Gå til innhold

Gå ned fra 57 til 52 kilo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette? Iflg Lifesum kan jeg bare ligge på 1290 kcal og det synes jeg er litt lite.. 

Lavkarbo har jeg prøvd og det er ikke noe for meg! Dere andre som har veid ca det samme, lå dere på like lite kcal? Har startet å registrere all mat på kjøkkenvekt. Tenker ikke å kutte ut brødmat, men bytte ut med sunnere pålegg. Dessuten er jeg glad i grønnsaker, og vil prøve litt veggismiddager fremover. For eksempel ren wok uten kjøtt med litt fullkornspasta, eller linsesuppe og lignende. Jeg liker også cottage cheese med en halv banan over, og det er jo også et okei måltid til for eksempel frokost eller lunsj? Har det ikke travelt å gå ned, men vil bruke tid. 52 er matchvekta mi, 57 er for mye og jeg merker buksene er stramme :( 

Anonymkode: 16c9a...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gjort dette? Iflg Lifesum kan jeg bare ligge på 1290 kcal og det synes jeg er litt lite.. 

Lavkarbo har jeg prøvd og det er ikke noe for meg! Dere andre som har veid ca det samme, lå dere på like lite kcal? Har startet å registrere all mat på kjøkkenvekt. Tenker ikke å kutte ut brødmat, men bytte ut med sunnere pålegg. Dessuten er jeg glad i grønnsaker, og vil prøve litt veggismiddager fremover. For eksempel ren wok uten kjøtt med litt fullkornspasta, eller linsesuppe og lignende. Jeg liker også cottage cheese med en halv banan over, og det er jo også et okei måltid til for eksempel frokost eller lunsj? Har det ikke travelt å gå ned, men vil bruke tid. 52 er matchvekta mi, 57 er for mye og jeg merker buksene er stramme :( 

Da gjør du det på feil måte. 

Grønnsaker og kjøtt. Kjøtt metter lengre enn pasta, på grunn av protein. 

Jeg må under grensa vi får lov til å snakke om på kg om jeg vil ned i vekt. Desverre. Slik er det når man er kort av vekst :P

Anonymkode: 820d4...2d3

• Liker 4
Skrevet

Hei! Nå ser jeg at du sier at lavkarbo ikke er noe for deg, men svarer deg unsett😜 I fjor trente jeg utrolig mye og spiste så riktig som man kan gjøre, likevel var vekta bom stille på 55kg. Etter 10 dager på lavkarbo var jeg nede i 48kg! Teller ikke kalorier😊

Anonymkode: add43...2b0

Skrevet

Du har mange gode spørsmål, men lider under en del forvirring (neppe bare din skyld, se bare hva folk skriver her, og i andre tråder, og ellers på nett, i bøker, artikler, tom i rådene fra myndighetene). Kritisk tenkning er, ja, kritisk, for å lykkes.

Din kropp bruker et bestemt antall kalorier per dag, avhengig av størrelse, kjønn og aktivitetsnivå. Ett kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kcal. Dette må du altså ha i underskudd for å gå ned en kilo, eller i overskudd for å gå opp en kilo - fett, ikke vann/avføring. Din vekt bestemmer hvor fort du det er mulig for deg å gå ned (opptil 1% per uke). Din plan, og gjennomføringen, som avhenger av din livssituasjon og din personlighet, bestemmer hvor fort du faktisk kommer til å gå ned, innenfor disse begrensningene.

Lifesum gir deg et forslag til kaloriinntak, det er opp til deg å følge det eller ikke. Det er helt sant at 1290 kcal er "litt lite", ihvertfall hvis du skal holde på en stund, noe du må hvis du skal ned i vekt.

Så er det matvalg. Du kan i prinsippet spise hva du vil og gå ned i vekt, så lenge du spiser mindre, og i prinsippet bør du faktisk spise hva du vil. For selv om det er en kjensgjerning at sunt kosthold gjør det lettere å spise mindre, fordi du trenger å ikke sulte deg, er det ikke et sunt kosthold som får deg ned i vekt, det er å spise mindre over tid som gjør det. Dessuten er det uansett noe uenighet om hva et sunt kosthold er. Den store utfordringen er å holde seg til et mindre matinntak over tid. For å klare det, må du være litt hard. Du må være ganske selvdrevet, og selvhjulpen og selvstendig, kanskje tilogmed litt egoistisk. Slanking er hypersosialt, mens reell, varig vektmestring er noe man vil komme til å føle seg ganske alene om.

Anonymkode: e7078...9a4

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør du det på feil måte. 

Grønnsaker og kjøtt. Kjøtt metter lengre enn pasta, på grunn av protein. 

Jeg må under grensa vi får lov til å snakke om på kg om jeg vil ned i vekt. Desverre. Slik er det når man er kort av vekst :P

Anonymkode: 820d4...2d3

Lavkarbo er en livsstil. Og det må man jo holde seg til? 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Nå ser jeg at du sier at lavkarbo ikke er noe for deg, men svarer deg unsett😜 I fjor trente jeg utrolig mye og spiste så riktig som man kan gjøre, likevel var vekta bom stille på 55kg. Etter 10 dager på lavkarbo var jeg nede i 48kg! Teller ikke kalorier😊

Anonymkode: add43...2b0

Du gikk ned 7 kilo på 10 dager? Hørtes mye ut. Man forbrenner jo ikke 7 kilo kroppsfett på så kort tid? 

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mange gode spørsmål, men lider under en del forvirring (neppe bare din skyld, se bare hva folk skriver her, og i andre tråder, og ellers på nett, i bøker, artikler, tom i rådene fra myndighetene). Kritisk tenkning er, ja, kritisk, for å lykkes.

Din kropp bruker et bestemt antall kalorier per dag, avhengig av størrelse, kjønn og aktivitetsnivå. Ett kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kcal. Dette må du altså ha i underskudd for å gå ned en kilo, eller i overskudd for å gå opp en kilo - fett, ikke vann/avføring. Din vekt bestemmer hvor fort du det er mulig for deg å gå ned (opptil 1% per uke). Din plan, og gjennomføringen, som avhenger av din livssituasjon og din personlighet, bestemmer hvor fort du faktisk kommer til å gå ned, innenfor disse begrensningene.

Lifesum gir deg et forslag til kaloriinntak, det er opp til deg å følge det eller ikke. Det er helt sant at 1290 kcal er "litt lite", ihvertfall hvis du skal holde på en stund, noe du må hvis du skal ned i vekt.

Så er det matvalg. Du kan i prinsippet spise hva du vil og gå ned i vekt, så lenge du spiser mindre, og i prinsippet bør du faktisk spise hva du vil. For selv om det er en kjensgjerning at sunt kosthold gjør det lettere å spise mindre, fordi du trenger å ikke sulte deg, er det ikke et sunt kosthold som får deg ned i vekt, det er å spise mindre over tid som gjør det. Dessuten er det uansett noe uenighet om hva et sunt kosthold er. Den store utfordringen er å holde seg til et mindre matinntak over tid. For å klare det, må du være litt hard. Du må være ganske selvdrevet, og selvhjulpen og selvstendig, kanskje tilogmed litt egoistisk. Slanking er hypersosialt, mens reell, varig vektmestring er noe man vil komme til å føle seg ganske alene om.

Jeg gikk ned fra 57 til 50 kilo for 2 år siden, men da sultet jeg meg mye .. Pga depresjon. Så har jeg gått opp til den vekta jeg hadde i utgangspunktet.. Spist mye mer enn jeg trenger. 

Skrevet

Hvor høy er du? Jeg er 160 cm og 57 er perfekt for meg. Ser du ikke sexy ut da?

Anonymkode: 1e89b...212

Skrevet

Jeg veier det samme som deg, og i følge bmi-kalkulatorer bør jeg ligge på 1835 kcal per dag for å vedlikeholde vekta. Hvis jeg skal ha et kaloriunderskudd på 500 kcal per dag må jeg altså ned i 1335. Enig i at det kan høres lite ut, men husk at du også er ganske liten og ikke trenger like mye energi som feks venninna di på 75 kg. Sørg for å få i deg næringsrik mat som metter, og fortsett å loggføre det du spiser. Det dummeste du kan gjøre er å sultefore deg selv. 

Anonymkode: 209d0...e3a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier det samme som deg, og i følge bmi-kalkulatorer bør jeg ligge på 1835 kcal per dag for å vedlikeholde vekta. Hvis jeg skal ha et kaloriunderskudd på 500 kcal per dag må jeg altså ned i 1335. Enig i at det kan høres lite ut, men husk at du også er ganske liten og ikke trenger like mye energi som feks venninna di på 75 kg. Anonymkode: 209d0...e3a

Men da har du kanskje ikke nok fett på kroppen til å forbrenne 500 kcal ekstra per dag.

Sitat

Sørg for å få i deg næringsrik mat som metter, og fortsett å loggføre det du spiser. Det dummeste du kan gjøre er å sultefore deg selv.

Støtter å bruke en eller annen form for loggføring av matinntak, i det minste for en periode. Vel å bra å spise næringsrik mat, men å tenke at bare du ikke sulter deg, så er du innafor, er det nest dummeste du gjør. Du må spise mat du liker, også, ellers holder du ikke lenge.

Skrevet

Hvor høy er du?

Anonymkode: 903ff...759

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du kanskje ikke nok fett på kroppen til å forbrenne 500 kcal ekstra per dag. 

Sant nok, det kommer jo helt an på hvor høy TS er. Selv er jeg 157 cm, så jeg har litt å gå på. 

Anonymkode: 209d0...e3a

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er du?

Anonymkode: 903ff...759

160 cm. TS

Skrevet

Jeg er 163 cm og i fjor gikk jeg ned fra 56,1 til 50 kilo på 3-4 måneder uten å trene noe.

I dag morges veide jeg 50,4 kilo, så har klart å holde vekten rimelig stabil.

Jeg spiste 1200 kalorier mandag - fredag, og litt ekstra kos/sjokolade/vin i helgene. Jeg hadde selvfølgelig gått fortere ned om jeg ikke hadde skeiet ut i helgene, men det gjorde at det ble en ny livsstil og jeg har fint klart å holde vekten. Selv må jeg spise rundt 1600 kalorier for å holde vekten. Jeg fører enda opp alt jeg spiser i Lifesum, men bare sånn ca. Gidder ikke veie alt lenger :)

Mitt beste tips er å spise sunt og holde deg til kalorimengden (1200 kcal) 5-6 dager i uken, og så skeie ut LITT i helgen. Velg din største last, min er sjokolade og vin ;) 

Anonymkode: dac01...f7a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 158 cm og startet med lifesum 15 januar ( veide 58 kg) , i dag er det den 22.02.19 og jeg veier 52.8 kg

Så jeg vil si at det fungerte kjempe fint ! målet mitt er 47 og lifesum gir meg mål og plan som ikke gjør meg sulten, akkurat nå er kalaori grensa mi på 1115 og jeg klarer nesten aldri å fullføre det, har på en måte blitt mindre sulten utover ukene, trener i tillegg og føler ikke  at jeg har noe lite energi.

Forresten jeg følger lav karbo dieten, og det finnes mange alternative måltider som gjør deg mer mett en karbo, pluss drikk masse vann ! drikk det før måltider og etter, og hvis du vil ha snaks så spis frukt !

Lykke til videre :) 

Anonymkode: 11f1d...04a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 163 cm og veier 59 kg. Går ned 0,25-0,5 kg i uka på 2000 kcal (trener styrke 3 dager i uka + 1 intervalløkt, og går ca 10k skritt om dagen). Aldri i verden om jeg noensinne kommer til å gå under 1800 kcal dagen! Da bruker jeg heller lenger tid og passer på at jeg er aktiv nok til at jeg kan spise mer! 1290 kcal - jeg hadde sulta. 

Anonymkode: d828f...c3f

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyde, alder og skjønn?

Jeg synes både 57 og 52kg høres hårreisende lavt ut for et voksent menneske over 18år....

Anonymkode: 4a1ae...4af

• Liker 2
Skrevet

Er ikke 52 kg veldig lite? Hvor gammel er du, gutt/jente? trener du?

Jeg selv er 160 og veier 60 kg. trener mye styrke da. Men jeg ville ikke gått ned i vekt. Bør ihvertfall ikke gå rundt å sulte deg

Skrevet
1 minutt siden, Filifjonkamor skrev:

Er ikke 52 kg veldig lite? Hvor gammel er du, gutt/jente? trener du?

Jeg selv er 160 og veier 60 kg. trener mye styrke da. Men jeg ville ikke gått ned i vekt. Bør ihvertfall ikke gå rundt å sulte deg

Men så er man forskjellig bygd da. Heg er 158 og 60 kilo hadde vært alt for mye for med. Det var det jeg gikk opp til som høygravid. 

Anonymkode: 714d3...9b6

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er man forskjellig bygd da. Heg er 158 og 60 kilo hadde vært alt for mye for med. Det var det jeg gikk opp til som høygravid. 

Anonymkode: 714d3...9b6

derfor jeg skrev at jeg trener mye styrke, muskler veier sitt de også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...