Gå til innhold

"Maskulinitetsproblem" i forsvaret?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste nettopp denne artikkelen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jnjb9/norges-foerste-kvinnelige-admiral-vi-maa-stille-krav-om-oekte-kvinneandeler?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Jeg bare lurer; hva tror folk forsvaret er for noe? En leirskole for å treffe venner?

Forsvarets oppdrag er i hovedsak å beskytte landet mot vold med vold. Ekstrem vold. Kuler og krutt. Den type mennesker som tiltrekkes av en sånn jobb, og som passer til slikt, er ikke nødvendigvis veldig "myke" og behagelige. Til gjengjeld klarer de sannsynligvis å holde hodet kaldt og handle når det "brenner på dass". Det er selvfølgelig ikke greit om noen innad i organisasjonen bedriver voldtekt og fysiske overgrep, men det vises til "støtende og ubehagelige kommentarer" som et stort problem. Hallo?? Disse folka skal tåle å se medsoldater bli skutt i fillebiter, de skal påføre fienden samme elendighet om nødvendig, og så knekker de sammen av litt røff språkbruk i fredstid??

Alle som har vært i førstegangstjenesten vet at man må bite tenna sammen og psyke seg opp innimellom for å orke diverse strevsomme perioder. Grov humor er ofte ett av triksene for å booste moralen blandt utslitte medsoldater, og også litt hundsing av sytepaver i et forsøk på å få de til å skjerpe seg og dra sin del av lasset. Alle er i samme båt, og da blir "sveklingene" som prøver å sluntre unna fort et mål. En kan jo bare tenke seg hvor rå og direkte folk blir i en situasjon hvor kulene faktisk flyr over hodene deres og folk blir såret/drept. Takler man ikke litt brå personligheter i fredstid så er nok ikke forsvaret stedet man bør jobbe.

Dette evinnelige tullet om at kvinner på død og liv inn i forsvaret er bare et politikerkrav. Forsvaret må ha tøffe og hardføre folk, og de fostre en "maskulin" (les: ikke myk) kultur, ellers får de en gjeng med ubrukelige soldater når det gjelder som verst.

Hva mener folket?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere venninner som har vært i forsvaret og som har fortalt om kjønnede og utrpreget sexistiske erfaringer. De må gjerne jobbe med de utdaterte holdningene sine. Forsvaret blir ikke mindre forsvar og soldateri fordi de trapper ned på sexisme. Det blir ikke noen "myk" institusjon bare fordi de oppdaterer hjernen sin. Tvert imot ville jeg regne med det ble bedre samhold dem imellom. Det mener jeg, som del av folket.

• Liker 10
Skrevet
34 minutter siden, Lava Anne skrev:

Jeg har flere venninner som har vært i forsvaret og som har fortalt om kjønnede og utrpreget sexistiske erfaringer. De må gjerne jobbe med de utdaterte holdningene sine. Forsvaret blir ikke mindre forsvar og soldateri fordi de trapper ned på sexisme. Det blir ikke noen "myk" institusjon bare fordi de oppdaterer hjernen sin. Tvert imot ville jeg regne med det ble bedre samhold dem imellom. Det mener jeg, som del av folket.

Det som er interessant er at forsvaret har enorm gjennomtrekk av folk, så jeg lurer på hvor de "gamle" holdningene kommer fra. De aller fleste i forsvaret er folk fra 19-25 år gamle. "Gamlingene" sitter på kontorer rundt omkring og har liten omgang med den yngre garde. Hva slags sexisme var det venninnene dine opplevde da? Og fra hvem?

• Liker 1
Skrevet

Som samfunn kan vi stille krav om kvalitet også for de som ønsker å være del av Forsvaret og kanskje ha sin karriere der. 

Det er ingenting som tyder på at personer som har blitt trakkasert/ mobbet/ voldtatt som soldat tåler bedre krigstraumer (se noen bli skutt i fillebiter eller seg selv skadet).

Det er heller ingenting som har vist at soldater som trakkaserer/ mobber/ forgriper seg på egne medsoldater er mer robuste/sterke eller dyktige i en presset situasjon. Det er rett og slett en myte.

I dag er de som tas inn til førstegangs tjeneste blant de mest motiverte og sprekeste ungdommene. Selvsagt kan man allerede i utvelgingen fokusere på holdninger hos de unge slik at de med destruktiv asosial adferd ikke ødelegger dyktige medsoldater som virkelig ønsker fokus på forsvar og trening. Men er holdningene å finne hos offiserer og andre som allerede har fått stilling i militæret så er det jo der man må rydde opp.

Skrevet

Seksuell trakassering og overgrep er alvorlig og må tas tak i. Samtidig skremmer denne typen offiserer meg, fordi en her i så stor grad prioriterer kvotering og det å få lik fordeling mellom kjønnene fremfor kampkraft og operativ evne. Det synes jeg er direkte ekkelt, fordi en da risikerer at norske kvinner og menn, den dagen de blir kalt ut i strid, vil kjempe i betraktelig dårligere enheter en de hadde trengt, fordi en prioriterte ideologiske mål om likhet. Ikke bare vil en da kunne ende opp med flere drepte norske ungdommer, men også å tape kampen. 

• Liker 1
Skrevet

Er jo fint å se at folk ignorerer det faktum at nesten like mange menn i det militæret som kvinner sier at de har opplevd seksuell trakassering.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett på tallene det er 23 "mulige" overgrep i militæret i 2017 og utav de så var det 12 mot kvinner og 11 mot menn. Hvilken grad og navn er ukjent. 

2018 tallene er ikke ute, og det er snakk om data som kommer sekundert eller filtret igjennom media som kommer ifra militær politiet.     

2011: 8 overgrep\seksuallovbrudd  ukjent hvilken grad  og hvem.

2015: 25 overgrep\seksuallovbrudd ukjent hvilken grad og hvem.

2016: 32 overgrep\seksuallovbrudd ukjent hvilken grad og hvem.

Grad av seksuallovbrudd i sivil rett: 

Hets av kjønn, overtramp av profesjonell normer, seksualle kommentarer.

Voldtekt mild\ utpressing til seksuelle tjenester.  

Voldtekt grov.    

Skrevet
8 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Er jo fint å se at folk ignorerer det faktum at nesten like mange menn i det militæret som kvinner sier at de har opplevd seksuell trakassering.

Det er selvfølgelig like viktig. Tror menn har høyere tersekl for å snakke om det, så fint å se at de også rapporterer inn. 

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Aragorn ll Elessar said:

Det er stort sett menn som trakasserer dem også, så da er løsningen den samme. Menn må bli flinkere til å si fra hvis de vil ha mer fokus på sine utfordringer. Det har tatt lang tid for kvinner å tørre, men nå har vi banet veien, så hvis dere er lure henger dere dere på nå.

Skrevet

Om du bytter ut "kvinner" med "rødhårede menn", "ubehagelige seksuelle kommentarer" med "ubehagelige kommentarer om fregner" osv, mener du at det er greit at "hele" forsvaret uberettiget angriper en av sine egne? Fordi de allikevel skal se vold, kuler og krutt? 

Eller kanskje vi skal se forsvaret for det det er, en jobb, en arbeidsplass, en del av norge. Vi kan ikke dele soldater, arbeidsstakere, inn i gutter og jenter. Det kreves ikke mye fysisk styrke i forsvaret i disse dager, jeg var der i flere år på både høyt og lavt nivå. Dersom gutta har ett problem med å holde kommentarer, hender og pikker for seg selv, kankje vi må eksludere problemet til "mannssjåvist"-ukulturen? 

Dessuten er det flere kvinner som heller ikke oppfører seg. Leste i rapporten at det var ca 50%-50% anmeldre/rapporterte fyllbyrdede voldtekter hvor en mann var offeret. Så istede for å legge ned forsveret fordi noen få ikke kan oppføre seg som folk, skal vi kanskje ta de som ikke oppfører seg som folk ut av forsvaret? 

For å si det slik: De verste soldatene i strid er de som overkompanserer for sine svakheter med dårlig humor for å løfte seg selv over andre. De som ikke evner å jobbe sammen som ett lag, noe som innebærer å inkludere de som ikke er like X (sett inn hva som helst) som dem - men som har andre styrker som er like viktige. De verste soldatene er de som tror at robusthet er å aldri gråte, aldri være sliten, ikke ha følelser, ikke vennskap, som har ett så sterkt behov for å tillhøre en gruppe at de er villige til å ikke bare eksludere andre, men også trakkasere andre. 

De verste soldatene er de som har så lite robusthet at de ikke engang vet hva robusthet er og lager ett HI slik TS gjorde. Det viser bare at du ikke har skjønt en dritt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg merker meg at en ønsker å ta dette videre til andre områder i Forsvaret, og at en regner det som "problematisk" å høre en vits eller historie en finner støtende. Jeg håper ikke dette fører til at en ned på lagsnivå skal nekte soldatene å fortelle vitser med seksuelt innhold eller noe annet som kan oppfattes støtende av de sarteste. Trakassering skal en selvfølgelig ha nulltoleranse ovenfor, men kampavdelingene er ikke for sarte persilleblad (av begge kjønn), og en må nesten akseptere at unge soldater forteller hverandre grove vitser. 

Sitat

Mer enn 11 prosent av mennene, og mer enn 28 prosent av kvinnene som har svart på undersøkelsen sier at de i løpet av det siste året har opplevd å bli fortalt seksuelle vitser eller historier som de ble opprørt over, eller opplevde støtende eller ubehagelig.

https://www.dagbladet.no/kultur/en-ukultur-i-forsvaret-som-forsvarssjefen-ma-anerkjenne/70798009

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Skrevet

Om jeg noen gang får et behov for å bli beskyttet av forsvaret, så forventer jeg selvsagt at jeg ikke blir voldtatt eller blir kalt nedsettende ting. Jeg mener forsvaret bør være en av institusjonene som er strengest på slike ting. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...