Tildittbeste Skrevet 24. april 2020 #7981 Skrevet 24. april 2020 (endret) Jeg spurte fordi jeg ikke visste . Og siden Norge har strenge regler er det vell greit at de følges. Men er det lov så er det lov. Mente ikke at de hadde besøkt vedkommende. Synes selv er det er på kanten av å tøye reglene og det må jeg få lov å synes uten at det skal oppfattes som flisespikkeri. Du kan jo ikke mene det er småtteri om det er en regel som blir brutt. Det er faktisk en alvorlig situasjon med dette viruset Endret 24. april 2020 av Tildittbeste 4
JaVel Skrevet 24. april 2020 #7982 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, Heartgirl skrev: Nei! H har hjulpet et familiemedlem av Mette å male. Familiemedlemmet bor i nabohuset. Det er familie som de omgås med til daglig. Vedkommende er frisk selv om vedkommende er over 65 år! Den kretsen man kan omgås mens man er i karantene blir jo bare større og større? 5
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7983 Skrevet 24. april 2020 (endret) 3 minutter siden, Tildittbeste skrev: Jeg spurte fordi jeg ikke visste . Og siden Norge har strenge regler er det vell greit at de følges. Men er det lov så er det lov. Mente ikke at de hadde besøkt vedkommende. Synes selv er det er på kanten av å tøye reglene og det må jeg få lov å synes uten at det skal oppfattes som flisespikkeri Tenker bare på noen som bor på en bondegård for å ta et eksempel. La oss si at et familiemedlem i hovedhuset er i karantene. Så bor foreldrene i kårhuset. Skal ikke den som er i karantene få snakke med foreldrene sine? De omgås til daglig hver dag. Da er man en stor familie som omgås til daglig tenker jeg. Tror mange blander sammen begrepene karantene og isolasjon, og dermed gjør det dem forvirret om hva som er lov og ikke. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7984 Skrevet 24. april 2020 (endret) 6 minutter siden, JaVel skrev: Den kretsen man kan omgås mens man er i karantene blir jo bare større og større? Det mener jeg også. Tror og håper de fleste bruker sunn fornuft at de er forsiktige sammen med den som er i karantene. De har jo sagt at selv om man er i karantene kan man gå på butikken hvis man absolutt må, og de oppfordret jo de som er i karantene til å komme seg ut å gå en tur. I påsken var det idioter som valgte å gå frivillig i karantene fordi de absolutt skulle til Sverige for å handle på Skjærtorsdag 😮 Det finnes en tråd her på KG som handler om korona, og der har karantenebestemmelsene blitt diskutert. Tråden er interessant å følge med på. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
JaVel Skrevet 24. april 2020 #7985 Skrevet 24. april 2020 (endret) 6 minutter siden, Heartgirl skrev: Tenker bare på noen som bor på en bondegård for å ta et eksempel. La oss si at et familiemedlem i hovedhuset er i karantene. Så bor foreldrene i kårhuset. Skal ikke den som er i karantene få snakke med foreldrene sine? De omgås til daglig hver dag. Da er man en stor familie som omgås til daglig tenker jeg. Tror mange blander sammen begrepene karantene og isolasjon, og dermed gjør det dem forvirret om hva som er lov og ikke. Nå lever ikke Mette på en bondegård, de bor i adskilte hus. Venninnen min som ble smittet slapp ikke sine voksne døtre inn gjennom døren når de kom for å levere mat etc, man skal tenke som man er smittet og det gjør man ikke når man står og maler naboens hus. Endret 24. april 2020 av JaVel 7
Lunabelle Skrevet 24. april 2020 #7986 Skrevet 24. april 2020 Det er helt utrolig, men hun må være helt fiksert på å følge med her inne. Til og med når hun er i bilen, ute på ærend, så kommenterer hun ting som blir skrevet her inne. 12
Manannan Skrevet 24. april 2020 #7987 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Heartgirl skrev: Tenker bare på noen som bor på en bondegård for å ta et eksempel. La oss si at et familiemedlem i hovedhuset er i karantene. Så bor foreldrene i kårhuset. Skal ikke den som er i karantene få snakke med foreldrene sine? De omgås til daglig hver dag. Da er man en stor familie som omgås til daglig tenker jeg. Tror mange blander sammen begrepene karantene og isolasjon, og dermed gjør det dem forvirret om hva som er lov og ikke. Jeg bor på en gård og har svigers i nabohuset. De er over 65. I utgangspunktet friske. Hadde det kommet noen inn i min husstand fra utlandet så hadde minimum denne personen fått gått karantenetiden uten å omgås svigers. Vi andre i huset hadde nok også vært litt mer forsiktige, hadde ikke blitt besøk hos hverandre elns. Andre får gjøre som de vil, men jeg syns man får klare å kommunisere «over hekken» i to uker. 10
Gjest Finlay Skrevet 24. april 2020 #7988 Skrevet 24. april 2020 17 minutter siden, JaVel skrev: En venninne av meg var i karantene, det viste seg senere at hun faktisk var smittet. Da hun var i karantene så hadde hun ikke nær kontakt med noen, kunne gå en tur ut men holde seg i avstand til mennesker rundt seg, jeg hadde bare tlf-kontakt med henne i den perioden. Å stå ute og jobbe på naboens hus, er å gå for langt. Hvis man er smittet så har man jo smurt basselusker på alt man har tatt i mens man var i karantene. Basselusker? Dette er ikke bakterier, men et VIRUS. Ja, besteforeldrene kunne blitt smittet hvis de tok i malekosten etter at maleren hadde lagt den fra seg.(evt. noe annet han hadde tatt i), hvis maleren var smittet. Selvsagt omgås de ikke disse eldre menneskene nå😂 Mannen står i en stige ute og maler, de er gamle inne, eller på mange meters avstand. Null problem.
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7989 Skrevet 24. april 2020 7 minutter siden, Lunabelle skrev: Det er helt utrolig, men hun må være helt fiksert på å følge med her inne. Til og med når hun er i bilen, ute på ærend, så kommenterer hun ting som blir skrevet her inne. Er det rart? Når alt hun gjør granskes med lupe for å finne en feil å ta henne på så forstår jeg henne godt! Virker som om noen skal ta henne på alt hun gjør.
Lady T Skrevet 24. april 2020 #7990 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Heartgirl skrev: Er det rart? Når alt hun gjør granskes med lupe for å finne en feil å ta henne på så forstår jeg henne godt! Virker som om noen skal ta henne på alt hun gjør. Jeg hadde sikkert gjort det samme 😅 Hadde fått helt angst av å ha en sånn tråd om meg her inne 😱 5
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7991 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Finlay skrev: Basselusker? Dette er ikke bakterier, men et VIRUS. Ja, besteforeldrene kunne blitt smittet hvis de tok i malekosten etter at maleren hadde lagt den fra seg.(evt. noe annet han hadde tatt i), hvis maleren var smittet. Selvsagt omgås de ikke disse eldre menneskene nå😂 Mannen står i en stige ute og maler, de er gamle inne, eller på mange meters avstand. Null problem. Nettopp! Null problem, men noen få ser problem på alt det Mette foretar seg. De ser ikke forskjellen på karantene og isolasjon.
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7992 Skrevet 24. april 2020 (endret) 2 minutter siden, Lady T skrev: Jeg hadde sikkert gjort det samme 😅 Hadde fått helt angst av å ha en sånn tråd om meg her inne 😱 Noe sier meg at du og jeg kommer aldri til å starte våre egne blogger 😄 Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Lady T Skrevet 24. april 2020 #7993 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Heartgirl skrev: Noe sier meg at du og jeg kommer aldri til å starte våre egne blogger 😄 😂 jeg hadde faktisk en blogg før.. 🤪 1
Lady T Skrevet 24. april 2020 #7994 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, Tildittbeste skrev: Så det er greit å male nabohuset når du er i karantene? I følge anbefalinger. Jeg spør fordi jeg ikke vet ikke for å være ond Ja, det må da være greit. Det er nærkontakt med andre mennesker som ikke er anbefalt. 3
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7995 Skrevet 24. april 2020 (endret) 20 minutter siden, JaVel skrev: Nå lever ikke Mette på en bondegård, de bor i adskilte hus. Venninnen min som ble smittet slapp ikke sine voksne døtre inn gjennom døren når de kom for å levere mat etc, man skal tenke som man er smittet og det gjør man ikke når man står og maler naboens hus. H er ikke syk! Han er i karantene fordi han kom fra et annet land på lik linje som de som kommer fra Sverige. Når man er koronasyk må man i isolasjon. De som er karantene og som ikke er syke har lov til å være sammen nære familiemedlemmer som de omgås med til daglig, de har lov til å gå turer på områder hvor det ikke ferdes så mye folk og de har lov til å rydde i hagene sine! Din venninne var i isolasjon ikke i karantene. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7996 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, Lady T skrev: Ja, det må da være greit. Det er nærkontakt med andre mennesker som ikke er anbefalt. Takk for at du delte dette Kanskje de som holder på med flisespikeri angående karantenen til H og maling av hus kan ta seg tid til å lese hva som står Alle sammen av oss har jo på en måte vært i karantene i disse ukene her. Det var flere som frivillig valgte å gå i karantene fordi de absolutt ville til Sverige å handle.
Manannan Skrevet 24. april 2020 #7997 Skrevet 24. april 2020 15 minutter siden, Heartgirl skrev: Takk for at du delte dette Kanskje de som holder på med flisespikeri angående karantenen til H og maling av hus kan ta seg tid til å lese hva som står Alle sammen av oss har jo på en måte vært i karantene i disse ukene her. Det var flere som frivillig valgte å gå i karantene fordi de absolutt ville til Sverige å handle. Unnskyld meg da 😂 De om det, men jeg får meg ikke helt til å tro at en som maler et bord mens det ligger oppi en seng (evt legger det oppi senga nymalt) og sager plank og snekrer innendørs uten å legge så mye som en matte på golvet (ref H snekrer bord sist han var i Norge) har fokus på smittevern konstant når han holder på i flere timer i flere dager og jobber på dette huset. Hvorfor ikke vente med sånt til man har gått ut karantenen, for å være så trygg man kan? De kunne jo ikke ta seg en fisketur sammen disse to mens H var i karantene, sa MA, hvorfor ikke det da? Er egentlig ikke så bekymret for denne malingen, men det er så mye som er så inkonsekvent. Enig i at temaet karantene er uttømt, men får vel ikke siste ord går jeg ut ifra? 😂 7
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7998 Skrevet 24. april 2020 (endret) 7 minutter siden, Manannan skrev: Unnskyld meg da 😂 De om det, men jeg får meg ikke helt til å tro at en som maler et bord mens det ligger oppi en seng (evt legger det oppi senga nymalt) og sager plank og snekrer innendørs uten å legge så mye som en matte på golvet (ref H snekrer bord sist han var i Norge) har fokus på smittevern konstant når han holder på i flere timer i flere dager og jobber på dette huset. Hvorfor ikke vente med sånt til man har gått ut karantenen, for å være så trygg man kan? De kunne jo ikke ta seg en fisketur sammen disse to mens H var i karantene, sa MA, hvorfor ikke det da? Er egentlig ikke så bekymret for denne malingen, men det er så mye som er så inkonsekvent. Enig i at temaet karantene er uttømt, men får vel ikke siste ord går jeg ut ifra? 😂 H er ikke syk!!! Han er kun i karantene og ikke i isolasjon. Er det vanskelig å forstå? Les hva det står i det som @Lady T la ut i sitt svar! Der finner du svart på hvitt hva man kan gjøre i karantene! Ingen av oss kan gå over det helsemyndighetene har bestemt! Det finnes en tråd på KG som handler om korona. Der kan man diskutere slike ting. Den tråden anbefaler jeg på det varmeste å ta en tur innom for å lese. Flotte diskusjoner rundt korona, karantene og isolasjon m.m. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Visvas Skrevet 24. april 2020 #7999 Skrevet 24. april 2020 Vi kan fint velge det som er best for samfunnet og ens nære og kjære så lenge vi ikke gjør noe ulovlig 😊 Jeg feks hadde ikke "brutt" karantenen om så mitt barn hadde tryglet meg om det uansett hvor voksent det var hvis JEG var bekymret for at evt smitte hadde vært skadelig for barnet mitt. 7
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #8000 Skrevet 24. april 2020 (endret) 6 minutter siden, Visvas skrev: Vi kan fint velge det som er best for samfunnet og ens nære og kjære så lenge vi ikke gjør noe ulovlig 😊 Jeg feks hadde ikke "brutt" karantenen om så mitt barn hadde tryglet meg om det uansett hvor voksent det var hvis JEG var bekymret for at evt smitte hadde vært skadelig for barnet mitt. Igjen. Så lenge Mette og datteren ikke er syke er de ikke ikke isolert, og de hadde frivillig karanten som de selv hadde bestemt. Frivillig karantene er ikke det samme som karantene som det H har! Jeg og min familie kan fritt bestemme oss at vi skal ha karantene noe dager for så å åpen opp for det igjen. Datteren til Mette er voksen og hun bestemmer selv over sitt liv og sine barn, og ingen kan tvinge datteren til Mette å være i karantene når hun ikke trenger det eller ønsker det. De har ikke brutt noe som helst! Høres ut som om du mener Mette har brutt lovbestemt karantene. Det er kun H som må være i obligatorisk karantene. I løpet av koronaukene har vi alle sammen på en måte vært i karantene. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Fremhevede innlegg