Yann Skrevet 7. januar 2020 #5861 Skrevet 7. januar 2020 (endret) Mine gode muslimske kompis forklarte meg hvorfor muslimer ikke spiser svinekjøtt. Det ligger 1500 år tilbake i tid. Og handler om trikiner. En farlig parasitt. Larvene kan ligge i kapslet inn i kjøttet på grisen. Når mennesker spiser kjøttet, frigjøres larvene. De utvikles til voksne parasitter, som igjen lager larver, og disse kommer over i blodet. Larvene trenger inn i musklene på mennesket, eller inn i hjerne, hjerte eller nyrer. Som kan medføre til alvorlig sykdom og død. Derav påstanden at gris er urent kjøtt. Dette er så innprentet i kulturen at fortsatt den dag i dag er det "ingen" muslim som spiser gris. Vedkommende vet selvfølgelig at svinekoteletten på Rema i 2020 ikke er farlig. Vi har Mattilsynet og andre tilsyn som sørger for det. Men uansett min gode venn holder uansett fast ved Guds kostholdforbud fra 1500 år tilbake i tid. Og spiser ikke svinekjøtt. Gjør oppmerksom at min muslimske kompis både røyker, banner og tar seg en øl eller 10. Ler og sier at han blir uvel bare med tanken på å spise svinekjøtt.. ser for seg parasitter og larver herje rundt i kroppen Jeg mender det er forferdelig feil av bloggeren å skryte offentlig at hennes muslimske ektemann har spist svin for første gang, til mange tusen. Også til familie og venner i Tyrkia. Enda bra hun ikke filmet seansen. Dette er så inderlig personlig som det kan forbli. Over her var det noen som skrev at det å spise svin, er langt mer alvorlig en utroskap. Det er bekreftet. P.S Ett godt råd til bloggeren. Skaden er allerede skjedd, du kan begrense den ved å slette det du skrev. Endret 7. januar 2020 av Yann 32
Tildittbeste Skrevet 7. januar 2020 #5862 Skrevet 7. januar 2020 11 minutter siden, Marixxx skrev: Om H. får smaken på bacon (who can blame him..?😅), sier det muligens noe om at han har et avslappet og nyansert forhold til islam og et generelt åpent sinn. Om han da har et åpent sinn ved sin tro, burde han også fortelle sin kone at hun ikke trenger å dekke håret. Verken for sin egen del eller for andre. For en muslim meg bekjent er svin det siste de vil "slurve "...Men atter en gang hans valg. Med resept for familie burde det i såfall blitt gjort i det stille, er nå min mening om saken 12
Marixxx Skrevet 7. januar 2020 #5863 Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, Tildittbeste skrev: Om han da har et åpent sinn ved sin tro, burde han også fortelle sin kone at hun ikke trenger å dekke håret. Verken for sin egen del eller for andre. For en muslim meg bekjent er svin det siste de vil "slurve "...Men atter en gang hans valg. Med resept for familie burde det i såfall blitt gjort i det stille, er nå min mening om saken Mette bruker skaut etter eget ønske og vilje. Skautet er kulturelt betinget (vanlig blant gifte kvinner på landsbygda) og har ikke med tro å gjøre. 2
JaVel Skrevet 7. januar 2020 #5864 Skrevet 7. januar 2020 17 minutter siden, Yann skrev: Mine gode muslimske kompis forklarte meg hvorfor muslimer ikke spiser svinekjøtt. Det ligger 1500 år tilbake i tid. Og handler om trikiner. En farlig parasitt. Larvene kan ligge i kapslet inn i kjøttet på grisen. Når mennesker spiser kjøttet, frigjøres larvene. De utvikles til voksne parasitter, som igjen lager larver, og disse kommer over i blodet. Larvene trenger inn i musklene på mennesket, eller inn i hjerne, hjerte eller nyrer. Som kan medføre til alvorlig sykdom og død. Nå er jeg pirkete, men kan aldri tenke meg at dette ligger 1500 år tilbake i tid? Medisinen var ikke kommet så langt den gang, at de kunne påvise larver i blod, mikroskop var ikke oppfunnet. Selv så nært som 1800-tallet så opererte leger pasienter uten å være obs på bakterier, slik at pasientene døde som fluer.Den første legen som foreslo at bakterier som man ikke kunne se med det blotte øye, var årsaken til disse dødsfallene, ble latterliggjort så det holdt. 9
Visvas Skrevet 7. januar 2020 #5865 Skrevet 7. januar 2020 29 minutter siden, Marixxx skrev: Mette bruker skaut etter eget ønske og vilje. Skautet er kulturelt betinget (vanlig blant gifte kvinner på landsbygda) og har ikke med tro å gjøre. Ja det er mulig det er kulturelt betinget i villagen til H, men det å måtte snike til seg en suss i Ankara? Ha på tørkle i Ankara? Kle seg mer tildekt i en turistby? Er dette også kulturelt? 8
Yann Skrevet 7. januar 2020 #5866 Skrevet 7. januar 2020 (endret) Slettet Endret 7. januar 2020 av Yann
Lady T Skrevet 7. januar 2020 #5867 Skrevet 7. januar 2020 52 minutter siden, Yann skrev: Mine gode muslimske kompis forklarte meg hvorfor muslimer ikke spiser svinekjøtt. Det ligger 1500 år tilbake i tid. Og handler om trikiner. En farlig parasitt. Larvene kan ligge i kapslet inn i kjøttet på grisen. Når mennesker spiser kjøttet, frigjøres larvene. De utvikles til voksne parasitter, som igjen lager larver, og disse kommer over i blodet. Larvene trenger inn i musklene på mennesket, eller inn i hjerne, hjerte eller nyrer. Som kan medføre til alvorlig sykdom og død. Derav påstanden at gris er urent kjøtt. Dette er så innprentet i kulturen at fortsatt den dag i dag er det "ingen" muslim som spiser gris. Vedkommende vet selvfølgelig at svinekoteletten på Rema i 2020 ikke er farlig. Vi har Mattilsynet og andre tilsyn som sørger for det. Men uansett min gode venn holder uansett fast ved Guds kostholdforbud fra 1500 år tilbake i tid. Og spiser ikke svinekjøtt. Gjør oppmerksom at min muslimske kompis både røyker, banner og tar seg en øl eller 10. Er like mye/lite muslim som jeg er kristen. Ler og sier at han blir uvel bare med tanken på å spise svinekjøtt.. ser for seg parasitter og larver herje rundt i kroppen Jeg mender det er forferdelig feil av bloggeren å skryte offentlig at hennes muslimske ektemann har spist svin for første gang, til mange tusen. Også til familie og venner i Tyrkia. Enda bra hun ikke filmet seansen. Dette er så inderlig personlig som det kan forbli. Over her var det noen som skrev at det å spise svin, er langt mer alvorlig en utroskap. Det er bekreftet. P.S Ett godt råd til bloggeren. Skaden er allerede skjedd, du kan begrense den ved å slette det du skrev. Jeg jobbet på bensinstasjon da jeg var skoleelev. Var faktisk mange muslimer som kjøpte pølser (vanlig grill og wiener). 🤔 7
Yann Skrevet 7. januar 2020 #5868 Skrevet 7. januar 2020 27 minutter siden, JaVel skrev: Nå er jeg pirkete, men kan aldri tenke meg at dette ligger 1500 år tilbake i tid? Medisinen var ikke kommet så langt den gang, at de kunne påvise larver i blod, mikroskop var ikke oppfunnet. Selv så nært som 1800-tallet så opererte leger pasienter uten å være obs på bakterier, slik at pasientene døde som fluer.Den første legen som foreslo at bakterier som man ikke kunne se med det blotte øye, var årsaken til disse dødsfallene, ble latterliggjort så det holdt. Haha neida, medisinen var ikke kommet så langt den gangen. Myten ble skapt fordi grisen veltet seg i søle og spiste sin egen avføring. Etterhvert som legevitenskapen utviklet seg kom dette med trikiner og annen fandenskap. En aldri så liten kuriositet. Jødenes forbud mot å spise svinekjøtt står å lese i tredje og femte Mosebok i det Gamle testamentet. Det er 500 år eldre en det tilsvarende forbudet i Koranen, men ikke desto mindre er det den samme begrunnelsen som ligger bak forbudet. 8
Yann Skrevet 7. januar 2020 #5869 Skrevet 7. januar 2020 5 minutter siden, Lady T skrev: Jeg jobbet på bensinstasjon da jeg var skoleelev. Var faktisk mange muslimer som kjøpte pølser (vanlig grill og wiener). 🤔 Ja vet du, det er flotte greier. Ingen regel uten unntak. Hovedpoenget er at jeg tror ikke de snapper og og skryter til hele verden "Se jeg spiser pølser" 8
Lady T Skrevet 7. januar 2020 #5870 Skrevet 7. januar 2020 5 minutter siden, Yann skrev: Ja vet du, det er flotte greier. Ingen regel uten unntak. Hovedpoenget er at jeg tror ikke de snapper og og skryter til hele verden "Se jeg spiser pølser" Sikkert et godt poeng 😄 2
JaVel Skrevet 7. januar 2020 #5871 Skrevet 7. januar 2020 Myten ble skapt fordi grisen veltet seg i søle og spiste sin egen avføring. For å forsvare den stakkars grisen litt, nei den spiser ikke sin egen avføring, og den velter seg ikke i egen avføring så lenge den har tilgang til søle. Den er avhengig av søle for å regulere kroppstemperaturen. Det finnes mennesker som har spist menneskekjøtt og drukket egen urin, når de var i en krisetilstand uten tilgang til normal mat og drikke, men vi pleier ikke å omtale mennesket som et vesen som drikker sin egen urin og bedriver kannibalisme. 23
BuffaloDuck Skrevet 7. januar 2020 #5872 Skrevet 7. januar 2020 8 hours ago, Lady T said: Sett utenifra er det vel lite som ser ut som hat. Noe annet å oppleve såpass heftig kritikk som mange bloggere får selv. Tror jeg hadde bukket under av mindre (og fått enda mer kritikk pga jeg er følsom, antagelig 🙈) De stiller seg jo med fullt overlegg lagelig til for hugg disse bloggerne 😂 og følger blogg-oppskriften ved å påstå å ha mange «hatere». Tror neppe de tar seg så nær av dette som de påstår. 6
Tildittbeste Skrevet 7. januar 2020 #5873 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, BuffaloDuck skrev: De stiller seg jo med fullt overlegg lagelig til for hugg disse bloggerne 😂 og følger blogg-oppskriften ved å påstå å ha mange «hatere». Tror neppe de tar seg så nær av dette som de påstår. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for disse, ellers hadde de slutta og blogge og levd anonymt som oss andre. Samtidig får de jo noe og skrive om, og høste litt ekstra sympati om de føler de trenger det. 5
JaVel Skrevet 7. januar 2020 #5874 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, BuffaloDuck skrev: De stiller seg jo med fullt overlegg lagelig til for hugg disse bloggerne 😂 og følger blogg-oppskriften ved å påstå å ha mange «hatere». Tror neppe de tar seg så nær av dette som de påstår. Nå har ikke jeg noen dyp kjennskap til andre bloggere, men jeg tror faktisk Mette tar seg nær av latterliggjøring og kritikk. Kritikk må hun selvsagt tåle, men ingen skal tåle latterliggjøring. Hvorfor hun fortsetter å blogge vet jeg ikke, jeg hadde selv aldri giddet, eller jo kanskje , hvis jeg hadde fått minimum en halv million i året, ingen kritikk, ingen latterliggjøring, bare masse penger inn på konto . 3
Yann Skrevet 7. januar 2020 #5875 Skrevet 7. januar 2020 3 timer siden, JaVel skrev: Myten ble skapt fordi grisen veltet seg i søle og spiste sin egen avføring. For å forsvare den stakkars grisen litt, nei den spiser ikke sin egen avføring, og den velter seg ikke i egen avføring så lenge den har tilgang til søle. Den er avhengig av søle for å regulere kroppstemperaturen. Det finnes mennesker som har spist menneskekjøtt og drukket egen urin, når de var i en krisetilstand uten tilgang til normal mat og drikke, men vi pleier ikke å omtale mennesket som et vesen som drikker sin egen urin og bedriver kannibalisme. Det har du helt rett i. Myten om at grisen spiser sin egen avføring ble avlivet i vesten for x antall 100 år siden. Lever i beste velgående i mange muslimske land. 2
BuffaloDuck Skrevet 7. januar 2020 #5876 Skrevet 7. januar 2020 1 hour ago, JaVel said: Nå har ikke jeg noen dyp kjennskap til andre bloggere, men jeg tror faktisk Mette tar seg nær av latterliggjøring og kritikk. Kritikk må hun selvsagt tåle, men ingen skal tåle latterliggjøring. Hvorfor hun fortsetter å blogge vet jeg ikke, jeg hadde selv aldri giddet, eller jo kanskje , hvis jeg hadde fått minimum en halv million i året, ingen kritikk, ingen latterliggjøring, bare masse penger inn på konto . Klart ingen mennesker, bloggere eller ei, skal tåle latterliggjøring. Men det betyr jo ikke at det ikke skjer. Tenker offentlige personer som det går veldig inn på veier opp ofte om det er verdt det. Så er det kjendiser som skjermer seg veldig og ikke ser latterliggjøringen/hetsen, mens bloggere er jo avhengig å ha en åpen kanal med de som leser. Hvis de ikke har hard hud blir det jo som å bokse seg selv i ansiktet hver gang de leser kommentarfeltet.
JaVel Skrevet 7. januar 2020 #5877 Skrevet 7. januar 2020 32 minutter siden, Yann skrev: Det har du helt rett i. Myten om at grisen spiser sin egen avføring ble avlivet i vesten for x antall 100 år siden. Lever i beste velgående i mange muslimske land. Veldig synd at den har fått et så uriktig stempel. Griser er intelligente skapninger, vel så intelligente som hunder, så den fortjener respekt og omsorg. 10
JaVel Skrevet 7. januar 2020 #5878 Skrevet 7. januar 2020 12 minutter siden, BuffaloDuck skrev: Klart ingen mennesker, bloggere eller ei, skal tåle latterliggjøring. Men det betyr jo ikke at det ikke skjer. Tenker offentlige personer som det går veldig inn på veier opp ofte om det er verdt det. Så er det kjendiser som skjermer seg veldig og ikke ser latterliggjøringen/hetsen, mens bloggere er jo avhengig å ha en åpen kanal med de som leser. Hvis de ikke har hard hud blir det jo som å bokse seg selv i ansiktet hver gang de leser kommentarfeltet. Jeg hadde aldri orket det, men Mette sier at hun trives veldig godt med bloggingen, hvorfor aner jeg rett og slett ikke, bortsett fra at mennesker er forskjellige, det som jeg hadde sett på som pyton, trives hun med og vice versa. 3
BuffaloDuck Skrevet 7. januar 2020 #5879 Skrevet 7. januar 2020 13 minutter siden, JaVel said: Jeg hadde aldri orket det, men Mette sier at hun trives veldig godt med bloggingen, hvorfor aner jeg rett og slett ikke, bortsett fra at mennesker er forskjellige, det som jeg hadde sett på som pyton, trives hun med og vice versa. Absolutt! Regner jo med at alle som blogger trives med det og synes det er verdt å stå i det som er mindre hyggelig slik som kritikk 3
Surikatt Skrevet 8. januar 2020 #5880 Skrevet 8. januar 2020 Mette mener at når man har tatt et valg og giftet seg med en tyrker og er gravid så skal man ikke spekulere i hans hensikter. Altså, det er ikke noen som gifter seg etter å ha vært fysisk sammen i noen dager på ferie. Er det så rart at man er skeptisk. Det er grunnen og også hvorfor det er strenge regler for familiegjenforening med tyrkere. Mange av de som ble lurt trodde og det var ekte kjærlighet. 20
Fremhevede innlegg