Gå til innhold

Dårlig mage av sunnere kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har denne uken snudd opp ned på kostholdet mitt. jeg drikker nå mye vann og spiser mye sunnere enn jeg har gjort tidligere. Samtidig har jeg hatt veldig problemer med magen. Jeg går på do flere ganger om dagen (avføring) og har mye luft i magen som lukter helt forferdelig. Det har vart i 5 dager nå. Hvorfor skjer dette? Har det noe med det nye kostholdet mitt å gjøre? Når kan jeg forvente at det er over? Jeg har laxoberal dråper som jeg vurdere å ta for å få fortgang på systemet. Når jeg er på do kommer det ikke mye, men det kommer ofte. Synes liksom ikke det er så kult å få besøk av kjæresten i helgen mens jeg fiser og stinker hele tiden hehe...

Anonymkode: 9d0ad...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

før spiste jeg akkurat det jeg hadde lyst på. Var veldig enkel på matfronten med mye ferdig supper, pastaretter, frokostblanding osv. i tillegg til mye brus og snacks. Nå spiser jeg en del frukt og grønnsaker, smoothie, yoghurt, vann, laks, havregrøt, søtpotet osv. 

Anonymkode: 9d0ad...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at man reagerer litt ved omlegging av kosthold, som regel går det seg til etterhvert. Brokkoli, løk osv kan gi ekstra mye luft så kan begrense dette litt. I tillegg så er det ikke alle som tåler for mye fiber, så vær litt obs på det. Opplevde det samme selv og måtte begrense enkelte sunne matvarer da det ble for mye mageplager. 

Anonymkode: 1c285...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme, selv om min overgang ikke var noe spesielt drastisk, bare mer av det sunne... har ennå litt luft i magen, men får mer ut når jeg er på do. Har vel vært sånn, litt av og på, i 2 uker 😅

Anonymkode: 95924...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville absolutt ikke tatt de dråpene i tillegg. Det vil etter alle sannsynlighet bare gjøre det hele verre. Alle reagerer når de plutselig spiser noe helt annet enn de pleier (feriemage). Det er helt normalt. I tillegg har alle enkelte matvarer de ikke tåler like godt og det er langt i fra alle som har mage for høy-fiber kost. Tror enkleste måten å "fikse" magen er å senke fiberinnholdet noen dager da det er sannsynlig at det er det som gjør magen ekkel. Brød med middels grovhet og droppe smoothiene noen dager, men spise det andre f.eks. Ville ellers bare sett i løpet av dagen når magen blir ekkel. Er det etter frokost det begynner? Analyser hva du spiste og gjør noen endringer. 

Anonymkode: ed698...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Det er helt normalt. Grønnsaker er hardt å fordøye så kroppen trenger å tilvennes det om den ikke er vandt med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...