JaVel Skrevet 14. januar 2020 #6141 Skrevet 14. januar 2020 Dere som er gift med tyrkere,hva vil dere si er de største kulturforskjellene mellom Norge og Tyrkia?
Tildittbeste Skrevet 14. januar 2020 #6142 Skrevet 14. januar 2020 21 minutter siden, JaVel skrev: Dere som er gift med tyrkere,hva vil dere si er de største kulturforskjellene mellom Norge og Tyrkia? Familiesamhold. Føler de noen ganger har en veldig enkel tankegang. Matvaner. Når mann er våken og når mann legger seg. Barneoppdragelse. Ehh egentlig vansklig spørsmål.
Turkis Sau Skrevet 14. januar 2020 #6143 Skrevet 14. januar 2020 44 minutter siden, Deltidsmamma skrev: Er det bare meg eller er det helt tydelig MA som har skrevet innlegget fra H? Helt alvorlig, nå må du gi deg. Dette er bare ufint og usaklig. Gir opp. 5
Lady T Skrevet 14. januar 2020 #6144 Skrevet 14. januar 2020 1 time siden, Honey Dew skrev: Hvorfor bærer hun skaut når hun bor i Norge og han er på besøk? Er ikke det et gammelt bilde fra Tyrkia da..? 2
Lady T Skrevet 14. januar 2020 #6145 Skrevet 14. januar 2020 6 timer siden, Influenseren skrev: Akkurat på samme måte som når hun sender deg en mail for å forsvare kommentaren man la igjen. Da er hun sååå hyggelig at det spruter syrlighet og sarkasme lang vei. Da er det faktisk bedre å bare skrive hva man egentlig vil si og ikkje bruke så mye smil og hjerter at herseteknikken rister i invollene. Hun kan faktisk være ganske spiss og frekk. Sannheten er det at ktitikk er IKKJE synonymt med sjalusi, det er mange bloggere som blander dette (med vilje vil eg tro) Har du noen eksempler? 1
Honey Dew Skrevet 14. januar 2020 #6146 Skrevet 14. januar 2020 6 minutter siden, Lady T skrev: Er ikke det et gammelt bilde fra Tyrkia da..? Åja, trodde det var tatt i Bergen, siden han hadde på seg samme jakken på alle tre bildene. 3
Influenseren Skrevet 14. januar 2020 #6147 Skrevet 14. januar 2020 13 minutter siden, Lady T said: Har du noen eksempler? Ja det har eg, men eg legger de ikke ut her. Så fordi eg mangler dokumentasjon blir vel det innlegget slettet Men men, eg har ingen grunn til å lyve for å si det - Det er jo bare å ta en runde i kommentarfeltet på bloggen hennes, mye av samme taktikk der 5
Gjest Deltidsmamma Skrevet 14. januar 2020 #6148 Skrevet 14. januar 2020 49 minutter siden, Turkis Sau skrev: Helt alvorlig, nå må du gi deg. Dette er bare ufint og usaklig. Gir opp. Ja vl da, jeg viste innlegget til venninnen min og så leste hun innleggene fra M og syntes også det var mye likhetstrekk.
Visvas Skrevet 14. januar 2020 #6149 Skrevet 14. januar 2020 1 time siden, JaVel skrev: Dere som er gift med tyrkere,hva vil dere si er de største kulturforskjellene mellom Norge og Tyrkia? Denne synes jeg også er vanskelig å svare på. Det dukket/dukker opp forskjellige kulturelle utfordringer alt etter om vi bor i Norge eller Tyrkia. Men jevnt over har vi hatt de aller største kræsjene/forskjellene når det gjelder barna våre. Oppdragelse, legging, viktigheten med tannpuss fra første tann, innblanding av svigers (og mine svigers er veldig greie), lekser, hvor mange leker de "trenger", skoleforventninger, tid brukt på tv eller nettbrett og mye mer. 3
lilletyrkia Skrevet 14. januar 2020 #6150 Skrevet 14. januar 2020 1 time siden, Turkis Sau skrev: Helt alvorlig, nå må du gi deg. Dette er bare ufint og usaklig. Gir opp. Hvorfor er det ufint ? Mette skreiv jo at han skreiv innlegget på tyrkisk, oversatte det med Google, og så fikset på. Hvem som fikset på det sa hun ikke noe om. Men om det er henne eller ikke har jo ikke noe med å være usaklig å gjøre ? 1
JaVel Skrevet 14. januar 2020 #6151 Skrevet 14. januar 2020 1 time siden, Tildittbeste skrev: Familiesamhold. Føler de noen ganger har en veldig enkel tankegang. Matvaner. Når mann er våken og når mann legger seg. Barneoppdragelse. Ehh egentlig vansklig spørsmål. Familiesamholdet er nok mye sterkere enn i Norge, på den måten at generasjoner bor sammen. Hva mener du med at de har enkel tankegang? Og hvordan er den typiske barneoppdragelsen i Tyrkia?
JaVel Skrevet 14. januar 2020 #6152 Skrevet 14. januar 2020 21 minutter siden, Visvas skrev: Denne synes jeg også er vanskelig å svare på. Det dukket/dukker opp forskjellige kulturelle utfordringer alt etter om vi bor i Norge eller Tyrkia. Men jevnt over har vi hatt de aller største kræsjene/forskjellene når det gjelder barna våre. Oppdragelse, legging, viktigheten med tannpuss fra første tann, innblanding av svigers (og mine svigers er veldig greie), lekser, hvor mange leker de "trenger", skoleforventninger, tid brukt på tv eller nettbrett og mye mer. Er det vanlig med fysisk avstraffelse av barn i Tyrkia? Det er jo ikke lenge siden dette var vanlig i Norge, ble vel forbudt først i siste halvdel av 1980 tallet.
FotbaIlflua Skrevet 14. januar 2020 #6153 Skrevet 14. januar 2020 Nå skjønner jeg hvorfor A må bo hjemme for å spare penger til egenkapital. Hun ønsker å kjøpe seg en tomannsbolig eller enebolig i Fana, ett av Bergens dyreste områder å kjøpe bolig. Det er ikke akkurat vanlig å være 20 år og starte med eneboligkjøp. De fleste kjøper seg en liten leilighet, bor der noen år, selger og kjøper større. En enebolig, tomannsbolig eller stor leilighet koster fra 4-5 mill for en leilighet og 5-6 mill og oppover for en tomannsbolig. Hun må bo hjemme i mange år på lærlinglønn om hun skal spare opp nok egenkapital til dette. I tillegg stiger boligprisene jevnt og trutt, sparingen til EK kan fort bli spist opp av økt pris. Om det var meg, ville jeg heller stått som kausjonist for EK slik at hun fikk kommet seg inn på boligmarkedet så snart som mulig. Man må må også være realistisk mtp beliggenhet og størrelse på boligen. Men jeg tror fremdeles at Mette egentlig helst ønsker å ha henne i huset, og at det er derfor de løser det på den måten de gjør. 11
JaVel Skrevet 14. januar 2020 #6154 Skrevet 14. januar 2020 4 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Nå skjønner jeg hvorfor A må bo hjemme for å spare penger til egenkapital. Hun ønsker å kjøpe seg en tomannsbolig eller enebolig i Fana, ett av Bergens dyreste områder å kjøpe bolig. Det er ikke akkurat vanlig å være 20 år og starte med eneboligkjøp. De fleste kjøper seg en liten leilighet, bor der noen år, selger og kjøper større. En enebolig, tomannsbolig eller stor leilighet koster fra 4-5 mill for en leilighet og 5-6 mill og oppover for en tomannsbolig. Hun må bo hjemme i mange år på lærlinglønn om hun skal spare opp nok egenkapital til dette. I tillegg stiger boligprisene jevnt og trutt, sparingen til EK kan fort bli spist opp av økt pris. Om det var meg, ville jeg heller stått som kausjonist for EK slik at hun fikk kommet seg inn på boligmarkedet så snart som mulig. Man må må også være realistisk mtp beliggenhet og størrelse på boligen. Men jeg tror fremdeles at Mette egentlig helst ønsker å ha henne i huset, og at det er derfor de løser det på den måten de gjør. Hva er det hun er lærling i?
FotbaIlflua Skrevet 14. januar 2020 #6155 Skrevet 14. januar 2020 Akkurat nå, JaVel skrev: Hva er det hun er lærling i? Det vet jeg ikke, det var Mette som nevnte at hun var lærling og skulle tilbake til det etter permisjonen er ferdig.
Turkis Sau Skrevet 14. januar 2020 #6156 Skrevet 14. januar 2020 2 timer siden, Deltidsmamma skrev: Er det bare meg eller er det helt tydelig MA som har skrevet innlegget fra H? 1 time siden, Turkis Sau skrev: Helt alvorlig, nå må du gi deg. Dette er bare ufint og usaklig. Gir opp. 5 minutter siden, lilletyrkia skrev: Hvorfor er det ufint ? Mette skreiv jo at han skreiv innlegget på tyrkisk, oversatte det med Google, og så fikset på. Hvem som fikset på det sa hun ikke noe om. Men om det er henne eller ikke har jo ikke noe med å være usaklig å gjøre ? Du vet like godt som meg at det er en stor forskjell på å si at innlegget er skrevet av Mette, mot det som er realiteten: At Mette har gjort korrektur på et innlegg skrevet av Hüseyin. Totalt usaklig. 2
Visvas Skrevet 14. januar 2020 #6157 Skrevet 14. januar 2020 6 minutter siden, JaVel skrev: Er det vanlig med fysisk avstraffelse av barn i Tyrkia? Det er jo ikke lenge siden dette var vanlig i Norge, ble vel forbudt først i siste halvdel av 1980 tallet. Det er nok mer vanlig enn jeg ønsker å tenke på, men det er ulovlig og straffbart. 2
lilletyrkia Skrevet 14. januar 2020 #6158 Skrevet 14. januar 2020 1 minutt siden, Turkis Sau skrev: Du vet like godt som meg at det er en stor forskjell på å si at innlegget er skrevet av Mette, mot det som er realiteten: At Mette har gjort korrektur på et innlegg skrevet av Hüseyin. Totalt usaklig. Nå er det ikke sikkert denne personen som spurte om dette har Snap da, så ikke sikkert fått det med seg om hvordan det er skrevet. Syns ikke det er usaklig i det hele tatt å lure på det.
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 14. januar 2020 #6159 Skrevet 14. januar 2020 Fascinerende hvor mye denne bloggen engasjerer. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor.
Turkis Sau Skrevet 14. januar 2020 #6160 Skrevet 14. januar 2020 6 minutter siden, lilletyrkia skrev: Nå er det ikke sikkert denne personen som spurte om dette har Snap da, så ikke sikkert fått det med seg om hvordan det er skrevet. Syns ikke det er usaklig i det hele tatt å lure på det. Jeg synes det er totalt usaklig, om man har Snap eller ikke, å betvile at innlegget er skrevet at Hüseyin, når det står på bloggen at innlegget er skrevet av Hüseyin. 6
Fremhevede innlegg