Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Yann skrev:

Den uskrevne lov som heter "Til barnas beste" trumfer alt som heter Regelverk.  Smittevernlov, frivillig karantene, tvungen karantene, isolasjon.  I Norge har vi en promillegrense på 0,2 når det gjelder vegtrafikkloven.  Noen veldig få i dette landet gambler med denne grense.  Teller timer og forbrenning av alkohol før vi kan sette oss bak rattet.. Heldigvis er det noen veldig få, når vi vet at allerede ved 0,2 promille svekkes reaksjonevnen.. et brøkdel av sekund kan skille mellom liv og død.

Når en person kommer fra et risikoland. Blir pålagt 14 dager karantene.  Er ikke smittet, kan være. Regelverket sier at denne personen kan gå ut en tur.  Gå på butikk eller Apotek. Holde 2 meter avstand til resten av husholdningen.  

To meter avstand  er ikke nærkontakt etter loven.  Kyss kos og klem er det.  Så kan man så klart holde seg til lovens bokstav paragraf 4 fjerde og femte ledd  i Lovdata , forskrift  om endring i karantene / isolasjon som skal lyde.......

Poenget mitt er.. hvorfor gamble med promillegrensen, telle timer.. gi opp etter 5.  Hvorfor gamle med inkubasjonstiden på 14 dager og gi opp etter 8.

Det ser ut som du har kontroll på lover og regler, men det står da ingen steder at man skal holde to meters avstand til resten av husholdningen. Derimot står det: 

Karanteneplikt

Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 14 dager etter ankomst til Norge.

En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med, unngås.

Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Dette gjelder ikke for helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

Jeg har enda til gode å se ham bryte disse reglene, men jeg får jo ikke med meg alt. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men nå blir jeg litt usikker på reglene igjen 🙄 min slektning kom hjem fra USA pga Covid-19 og stengt skole. Han fikk værsågod gå i 14 dagers karantene i selvhushold her hjemme, så fikk vi holde kontakten gjennom vindu og FB selv om vi ikke hadde sett hverandre på aldri så lenge ❤️ Det var ikke lett, men vi gjorde det vi måtte. Da stusser jeg veldig på bloggers løsning, for å si det forsiktig. 

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, fotballjenta skrev:

Det ser ut som du har kontroll på lover og regler, men det står da ingen steder at man skal holde to meters avstand til resten av husholdningen. Derimot står det: 

Karanteneplikt

Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 14 dager etter ankomst til Norge.

En person i karantene skal oppholde seg i eget hjem eller annet egnet oppholdssted. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med, unngås.

Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Dette gjelder ikke for helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

Jeg har enda til gode å se ham bryte disse reglene, men jeg får jo ikke med meg alt. 

Haha, nei, har ikke full kontroll på lover og regler. En ting vet jeg. Kjører ikke bil med 0,2 i promille, selv om det etter loven er tillat..  Ingen har brutt noen lov vedrørende denne bloggeren og hennes familie i følge smittevernloven. Tenker jeg, selv om jeg ikke heller får med meg alt.. Alle lover har en underliggende paragraf som heter "Sunn fornuft" ;)

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Frøya5 skrev:

Men nå blir jeg litt usikker på reglene igjen 🙄 min slektning kom hjem fra USA pga Covid-19 og stengt skole. Han fikk værsågod gå i 14 dagers karantene i selvhushold her hjemme, så fikk vi holde kontakten gjennom vindu og FB selv om vi ikke hadde sett hverandre på aldri så lenge ❤️ Det var ikke lett, men vi gjorde det vi måtte. Da stusser jeg veldig på bloggers løsning, for å si det forsiktig. 

Tusen takk for at det du gjorde det du måtte, og holdt ut i disse 14 dagene. Du er den største helten som intensivoverlegen på Rikshospitalet sa.  Takk til deg som tar dette på alvor, så slipper jeg å ta i mot deg eller bestemoren din for å hjelpe å puste liv.  Vi har nok å gjøre på avdelingen som det er ;)

• Liker 10
Gjest Heartgirl
Skrevet
1 time siden, Yann skrev:

Tusen takk for at det du gjorde det du måtte, og holdt ut i disse 14 dagene. Du er den største helten som intensivoverlegen på Rikshospitalet sa.  Takk til deg som tar dette på alvor, så slipper jeg å ta i mot deg eller bestemoren din for å hjelpe å puste liv.  Vi har nok å gjøre på avdelingen som det er ;)

Er man ikke ferdig med dette karantenemaset. La nå Mette få lov til å styre dette selv!

H er ferdig med to ukers karantene om ikke mange dagene. Da finner man på noe nytt å sette fingrene på. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Frøya5 skrev:

Dere kunne møtt hverandre med god avstand. De som holder kontakt gjennom vinduet er som oftest i isolasjon. De i karantene er ikke påvist syke men holder seg litt på avstand til folk utenom familien.

Endret av Justlooking
  • Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Justlooking skrev:

Dere kunne møtt hverandre med god avstand. De som holder kontakt gjennom vinduet er som oftest i isolasjon. De i karantene er ikke syke men holder seg litt på avstand til folk utenom familien.

Det har du helt sikkert rett i. En av oss i normalhusholdningen er regnet som samfunnskritisk, så for oss var dette den beste løsningen. Samtidig tror jeg det er fornuftig å tenke at det er lurt å holde avstand til noen som du vet kommer fra USA som vi er så glad i . Vi er jo bare mennesker, men vi må være føre var alle sammen.  Beklager hvis jeg var uklar. Det er likevel ikke verre for M enn alle andre imo.

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Frøya5 skrev:

Det har du helt sikkert rett i. En av oss i normalhusholdningen er regnet som samfunnskritisk, så for oss var dette den beste løsningen. Samtidig tror jeg det er fornuftig å tenke at det er lurt å holde avstand til noen som du vet kommer fra USA som vi er så glad i . Vi er jo bare mennesker, men vi må være føre var alle sammen.  Beklager hvis jeg var uklar. Det er likevel ikke verre for M enn alle andre imo.

Det er fornuftig, men man bryter altså ingen regler når man går ut i karantene så lenge man ikke er syk og tar de vanlige forholdsreglene hvis man går en tur el. Det er vel det som er spørsmålet ifht Mette så vidt jeg har skjønt?
Friske husstandsmedlemmer til friske mennesker i karantene er heller ikke i karantene selv! 

• Liker 5
Skrevet

Det er vel ingen som har sagt her at hun har brutt offentlige regler her? 

Men at hun har brutt sine egne. 

Side opp og side ned, snapp ut og snapp inn om hvor viktig det var å skåne A og så var det ikke så viktig alikevel fordi A ikke ville det mer. Nå når det faktisk kom en mulig smittekilde inn i huset, en som har reist i fly med mange mennesker. 

• Liker 13
Gjest Heartgirl
Skrevet
1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Det er fornuftig, men man bryter altså ingen regler når man går ut i karantene så lenge man ikke er syk og tar de vanlige forholdsreglene hvis man går en tur el. Det er vel det som er spørsmålet ifht Mette så vidt jeg har skjønt?
Friske husstandsmedlemmer til friske mennesker i karantene er heller ikke i karantene selv! 

Nettopp. Friske husstandmedlemmer til friske mennesker i karantene trenger ikke å være i karantene. 

Man kan fritt lage seg en privat avtale seg i mellom at to stk. kan ha en privat karantene for å prøve å skåne et familiemedlem mot å bli syk, og da kan partene fritt ombestemme seg hvis de ser at dette ikke er nødvendig. 

H derimot er i karantene fordi han kom inn i Norge. Han har vel ca. bare en uke igjen før han er ferdig med karantene sin. 

Det som også ble kritisert var at H hjalp en eldre slektning av Mette med malingsarbeid. Slektningen til Mette er frisk, og de omgås hver eneste dag normalt sett. Det er et familiemedlem som har daglig kontakt med. Noen mente at H brøt karantenen ved å hjelpe til å male. 

Skrevet
3 minutter siden, Heartgirl skrev:

Nettopp. Friske husstandmedlemmer til friske mennesker i karantene trenger ikke å være i karantene. 

Man kan fritt lage seg en privat avtale seg i mellom at to stk. kan ha en privat karantene for å prøve å skåne et familiemedlem mot å bli syk, og da kan partene fritt ombestemme seg hvis de ser at dette ikke er nødvendig. 

H derimot er i karantene fordi han kom inn i Norge. Han har vel ca. bare en uke igjen før han er ferdig med karantene sin. 

Det som også ble kritisert var at H hjalp en eldre slektning av Mette med malingsarbeid. Slektningen til Mette er frisk, og de omgås hver eneste dag normalt sett. Det er et familiemedlem som har daglig kontakt med. Noen mente at H brøt karantenen ved å hjelpe til å male. 

Hva vet du om at de omgås hver dag?

• Liker 6
Skrevet

Det jeg ser problemer med med denne tråden er at den gir KG et dårlig rykte. Det er SÅ mye å ta bloggere på, og det er så mange på KG som gjør en grundig jobb med veldokumenterte innlegg som faktisk gjør at bloggere må skjerpe seg. Det var i CBE-tråden det ble avslørt at hun drev med bildejuks og at mannen figurerte under flere alias i kommentarfeltene. Det var på KG at Anne-Brith Davidsen ble avslørt som bedrager. Takket være saklige, grundige og veldokumenterte innlegg fra dyktige KG-brukere. Det er bloggere som lyver, svindler, bidrar til kroppspress, reklamerer uten merking etc etc. Ta heller dem, eller Mette når hun først gjør noe over streken. 

Jeg får helt nupper av å lese om at «Mette bare bruker H som spermdonor», «Mette syns nok det er like greit at H ikke kommer til Norge», «Mette gir ikke H bankkort og det umyndiggjør ham» etc etc. Dette er spekulasjoner og hører ikke hjemme i en offentlig debatt, selvom vi er anonyme. Og det er nettopp spekulasjoner som dette som gjør at folk utenfra ser på KG-brukere som en gjeng sure bitre fitter. 

Mette er voksen. H er voksen. Datteren er voksen. Om de ville avslutte sin FRIVILLIGE karantene litt før tiden får være opp til dem. Nå ønsker jeg de lykke til med fødsel og livet med den lille ☺️

• Liker 23
Skrevet
2 timer siden, Visvas skrev:

Det er vel ingen som har sagt her at hun har brutt offentlige regler her? 

Men at hun har brutt sine egne. 

Side opp og side ned, snapp ut og snapp inn om hvor viktig det var å skåne A og så var det ikke så viktig alikevel fordi A ikke ville det mer. Nå når det faktisk kom en mulig smittekilde inn i huset, en som har reist i fly med mange mennesker. 

... Men sånn helt seriøst så har jo hele Norge gått fra «null kontakt» til «normal kontakt» nå da barnehagene åpnet igjen.

Merker jeg er mye mer avslappet selv - plutselig føltes det normalt å gå i butikkene igjen. 

• Liker 2
Gjest Krutt Tønne
Skrevet

Blir der aldri lei av å diskutere Mettes måte å løse korona-karantenen på? Jeg er lei av å lese om det i alle hennes SoMe- kanaler, og her inne.... side opp og side ned.

Skrevet
18 minutter siden, Lady T skrev:

... Men sånn helt seriøst så har jo hele Norge gått fra «null kontakt» til «normal kontakt» nå da barnehagene åpnet igjen.

Merker jeg er mye mer avslappet selv - plutselig føltes det normalt å gå i butikkene igjen. 

Jeg blir nok ikke avslappet til dette før verden har mer kontroll og lever nok tilnærmet isolert ei god stund til. Fordi vi kan, fordi vi må og fordi vi vil. Nå er vi ikke i Norge, men familien min er i Norge og de er langt ifra avslappet og ser med skrekk og gru på at det åpnes og mange barn bli smittet. 

• Liker 2
Gjest Heartgirl
Skrevet
2 timer siden, Manannan skrev:

Hva vet du om at de omgås hver dag?

Jeg kjenner flere som har tanter, onkler og besteforeldre i nærheten f.eks. i nabohus. De omgås daglig flere ganger i uken at de besøker hverandre. Det gjelder også for Mette og familiemedlemmet :)

Gjest Heartgirl
Skrevet
37 minutter siden, Krutt Tønne skrev:

Blir der aldri lei av å diskutere Mettes måte å løse korona-karantenen på? Jeg er lei av å lese om det i alle hennes SoMe- kanaler, og her inne.... side opp og side ned.

Enig. Det var helt stille om dette helt til i går kveld da en eller annen begynte å ta det opp igjen. 

Skrevet
4 minutter siden, Heartgirl skrev:

Jeg kjenner flere som har tanter, onkler og besteforeldre i nærheten f.eks. i nabohus. De omgås daglig flere ganger i uken at de besøker hverandre. Det gjelder også for Mette og familiemedlemmet :)

Nåja, du antar vel at dette gjelder for MA og besteforeldrene med mindre du kjenner/er MA.

• Liker 4
Gjest Heartgirl
Skrevet
42 minutter siden, Lady T skrev:

Jeg la merke til det i helgen, for i parken i nærheten av der jeg bor var det plutselig tettere mellom folk, og de var slett ikke 5 stk i en gruppe, men både 6-8 stk. 

Tror det har med at barnehage og skole har åpnet igjen, og da blir vi mindre redde. 

Selv er jeg bevisst på å holde avstand, og i grupper på 5 når jeg treffer noen av vennene mine. 

Skrevet
3 minutter siden, Heartgirl skrev:

Enig. Det var helt stille om dette helt til i går kveld da en eller annen begynte å ta det opp igjen. 

Ja, er redd det var meg! Jeg mente ikke å ta det opp igjen for å fortsette diskusjonen, men for å si at jeg har stor sans for Mette, jeg synes hun er kjempesøt og heier virkelig på henne og mannen, men at jeg syntes hun rotet litt med enkelte ting. Sånn som dette med karantene... først veldig mange innlegg om at hun skulle i karantene, planlegging av dette, datteren som kanskje eller kanskje ikke var utsatt, og så plutselig: nei, vi dropper det! 

• Liker 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...