Gå til innhold

Hvorfor er det lærermangel?


superwoman123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi det er kjempeslisomt og dårlig betalt. Og man får mye hets i media. 

Anonymkode: c9f6c...4c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene over samt mangelen på respekt man møter i samfunnet. 

Før i tiden var det å være lærer eller lektor nesten litt høystatus, nå er det dessverre mer lavstatus. 

Anonymkode: f24da...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ungdomssskolen til mitt barn må læreren som på vinterballet ble kåret til "Årets lærer" slutte til sommeren, fordi vikariatet hans går ut.

Det er visst nyiig blit stilt nye krav til etterutdanning og lektorstatus for lærere, akkurat denne læreren det er snakk om har alt alt dette, men så er det snakk om budsjetter, stillingsprosenter, antall ansatte med den og den kompetansen.

Og det er ikke bare han som nå er rammet av dette, det er visstnok flere dyktige fagpersoner med riktig kompetanse, og mere til, som blir skviset ut, med unnskyldninger om budsjetter , økonomi, vikariat, stillingsprosenter, og faens oldemor.

Da kan de for faen ikke skylde på lærermangel, når de ikke er interessert i å la lærere jobbe..!

Anonymkode: 8a704...270

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, superwoman123 skrev:

Men nyutdannet lektor tjener 480 000 kr i året og det er masse penger det

Det er ikke så veldig mye sammenlignet med andre masterutdanninger.

Anonymkode: 06b0b...424

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så veldig mye sammenlignet med andre masterutdanninger.

Anonymkode: 06b0b...424

Tja, ikke innen pedagogiske fag. Men sammenlignet med for eksempel masterutdanninger for ingeniører er det lite.

Anonymkode: e1738...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det lærermangel da? I såfall, hvorfor sliter alle nyutdannede lærere jeg kjenner med å få jobb (fast og full stilling)? Kan vel ikke være så voldsom mangel da. 

Det samme gjelder for sykepleiere f eks. Det mases om at det er mangel, eller kommer til å bli stor mangel snart, men folk blir jo ikke tilbudt ordentlige jobber. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er kjempeslisomt og dårlig betalt. Og man får mye hets i media. 

Anonymkode: c9f6c...4c3

Sikkert slitsomt nok når det står på, men seriøst? Nesten ingen andre yrkesgrupper har nesten to måneder med garantert avspasering/ferie om sommeren. Lærere påstår ofte at de må jobber kvelder og helger og at det er grunnen til avspasering om sommeren, men det må mange av oss andre i praksis også, og da uten mulighet til å ta det ut i avspasering. Vi kan se langt etter å ta ut avspasering som flere uker sammenhengene i tilknytning med ferie, det er det rett og slett ikke tid til. 

 

Anonymkode: 1cd18...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lærermangel generelt i landet.

Det er mangel på folk med utdanning i distriktene og i nord. Ikke bare lærere, men også sykepleiere, barnehagelærere, innen barnevern, og pleie- og omsorgsyrker. 

Jeg er selv relativt nyutdannet og har søkt jobb mange ulike steder på Østlandet, både i byer og i bygdene utenfor. Få intervjuer. Fikk ett tilbud, men det var et vikariat som tok slutt. Søkte videre, men fikk ingenting, så jeg startet på studier i stedet.

Årsaken til at politikere skriker om lærermangel er nok pga statistikk som ser verre ut enn det er i virkeligheten. For eksempel: En skole har ansatt 10 lærere. Seks lærere er ferdig utdannet med fast stilling. To lærere med utdanning i fag ble ansatt for lenge siden, men har ikke PPU. Dette skal de ta på deltid til høsten. To andre lærere er studenter på lærerutdanningen på deltid, de blir ferdig utdannet snart. Når så lærermangelen skal regnes ut på skolen, regnes disse 4 under utdanning IKKE som lærere. At de er under utdanning teller ikke på statistikken. Det er altså teoretisk sett «fire ledige lærer-plasser», men i praksis er det 0 ledige stillinger.

Ser du på statistikk over hvor mange lærere som blir utdannet fremover, så er det stort sett grunnskolelærerne som er med i regnestykket. For eksempel hyler media om at om noen år vil det ikke utdannes NOEN lærere et år, pga masterkravet «forskyver» utdanninga. Men hva med faglærerutdanningen? Hva med de som tar videreutdanning og uteksamineres det året? Ppu? Teller ikke de? Når skoler får 70-100 søknader på en lærerstilling ett år, så vil det jo ikke være krise med litt færre det ene året. Så kan man jo ansette studenter i midlertidige stillinger, og. Det er jo helt vanlig det. Synd for statistikken da, studenten vil jo ikke regnes som en lærer i den, og skolen har dermed lærermangel.

 

Anonymkode: 1c660...e89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man ikke orler slitsomme og kravstore elever, og enda mer slitsomme og kravstore foreldre ?  

Anonymkode: f43d6...151

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert slitsomt nok når det står på, men seriøst? Nesten ingen andre yrkesgrupper har nesten to måneder med garantert avspasering/ferie om sommeren. Lærere påstår ofte at de må jobber kvelder og helger og at det er grunnen til avspasering om sommeren, men det må mange av oss andre i praksis også, og da uten mulighet til å ta det ut i avspasering. Vi kan se langt etter å ta ut avspasering som flere uker sammenhengene i tilknytning med ferie, det er det rett og slett ikke tid til. 

 

Anonymkode: 1cd18...357

Men i andre yrker får man ofte lønn for ekstratimene man jobber, kanskje også overtidsbetalt. Skolen har ikke råd til å gi lærerne timene i lønn, derfor blir det avspasering. I tillegg er det veldig praktisk å avspasere når elevene faktisk er borte. Vi lærere er veldig avhengig av å ha hovedpersonene våre til stede for å gjøre jobben vår. 

Anonymkode: 1a061...c77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi man ikke orler slitsomme og kravstore elever, og enda mer slitsomme og kravstore foreldre ?  

Anonymkode: f43d6...151

Min erfaring er at elevene sjelden/ aldri sliter oss lærere ut. Kravstore foreldre hører også til sjeldenhetene når det gjelder om man orker å stå i jobben eller ikke, men klart at negativt og vanskelig samarbeid med foreldre hender, og ja: det kan være belastende. Jeg tror egentlig det er summen av alle arbeidsoppgavene våre som gjør at mange slutter i yrket. Det er vanskelig å være kontaktlærer og få unnagjort oppgavene sine på normal arbeidsuke, som for oss er 43,5 timer. Det vet jeg av egen erfaring og fra mine kollegaer. 

Jeg elsker jobben min, men har valgt å gå ned til 70% stilling. Tidligere har jeg hatt jobber der jeg har jobbet 100% og overtid omtrent hver eneste uke. Det har ikke slitt meg ut like mye som det å være lærer i 100% stilling. Mange av Kontaktlærerne velger å jobbe 80%. Som en kollega av meg sier: Man velger om man vil jobbe 120% med 100% lønn eller å jobbe 100% med 80% lønn. Mange, bla.a. meg, har valgt å redusere stillingen, fordi det totale trykket kjennes mer overkommelig, og jeg synes jeg får like mye økonomisk igjen for de ekstra timene jeg legger inn nå, sammenlignet med alt ekstra arbeidet som fulltislærer. Nå trives jeg, og har overskudd til elevene mine de timene jeg er der.

ps: Mine erfaringer er fra barneskolen. 

 

Anonymkode: 1a061...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i andre yrker får man ofte lønn for ekstratimene man jobber, kanskje også overtidsbetalt. Skolen har ikke råd til å gi lærerne timene i lønn, derfor blir det avspasering. I tillegg er det veldig praktisk å avspasere når elevene faktisk er borte. Vi lærere er veldig avhengig av å ha hovedpersonene våre til stede for å gjøre jobben vår. 

Anonymkode: 1a061...c77

I veldig mange offentlige jobber kan man se langt etter både overtid og betaling for ekstratimer - der er det avspasering som gjelder. Det gjelder ikke bare skolen. Forskjellen er at denne ekstra tiden er bakt inn i lærernes arbeidstid (lengre arbeidsuker) - og at lærerne ikke har fleksibilitet i uttak av denne avspaseringen. Om det er positivt eller negativt kommer nok an på. Jeg har f.eks en venninne som er lektor, det er mannen hennes også, og som klager over at hun ikke kan ta med ungene på billige sydenturer fordi hun alltid må reise i skoleferien. Mens jeg, som ikke er lektor, i realiteten heller ikke kan ta billige sydenturer, fordi jeg har barn på skolen. Dessutne kan hverken mannen min eller jeg bare ta oss fri en uke når vi vil for å reise til syden  i lavsesongen (og i alle fall ikke samtidig!). Jeg har heller ikke mulighet til å ta ut avspasering i forbindelse med sommerferien, noe jeg gjerne hadde ønsket. Mannen min får lagt inn avspaseringsuker på de merkeligste tidspunkt i turnusen sin, uavhengig av hva man måtte ønske. Flott med en uke fri i november, den får vi ikke gjort mye med, når ungene skal på skolen, og jeg må jobbe. Vi ville fått mer ut av avspasering i tilknytning til sommerferien, men det er ikke mulig for oss. 

Vi ser nok begge best fordelene ved den andres avspaseringsmuligheter. 😉

Anonymkode: a71b3...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, superwoman123 skrev:

Men nyutdannet lektor tjener 480 000 kr i året og det er masse penger det

Nyutdannet lektor tjener litt over 500 000 kr i året. Det er ikke dårlig. 

Men det er vel summen av det hele. Mye arbeid som ikke godtgjøres, krav som blir tredd ned over huet på en, mye tid som går til andre ting enn det man driver med (undervisning og ting knyttet til dette). 

Også får man innblikk i MANGE triste skjebner, foreldre som ikke følger opp barna, foreldre som stiller krav til skolen med ikke godtar at det er forventninger tilbake osv. 

Anonymkode: ccde2...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...