Er ellers helt sikker på at dette er noe de er enige om. Om hun er streng så er det vel fordi hun ser fordelene med at datteren i utgangspunktet  er «norsk» og H kan vel egentlig ikke så seg uenig i det, men muligens kan man møte motstand på det i den tyrkiske familien ellers og da er det like greit å være bastant på det fra dag en. 

• Liker 3
Skrevet
GulleGull skrev (23 minutter siden):

Hvordan vet du at hun ikke har råd til å dra på ferie i Tyrkia? Er ellers helt sikker på at dette er noe de er enige om. Om hun er streng så er det vel fordi hun ser fordelene med at datteren i utgangspunktet  er «norsk» og H kan vel egentlig ikke så seg uenig i det, men muligens kan man møte motstand på det i den tyrkiske familien ellers og da er det like greit å være bastant på det fra dag en. 

Så lenge hun gjentatte ganger har lagt ut om økonomiske problemer og for ikke lenge siden også måtte gå til det skritt å opprette en spleis og tigge penger, fordi hun ikke hadde råd til å dekke utgiftene til et opphold på karantenehotell for ektemannen, så vil folk i lang tid fremover spekulere i om hun har råd eller ikke. Uansett om det er til ferieturer eller noe annet. Det er hun skyld i selv, og det kommer hun nok til å angre på mange ganger frem. 

• Liker 18
Skrevet
GulleGull skrev (36 minutter siden):

Hun har selv invitert leserne sine inn i hennes økonomi, gjentatte ganger har hun vist at det ikke skal mye til for å tippe hverdagsøkonomien av pinnen. Så det er ikke så rart at man setter spørsmålstegn ved om hun har råd. Håper jo H får seg jobb fort for ellers har hun jo han som også skal være med på turen og må betales for. Vil tro hun ikke reiser til familien uten han. 

Ang. at jenta skal bli helt norsk og at hun det beste for henne er å være helt norsk er en sannhet med modifikasjoner om hun skal ha kontakt med farsfamilien. Evt om de da velger å lære jenta å leve dobbelt med livet fullt av løgner fra hun er liten for at det ikke skal være ubehagelig for henne å besøke landsbyen til far...

• Liker 19
Annonse
Skrevet

Om ikke datteren til MA , hun voksne hadde brukket armen/ albuen?

Skrevet

Er det vanlig at tyrkere i Norge sender penger hjem, og hvis ja, er det et krav fra familien i Tyrkia? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
JaVel skrev (52 minutter siden):

Er det vanlig at tyrkere i Norge sender penger hjem, og hvis ja, er det et krav fra familien i Tyrkia? 

Kommer helt an på familien. Vet familier som kommer med lange ønskelister når de som bor i Norge kommer på besøk, samt krever/ønsker penger regelmessig og de som føler seg brydd for litt norsk sjokolade. 

Vi har aldri blitt spurt om penger, familien klarer seg godt og har hele tiden sagt vi trenger selv de pengene mannen tjener. Dette er vanlig for oss og mange er lik vår tyrkiske familie. 

Litt avsporing, men likevel en del av tema. Det er veldig vanlig at foreldre gir arven mens de enda lever til barna sine og med det er det gitt at barna hjelper foreldrene sine når de trenger det. Det er litt slik at foreldrene hjelper barna til de klarer seg godt for at de igjen skal motta hjelp på sine eldre dager. Herunder kommer nok det at de har godkjent at sønnen har flyttet til et annet land for å bli forsørget i gjengjeld. Dette gjelder slett ikke alle, selv om det er mange. 

Endret av Visvas
  • Liker 5
Skrevet
gmail skrev (5 timer siden):

Om ikke datteren til MA , hun voksne hadde brukket armen/ albuen?

Ja det hadde hun. 

Skrevet
Visvas skrev (2 timer siden):

Herunder kommer nok det at de har godkjent at sønnen har flyttet til et annet land for å bli forsørget i gjengjeld. Dette gjelder slett ikke alle, selv om det er mange. 

Godkjent? Eier foreldrene sine voksne barn?

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...