Gjest spaniasol Skrevet 2. januar 2020 #5761 Skrevet 2. januar 2020 De har etter 3/4 års ekteskap fått hverdagene, riktignok i form av koselig norsk julehøytid, midt i fleisen. Forskjelligheten de nå opplever har vel Mette uttalt seg noe om, men at alt er mye mer forsterket enn hun antok det ville bli. De fleste av oss lovpriser vår egen toleranse over hvor forskjellig vår partner er. I begynnelsen av forholdet. De sjarmerende ulikhetene blir etterhvert til dårlige uvaner, og det er ikke lett overhodet å skape slasken om til å bli mer lik meg. Den gode kommunikasjonen vil ikke bli like enkel å opprettholde når hvetebrødsdagene er over. Da kommer ergrelsen og kanskje til og med litt urettferdig sinne. Jeg misunner dem ikke framtiden. Jeg er til og med litt pessimist, men ønsker dem all mulig lykke til.
JaVel Skrevet 2. januar 2020 #5762 Skrevet 2. januar 2020 Spørsmålet jeg skal stille handler ikke om ekteskapet til Mette og H, men om hvordan Udi tenker. Hvis de fant ut at de passet best som venner, ville H kunne blitt i Norge selvom de ikke lenger var gift, siden han har barn med en norsk kvinne eller må man være gift selvom et barn er involvert? Hvor lenge må en nå være gift for å få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag, at man ikke lenger vil være avhengig av den norske partneren for å kunne bo i Norge?
Visvas Skrevet 2. januar 2020 #5763 Skrevet 2. januar 2020 (endret) 47 minutter siden, JaVel skrev: Spørsmålet jeg skal stille handler ikke om ekteskapet til Mette og H, men om hvordan Udi tenker. Hvis de fant ut at de passet best som venner, ville H kunne blitt i Norge selvom de ikke lenger var gift, siden han har barn med en norsk kvinne eller må man være gift selvom et barn er involvert? Hvor lenge må en nå være gift for å få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag, at man ikke lenger vil være avhengig av den norske partneren for å kunne bo i Norge? Hvis han har tatt alle prøver og har inntektsgrunnlaget klart kan han få fast opphold etter 3 år. 3,5/7 år for statsborgerskap. Han kan søke på grunnlag av barn om det skjærer seg, tror man må ha såså mye samvær ect uten at jeg vet dette helt sikkert. Endret 2. januar 2020 av Visvas Rettet feil
JaVel Skrevet 2. januar 2020 #5764 Skrevet 2. januar 2020 8 minutter siden, Visvas skrev: Hvis han har tatt alle prøver og har inntektsgrunnlaget klart kan han få fast opphold etter 3 år. 3,5/7 år for statsborgerskap. Han kan søke på grunnlag av barn om det skjærer seg, tror man må ha såså mye samvær ect uten at jeg vet dette helt sikkert. Jeg synes 3.5 år er utrolig kort tid for å få statsborgerskap i et annet land? 4
Tildittbeste Skrevet 2. januar 2020 #5765 Skrevet 2. januar 2020 5 minutter siden, JaVel skrev: Jeg synes 3.5 år er utrolig kort tid for å få statsborgerskap i et annet land? Må ha 7 år til sammen. Med det regnes fra den dagen de gifta seg. Så 3,5 år gift og 3,5 i Norge så kan han søke gitt at de andre krava er oppfylt 1
Visvas Skrevet 2. januar 2020 #5766 Skrevet 2. januar 2020 (endret) For tyrkere var det 3,5 (sammenlagt) og ett års prøvetid. Så det tok jo gjerne fort 5 år alt av papirer var i orden før. Vet ikke hvordan det er nå med dobbelt statsborgerskap fra 01.01.2020. Endret 2. januar 2020 av Visvas
Visvas Skrevet 2. januar 2020 #5767 Skrevet 2. januar 2020 22 minutter siden, JaVel skrev: Jeg synes 3.5 år er utrolig kort tid for å få statsborgerskap i et annet land? For å få tyrkisk må du feks ha vært gift med en tyrkisk statsborger i 3 år så jeg tror det er ganske vanlig med såpass kort tid.
Tildittbeste Skrevet 2. januar 2020 #5768 Skrevet 2. januar 2020 4 minutter siden, Visvas skrev: For tyrkere var det 3,5 (sammenlagt) og ett års prøvetid. Så det tok jo gjerne fort 5 år alt av papirer var i orden før. Vet ikke hvordan det er nå med dobbelt statsborgerskap fra 01.01.2020. Men det er vell permanent oppholdstillatelse og ikke statsborger skap??
Visvas Skrevet 2. januar 2020 #5769 Skrevet 2. januar 2020 2 minutter siden, Tildittbeste skrev: Men det er vell permanent oppholdstillatelse og ikke statsborger skap?? Hva tenker du på? Forstår ikke spørsmålet.
Tildittbeste Skrevet 2. januar 2020 #5770 Skrevet 2. januar 2020 5 minutter siden, Visvas skrev: Hva tenker du på? Forstår ikke spørsmålet. Permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap er vell 2 forskjellige ting? Og tenkte når de forskjellige kan søkes??.. var bare et generelt spm 🤔 1
Surikatt Skrevet 2. januar 2020 #5771 Skrevet 2. januar 2020 Det vil bli et slitsomt samliv når det er så mye som må diskuteres og finne løsninger på. Jeg vil si det er drepen på et forhold i lengden. Å møtes på midten er noe hun så på som en romantisk løsning da hun var på ferie i hans land. Tror hun trives best alene hvor hun kan gjøre som hun vil når hun vil. Her har du aldersforskjellen, religion og kulturforskjeller og flere år med utdanning og språkopplæring i tillegg til dårlig økonomi og turnusarbeid. 12
Tildittbeste Skrevet 2. januar 2020 #5772 Skrevet 2. januar 2020 2 minutter siden, Surikatt skrev: Det vil bli et slitsomt samliv når det er så mye som må diskuteres og finne løsninger på. Jeg vil si det er drepen på et forhold i lengden. Å møtes på midten er noe hun så på som en romantisk løsning da hun var på ferie i hans land. Tror hun trives best alene hvor hun kan gjøre som hun vil når hun vil. Her har du aldersforskjellen, religion og kulturforskjeller og flere år med utdanning og språkopplæring i tillegg til dårlig økonomi og turnusarbeid. Ganske så enig. Dette kommer til å bli slitsomt. For denne gangen er han faktisk bare her på ferie 1mnd...og om de jobber seg gjennom dette nå, vil det nok dukke opp mange andre ting, den dagen han kommer for godt. 3
Visvas Skrevet 2. januar 2020 #5773 Skrevet 2. januar 2020 17 minutter siden, Tildittbeste skrev: Permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap er vell 2 forskjellige ting? Og tenkte når de forskjellige kan søkes??.. var bare et generelt spm 🤔 Ja stemmer, permanent er 3 år og statsborgerskap 3,5/7 år. Og du kan fint søke begge uavhengig av hverandre. Iallefall før.
Jammf Skrevet 2. januar 2020 #5774 Skrevet 2. januar 2020 En selvvalgt sosial isolert person, som jo H. sier han ønsker å være, kan stå i fare for å bli klamrende og krevende ifht. sin partner hvis man ikke har noen som kan gi påfyll og sosial kompetanse utenfor rammen av ekteskapet. Hvem skal gi ham en integrert kulturforståelse hvis han velger å ikke møte andre enn kona? Vil det da kun være hennes definisjoner og forståelse av hvordan norske normer/norsk kultur, både formelle og uformelle, praktiseres? Og klarer fortsatt ikke tenke annet enn at det er både trist og nesten litt rystende å utlevere privatlivet sitt på denne måten- det er forskjell på å være personlig og privat. Ekteskapelige utfordringer som nå beskrives, og særlig når det er barn inn i bildet, tilhører privatlivet. 10
JaVel Skrevet 2. januar 2020 #5775 Skrevet 2. januar 2020 (endret) 2 timer siden, Visvas skrev: For å få tyrkisk må du feks ha vært gift med en tyrkisk statsborger i 3 år så jeg tror det er ganske vanlig med såpass kort tid. Samtidig er det enorme fordeler ved å være statsborger i Norge, langt større fordeler enn ved å ha statsborgerskap i Tyrkia. Tror ikke alle som gifter seg med en nordmann har ærlige hensikter, noen gifter seg med etniske nordmenn for å få de økonomiske fordelene landet gir, og dumper den norske partneren fortest mulig, og gifter seg med en fra hjemlandet. Hvis man ser på forskjellige land i verden er det veldig store forskjeller når det kommer til tillitt mellom et lands innbyggere. Norge ligger på topp når det kommer til tillitt innbyggerne imellom. Ved at det kommer mange fra " den 3 verden", hvor tillitten er svært lav, vil også tillitten her i Norge synke. Noe jeg synes er svært synd, for det er jo derfor det er godt å bo her. Et lite eksempel, jeg har mistet lommeboken min mange ganger, men har blitt oppringt hver gang fra den som har funnet den. Hvis jeg hadde mistet den i et " lavt tillitt land" hadde jeg mest sannsynlig aldri sett mer til den. Slik ønsker jeg ikke at det skal bli i Norge. Endret 2. januar 2020 av JaVel 13
JaVel Skrevet 2. januar 2020 #5776 Skrevet 2. januar 2020 Her er det jeg snakker om. Finner et kart hvis man scroller nedover, som viser tillitt folk imellom i diverse land. https://ourworldindata.org/trust 3
Guidet Kvinne Skrevet 2. januar 2020 #5777 Skrevet 2. januar 2020 Synes det virker som om han et alt annet enn stødig klippe, men tvert i mot umoden og sytete. Hvis man leser tilbake i bloggen har han sytt og klaget, fått Mette til å sitte på hotellrom og spise dårlig mat, blitt sur og sytete når hun kom til landsbyen som gravid, etc. Fordi de ikke fikk gjort det han ville. Da Mette gjerne ville gjøre ting i Alanya lå han og sov hele tiden, ville at de skulle være på rommet (fordi sex), og han jobbet ikke en gang nattevakter. 8
Guidet Kvinne Skrevet 2. januar 2020 #5778 Skrevet 2. januar 2020 Og nå i Norge: han får tid med sin kone, god mat, treffe familien, men nei, han er deppa og syter og klager. 6
Surikatt Skrevet 2. januar 2020 #5779 Skrevet 2. januar 2020 20 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Synes det virker som om han et alt annet enn stødig klippe, men tvert i mot umoden og sytete. Hvis man leser tilbake i bloggen har han sytt og klaget, fått Mette til å sitte på hotellrom og spise dårlig mat, blitt sur og sytete når hun kom til landsbyen som gravid, etc. Fordi de ikke fikk gjort det han ville. Da Mette gjerne ville gjøre ting i Alanya lå han og sov hele tiden, ville at de skulle være på rommet (fordi sex), og han jobbet ikke en gang nattevakter. Ja, han må tåle at nå må hun sove etter nattevakt😁
FotbaIlflua Skrevet 2. januar 2020 #5780 Skrevet 2. januar 2020 6 timer siden, Lady T skrev: En sak kan vel ha flere sider uten at man er pliktet til å oppgi hver detalj av hvert valg av sitt liv, selvom man blogger. Har det dukket opp et spørsmål som handlet om Tyrkia og jobb er det vel naturlig at hun svarte slik du nevnte tidligere. Nå nevnte hun det slik jeg skrev over, og jeg regner med det har vært en avgjørende faktor siden sønnen var født og frem til han kan være hjemme alene. Livet er ikke svart/hvitt, et valg man tar i livet kan ha flere svar uten at noen av alternativene er «nye» eller at man liksom har «forandret mening etter hva som passer best» Jeg reagerer når du skriver «hadde Mette vært smart» osv, skikkelig nedlatende av deg når Mette faktisk viser arbeidsmoral og ståpå-vilje. Beklager, jeg skal omformulere; om Mette hadde tatt SMARTE VALG... Hun har ikke vist seg å gjøre de smarteste valgene hittil; Gifte seg med en yngre, tyrkisk fattig mann fra bygda etter et meget kort bekjentskap som sønnen ikke engang hadde møtt. Bli gravid med denne mannen før de i det hele tatt vet om de kan oppholde seg i samme land når barnet blir født. Planlegge barn nr 2 når hun er halvveis gjennom dette svangerskapet Pådra seg gjeld pga tyrkermannen og ikke klare å åpne egen post. Måtte ha lånerådgiver til å sette opp budsjett og låne opp på huset. (80k er MYE kortsiktig gjeld å pådra seg på så kort tid) Nå sitter hun der med en sutrete mann, kulturkræsj og problemer de skal diskutere seg ut av på unyansert gebrokkent engelsk mens de ennå i teorien skal være nyforelsket. Om det er så slitsomt nå, hvordan vil dette bli når forelskelsen dabber av? Hun som trenger alenetid og har en mann som bare er hjemme og ikke ønsker å ha noe nettverk? Det er ikke så jævla romantisk å forsørge en mann, trust me, I know. Det gjør noe med maktbalansen i et forhold, og det er ikke bra. 47
Fremhevede innlegg