AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Noen som med sikkerhet vet om trekk i lønnen er fast eller om det variere etter hør stor lønnen er? Eksempelvis trekkes det mer når jeg får utbetalt feriepengene? Trekker de i skattepenger man har tilgode? Det gjelder gjeld til ex bank Norwegian og slike kreditorer, ikke til staten. Anonymkode: 65d60...2c0
Gjest WoOoW Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Fast beløp eller fast prosent står det hos skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/utleggstrekk/
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Du fyller ut et skjema om hvor høyt trekk du kan ha og oversikt over utgifter og inntekter. Jeg har nylig fått dette selv og det starter i mars. Fyll ut skjemaet du får og returner. Er det fra namsmannen du har fått? Anonymkode: 51bb1...cb6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fyller ut et skjema om hvor høyt trekk du kan ha og oversikt over utgifter og inntekter. Jeg har nylig fått dette selv og det starter i mars. Fyll ut skjemaet du får og returner. Er det fra namsmannen du har fått? Anonymkode: 51bb1...cb6 Har ikke fått noe skjema. Arbeidsgiver hadde plutselig bare trekt ca 14000 på denne mnd lønnen. Anonymkode: 65d60...2c0
Glitnir Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke fått noe skjema. Arbeidsgiver hadde plutselig bare trekt ca 14000 på denne mnd lønnen. Anonymkode: 65d60...2c0 Men du har vel fått informasjon om vedtaket?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Jeg vet med sikkerhet at det trekkes en fast sum hver måned. Jeg har jobbet med lønnskjøring i en bedrift. Arbeidsgiver får tilsendt vedtak om hvor stor sum som skal trekkes månedlig og hvor mye som totalt skal betales inn, samt hvem som skal ha pengene. Hva de som gjør trekkvedtaket baserer seg på, er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil anta at de bruker det de har tilgang til av lønnsopplysninger, f.eks likningstall. Anonymkode: 9fcfb...9dc
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Det er en fast sum hver måned. Eneste unntaket er hvis det er skyldig skatt som trekkes, skatteetaten kan nemlig få prosenttrekk. f eks at 20% av brutto lønn skal trekkes hver måned. Anonymkode: 51dae...360
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 På 22.2.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev: Noen som med sikkerhet vet om trekk i lønnen er fast eller om det variere etter hør stor lønnen er? Eksempelvis trekkes det mer når jeg får utbetalt feriepengene? Trekker de i skattepenger man har tilgode? Det gjelder gjeld til ex bank Norwegian og slike kreditorer, ikke til staten. Anonymkode: 65d60...2c0 Det burde vel være i din interesse å få bort gjelden så raskt som mulig? Eller er du ute etter å sno deg unna lengst mulig? Anonymkode: ce484...dad 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Huff så pinlig at arbeidsgiver vet du har rota til økonomien og ikke gjort opp for deg. Å ikke betale regninger og gjeld er faktisk tyveri. Anonymkode: 718bb...e01
dyptvann Skrevet 23. februar 2019 #10 Skrevet 23. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff så pinlig at arbeidsgiver vet du har rota til økonomien og ikke gjort opp for deg. Å ikke betale regninger og gjeld er faktisk tyveri. Anonymkode: 718bb...e01 Bortsett fra det faktum at tyveri er straffbart, noe det å skylde penger ikke er. Hørt om gjeldsfengsel de siste 100 årene kanskje? 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #11 Skrevet 23. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det burde vel være i din interesse å få bort gjelden så raskt som mulig? Eller er du ute etter å sno deg unna lengst mulig? Anonymkode: ce484...dad Det er så mye at det er nok ikke mulig uansett. Anonymkode: 65d60...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #12 Skrevet 23. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff så pinlig at arbeidsgiver vet du har rota til økonomien og ikke gjort opp for deg. Å ikke betale regninger og gjeld er faktisk tyveri. Anonymkode: 718bb...e01 Tyveri er det ikke men flaut ja. Det som er mest flaut er at jeg har vært så naiv. Anonymkode: 65d60...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #13 Skrevet 23. februar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet med sikkerhet at det trekkes en fast sum hver måned. Jeg har jobbet med lønnskjøring i en bedrift. Arbeidsgiver får tilsendt vedtak om hvor stor sum som skal trekkes månedlig og hvor mye som totalt skal betales inn, samt hvem som skal ha pengene. Hva de som gjør trekkvedtaket baserer seg på, er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil anta at de bruker det de har tilgang til av lønnsopplysninger, f.eks likningstall. Anonymkode: 9fcfb...9dc Ok, takk! Anonymkode: 65d60...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #14 Skrevet 23. februar 2019 På 22.2.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev: Noen som med sikkerhet vet om trekk i lønnen er fast eller om det variere etter hør stor lønnen er? Eksempelvis trekkes det mer når jeg får utbetalt feriepengene? Trekker de i skattepenger man har tilgode? Det gjelder gjeld til ex bank Norwegian og slike kreditorer, ikke til staten. Anonymkode: 65d60...2c0 Du skal ha igjen et minstebeløp å leve for hver mnd. Dokumentere husleie, strøm også er det et beløp på rundt 8-9000 som skal gå til livsopphold. Har du barn er det også et barnetillegg. 14000 hørtes mye ut å bli trukket pr mnd. Anonymkode: 0f557...7d3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #15 Skrevet 23. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ha igjen et minstebeløp å leve for hver mnd. Dokumentere husleie, strøm også er det et beløp på rundt 8-9000 som skal gå til livsopphold. Har du barn er det også et barnetillegg. 14000 hørtes mye ut å bli trukket pr mnd. Anonymkode: 0f557...7d3 Det spør på lønnen om 14000 er mye. Anonymkode: 718bb...e01 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 På 23.2.2019 den 20.21, AnonymBruker skrev: Det spør på lønnen om 14000 er mye. Anonymkode: 718bb...e01 Har utbetalt 29000. Anonymkode: 65d60...2c0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 Stusser litt på at du ikke vet hvor mye du har fått i trekk. Saksgangen er lik, uansett om det er namsmann eller statens innkrevninssentral som har utlegget. Du skal først få et varsel om utleggforretning. I det varselet ligger det et skjema hvor du skal fylle inn div utgifter som de tar hensyn til som regel. I tilegg får du mer pr mnd om du har barn og mindre om dere er to voksne i husstanden. Så holdes utleggsforretningen og du vil igjen fra varsel om "resultatet" fra denne. Det står det hvor mye du skal trekkes i mnd, hvor lang tid til gjelden er nedbetalt og om det eventuelt er igjen restgjeld etter endt periode. (De har kun lov til å ha et trekk gående i x antall mnd) Kun stat og kommune trekker fra eventuelt skattepenger til overs men har ikke opplevd at det er gjort etter at utleggsforretningen foreligger, private kreditorer gjør ikke. Anonymkode: 2b24a...0a1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stusser litt på at du ikke vet hvor mye du har fått i trekk. Saksgangen er lik, uansett om det er namsmann eller statens innkrevninssentral som har utlegget. Du skal først få et varsel om utleggforretning. I det varselet ligger det et skjema hvor du skal fylle inn div utgifter som de tar hensyn til som regel. I tilegg får du mer pr mnd om du har barn og mindre om dere er to voksne i husstanden. Så holdes utleggsforretningen og du vil igjen fra varsel om "resultatet" fra denne. Det står det hvor mye du skal trekkes i mnd, hvor lang tid til gjelden er nedbetalt og om det eventuelt er igjen restgjeld etter endt periode. (De har kun lov til å ha et trekk gående i x antall mnd) Kun stat og kommune trekker fra eventuelt skattepenger til overs men har ikke opplevd at det er gjort etter at utleggsforretningen foreligger, private kreditorer gjør ikke. Anonymkode: 2b24a...0a1 Blev trekt 14000 denne måneden, har ikke fått eller fylt ut noe skjema. Anonymkode: 65d60...2c0
Trollmora Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blev trekt 14000 denne måneden, har ikke fått eller fylt ut noe skjema. Anonymkode: 65d60...2c0 Da tar du kontakt med namsmannen og ber om kopi av utleggsforretningen tilsendt. Så sender du en klage med dokumentasjon (husleiekontrakt etc)hvis du mener de trekker for mye. Her er satsene: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/
hjärterdam Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blev trekt 14000 denne måneden, har ikke fått eller fylt ut noe skjema. Anonymkode: 65d60...2c0 Er det hos Namsmannen du har trekk? Ta kontakt med dem og si at du ønsker å endre trekket ditt i henhold til livsoppholdssatser. Er du gift og ektefelle har grei inntakt kan 14.000 være reellt da dere ses på som en helhet på husleie/lån og slike ting. Har en jobb hvor jeg ofte er i kontakt med namsmann sammen med mennesker jeg jobber med og 9000-15.000 er ikke uvanlige trekk på "normallønn", avhengig av da som sagt hva den andre i et forhold tjener. Men, om det ER feil, så skal det endres, du har lovmessig krav på en viss sum til forsørgelse av deg selv, altså det som kalles Livsopphold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå