Gå til innhold

Hvordan hvile tankene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er psykisk syk, og 99 % av alle tankene som går gjennom hodet er sykdomsrelaterte. Jeg snakker lite om det med andre, men tankene er ikke til å få bort. Jeg blir litt gal av det. Alt blir analysert. Skulle ønske jeg kunne hvile og heller la symptomene komme og så la dem passere. 

Det er typisk sånn. "Jeg er trøtt". "Hvorfor er jeg trøtt?", "jeg er trøtt fordi jeg har så mye i hodet", "hvorfor har jeg så mye i hodet?", "hva tenker jeg på?", "hvorfor tenker jeg på det?", "hva henger det sammen med igjen?".

Skulle ønske jeg kunne lære å bare observere det som skjer fremfor å analysere alt hele tiden. Hadde vært deilig å ha en dag hvor jeg ikke tenkte på sykdom i det heletatt, men det er umulig å gå noen minutter uten... 

Hvordan kan jeg hvile fra dette? Jeg vet jeg er i en periode hvor jeg skal sette alt i sammenheng, forstå og bli kjent med meg selv, men skulle gjerne hatt noen pauser også.

Anonymkode: e21b3...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tipsene mine er dessverre ikke sånne som du kan gjøre én gang og så er ting bedre, men om du øver over tid lover jeg at det vil gi større ro i hodet: yoga, meditasjon, turer i naturen alene (med advarsel om at tankekjøret kan virke verre en stund på tur alene, men SÅ...) En annen ting er å puste ordentlig, helt ned i magen (slik at du ser magen gå inn og ut eller opp og ned om du ligger). Søk på dette med pusteteknikk og du vil finne masse interessant om hvilket nervesystem du aktiverer ved riktig pusting.

Et siste tips er å lære deg noe nytt, for eksempel et språk eller et instrument, eller sjakk:), i alle fall et eller annet som du ikke kan og derfor må konsentrere deg veldig om.

Håper du får masse gode tips i denne tråden! Klem til deg.

Anonymkode: 9ae88...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Tipsene mine er dessverre ikke sånne som du kan gjøre én gang og så er ting bedre, men om du øver over tid lover jeg at det vil gi større ro i hodet: yoga, meditasjon, turer i naturen alene (med advarsel om at tankekjøret kan virke verre en stund på tur alene, men SÅ...) En annen ting er å puste ordentlig, helt ned i magen (slik at du ser magen gå inn og ut eller opp og ned om du ligger). Søk på dette med pusteteknikk og du vil finne masse interessant om hvilket nervesystem du aktiverer ved riktig pusting.

Et siste tips er å lære deg noe nytt, for eksempel et språk eller et instrument, eller sjakk:), i alle fall et eller annet som du ikke kan og derfor må konsentrere deg veldig om.

Håper du får masse gode tips i denne tråden! Klem til deg.

Anonymkode: 9ae88...a2d

Tusen takk 

Anonymkode: e21b3...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting;

1. Gå turer, gå motbakker, gå til du blir skikkelig sliten, fyll på med kaldt vann

2. Løs sudoku! https://www.dn.no/services/projects/sudoku/?date=2019-02-21

3. Finn deg en «brevvenn», finn gjerne en her inne, gjør det til et prosjekt å sende en hyggelig ting, historie, vits, bilde, låt, hver eneste dag

:) 

Anonymkode: d92ee...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som en over her kan jeg anbefale deg mindfullness - det er en helt perfekt måte å få fred fra kvernende tanker å få litt ro i kroppen, du kan søke på mindfullness på YouTube eller så finnes det div apper. Kan anbefale de som har instruksjoner av en som snakker deg gjennom øvelsen. Bruker de masse selv, er sykemeldt for stress og ved å lytte på disse bla. så har jeg det mye roligere med meg selv i hode og kropp. 

Anonymkode: 0049e...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...