Veslefrikk Skrevet 1. januar 2020 #5721 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Surikatt skrev: Hvor skriver hun at de planlegger neste baby? Jeg har ihvertfall sett at hun både har sagt det og skrevet det på Snapchat. Senest i går kveld. 4
Forbanna Skrevet 1. januar 2020 #5723 Skrevet 1. januar 2020 19 hours ago, Skrottefar said: Det har vi vel skjønt for lengst, for det å planlegge neste baby før deres første felles barn er født og alt er på stell med tanke på ditten og datten er ikke annet enn egoistisk og idiotisk Jeg er enig i at ikke alt virker helt gjennomtenkt, men det Mette gjør er jo ingenting sammenlignet med halvparten av all den møkka folk spyr ut på dette forumet. Jeg tror nok hun tilhører den mer intelligente halvdel når det kommer til nordmenn. 6
Memena Skrevet 1. januar 2020 #5724 Skrevet 1. januar 2020 22 timer siden, Lady T skrev: Hæ? Skal man liksom sykmelde seg for at man er litt sliten? 🤔 Det har ALDRI jeg gjort og ville aldri oppfordret noen til heller. Skal være ille før man symelder seg, og Mette virker da ikke helt på felgen? Synes det er flott jeg, at hun ikke har sykmeldt seg. Hun er jo også avhengig av ekstravakter pga inntekt, så ikke rart hun ønsker det. H må vel tåle å kjede seg litt eller klare å aktivisere seg selv etterhvert. Dette er jo ikke ferie, men hverdag. Tenkte det samme. Synes også jeg kan se for meg hvordan det hadde vært her i tråden om hun hadde sykemeldt seg også, det hadde garantert vært galt fordi hun da «ikke er syk, men gravid». At det å sykemelde seg ikke er løsningen om man ikke føler seg syk synes jeg er helt fint. Jeg regner med ekstravakten er noe hun tok på seg før hun visste at H kom, og uansett har hun sagt at hun er avhengig av ekstravaktene sine for å få spart til buffer og ikke komme bakpå økonomisk igjen. Noen ganger virker det som at uansett hva Mette gjør så må noen lete etter feil. (Jeg startet faktisk å lese bloggen med å være rimelig kritisk den gangen hun begynte på ABIP, men hun har vokst på meg) Skjønner ikke hvordan alt hun gjør i blir feil i enkeltes øyne. Hadde hun skrevet at hun droppa ekstravakter og tok seg fri den tiden han er her, ville kritikken hagla om hvordan hun kunne gjøre det,- hun som skal få økonomien på stell. Liten tvil om at veldig mange her er opptatte av Mettes økonomi, det leses lett flere steder i tråden. Håper de finner ut av dette etterhvert. Er en uvant situasjon for de begge, så det må vel «gå seg til». Sykemelding uten å være syk, eller å ta seg fri fra jobb når hun er avhengig av inntekten er i hvert fall ikke løsningen. 24
JaVel Skrevet 1. januar 2020 #5725 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 2 timer siden, Memena skrev: Tenkte det samme. Synes også jeg kan se for meg hvordan det hadde vært her i tråden om hun hadde sykemeldt seg også, det hadde garantert vært galt fordi hun da «ikke er syk, men gravid». At det å sykemelde seg ikke er løsningen om man ikke føler seg syk synes jeg er helt fint. Jeg regner med ekstravakten er noe hun tok på seg før hun visste at H kom, og uansett har hun sagt at hun er avhengig av ekstravaktene sine for å få spart til buffer og ikke komme bakpå økonomisk igjen. Noen ganger virker det som at uansett hva Mette gjør så må noen lete etter feil. (Jeg startet faktisk å lese bloggen med å være rimelig kritisk den gangen hun begynte på ABIP, men hun har vokst på meg) Skjønner ikke hvordan alt hun gjør i blir feil i enkeltes øyne. Hadde hun skrevet at hun droppa ekstravakter og tok seg fri den tiden han er her, ville kritikken hagla om hvordan hun kunne gjøre det,- hun som skal få økonomien på stell. Liten tvil om at veldig mange her er opptatte av Mettes økonomi, det leses lett flere steder i tråden. Håper de finner ut av dette etterhvert. Er en uvant situasjon for de begge, så det må vel «gå seg til». Sykemelding uten å være syk, eller å ta seg fri fra jobb når hun er avhengig av inntekten er i hvert fall ikke løsningen. Hun har arbeidsmoral, all kudos til henne for det! Endret 1. januar 2020 av JaVel 9
Surikatt Skrevet 1. januar 2020 #5726 Skrevet 1. januar 2020 Hun må jobbe og den voksne mannen må klare seg selv mens hun er på jobb. Hvis han ikke takler dette, hva skal de da leve av? 8
Måne Rampelyset Skrevet 1. januar 2020 #5727 Skrevet 1. januar 2020 Tråden er ryddet for persondebatt. Måne, admin.
Turkis Sau Skrevet 1. januar 2020 #5728 Skrevet 1. januar 2020 2 timer siden, Memena skrev: Tenkte det samme. Synes også jeg kan se for meg hvordan det hadde vært her i tråden om hun hadde sykemeldt seg også, det hadde garantert vært galt fordi hun da «ikke er syk, men gravid». At det å sykemelde seg ikke er løsningen om man ikke føler seg syk synes jeg er helt fint. Jeg regner med ekstravakten er noe hun tok på seg før hun visste at H kom, og uansett har hun sagt at hun er avhengig av ekstravaktene sine for å få spart til buffer og ikke komme bakpå økonomisk igjen. Noen ganger virker det som at uansett hva Mette gjør så må noen lete etter feil. (Jeg startet faktisk å lese bloggen med å være rimelig kritisk den gangen hun begynte på ABIP, men hun har vokst på meg) Skjønner ikke hvordan alt hun gjør i blir feil i enkeltes øyne. Hadde hun skrevet at hun droppa ekstravakter og tok seg fri den tiden han er her, ville kritikken hagla om hvordan hun kunne gjøre det,- hun som skal få økonomien på stell. Liten tvil om at veldig mange her er opptatte av Mettes økonomi, det leses lett flere steder i tråden. Håper de finner ut av dette etterhvert. Er en uvant situasjon for de begge, så det må vel «gå seg til». Sykemelding uten å være syk, eller å ta seg fri fra jobb når hun er avhengig av inntekten er i hvert fall ikke løsningen. Amen. Du skrevdet bedre enn jeg kunne gjort. 4
Gjest Kritt Skrevet 1. januar 2020 #5729 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 18 minutter siden, Surikatt skrev: Hun må jobbe og den voksne mannen må klare seg selv mens hun er på jobb. Hvis han ikke takler dette, hva skal de da leve av? Tror ikke problemet er at hun er på jobb, men at hun ikke er klar for å være 100% tilstede for ham når hun er tilbake fra jobb. Hun er jo både sliten og vant til mye egentid, kan godt forstå henne. Og ikke til å undres over at bloggen ikke blir oppdatert særlig hyppig. Endret 1. januar 2020 av Kritt
Lady T Skrevet 1. januar 2020 #5730 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Kritt skrev: Tror ikke problemet er at hun er på jobb, men at hun ikke er klar for å være 100% tilstede for ham når hun er tilbake fra jobb. Hun er jo vant til mye egentid, kan godt forstå henne. Og ikke til å undres over at bloggen ikke blir oppdatert særlig hyppig. Å jobbe natt er ikke for alle det heller akkurat. Jeg har en venninne som jobber natt, hun bruker tid på å komme i rytme både de periodene hun jobber og de periodene hun har fri også, og hun har sagt at hun tror ikke det er så sunt for kroppen å jobbe natt. Jeg har ofte nevnt til henne at jeg kunne aldri klart det... Så kudos til Mette som jobber natt - også som gravid ☺️ 6
Surikatt Skrevet 1. januar 2020 #5731 Skrevet 1. januar 2020 Det virker som de to er helt forskjellige. Han må ha masse nærhet og hun må ha egentid. Lykke til med det, sier jeg bare. Tror de kommer til å slite. 9
Gjest Kritt Skrevet 1. januar 2020 #5732 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 1 time siden, Surikatt skrev: Det virker som de to er helt forskjellige. Han må ha masse nærhet og hun må ha egentid. Lykke til med det, sier jeg bare. Tror de kommer til å slite. Han er ny i fremmed land, uten nettverk, penger eller planer, hun har slitsom jobb, er gravid og vant til mye egentid. Selv med relativt like behov i utgangspunktet kunne det fort bli kræsj av dette. Endret 1. januar 2020 av Kritt
neon_sun Skrevet 1. januar 2020 #5733 Skrevet 1. januar 2020 Altså, det der med at hun skriver om et nytt barn tror jeg var spøk. Hun fikk et spørsmål om hun planla et til, og hun svarer i en, slik jeg forstår det, humoristisk tone at selvsagt vil hun bli gravid igjen, helst før babyen i magen er ute. Jeg tolker det som at hun ler litt av å få spørsmål om et nytt barn før det eksisterende i det hele tatt er født. 7
Veslefrikk Skrevet 1. januar 2020 #5734 Skrevet 1. januar 2020 15 minutter siden, neon_sun skrev: Altså, det der med at hun skriver om et nytt barn tror jeg var spøk. Hun fikk et spørsmål om hun planla et til, og hun svarer i en, slik jeg forstår det, humoristisk tone at selvsagt vil hun bli gravid igjen, helst før babyen i magen er ute. Jeg tolker det som at hun ler litt av å få spørsmål om et nytt barn før det eksisterende i det hele tatt er født. Hun har nevnt ønsket om et barn til i flere sammenhenger og det høres definitivt ikke ut som en spøk. Og hun har uttalt at de vil prøve å bli gravide ganske snart pga alderen hennes. 10
FotbaIlflua Skrevet 1. januar 2020 #5735 Skrevet 1. januar 2020 2 timer siden, Lady T skrev: Å jobbe natt er ikke for alle det heller akkurat. Jeg har en venninne som jobber natt, hun bruker tid på å komme i rytme både de periodene hun jobber og de periodene hun har fri også, og hun har sagt at hun tror ikke det er så sunt for kroppen å jobbe natt. Jeg har ofte nevnt til henne at jeg kunne aldri klart det... Så kudos til Mette som jobber natt - også som gravid ☺️ Det er dokumentert at man helst ikke bør jobbe natt når man er gravid av hensyn til fosteret. Om Mette hadde vært smart, hadde hun takket ja til sykemelding i starten av svangerskapet når hun var dårlig. Da hadde hun fått et gjennomsnitt av sin normale arbeidstid, inkludert ekstravaktene, og hadde ikke vært avhengig av å jobbe ekstra nå. Det virker på meg som om hun ikke skjønner hvordan slike ting fungerer? Dette bør man vite som 39 år gammel arbeidstaker. 15
tantesofie Skrevet 2. januar 2020 #5736 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, FotbaIlflua skrev: Det er dokumentert at man helst ikke bør jobbe natt når man er gravid av hensyn til fosteret. Om Mette hadde vært smart, hadde hun takket ja til sykemelding i starten av svangerskapet når hun var dårlig. Da hadde hun fått et gjennomsnitt av sin normale arbeidstid, inkludert ekstravaktene, og hadde ikke vært avhengig av å jobbe ekstra nå. Det virker på meg som om hun ikke skjønner hvordan slike ting fungerer? Dette bør man vite som 39 år gammel arbeidstaker. Dette er feil. Noen yrkesgrupper slipper natt under spesielle forhold feks hvis man er alene på vakt etc. De fleste yrkesgrupper jobber natt selv om de er gravide. Det er en meget usikker og svak sammenheng mellom nattarbeid og abort, ikke nok til noe automatisk unntak. 5
Lady T Skrevet 2. januar 2020 #5737 Skrevet 2. januar 2020 6 timer siden, FotbaIlflua skrev: Det er dokumentert at man helst ikke bør jobbe natt når man er gravid av hensyn til fosteret. Om Mette hadde vært smart, hadde hun takket ja til sykemelding i starten av svangerskapet når hun var dårlig. Da hadde hun fått et gjennomsnitt av sin normale arbeidstid, inkludert ekstravaktene, og hadde ikke vært avhengig av å jobbe ekstra nå. Det virker på meg som om hun ikke skjønner hvordan slike ting fungerer? Dette bør man vite som 39 år gammel arbeidstaker. Om Mette hadde vært smart? For en stygg ting å si 😳 Min nevnte venninne som jobber natt er jordmor (og ganske smart, ja...) Hun jobbet natt under graviditet og nå etter permisjonen er slutt. Kan hun ta en slik avgjørelse regner meg med at Mette kan det samme. 9
Lady T Skrevet 2. januar 2020 #5738 Skrevet 2. januar 2020 (endret) 9 timer siden, Surikatt skrev: Det virker som de to er helt forskjellige. Han må ha masse nærhet og hun må ha egentid. Lykke til med det, sier jeg bare. Tror de kommer til å slite. Det kan slå begge veier det der. Man trenger ikke være like for å ha det fint sammen. Det handler om å gi og ta og kommunisere godt, dessuten forandrer ofte behovet for nærhet/egentid seg etterhvert som man bor sammen. Jeg hadde sliti mer med språket, tror jeg, er avhengig av god kommunikasjon med partneren min, og det hadde jeg ikke fått på gebrokken engelsk. Mette er jo veldig følsom, og det blir vanskelig å sette ord på følelser når man kommer til kort pga språk, nyanser i språk og/eller kulturforskjeller. Humor og ironi, som er viktig for meg i et forhold, er jo også ofte vanskelig å formidle når språket halter. Jeg har venner med ektemenn fra andre land, selv etter mange år i Norge er det ord og uttrykk de ikke forstår. Man kan ha en samtale og oppdage etter en stund at den utenlandske (som snakker bra norsk) ikke skjønner helt hva man snakker om, fordi man bruker vanlige norske ord og fraser, eller refererer til noe Ola nordmann kjenner til. Eller at man sa noe med ironi som de tolket bokstavelig. Så man skal være litt oppvakt i mange år fremover for å lære de alle nyansene i språket vårt. Endret 2. januar 2020 av Lady T 10
lilletyrkia Skrevet 2. januar 2020 #5739 Skrevet 2. januar 2020 10 timer siden, neon_sun skrev: Altså, det der med at hun skriver om et nytt barn tror jeg var spøk. Hun fikk et spørsmål om hun planla et til, og hun svarer i en, slik jeg forstår det, humoristisk tone at selvsagt vil hun bli gravid igjen, helst før babyen i magen er ute. Jeg tolker det som at hun ler litt av å få spørsmål om et nytt barn før det eksisterende i det hele tatt er født. Hun har jo nevnt det flere ganger, og mannen ønsker flere. Så ikke på det som en spøk jeg. 4
lilletyrkia Skrevet 2. januar 2020 #5740 Skrevet 2. januar 2020 2 timer siden, Lady T skrev: Jeg hadde sliti mer med språket, tror jeg, er avhengig av god kommunikasjon med partneren min, og det hadde jeg ikke fått på gebrokken engelsk. Mette er jo veldig følsom, og det blir vanskelig å sette ord på følelser når man kommer til kort pga språk, nyanser i språk og/eller kulturforskjeller. Humor og ironi, som er viktig for meg i et forhold, er jo også ofte vanskelig å formidle når språket halter. Jeg har venner med ektemenn fra andre land, selv etter mange år i Norge er det ord og uttrykk de ikke forstår. Man kan ha en samtale og oppdage etter en stund at den utenlandske (som snakker bra norsk) ikke skjønner helt hva man snakker om, fordi man bruker vanlige norske ord og fraser, eller refererer til noe Ola nordmann kjenner til. Eller at man sa noe med ironi som de tolket bokstavelig. Så man skal være litt oppvakt i mange år fremover for å lære de alle nyansene i språket vårt. Jeg er gift med en tyrker og er enig i det du sier med språket. I begynnelsen så var det ikke så viktig når vi var forelska og alt var fint og flott. Men det er MYE vi enda misforstår hverandre på. Selv etter 10 år sammen. Ironi skjønner svært få tyrkere, bruker du ironi kan de ta seg nær av det du sier. Så det er faktisk litt slitsomt akkurat det der. For meg i norge føles det frekt ut når noen bare svarer meg "ok", på ting. Mens her i tyrkia er det HELT normalt å bare svare tamam ( som betyr okei) Før kunne jeg tilogmed bli irritert for at han svarte det, for jeg så det på som det jeg sa ikke var intressant. Så sånne småting kan gnage litt. Det med at han vil ha mye nærhet og mye kos, er det faktisk mange av parrene jeg kjenner som sliter med. Så om ho ikke takler det så kan det blir tøft for de. Ho har skrevet flere ganger at det går seg nok til, men det er ikke sikkert. Det må nok jobbes med isåfall. Jeg ønsker de lykke til, og kjenner meg mye igjen av hvordan jeg selv var i begynnelsen av forholdet. Det kan selvsagt gå bra, men man må være forberedt på at det kan komme mange hindringer og utfordringer. 10
Fremhevede innlegg