Gå til innhold

Hengerlappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man stryke på på hengerlappen? Er så nervøs for å begynne men trenger den veldig. Rygging går greit men redd jeg ødelegger det med nervøsiteten. 

Anonymkode: ef394...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg tok den var det viktig at man sendte sensor ut når man skulle rygge, regner med det var et strykpunkt om man ikke gjorde.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nære å stryke grunnet alle uvanene jeg hadde lagt til meg med årene. Så legg fra deg de hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det separat?!?! Jeg kjører med henger når jeg vil. Men nesten aldri da jeg ikke har bruk for det. Men, jeg har ikke tatt hengerlappen liksom. Er den ikke inkludert i billappen? 

Anonymkode: 000a3...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det separat?!?! Jeg kjører med henger når jeg vil. Men nesten aldri da jeg ikke har bruk for det. Men, jeg har ikke tatt hengerlappen liksom. Er den ikke inkludert i billappen? 

Anonymkode: 000a3...07e

Nei, ikke hvis tillatt totalvekt på bil og henger er over 3500 kilo (kortversjon) Sjekk bil og henger-appen om komboen du kjører er lovlig på vanlig klasse b

Anonymkode: 0d90b...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Hva kan man stryke på på hengerlappen? Er så nervøs for å begynne men trenger den veldig. Rygging går greit men redd jeg ødelegger det med nervøsiteten. 

Anonymkode: ef394...39e

Har du vurdert B96 lappen? Det er uten oppkjøring. Da har du lov til å kjøre bil og henger som til sammen har tillatt totalvekt på 4250kg. 

Med BE lappen er det så vidt jeg forstår full oppkjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 21.2.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Er det separat?!?! Jeg kjører med henger når jeg vil. Men nesten aldri da jeg ikke har bruk for det. Men, jeg har ikke tatt hengerlappen liksom. Er den ikke inkludert i billappen? 

Anonymkode: 000a3...07e

Jeg foreslår at du lar være å kjøre henger i det hele tatt.. 

Joda, dessverre har man lov å kjøre inntil 750kg henger med brems på klasse B så fremt kjøretøyet tillater dette.. Burde vært forbudt, alt for mange som ikke har peiling på lastsikring eller maks hastighet med henger.. (Ps.. Det er 80km/t og lasten skal sikres 80% fremover og 50% til sidene og bakover) .. 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 20.11, petterm skrev:

Har du vurdert B96 lappen? Det er uten oppkjøring. Da har du lov til å kjøre bil og henger som til sammen har tillatt totalvekt på 4250kg. 

Med BE lappen er det så vidt jeg forstår full oppkjøring...

BE er B96 med en oppkjøring :) 
Avhengig av størrelse på bil til TS kan det godt være at det holder lenge med B96. Jeg kan trekke 755kg henger med B96, men det blir mye bedre når jeg nå får CE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 20.11, petterm skrev:

Har du vurdert B96 lappen? Det er uten oppkjøring. Da har du lov til å kjøre bil og henger som til sammen har tillatt totalvekt på 4250kg. 

Med BE lappen er det så vidt jeg forstår full oppkjøring...

 

På 8.3.2019 den 15.01, AndreasBR skrev:

BE er B96 med en oppkjøring :) 
Avhengig av størrelse på bil til TS kan det godt være at det holder lenge med B96. Jeg kan trekke 755kg henger med B96, men det blir mye bedre når jeg nå får CE :)

Jeg har en isuzu som skal trekke hestehenger med to store hester på, så regner med at jeg må ha BE. Jeg blir ikke klok av å lese i vognkorta

Anonymkode: ef394...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stryker på helt vanlige uvaner i trafikken. Altså ting man gjør uavhengig av om man har henger bak. Det med å sende sensor ut for å kontrollere blindsone er også viktig. Kjenner en som strøk fordi han ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har en isuzu som skal trekke hestehenger med to store hester på, så regner med at jeg må ha BE. Jeg blir ikke klok av å lese i vognkorta

Anonymkode: ef394...39e

Da bruker du kalkulatoren til SVV :) Fyll inn bilreg og hengerreg og velg riktig førerkort så ser du med en gang om du har lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en isuzu som skal trekke hestehenger med to store hester på, så regner med at jeg må ha BE. Jeg blir ikke klok av å lese i vognkorta

Anonymkode: ef394...39e

 

5 timer siden, AndreasBR skrev:

Da bruker du kalkulatoren til SVV :) Fyll inn bilreg og hengerreg og velg riktig førerkort så ser du med en gang om du har lov :)

Så vidt jeg har forstått er det også mulig å justere ned tillatt totalvekt på hengeren hvis det gjør at du klarer deg med B96. Forutsetter selvsagt at du klarer deg med lavere tillatt totalvekt enn det du har i dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har en isuzu som skal trekke hestehenger med to store hester på, så regner med at jeg må ha BE. Jeg blir ikke klok av å lese i vognkorta

Anonymkode: ef394...39e

Legg inn Bil og henger appen på tlf, bruk så regnr på bil og henger og det tre forskjellige alternativene av førerkort, så ser du hva som går og ikke. Blir visstnok høy totalvekt, og du har max 7500kg du kan kjøre på BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/8/2019 at 3:00 PM, AndreasBR said:

Jeg foreslår at du lar være å kjøre henger i det hele tatt.. 

Joda, dessverre har man lov å kjøre inntil 750kg henger med brems på klasse B så fremt kjøretøyet tillater dette.. Burde vært forbudt, alt for mange som ikke har peiling på lastsikring eller maks hastighet med henger.. (Ps.. Det er 80km/t og lasten skal sikres 80% fremover og 50% til sidene og bakover) .. 



 

100% fremmover og 50% til alle andre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Melkebarten skrev:

100% fremmover og 50% til alle andre sider.

Feil, 80% fremover og 50% til alle andre sider..  (men det var 100 før ;P) 

Men vær så snill, dere som tenker å trekke henger og kun har B førerkortet.. Ta i det minste B96.. 
Det er så mye relevant og viktig informasjon man lærer der.. 

Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det skulle vært ulovlig å trekke henger med bare B... 

 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AndreasBR said:

Feil, 80% fremover og 50% til alle andre sider..  (men det var 100 før ;P) 

 

Jeg tok hengerlappen for en uke siden. På lastsikringskurset som vi hadde fikk vi beskjed om at det var 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Melkebarten skrev:

Jeg tok hengerlappen for en uke siden. På lastsikringskurset som vi hadde fikk vi beskjed om at det var 100%

Jeg holdt på å være påståelig her, men du har helt rett.. Men det har jeg også :P For jeg tok lastsikringskurs for lastebil.. 
Rart at det er annerledes, men sånn er det nå.. 

 

Sitat

 

2. Ved sikring av last på kjøretøy i kategori M2, M3, N2, N3, O3, O4, traktor konstruert for hastighet over 30 km/t og tilhenger som trekkes av slik traktor og av motorredskap konstruert for hastighet over 30 km/t skal sikringen minst tåle følgende krefter:
a. I kjøreretningen: 0,8 ganger godsets vekt
b. Sideveis og mot kjøreretningen: 0,5 ganger godsets vekt

Sikringen skal også hindre at lasten kan helle eller velte.

Beregning av krefter skal utføres i henhold til siste versjon av EN 12195-1. Annen beregningsmetode kan godtas hvis det kan dokumenteres eller på annen måte godtgjøres at sikringen minst tåler de krefter som angis i tredje ledd.

3. Ved sikring av last på kjøretøy som ikke omfattes av nr. 2, skal sikringen minst tåle følgende krefter:
a. I kjøreretningen: 1,0 ganger godsets vekt
b. I kjøreretningen på tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: 0,5 ganger godsets vekt
c. Sideveis og mot kjøreretningen: 0,5 ganger godsets vekt

Sikringen skal også hindre at lasten kan helle eller velte.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AndreasBR said:

Jeg holdt på å være påståelig her, men du har helt rett.. Men det har jeg også :P For jeg tok lastsikringskurs for lastebil.. 
Rart at det er annerledes, men sånn er det nå.. 

 

 

Da skjønner jeg deg. Helt merkelig at det bare skal sikres 80% for meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Melkebarten skrev:

Da skjønner jeg deg. Helt merkelig at det bare skal sikres 80% for meg da.

Hva slags lastsikringskurs hadde du? 

Var det i forbindelse med C-lappen eller BE ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Er det separat?!?! Jeg kjører med henger når jeg vil. Men nesten aldri da jeg ikke har bruk for det. Men, jeg har ikke tatt hengerlappen liksom. Er den ikke inkludert i billappen? 

Det skremmer meg at du i det hele tatt har førerkort. 

Til TS: Jeg tenker at det er viktig å tenke på avpassing av fart og oppbremsing, og holde god avstand til bilen foran i og med at du får større bremselengde med henger. Sikring av last er alfa og omega, og så risikerer du sikkert å få spørsmål om f.eks tillatt totalvekt, om dekkene på hengeren er lovlige osv. Og så bør du sjekke at alt av lys fungerer før du kjører! Å trekke henger som mangler blinklys eller bremselys er ikke særlig lurt. 

Og med izuzu og hestehenger må du ha BE, det holder ikke med B96. Lykke til! :) Jeg har B96 og skal bare øve meg litt til med rygging før jeg kjører opp til BE. Har også hest, og da er BE nesten et must. 

Anonymkode: 2f5a1...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...