Gå til innhold

Fjerne mandler - erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal fjerne mandlene mine om en uke og sitter flere timer i strekk for å finne andres erfaringer rundt dette. 90% av innleggene jeg leser er «skrekkhistorier. Blir ikke spesielt redd eller nervøs av den grunn, men synes det er veldig interessant å lese hvordan andre opplevde denne operasjonen og tiden etter. 

 

Lurer på noen få ting da:

- Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

- Hvor lenge var du sykemeldt?

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

Anonymkode: a3dd0...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Skal fjerne mandlene mine om en uke og sitter flere timer i strekk for å finne andres erfaringer rundt dette. 90% av innleggene jeg leser er «skrekkhistorier. Blir ikke spesielt redd eller nervøs av den grunn, men synes det er veldig interessant å lese hvordan andre opplevde denne operasjonen og tiden etter. 

 

Lurer på noen få ting da:

- Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

- Hvor lenge var du sykemeldt?

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

Anonymkode: a3dd0...b9d

Var alene. Spiste loff med skinkeost rett etter oppvåkning. Ble tilbudt is men ville ikke ha. Det gikk helt greit.

Blir automatisk sykemeldt i 2 uker, hvis du får blødninger så blir det to uker fra blødningsdato. Jeg ble sykemeldt i 23 dager totalt da jeg begynte å blø to ganger, dag 6 og dag 9.

Jeg var vandt med nærmest kjøttsår på mandlene mine så jeg syntes ikke at det var stort verre en det. Jeg tenkte på oppvåkning og dagene etter at jeg kunne gått på jobb.

Jeg fikk ikke smertestillende på resept pga amming. Måtte nøye meg med paracet, det gikk fint.

Husk å ikke ta ibux og lignende da det kan gi økt blødningsfare.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på om noen vil skrive sånn «dag-for-dag» foreløp. Finner de veldig interessante å lese.

Anonymkode: a3dd0...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

- Hvor lenge var du sykemeldt?

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

-Hadde med meg min kjæreste. 

-For å være ærlig så spiste jeg ikke så mye første uka. Unngå alt med bare ett snev av syre! Spiste brød som piller der jeg vetet det å svelgte det med vann. Tror faktisk at jeg spiste nudler en av dagene 

-14 dager. 

-Verst dag 2-3 syns jeg. Den 7 dagen kunne jeg endelig spise litt normalt igjen. Å etter 14 dager var jeg normal. 

- Spurte om dette på sykehuset å da svarte hun at de brukte en slags skje!🤣 

Skal nevnes at jeg er kronisk syk så dette ble nok en større påkjenning for kroppen enn det hadde trengt å vært. Leste meg også opp å så alle skrekkhistoriene. Kan fortelle kort hvordan jeg opplevde det.

Operasjonen gikk greit men jeg la mange timer på oppvåkning pga kvalme å smerter. Får godt med medisiner da så alt var bare en sky når jeg fikk dem🤣 Tror ikke jeg tålte narkosen for spydde i 20 timer etterpå. Fikk ned noe suppe avogtil. Du får ikke ha varm mat så pass på å ha noe stående sånn at du ikke må vente 20 min på at det skal bli kaldt hver gang:P hvis du ender opp med å spy hele tiden, pass på å be om kvalmestillende intravenøst. Jeg fikk bare piller de første timene som raskt kom i retur. 

Husk å ta pillene når du skal! Jeg endte opp med å ha alarm på hver 6.time i døgnet for å ta pillene. Noen ganger sov jeg gjennom å da stivnet hele kjeven igjen. Måtte dytte pillen fysisk ned i halsen å det er ikke gøy! 

Før operasjonen hadde jeg halsbettenelse  6 ganger i året og "trang hals" resten av tiden. Har hatt det 1 gang etter å det er ett år siden!:) ble veldig langt innlegg men håper du får noe ut av det🤣 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det da jeg var 21, et par år siden nå. Jeg hadde med meg min daværende kjæreste. Hadde også googla rundt og funnet massevis av skrekkhistorier så jeg var forberedt på det verste, men jeg tenkte det var da verdt det siden jeg hadde halsbetennelse annenhver uke og ellers hadde det så trangt i halsen  at jeg sleit med å svelge. Det skulle bli min første gang under narkose så jeg var ganske livredd da jeg skulle operere.

Da jeg våkna ble jeg informert om at operasjonen hadde tatt lengre tid enn normalt fordi de hadde funnet ut at en av mine halsbetennelser hadde gitt meg en veldig hard "halsbyll" som de hakka på og sleit med å få vekk haha, jeg hadde derfor fått morfin fordi de regna med smertene mine kom til å være enda verre enn normalt. Jeg slokna igjen rimelig kjapt og våkna på et annet rom. 

Smertene var INGEN VERDENS TING i forhold til hva jeg hadde forberedt meg på. Jeg ble skrevet ut av sykehuset ganske fort  dagen etter operasjonen og da dro jeg og kjæresten å kjøpte meg en is, deretter dro jeg hjem. Hjemme spiste jeg som vanlig fra dag 1, selv om det selvfølgelig var noe ubehag så var det ikke nok ubehag til at jeg brydde meg om det. Jeg ble sykemeldt i en uke fordi dette var standard men etter 3 dager følte jeg meg fin nok og dro tilbake på jobb. 

Det mest plagsomme med hele greia var at jeg innimellom kjente litt blodsmak, smertene var egentlig ikke smerter bare litt "verk", så jeg tok en paracet eller ibux hvis det ble for plagsomt, ellers er det det beste jeg noengang har gjort og har aldri angret et sekund. 

 

Anonymkode: ca07c...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde det kirurgisk i 30årene, verdt det. Er overkommelig. Etter første uken er alt bedre, da startet det å gro nytt vev bak i svelget.

Må bruke smertestillende for å klare å spise, stikkpiller. 

Glad jeg gjorde det! Men dette bør gjøres så tidlig som mulig, er du barn blir smertene mindre pga sårflaten.

Anonymkode: b9c2a...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Skal fjerne mandlene mine om en uke og sitter flere timer i strekk for å finne andres erfaringer rundt dette. 90% av innleggene jeg leser er «skrekkhistorier. Blir ikke spesielt redd eller nervøs av den grunn, men synes det er veldig interessant å lese hvordan andre opplevde denne operasjonen og tiden etter. 

 

Lurer på noen få ting da:

- Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

- Hvor lenge var du sykemeldt?

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

Anonymkode: a3dd0...b9d

Ja, jeg hadde med min far da en ikke skal kjøre etterpå. 

Jeg spiste kun agurk, og det var helt jævlig. Det skal dog nevnes at det satt mest i hodet på meg. 

Jeg var sykemeldt i 14 dager. 

Jeg synes de var jevnt over vonde. Vondest når jeg spiste eller drakk. 

Det går veldig fint, ts, det er ikke noe problem. Det er sårt og ekkelt, men veldig overkommelig. 

Anonymkode: 5c48d...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet kirurgisk for noen år siden. 

Hadde med kjæresten. Dagkirurgisk. Dro hjem samme dag. 

Gikk fint. Spiste stort sett som jeg ville. Ikke skorper eller ketchup :)

Jeg elsker supper og grøt så lagde det ganske ofte. 

Fikk styrtblødning og havnet på akutten 8 dager etter operasjon, og det var først da det ble virkelug vondt. Kasta opp blod jeg hadde svelget, og oppkastet svei som f. Ellers helt ukomplisert. Hadde gjort det hele igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

Samboer henta meg etter noen timer

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

Spiste kalde nudler og søtpotetsuppe de første dagene

- Hvor lenge var du sykemeldt?

14 dager

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

Verste for meg var de første 3 dagene. Ble dårlig av smertestillende, så slutta etter dag 2. Klarte meg uten resten av perioden.

Fjernet med laser, ingen blødninger

Nå tåler jeg veldig mye smerter, så å ikke gå på smertestillende etter dag 2 er høyst uvanlig. De fleste går på det i noen uker etter inngrepet.

Anonymkode: 0d525...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på noen få ting da:

- Hadde dere med noen, en pårørende, på operasjonsdagen?

- Hva spiste dere, og hvordan var smertenene rundt dette?

- Hvor lenge var du sykemeldt?

- Hvordan utviklet smertene seg og hvor «sterke» var smertene fra dag til dag?

Hadde med moren min, fikk ikke ta operasjonen uten at noen kunne være med og være hos meg i minst 24 timer etterpå 

den første uka spiste jeg relativt normalt (bortsett fra skarpe ting som knekkebrød og brød med frø feks)

var sykemeldt i 14 dager

hadde god kontroll på smertene helt frem til dag 9 ish, da begynte det virkelig å gro og det var veldig vondt å spise blandt annet. Gikk brått over på 3-4 dager. Men fikk forstoppelse på grunn av smertestillende som var stikkpiller, digg. Bare pass på så du ikke venter til smertetoppene med å ta smertestillende :) 

det var virkelig verdt det! Fra å ha ørten halsbetennelse, forkjølelser osv i året til å ha hatt en kraftig forkjølelse på 3 år 😍

Anonymkode: acca8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Hjelp… var så dum å opererte bort mandlene på tirsdag. Det gjør altså så vondt. Jeg føler verden går helt under…. 
hvordan kom dere ut av det dere som overlevde? Har født barn og det var søren ingenting i forhold til det her 😩 

smertetoppen er i dag, så mange dager etter. Har ikke spist stort. Gått ned 5 kg. Men smertene herregud…. 
Mulig å få sterkere smertestillende av legen? Deres erfaring her??

 

håper noen kan snakke litt med meg så jeg ikke føler meg så aleine….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris18 skrev (9 minutter siden):

Hjelp… var så dum å opererte bort mandlene på tirsdag. Det gjør altså så vondt. Jeg føler verden går helt under…. 
hvordan kom dere ut av det dere som overlevde? Har født barn og det var søren ingenting i forhold til det her 😩 

smertetoppen er i dag, så mange dager etter. Har ikke spist stort. Gått ned 5 kg. Men smertene herregud…. 
Mulig å få sterkere smertestillende av legen? Deres erfaring her??

 

håper noen kan snakke litt med meg så jeg ikke føler meg så aleine….

Hva slags smertestillende har du fått? Jeg brukte tramadol den første tiden.

Anonymkode: 81b7e...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...