FotbaIlflua Skrevet 12. januar 2020 #6101 Skrevet 12. januar 2020 (endret) 1 time siden, Lady T skrev: Jeg reagerer ikke på kritikken, men måten den ofte kommer på. F.eks en kommentar på bloggen som advarer mot hjemmefødsel, det er jo greit, men kritikken starter med «For en egoist du er». Da er det ikke lett å ta til seg rådene i kommentaren, som nok er gode. Du kan ikke ta usaklig kritikk fra tilfeldige blogglesere som kommenterer på bloggen hennes å bruke det som argument her. Jeg er forholdsvis enig i at man er ganske egoistisk når man velger hjemmefødsel, med all risiko det kan medføre, kun fordi man ikke liker sykehus. Jeg blir kvalm bare jeg går inn hovedinngangen på sykehuset her, men hjemmefødsel var likevel aldri et alternativ. Jeg hadde vært egoistisk om jeg valgte min egen trivsel over tryggheten til mitt ufødte barn. Det går som oftest helt fint, men om det ikke gjør det kan det være snakk om minutter før det kan gå skikkelig galt. Da trenger man å være på sykehuset når det skjer. Mette velger selvsagt som hun vil, men når hun legger det ut på sin offentlige blogg så er det naturlig å få reaksjoner. Endret 12. januar 2020 av FotbaIlflua 11
Flettfrid Skrevet 12. januar 2020 #6102 Skrevet 12. januar 2020 3 timer siden, Tildittbeste skrev: Og mye av det jeg leser nå er egentlig ikke kritikk på at datra skal flytte hjem, men at noen reagerer på at mannen ikke blir så prioritert. Det er det jeg reagerer på, ikke at hun velger å hjelpe datra si..han har rett og slett ikke så mye han skulle sagt ut fra hva hun selv skriver. Overrasket over at en fra Tyrkia godtar "alt" ikke slik jeg kjenner menn fra Tyrkia hvert fall Sitat fra bloggen "Amalie og tvillingene skal derfor flytte hjem igjen og så og si overta første etasje, mens min sønn, jeg og Hüseyin skal bo oppe i øverste etasje." Hun er da tydelig på at H skal bo i overetasjen sammen med henne, guttungen og babyen. 2 timer siden, Nussepus skrev: For en vinglete familie. Flytte inn, flytte ut, flytt inn igjen fordi hun ikke greide seg økonomiske allikevel. Jenta er voksen og har to egne barn. Ville virkelig ikke at moren min skulle skrevet for hele Norge ( for de som gidder å lese) at jeg ikke får det til å gå rund å bo for meg selv. For en salig røre! Og mor skal betale alle utgifter så datteren skal få spart penger til egen bolig. Så hvordan skal mor da få spart opp til buffer? Noe hun absolutt trenger. Gud bedre. Hun skriver da ingen steder at datteren ikke klarer seg økonomisk, det hun skriver er at datteren ikke klarer å spare opp like mye til egenkapital når hun har alle utgifter som husleie,strøm,barnepass osv. Å Mette ønsker å hjelpe henne med dette, slik at hun fortere kan komme inn på boligmarkede, ved å la henne bo hjemme gratis(ikke betale husleie). A er nok verken den første eller siste ungdommen som har flyttet ut og endt opp med å flytte hjem igjen. Så det går nok bra dette 😊 Mange fordeler blir det jo både for Mette og A, barnepass, en voksen å dele hverdagen med, avlaste hverandre på husarbeide osv. 12
Lady T Skrevet 12. januar 2020 #6103 Skrevet 12. januar 2020 5 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Du kan ikke ta usaklig kritikk fra tilfeldige blogglesere som kommenterer på bloggen hennes å bruke det som argument her. Jeg er forholdsvis enig i at man er ganske egoistisk når man velger hjemmefødsel, med all risiko det kan medføre, kun fordi man ikke liker sykehus. Jeg blir kvalm bare jeg går inn hovedinngangen på sykehuset her, men hjemmefødsel var likevel aldri et alternativ. Jeg hadde vært egoistisk om jeg valgte min egen trivsel over tryggheten til mitt ufødte barn. Det går som oftest helt fint, men om det ikke gjør det kan det være snakk om minutter før det kan gå skikkelig galt. Da trenger man å være på sykehuset når det skjer. Mette velger selvsagt som hun vil, men når hun legger det ut på sin offentlige blogg så er det naturlig å få reaksjoner. Jeg valgte en kommentar på bloggen som eksempel fordi når jeg tok eksempler herfra ble det også feil fordi det ikke var den jeg siterte som hadde skrevet det... 🙂 Men eksempelet fra bloggen kunne like gjerne vært skrevet av en her. Helt greit å formidle at man synes M bør føde på sykehuset, men det går jo an å skrive det på en konstruktiv måte. 2
Centimeteren Skrevet 12. januar 2020 #6104 Skrevet 12. januar 2020 Blir litt spesielt når jevnaldrende H og Amalie skal bo sammen, men er stefar og stedatter.. 5
Lopploella Skrevet 12. januar 2020 #6105 Skrevet 12. januar 2020 8 minutter siden, Centimeteren skrev: Blir litt spesielt når jevnaldrende H og Amalie skal bo sammen, men er stefar og stedatter.. H er vel omtrent midt imellom mor og datter i alder. Så hvis han plutselig er jevnaldrende med datteren er han vel det med moren også. 32
Gjest Kritt Skrevet 12. januar 2020 #6106 Skrevet 12. januar 2020 Noen skrev kritisk om filmkvelder (skjønner ikke helt hvorfor), og spurte hvorfor de ikke heller kunne spille brettspill eller noe annet sosialt. Voila - Monopol-kveld (re Snap) 🙄😀
lilletyrkia Skrevet 12. januar 2020 #6107 Skrevet 12. januar 2020 2 minutter siden, Kritt skrev: Noen skrev kritisk om filmkvelder (skjønner ikke helt hvorfor), og spurte hvorfor de ikke heller kunne spille brettspill eller noe annet sosialt. Voila - Monopol-kveld (re Snap) 🙄😀 Var jo noen her som spurte om hvorfor han ikke bidro mer hjemme, og vips la hun ut Snap at han støvsugde 😁 14
lilletyrkia Skrevet 12. januar 2020 #6108 Skrevet 12. januar 2020 2 timer siden, Flettfrid skrev: Sitat fra bloggen "Amalie og tvillingene skal derfor flytte hjem igjen og så og si overta første etasje, mens min sønn, jeg og Hüseyin skal bo oppe i øverste etasje." Hun er da tydelig på at H skal bo i overetasjen sammen med henne, guttungen og babyen. Nå ja, men ikke tidligere i dag. 6
lilletyrkia Skrevet 12. januar 2020 #6109 Skrevet 12. januar 2020 4 timer siden, Visla skrev: Som ungen nettopp har blitt kjent med. Mannen prater ikke norsk og ungen prater ikke tyrkisk eller engelsk. men sikkert bare jeg som er strengere enn andre på hvem som får passe barna mine. Ja folk er vel forskjellige der. Jeg synes ikke akkurat dette er noe spesielt eller rart. Ungen sover jo, han er jo stor nok til å fortelle mamman sin om det føles trygt eller ikke. Og han hadde sikkert fått lov å sove hos besteforeldrene som han pleier, om det var det han ønsket. Det er vel ikke så mye som skjer på natta, men skulle noe skje så klarer han nok å ringe mamman sin, eller huseyin får tak i familiemedlemmer som de er nabo med. De har nok avtalt noe der, vil jeg tro. 5
JaVel Skrevet 12. januar 2020 #6110 Skrevet 12. januar 2020 6 timer siden, JaVel skrev: En ting jeg lurer litt på. Det må finnes tyrkiske menn som gifter seg med tyrkiske kvinner som både har vært gift og som har barn fra tidligere ekteskap. Hvordan pleier den den " nye" tyrkiske ektemannen å takle det? Regner med at barna fra det tidligere ekteskapet bor hos sin fraskilte mor? Har tyrkiske menn som er skilt samvær med sine barn, slik som her i Norge? Ingen av dere som har tyrkisk ektemann som kan svare på dette?
Skrottefar Skrevet 12. januar 2020 #6111 Skrevet 12. januar 2020 36 minutter siden, lilletyrkia skrev: Nå ja, men ikke tidligere i dag. Det er ikke første eller siste gangen hun redigerer innleggene sine etter å ha vært inne her på KG for å følge med 🤣 17
Sol Rampelyset Skrevet 13. januar 2020 #6112 Skrevet 13. januar 2020 Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. Sol, admin.
lilletyrkia Skrevet 13. januar 2020 #6113 Skrevet 13. januar 2020 19 timer siden, JaVel skrev: Ingen av dere som har tyrkisk ektemann som kan svare på dette? Grunnen for at jeg ikke har svart er fordi vi (jeg og mannen) ikke kjenner noen sånne par. Min erfaring er at mange holder sammen mens man har småbarn og heller Går fra hverandre når de er store. Søster til mannen min og hennes mann er nå skilt. Og de har snakket om det i maaange år. Men de har ikke gjort noe med det før nå. Alle ungene er store. Og de er for "gamle" til å starte ny familie med nye kjærester. Det gjør jo noen ting lettere. 1
lilletyrkia Skrevet 13. januar 2020 #6114 Skrevet 13. januar 2020 Men jo tyrkiske menn har selvsagt krav på samvær med barna sine. Jeg vet ikke helt hva lovverket sier der. Eller hvordan de gjør det. 1
Gjest Trude4 Skrevet 13. januar 2020 #6115 Skrevet 13. januar 2020 20 timer siden, Skrottefar skrev: Det er ikke første eller siste gangen hun redigerer innleggene sine etter å ha vært inne her på KG for å følge med 🤣 Eg leste innlegget på bloggen etter at det først ble lakt ut på Instagram og senere på snapchat. Kan ikke se noen forandringer eg altså! Men så er det også først skrevet litt om det i Ellos reklame innlegget og etter det i dette innlegget som kun handler om det. Ingen av de ser ut til å være forandret slik eg ser det
Minipilla Skrevet 13. januar 2020 #6116 Skrevet 13. januar 2020 28 minutter siden, Trude4 skrev: Eg leste innlegget på bloggen etter at det først ble lakt ut på Instagram og senere på snapchat. Kan ikke se noen forandringer eg altså! Men så er det også først skrevet litt om det i Ellos reklame innlegget og etter det i dette innlegget som kun handler om det. Ingen av de ser ut til å være forandret slik eg ser det Å du slette min tid! 15
Visvas Skrevet 13. januar 2020 #6117 Skrevet 13. januar 2020 20 timer siden, JaVel skrev: Ingen av dere som har tyrkisk ektemann som kan svare på dette? Før var det ganske vanlig at den nye ektemannen krevde at kona skulle kutte all kontakt med barn og eksmann slik jeg har forstått det. Dette har skjedd i familien til min mann også. Barna var store (nesten voksne) og hun hadde veldig god grunn til å forlate sin eksmann så dette gikk seg ganske fort til. Men det er jo veldig gammeldags her enda, spesielt i små byer, landsbyer ect. Barn av skilte foreldre kan feks ha problemer med å finne seg en å gifte seg med. Jeg vet om par som har vært separerte som ble sammen igjen så sønnen fikk den kona han ønsket. Så skilte de seg i etterkant av sønnens bryllup. Det sies at ved skilsmisse så får mor guttebarna og far jentebarna selv t.d.d. (Hun i familien til min mann hadde jenter og måtte forlate de når hun ville skilles) Det for at far får hjelp i huset av jentebarn og mor får den hjelpen hun trenger fra guttebarn...har jeg forstått det som. 3
Gjest expatityrkia Skrevet 13. januar 2020 #6118 Skrevet 13. januar 2020 21 timer siden, JaVel skrev: Ingen av dere som har tyrkisk ektemann som kan svare på dette? Det er vanskelig å gi et klart svar på dette da Tyrkia er et stort land og det er store kulturelle forskjeller alt etter hvor de bor. Jeg vet fra vår landsby at enker med barn, kan bli en kone nummer to i en familie, for å få hjelp. Hva som da foregår innefor husets fire vegger aner jeg ikke, og om det er rent praktisk eller ikke er det nok bare de som bor der som vet. Det er jo tyrkiske menn som gifter seg med utenlandske damer som har barn fra før hvor de godtas av både mann og svigerfamilie uten problemer. Skilsmisse er ikke like vanlig her som det er i Norge, men det skjer, og da har jeg hørt at det normalt sett er mor som har omsorgen men så klart far ser ungene sine. Problemet kan ofte være at mor ikke har noe annet sikkerhetsnett en egen familie da hun har vært hjemme med barna mens far har forsørget familien. Hun har krav på hjelp økonomisk fra han i starten vet jeg, men så må hun ut i jobb eller bo hos familie, eventuelt få ny mann. Det er nok mer vanlig med skilsmisse i vest en det er i øst, og det er også noe lettere å være dame i vest en det er i øst. Men å svare generelt på hva som er vanlig eller ikke er ekstremt vanskelig da det er så store forskjeller innad i landet. Fra åpne Alanya, til moderne Istanbul, Ankara ser ut som en vanlig norsk storby mens det finnes byer som Sanliurfa hvor det er familie restauranter og ellers skille mellom menn/kvinner på slike spisesteder. Der er også kvinnene mer lukket en de er på mer moderne steder. Ta i betraktning antallet innbyggere og det er umulig å svare på hva som er typisk tyrker og ikke. For meg ble det en helt ny verden når jeg fikk barn på skole og fikk kontakt med vanlige tyrkiske damer. De igjen er totalt annerledes en de er i landsbyen vår. Og jeg ser flere ting som er ulikt bare fra by til by. Jo bedre tyrkisk man snakker, jo mer lærer man om det sosiale livet og at det ikke er mulig å svare uten at det blir stereotypisk.
Gjest Trude4 Skrevet 13. januar 2020 #6119 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Minipilla skrev: Å du slette min tid! ?
Frøken_fjong1 Skrevet 13. januar 2020 #6120 Skrevet 13. januar 2020 Glad jeg slipper å bo slik som de skal bo. Oppe er jo som et loft. Ikke noe særlig med plass og ingen kjøkken. Føles nok mer som å bo på loftet hos mamma og pappa, bare at her er det foreldrene som må bo oppe? Rar løsning. 17
Anbefalte innlegg