Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Gjest Krutt Tønne
Skrevet
1 time siden, CMarie skrev:

Det var litt av poenget mitt. Hvorfor må en voksen mann få en hyggelig gest for å få kjøpe seg en fiskestang for egne penger? Av sin egen kone? 
Han har nok veldig lite egne penger, og jeg får rett og slett vondt av han. Virker som han lever på hennes nåde. Ingen forhold har godt av en så skjev maktbalanse.  
Gjest i et nytt land, ny kultur, nytt språk, ny familie, ikke nok penger til å bidra eller forsørge seg selv eller familien.  Kan ikke være lett.

Jeg dri*** i hvordan de ordner seg økonomisk, men de visste, også han, at han kom til å leve av henne. Sånn tror jeg det kommer til å bli til han ev får en permanent oppholdstillatelse, og kanskje kan få seg en jobb.... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Krutt Tønne skrev:

Jeg dri*** i hvordan de ordner seg økonomisk, men de visste, også han, at han kom til å leve av henne. Sånn tror jeg det kommer til å bli til han ev får en permanent oppholdstillatelse, og kanskje kan få seg en jobb.... 

Selvfølgelig visste de det. Men det går an å gjøre det med verdighet også vet du, ikke gni de økonomiske forskjellene inn og grunnlaget for å få oppholde seg i Norge.

• Liker 8
Skrevet

Håper da vitterlig han får seg jobb lenge før han får permanent oppholdstillatelse ellers kan det bli tøft økonomisk. 

Det er tøft for en tyrker å komme til Norge hvor han må leve på nåde til jobb og mere til er på plass så et eget kort til felles brukskonto er nok noe som gjør det enklere for han. Tror ikke jeg kjenner en tyrker som hadde syntes det var lett å spørre kjærringa om penger til en sjokolade feks. Det er tyrkere som tom ikke føler de kan si sin mening i huset før han har tjent sine egne penger i det nye landet. Så qt det er skjevdeling og vil være det i lang tid er udiskutabelt, men det er måter å gjøre ting enklere på. Å omtale han som likeverdig i bloggen er helt klart en start. 

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, Visvas skrev:

Håper da vitterlig han får seg jobb lenge før han får permanent oppholdstillatelse ellers kan det bli tøft økonomisk. 

Det er tøft for en tyrker å komme til Norge hvor han må leve på nåde til jobb og mere til er på plass så et eget kort til felles brukskonto er nok noe som gjør det enklere for han. Tror ikke jeg kjenner en tyrker som hadde syntes det var lett å spørre kjærringa om penger til en sjokolade feks. Det er tyrkere som tom ikke føler de kan si sin mening i huset før han har tjent sine egne penger i det nye landet. Så qt det er skjevdeling og vil være det i lang tid er udiskutabelt, men det er måter å gjøre ting enklere på. Å omtale han som likeverdig i bloggen er helt klart en start. 

Jeg tror ikke Mette har noe ønske om å være nedlatende, men hvis det kommer en mann fra Tyrkia som aldri før har vært i utlandet, til Norge, så kan det nok oppleves som at han må læres opp litt, og da faller han gjerne fra mann til gutt på et blunk. 

• Liker 2
Skrevet

Syns Mette forklarte seg ryddig og godt rundt karanteneforvirringen på snap.

• Liker 6
Gjest Heartgirl
Skrevet
28 minutter siden, Centimeteren skrev:

Det synes jeg også :) 

Skrevet
41 minutter siden, Centimeteren skrev:

For meg var det standard MA, lang rant/justifisering med det samme hun har sagt før, bare enda mer omstendelig formulert. Samt helt unødvendig detaljert om datterens sykdomshistorie. Til det kjedsommelige.

Og så er det jo festlig at hun liksom syns diskusjonen på KG er så interessant «psykologisk» som hun sier.  Det lyser jo igjennom at hun mener det ikke er hennes måte å skrive ting på som er problemet, men KG-trollene som er håpløse og «ikke forstår». 

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, Manannan skrev:

For meg var det standard MA, lang rant/justifisering med det samme hun har sagt før, bare enda mer omstendelig formulert. Samt helt unødvendig detaljert om datterens sykdomshistorie. Til det kjedsommelige.

Og så er det jo festlig at hun liksom syns diskusjonen på KG er så interessant «psykologisk» som hun sier.  Det lyser jo igjennom at hun mener det ikke er hennes måte å skrive ting på som er problemet, men KG-trollene som er håpløse og «ikke forstår». 

Psykologisk faktisk :)
Vi misforstår visst hele tiden, kan ikke være særlig oppegående noen av oss, med unntak av et par-tre stykker.  
Hva med å pusse litt på formidlingsevnene før man ranter over kg trollene? 

Jeg bruker ikke snap selv, men regner med å bli oppdatert og arrestert, som hun sier, i blogginnlegg.

• Liker 9
Skrevet

Er helt etter boka dette. Om igjen og om igjen.  Og som noen sier, er jo bare vi her inne som er helt håpløse og ikke skjønner bedre men kunn er ute etter å ta de uansett hva de gjør. Vi skal se da Vet du 😊

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, CMarie said:

Vi misforstår visst hele tiden, kan ikke være særlig oppegående noen av oss, med unntak av et par-tre stykker.  
Hva med å pusse litt på formidlingsevnene før man ranter over kg trollene? 

Mette sa også: «Kanskje det er jeg som forklarer meg elendig, helt på bærtur(...)» Så JO, hun tok selvkritikk på sine formidlingsevner.

Men som vanlig skal du/dere tilpasse det så det ser verst mulig ut. :)

• Liker 9
Skrevet
21 minutter siden, Centimeteren skrev:

Mette sa også: «Kanskje det er jeg som forklarer meg elendig, helt på bærtur(...)» Så JO, hun tok selvkritikk på sine formidlingsevner.

Ja hun har sagt det mange ganger at hun kanskje ikke forklarer seg så godt. Men da burde hun kanskje jobbe litt med den biten så ting kan bli litt klarere og det ikke blir nødvendig med oppklaring etter oppklaring

• Liker 11
Skrevet
27 minutter siden, Centimeteren skrev:

Som jeg skrev over; jeg har ikke snap og har derav ikke sett/hørt hva hun har forklart denne gang. Hadde vært enklere om det hun mener kommer tydelig frem i bloggen slik at hun ikke trenger forklare hva hun egentlig mente i andre kanaler.

• Liker 7
Skrevet
42 minutter siden, Centimeteren skrev:

Det er helt standard at hun sier sånt samtidig som hun viser at hun ikke tar det på egen kappe med kroppsspråk og det hun sier ellers. 
Om hun virkelig hadde tatt det til seg hadde hun kanskje unngått å måtte oppklare ting så ofte som hun gjør. Når det er sagt burde hun spare seg alle disse rantene; enten slutte å følge med på alt som skrives om henne eller ihvertfall ikke imøtegå kritikk hele veien. Hun graver seg bare dypere ned i mine øyne, mens de som syns alt hun gjør er topp er positive uansett så ser ikke at hun har noe å hente. Føler vel at nå har hun satt skapet på plass, eller om ikke annet har hun fått fylt kanalene sine med innhold for dagen. 🤷

• Liker 9
Skrevet

I Tyrkia var det galt at mannen hadde bankkortet og at M var mye på hotellrommet. Da ble hun «undertrykt». Tenk at hun ikke kunne gå rundt på egenhånd!!! 
Her er det galt at det er hun som har bankkortet og mannen virker jo kuet og det er riktig synd på ham! 

Det er tydeligvis noe jeg ikke skjønner her- akkurat det skjønner jeg! 😂

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, Manannan skrev:

Det er helt standard at hun sier sånt samtidig som hun viser at hun ikke tar det på egen kappe med kroppsspråk og det hun sier ellers. 
Om hun virkelig hadde tatt det til seg hadde hun kanskje unngått å måtte oppklare ting så ofte som hun gjør. Når det er sagt burde hun spare seg alle disse rantene; enten slutte å følge med på alt som skrives om henne eller ihvertfall ikke imøtegå kritikk hele veien. Hun graver seg bare dypere ned i mine øyne, mens de som syns alt hun gjør er topp er positive uansett så ser ikke at hun har noe å hente. Føler vel at nå har hun satt skapet på plass, eller om ikke annet har hun fått fylt kanalene sine med innhold for dagen. 🤷

Jeg synes absolutt ikke alt hun gjør er topp.    ( spåkone reklamen var ille) Men ja, jeg er likevel positiv til henne fordi jeg synes ærlig talt ikke det er negativt at vi er forskjellige? Ser ikke at hun gjør gale ting i mine øyne, bare ting jeg selv ikke hadde valgt kanskje alltid. Jeg forstår henne ikke alltid ( spes i å dele så mye av livet sitt) men digger henne fordi hun tør! 

• Liker 7
Skrevet (endret)

I innlegget "Gir opp etter 1 uke" forteller hun at det var datter som ikke ville ha det slik lenger.  Det hadde gått en uke, ingen av oss hadde symptomer,  og hun var lei av å hele tiden måtte gå rundt  alene.  Datter er voksen og tar beslutninger på egen hånd.  Etter å ha dobbeltsjekket at datter virkelig mente det, fikk hun en lang klem før hun gikk bort til barnebarna for å gi dem etterlengtet oppmerksomhet.

Sitat FHI; " De som bor i samme husstand med en person i karantene, men ikke selv er definert som nærkontakt, skal ikke være i karantene, men følge de generelle smittevernregler."  Gjaldt datter  første uka.

Blogger valgte selv å gå i karantene med sin mann.  Etter bilder og ord i sosiale medier har hun absolutt hatt nærkontakt med sin mann fra dag en. Hun skal da oppføre seg som om hun er smittet i  pliktkarantenen på 14 dager.  Noe som hun absolutt la opp til på en forbilledlig  måte med total isolasjon med datter og barnebarn. Tanken var at datter og barna skulle unngå oss i to uker fordi hun kan bli skikkelig dårlig om hun blir smittet.  En flott og viktig tanke. Enda viktigere var det når vi hører på nyhetene at Tyrkia er det landet i verden hvor smittespredningen har eksplodert de siste to uker.

En av grunnen til at hun valgte å gi opp karantenen, var at ingen av oss har symptomer??  Hun har fullført halve pliktkarantenen.  Inkubasjonstiden er 14 dager.

Det er nesten ikke til å fatte at en person som til de grader forberedte  karantenen på absolutt alle tenkelige og utenkelige måter til alles beste, rett og slett gir opp når det bare var en uke igjen.  Det skumleste er kanskje at hun bagatelliserer noe som er veldig alvorlig, med måten hun prøver å forklare avgjørelsen på.  Hun er tross alt en såkalt "Influencer"

Endret av Yann
  • Liker 22
Skrevet
9 timer siden, Zenhouse skrev:

I Tyrkia var det galt at mannen hadde bankkortet og at M var mye på hotellrommet. Da ble hun «undertrykt». Tenk at hun ikke kunne gå rundt på egenhånd!!! 
Her er det galt at det er hun som har bankkortet og mannen virker jo kuet og det er riktig synd på ham! 

Spot on! 😂👏🏻

Og hadde Mette gitt ham et bankkort han kunne bruke når han var i Norge kan du banne på at det hadde vært like galt! 😂

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, Manannan skrev:

Mette har jo faktisk ofte vist at hun tar til seg kritikk og gjør noe med det, i motsetning til mange andre bloggere. Jeg personlig liker ikke - og leser ikke - bloggere som skriver noe kontroversielt, får massiv kritikk, men later som ingenting etterpå... 

Akkurat dette med at hun «misforstås» av enkelte av dere er ikke noe hun kan ta ansvar for. Vi er jo mange som forstår hva hun mener, uten at det betyr at vi synes alt er helt topp eller støtter absolutt alt hun skriver og gjør. 😁☺️

• Liker 12
Skrevet
9 timer siden, Zenhouse skrev:

Haha det var ikke det som var galt.  Det folk reagerte på var at hun skreiv at han betalte for alt da hun var der. ( ja med hennes bankkort ) 😆 

• Liker 6
Skrevet

På Snap legger MA ut en kommentar hun har fått på fb der en person syns det er vanvittig at hun har giftet seg med en «ung tyrker som barna knapt har møtt». MA svarer noe sånt som at hun har giftet seg med en hun elsker og at de har det så flott etter å ha vært gift ett år og på snap legger hun til at livet er en reise så fantastisk og lærerik. 
Dette med at læring lurer jeg på. Gjennom sitt innlegg i Bergens Tidende der MA skriver om hvordan det er å date som alenemor og tråden hennes her inne fra 2017 er det jo tydelig at det har vært mange tilfeller av å gå hastig inn i forhold og introdusere/få barn kjapt i hennes erfaringsbakgrunn. Virker allikevel ikke som om all denne læringen resulterte i noe særlig refleksjon rundt å bygge et skikkelig fundament i forholdet til H før man tok det til neste nivå, der skulle det også giftes og reproduseres i en fart. Hvis dette forholdet også ryker, lurer jeg på om MA DA vil teste ut dette med å ta seg tid og bli skikkelig kjent før det blir å dra inn barn, bo sammen osv osv. 

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...