reiseglad Skrevet 24. april 2020 #7961 Skrevet 24. april 2020 5 minutter siden, Yann skrev: Tror du velger å misforstå fordi du liker å kverulere. Mette har hatt intim nærkontakt med en som kommer fra utlandet fra dag 1. Derfor skal hun også være i pliktkarantene. Hun brøt denne karantenen og har utsatt sin datter og barnebarn for smitte. Pliktkarantene? Det kommer sannelig mange nye ord opp for tida! 5
Yann Skrevet 24. april 2020 #7962 Skrevet 24. april 2020 7 minutter siden, reiseglad skrev: Pliktkarantene? Det kommer sannelig mange nye ord opp for tida! Haha, ja, det var Helsedirektøren som brukte. Frivillig karantene eller pliktkarantene. 2
JaVel Skrevet 24. april 2020 #7963 Skrevet 24. april 2020 (endret) 51 minutter siden, Heartgirl skrev: Selv om han er i karantene trenger ikke resten av husstanden å være i karantene. Hvis man lever tett på en som er i karantene, så må man vel selv gå i karantene? Noe annet ville jo vært fullstendig ulogisk. Endret 24. april 2020 av JaVel 4
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7964 Skrevet 24. april 2020 (endret) 18 minutter siden, Yann skrev: Tror du velger å misforstå fordi du liker å kverulere. Mette har hatt intim nærkontakt med en som kommer fra utlandet fra dag 1. Derfor skal hun også være i pliktkarantene. Hun brøt denne karantenen og har utsatt sin datter og barnebarn for smitte. Les hva jeg skriver er du snill. Venninnen min var i USA, og kom hjem 3 uker etter Norge ble lukket. Da hun kom hjem USA måtte hun som alle som kommer inn i Norge i 2 uker i karantene. - Husein kom fra Tyrkia, og var i karantene. Venninnen min sin familie var ikke i karantene. - Mette og familien trenger ikke være i karantene selv om H er i karantene. De er i samme husstand. Datteren og Mette valgte frivillig karantene. Det betyr at hun har ikke gjort noe galt! H. har en uke igjen av karantenen! Endret 24. april 2020 av Heartgirl
JaVel Skrevet 24. april 2020 #7965 Skrevet 24. april 2020 26 minutter siden, Heartgirl skrev: Det blir det samme som H. Han er to uker i karantene, men resten av familien trenger ikke være i karantene. Det virker fullstendig ulogisk. Hvis H har korona så vil jo resten av husstanden bli smittet med stor sannsynlighet, siden de lever tett på hverandre. Hvis de ikke selv går i karantene, så vil de jo ta " basseluskene" med seg ut i storsamfunnet. 6
Gjest Kritt Skrevet 24. april 2020 #7966 Skrevet 24. april 2020 7 minutter siden, JaVel skrev: Hvis man lever tett på en som er i karantene, så må man vel selv gå i karantene? Noe annet ville jo vært fullstendig ulogisk. Nei, slik er ikke reglene, kfr. lenken jeg la ut over her: https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7967 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, JaVel skrev: Hvis man lever tett på en som er i karantene, så må man vel selv gå i karantene? Noe annet ville jo vært fullstendig ulogisk. Jeg tror at hvis et familiemedlem er i karantene vil andre familiemedlemmer velge å være forsiktige med hvem de omgås, men de er ikke i karantene. Det er ikke bare venninnen min som jeg kjenner som har vært i karantene. En annen venninne av meg kom hjem fra huset sitt i Spania. Hun var rett i karantene i to uker, men resten av familien som ikke var hjemme var ikke i karantene. De hadde vært i Norge.
Yann Skrevet 24. april 2020 #7968 Skrevet 24. april 2020 10 minutter siden, Kritt skrev: Dette er ikke helt riktig. Man må ikke være i karantene for å ha hatt nærkontakt med noen som kommer fra utlandet, derimot skal man i karantene om man har hatt nærkontakt med noen som har fått påvist smitte. Det gjelder ikke H. https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Det er helt riktig at det ikke er helt riktig. Det klinkende klare helserådet fra myndighetene er at utover smittevernforskrifter er det særs viktig med følgende viktige råd. Person som har hatt nærkontakt med person som kommer fra utlandet, og som har personer i husholdningen som er risikogruppen bør gå i karantene. Helsedirektøren sa bør... ikke skal. Er det noe Mette har gjentatt x antall ganger er det at datter er i risikogruppen. Derfor var det veldig viktig og riktig at hun isolerte seg... Vanskelig å skjønne at hun avbrøt etter en uke. 7
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7969 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, JaVel skrev: Det virker fullstendig ulogisk. Hvis H har korona så vil jo resten av husstanden bli smittet med stor sannsynlighet, siden de lever tett på hverandre. Hvis de ikke selv går i karantene, så vil de jo ta " basseluskene" med seg ut i storsamfunnet. Ja, det kan virke ulogisk, men jeg tror nok de aller fleste familiemedlemmer som har et eller annen familiemedlem i karantene vil være forsiktige med hva de gjør de ukene familiemedlemmet i er karantene. Det ville jeg ha vært.
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7970 Skrevet 24. april 2020 (endret) 6 minutter siden, Yann skrev: Det er helt riktig at det ikke er helt riktig. Det klinkende klare helserådet fra myndighetene er at utover smittevernforskrifter er det særs viktig med følgende viktige råd. Person som har hatt nærkontakt med person som kommer fra utlandet, og som har personer i husholdningen som er risikogruppen bør gå i karantene. Helsedirektøren sa bør... ikke skal. Er det noe Mette har gjentatt x antall ganger er det at datter er i risikogruppen. Derfor var det veldig viktig og riktig at hun isolerte seg... Vanskelig å skjønne at hun avbrøt etter en uke. Kan ikke du bare akseptere at reglene er som de er istedet for å kverulere over reglene som du kan lese her: https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Mette har ikke gjort noe galt. Det er kun H som skal være i karantene og ingen andre selv om de bor i samme husstand. Det var ikke hun som avbrøt karantenen. Var datteren som brøt deres frivillige karantene! Datteren er myndig og voksen som tar ansvar for egne handlinger. Det hadde vært verre hvis H hadde brutt karantenen. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Tildittbeste Skrevet 24. april 2020 #7971 Skrevet 24. april 2020 Så det er greit å male nabohuset når du er i karantene? I følge anbefalinger. Jeg spør fordi jeg ikke vet ikke for å være ond 1
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7972 Skrevet 24. april 2020 (endret) 5 minutter siden, Tildittbeste skrev: Så det er greit å male nabohuset når du er i karantene? I følge anbefalinger. Jeg spør fordi jeg ikke vet ikke for å være ond En som er i karantene har lov til å gå en tur ut, og hvis man absolutt må på butikken så har man lov til det. Karantene betyr ikke at man trenger ikke sitte inne 24/7. Nabohuset er nær familie, og omgå nær familie er lov. Da spiller det ingen rolle om den som er i karantene maler huset. De som er i karantene har lov til å rydde i hagen også. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
Manannan Skrevet 24. april 2020 #7973 Skrevet 24. april 2020 Uten å vite detaljer rundt hvordan dette er lagt opp syns jeg det er på kanten at en som er i karantene skal henge rundt nabohuset mange timer om dagen, bruke utstyr som sikkert hører til der og ha mye kontakt med denne naboen når dette er en mann som nok er over 65 år. Men det får nå de stå for. Gledelig å se at MA tilsynelatende har besluttet å ikke bruke føtter m/sko for å åpne dører/trykke på knapper i offentlige bygg. 10
Gjest Finlay Skrevet 24. april 2020 #7974 Skrevet 24. april 2020 20 minutter siden, Tildittbeste skrev: Så det er greit å male nabohuset når du er i karantene? I følge anbefalinger. Jeg spør fordi jeg ikke vet ikke for å være ond Kan virkelig ikke tenke meg at det er et problem å stå alene i en stige og male en husvegg. Går ut fra at han holder god avstand til de han ikke er i karantene med😊 Synes de får gjort mye, situasjonen tatt i betraktning. Både hagearbeid og husmaling er uproblematiske og nyttige arbeidsoppgaver som uansett må gjøres. Så fornuftig å ta det før babyen kommer👍
Tildittbeste Skrevet 24. april 2020 #7975 Skrevet 24. april 2020 20 minutter siden, Heartgirl skrev: En som er i karantene har lov til å gå en tur ut, og hvis man absolutt må på butikken så har man lov til det. Karantene betyr ikke at man trenger ikke sitte inne 24/7. Nabohuset er nær familie, og omgå nær familie er lov. Da spiller det ingen rolle om den som er i karantene maler huset. De som er i karantene har lov til å rydde i hagen også. Nær familie. De bor jo ikke i samme hustand. De fleste er jo veldig forsiktig med å besøke eldre. Så synes det er litt rart. Men er opp til dem hva de gjør..får bare håpe alle holder seg friske går fort til fødsel og stor begivenhet å ta hensyn til 4
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7976 Skrevet 24. april 2020 5 minutter siden, Manannan skrev: Uten å vite detaljer rundt hvordan dette er lagt opp syns jeg det er på kanten at en som er i karantene skal henge rundt nabohuset mange timer om dagen, bruke utstyr som sikkert hører til der og ha mye kontakt med denne naboen når dette er en mann som nok er over 65 år. Men det får nå de stå for. Gledelig å se at MA tilsynelatende har besluttet å ikke bruke føtter m/sko for å åpne dører/trykke på knapper i offentlige bygg. Jeg tenker så lenge det er nær familie som man omgås hver dag ellers kan det likestilles andre familiemedlemmer, og er vedkommende frisk er det ikke noe problem. Det får bli opp til dem tenker jeg, og noe ingen andre har noe med.
Gjest Finlay Skrevet 24. april 2020 #7977 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, Tildittbeste skrev: Nær familie. De bor jo ikke i samme hustand. De fleste er jo veldig forsiktig med å besøke eldre. Så synes det er litt rart. Men er opp til dem hva de gjør..får bare håpe alle holder seg friske går fort til fødsel og stor begivenhet å ta hensyn til Har Mette skrevet at de besøker disse eldre? Det synes jeg i så fall er rart, så forsiktig som hun er ellers.
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7978 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, Finlay skrev: Kan virkelig ikke tenke meg at det er et problem å stå alene i en stige og male en husvegg. Går ut fra at han holder god avstand til de han ikke er i karantene med😊 Synes de får gjort mye, situasjonen tatt i betraktning. Både hagearbeid og husmaling er uproblematiske og nyttige arbeidsoppgaver som uansett må gjøres. Så fornuftig å ta det før babyen kommer👍 Nå tror jeg det er noen som blander sammen begrepene karantene og isolasjon. Hvis man er smittet er det full isolasjon. Da skal man ikke møte andre for å smitte andre rundt seg. Jeg ser heller ikke noe galt i å male en husvegg eller rydde i hagen når man er i karantene. Når det er nær familie som man omgås med til daglig er det i hvert fall ikke noe å henge seg opp i Godt å bli ferdig med det nå, for ukene frem til fødselen flyr fort. Jammen er Mette sprek til å være så langt i svangerskapet. Hun er heldig der
Gjest Heartgirl Skrevet 24. april 2020 #7979 Skrevet 24. april 2020 (endret) 5 minutter siden, Finlay skrev: Har Mette skrevet at de besøker disse eldre? Det synes jeg i så fall er rart, så forsiktig som hun er ellers. Nei! H har hjulpet et nært familiemedlem av Mette å male. Familiemedlemmet bor i nabohuset. Det er familie som de omgås med til daglig. Vedkommende er frisk selv om vedkommende er over 65 år. Det er alltid noen som skal finne småtteri å pirke på som ikke er noe å bry seg om. Endret 24. april 2020 av Heartgirl
JaVel Skrevet 24. april 2020 #7980 Skrevet 24. april 2020 21 minutter siden, Manannan skrev: Uten å vite detaljer rundt hvordan dette er lagt opp syns jeg det er på kanten at en som er i karantene skal henge rundt nabohuset mange timer om dagen, bruke utstyr som sikkert hører til der og ha mye kontakt med denne naboen når dette er en mann som nok er over 65 år. Men det får nå de stå for. Gledelig å se at MA tilsynelatende har besluttet å ikke bruke føtter m/sko for å åpne dører/trykke på knapper i offentlige bygg. En venninne av meg var i karantene, det viste seg senere at hun faktisk var smittet. Da hun var i karantene så hadde hun ikke nær kontakt med noen, kunne gå en tur ut men holde seg i avstand til mennesker rundt seg, jeg hadde bare tlf-kontakt med henne i den perioden. Å stå ute og jobbe på naboens hus, er å gå for langt. Hvis man er smittet så har man jo smurt basselusker på alt man har tatt i mens man var i karantene. 10
Fremhevede innlegg