Gå til innhold

metteask.blogg.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 hours ago, Visvas said:

Det er ytterst sjeldent at jeg ler av en tyrkisk komedie. Jeg klarer rett og slett ikke se humoren som for meg kanskje føles litt barnslig om man kan si det? 

Ang ironi er det et seriøst problem for meg som bruker ironi i "annenhver" setning. 

Jeg er selv gift med en sør-europeer. Humoren der er veldig mye mer slapstick, sånn typ, kake i ansiktet / tråkke på en rake, i forhold til norsk (og britisk, den jeg kjenner best) humor som er mye mer ironisk. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg syns generelt at hun gir inntrykk av og ville bestemme veldig mye. Det fremkommer i diskusjoner om barnets navn, etternavn og mye mer. Det går igjen at hun sier; -Hvis jeg liker det. -Hvis jeg ikke vil. Osv... Jeg sitter med et inntrykk av at hun føler/mener at hun bestemmer og har "makten" fordi han er her takket være henne og på hennes premisser. 

Når jeg leser/hører hvordan hun fremstiller enkelte ting som du nevner her så sitter jeg igjen med en følelse av at hun tror at med å vise alle at hun har han rundt lillefingeren så viser hun at han ikke er en luring og elsker henne over alt, mens faktumet er at hun gjør det motsatte. I mine øyne iallefall. 

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, Visvas skrev:

Når jeg leser/hører hvordan hun fremstiller enkelte ting som du nevner her så sitter jeg igjen med en følelse av at hun tror at med å vise alle at hun har han rundt lillefingeren så viser hun at han ikke er en luring og elsker henne over alt, mens faktumet er at hun gjør det motsatte. I mine øyne iallefall. 

Har tenkt det samme.

Skrevet
9 minutter siden, Kritt skrev:

Har tenkt det samme.

Helt enig!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo en kjent sak det, at mange lar seg trille rundt fingeren,  helt til de har fått det de har ønsket seg.  Sier ikke at det må være sånn. Samtidig synes jeg det er veldig rart å ha så mye utfordringer ved første besøk i Norge 

Endret av Tildittbeste
  • Liker 5
Skrevet

Tyrkiske menn er ganske kjente for å være de som har kontroll over konen. I tillegg til sjalusi, oversikt over når/hvor kona kommer og går osv. Tror H tåler ganske mye å bli «tråkket» på helt han er garantert oppholdstillatelse. Han hadde nok aldri akseptert at en tyrkisk eldre dame skulle ha styrt han. Jeg har alltid likt Mette. Hun virker så god og varm person. Håper hun åpner øynene snart. Kjærlighet er virkelig blind. 

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, Visvas skrev:

Hun HAR all makt, hun avgjør framtiden hans. Uansett om han er en lykkejeger eller ikke så bærer hun uansett barnet hans. Om hun vil, kan hun la være å søke om familiegjenforening og han sitter igjen uten å kunne se barnet sitt. Worst case for H har han blitt brukt som donor og Mette sitter igjen med det hun ønsket seg; et barn og alenetid.

• Liker 19
Skrevet
25 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Hun HAR all makt, hun avgjør framtiden hans. Uansett om han er en lykkejeger eller ikke så bærer hun uansett barnet hans. Om hun vil, kan hun la være å søke om familiegjenforening og han sitter igjen uten å kunne se barnet sitt. Worst case for H har han blitt brukt som donor og Mette sitter igjen med det hun ønsket seg; et barn og alenetid.

Nå var det ikke dette jeg skrev om, men ja er enig i det du skiver. Dette er det mange som får barn med noen fra et annet land er redd for, at dama skal lukke alle muligheter for å ha kontakt med barnet sitt. Er skremmende mange damer som bruker ferie"flørter" som donorer og det er en av grunnene til at vi nordmenn har et dårlig rykte i bla Alanya. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Beklager, jeg skal omformulere; om Mette hadde tatt SMARTE VALG...

Hun har ikke vist seg å gjøre de smarteste valgene hittil;

Gifte seg med en yngre, tyrkisk fattig mann fra bygda etter et meget kort bekjentskap som sønnen ikke engang hadde møtt. 

Bli gravid med denne mannen før de i det hele tatt vet om de kan oppholde seg i samme land når barnet blir født.

Planlegge barn nr 2 når hun er halvveis gjennom dette svangerskapet

Pådra seg gjeld pga tyrkermannen og ikke klare å åpne egen post. Måtte ha lånerådgiver til å sette opp budsjett og låne opp på huset. (80k er MYE kortsiktig gjeld å pådra seg på så kort tid)

Nå sitter hun der med en sutrete mann, kulturkræsj og problemer de skal diskutere seg ut av på unyansert gebrokkent engelsk mens de ennå i teorien skal være nyforelsket. Om det er så slitsomt nå, hvordan vil dette bli når forelskelsen dabber av? Hun som trenger alenetid og har en mann som bare er hjemme og ikke ønsker å ha noe nettverk? Det er ikke så jævla romantisk å forsørge en mann, trust me, I know. Det gjør noe med maktbalansen i et forhold, og det er ikke bra.

Helt greit at mange av valgene Mette har tatt er valg du og jeg aldri kunne tatt (for meg har lykken vært bedre enn forstanden, så skal ikke skryte på meg så mye smarte valg heller...), men uansett er det ikke riktig å kritisere henne for å ikke bli sykmeldt. 

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke litt rart å skrive overtalt mannen til å lage frokost. Når hun selv har jobbet. Det burde han jo gjøre uoppfordret 

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, Visvas skrev:

Ja hvis han hadde stått mer opp for seg selv istedet for stadig vekk si ja til det meste bloggeren foreslår, så hadde jeg nok trodd mer at han var en ærlig type, at det bare var bloggeren som var viktig for ham, og ikke hvilket statsborgerskap hun har. Men jeg er nok litt " skadet" ;) på det området siden jeg kjenner 3 som giftet seg med en tyrkisk mann. 2 av dem sa også ja til alt deres norske kone foreslo, de valgte å " være under deres norske kones sko" men bare frem til de fikk oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag, da skiftet de fort. 

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, Tildittbeste skrev:

Er det ikke litt rart å skrive overtalt mannen til å lage frokost. Når hun selv har jobbet. Det burde han jo gjøre uoppfordret 

Teknisk sett så står der "Overtalt han til å lage menemen". Å kritisere han for ikke å lage frokost uoppfordret blir feil, det vet vi vel ikke noe om.

Jeg skjønner til gjengjeld ikke det fokus på at han vil ha norsk mat og skal overtales til å lage tyrkisk. (for det var slik jeg forsto den snap) De neste snappene kjører jo også på hvor spesielt det er at en tyrker foretrekker norsk brunost fremfor noe tyrkisk. Skjønner ikke at det skal være så spesielt, er vel normalt at vi alle har forskjellig smak. Skjønner heller ikke at hun har så fokus på hvor mye norsk han liker - er det for å vise at folk tar feil, når de mener integrering blir vanskelig? Virker i all fall som hun prøver å vise at han virkelig gjør alt for å bli norsk. 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Dragonheart skrev:

Teknisk sett så står der "Overtalt han til å lage menemen". Å kritisere han for ikke å lage frokost uoppfordret blir feil, det vet vi vel ikke noe om.

Jeg skjønner til gjengjeld ikke det fokus på at han vil ha norsk mat og skal overtales til å lage tyrkisk. (for det var slik jeg forsto den snap) De neste snappene kjører jo også på hvor spesielt det er at en tyrker foretrekker norsk brunost fremfor noe tyrkisk. Skjønner ikke at det skal være så spesielt, er vel normalt at vi alle har forskjellig smak. Skjønner heller ikke at hun har så fokus på hvor mye norsk han liker - er det for å vise at folk tar feil, når de mener integrering blir vanskelig? Virker i all fall som hun prøver å vise at han virkelig gjør alt for å bli norsk. 

Det kan også være at han prøver å overbevise henne om at han vil gjøre alt for å bli norsk. 

• Liker 2
Gjest spaniasol
Skrevet (endret)

Det kan vel tenkes han har fått mer eller mindre gode råd for hvordan man skal tekkes en norsk kvinne.

Endret av spaniasol
Tastefeil
Skrevet
6 timer siden, Tildittbeste skrev:

Jeg lager aldri frokost til mannem min, her lager vi frokost hver for oss etter hva man vil ha og når man vil spise. 

Hvorfor burde han lage frokost til henne, rekner med hun klarer å smøre seg ett par brødskiver selv.

• Liker 9
Skrevet (endret)
4 timer siden, JaVel skrev:

Ja hvis han hadde stått mer opp for seg selv istedet for stadig vekk si ja til det meste bloggeren foreslår, så hadde jeg nok trodd mer at han var en ærlig type, at det bare var bloggeren som var viktig for ham, og ikke hvilket statsborgerskap hun har. Men jeg er nok litt " skadet" ;) på det området siden jeg kjenner 3 som giftet seg med en tyrkisk mann. 2 av dem sa også ja til alt deres norske kone foreslo, de valgte å " være under deres norske kones sko" men bare frem til de fikk oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag, da skiftet de fort. 

Ja jeg er nok skadet jeg også. For det er "alltid" de mest medgjørlige som pakket snippeska et kvarter etter passet kom i postkassa av de jeg har hørt/lest om. 

Jeg håper jo virkelig ikke dette er en historie som ender på den måten for Mette og barna sin del spesielt. 

Endret av Visvas
  • Liker 3
Skrevet (endret)
6 timer siden, JaVel skrev:

Det kan også være at han prøver å overbevise henne om at han vil gjøre alt for å bli norsk. 

Det kan virke sånn ja. 

Man får en følelse av at han skal vise at han er "different" som for øvrig er noe "alle" tyrkere tror de er 🙈 

Endret av Visvas
  • Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Flettfrid skrev:

Jeg lager aldri frokost til mannem min, her lager vi frokost hver for oss etter hva man vil ha og når man vil spise. 

Hvorfor burde han lage frokost til henne, rekner med hun klarer å smøre seg ett par brødskiver selv.

Frokost for en tyrker består av mer enn brødskiver. Jeg hadde nå tenkt det som koslig og romantisk etter at hun var ferdig med nattevakt. Og i en forelskelsesfase hadde det vært naturlig for meg...vi er nå tydeligvis forskjellige. Jeg selv lager alltid frokost hvis vi har mulighet til å spise sammen.  Men meg om det

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Frokost for en tyrker består av mer enn brødskiver. Jeg hadde nå tenkt det som koslig og romantisk etter at hun var ferdig med nattevakt. Og i en forelskelsesfase hadde det vært naturlig for meg...vi er nå tydeligvis forskjellige. Jeg selv lager alltid frokost hvis vi har mulighet til å spise sammen.  Men meg om det

Hun hadde ikke nattevakt, hun skrev senvakt. Alle har ulike kjærlighetsspråk. Min mann er så flink til å vise meg kjærlighet og lager ofte mat til meg, men frokost har han faktisk aldri laget. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Visvas skrev:

Ja jeg er nok skadet jeg også. For det er "alltid" de mest medgjørlige som pakket snippeska et kvarter etter passet kom i postkassa av de jeg har hørt/lest om. 

Jeg håper jo virkelig ikke dette er en historie som ender på den måten for Mette og barna sin del spesielt. 

Når man har vært den som har mottatt all sårheten etter et brudd mellom den tyrkiske ektemannen og den norske kvinnen så blir man påvirket og også sint. Det er aldri greit å se på at noen har blitt lurt. Samtidig er det noen som klarer det, av disse 3 er det fortsatt ett ekteskap som består, de hadde kjent hverandre i flere år før de giftet seg og han kom fra by og ikke land, og var langt mer liberal. Så håp er det absolutt. 

Endret av JaVel
  • Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...