Gå til innhold

Barn og venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn i 1.klasse, og han leker med noen få i klassen sin. Han har en han sier er bestevennen hans, som ofte har besøk av andre barn. Sønnen min blir lei seg hver gang han skal ha besøk, fordi det er "urettferdig" som han sier. Han vil jo helst være med denne gutten hele tiden. Prøver å si til sønnen min at han kan prøve å leke med flere, og få seg flere venner, slik at han og kan få besøk av andre og. Men det er tydeligvis ikke så enkelt. Dere som har barn, leker de med de som går i parallellklasse og, eller er det mest bare de i samme klasse? Det er jo sikkert veldig forskjellig.. Han går på en fritidsaktivitet der denne gutten også er, og det er han han snakker om hele tiden. Håper jo han kan få seg flere venner etterhvert, og ikke bare tenke på denne ene gutten..

Anonymkode: f8ef8...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn går i 2.kl og er med de i hans klasse, de i parallellklassen, de i 3.kl, de i 4.kl og et par i 1.kl. Mitt barn er som denne vennen til sønnen din; han har alltid mange barn på besøk. Grunnen til dette er fordi vi ikke vil holde noen utenfor. Når folk ringer på døren, slipper vi de inn. Om en forelder skriver mld og sier at deres barn vil komme til oss, sier vi alltid ja. Både gutter og jenter er her.

Han har aldri sjeldent noen alene på besøk da det alltid er barn på døren vår. Han er en populær gutt og han har også noen venner som din gutt, som sybes det er vanskelig/urettferdig at min sønn har fler venner. Det har faktisk gått så langt at foreldre har begynt å blande seg inn, startet å ringe til meg for at deres barn må få komme alene. Vi har gjort det noen ganger, men jeg tenker at barna må lære seg at deres bestevenn kan ha flere/andre bestevenner. Sikkert lett for meg å si som faktisk har et barn som trives veldig godt på skolen, spesielt sosialt. Jeg prøver selvsagt å sette meg inn i andres situasjon, men jeg synes det blir litt mye med foreldreinnblanding til tider. 

Anonymkode: 9de80...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sønn går i 2.kl og er med de i hans klasse, de i parallellklassen, de i 3.kl, de i 4.kl og et par i 1.kl. Mitt barn er som denne vennen til sønnen din; han har alltid mange barn på besøk. Grunnen til dette er fordi vi ikke vil holde noen utenfor. Når folk ringer på døren, slipper vi de inn. Om en forelder skriver mld og sier at deres barn vil komme til oss, sier vi alltid ja. Både gutter og jenter er her.

Han har aldri sjeldent noen alene på besøk da det alltid er barn på døren vår. Han er en populær gutt og han har også noen venner som din gutt, som sybes det er vanskelig/urettferdig at min sønn har fler venner. Det har faktisk gått så langt at foreldre har begynt å blande seg inn, startet å ringe til meg for at deres barn må få komme alene. Vi har gjort det noen ganger, men jeg tenker at barna må lære seg at deres bestevenn kan ha flere/andre bestevenner. Sikkert lett for meg å si som faktisk har et barn som trives veldig godt på skolen, spesielt sosialt. Jeg prøver selvsagt å sette meg inn i andres situasjon, men jeg synes det blir litt mye med foreldreinnblanding til tider. 

Anonymkode: 9de80...50c

Akkurat sånn er det her også! Vi sier aldri nei til noen, og spesielt ikke bare fordi et annet barn vil ha vårt barn for seg selv. Men det hender vi inviterer ett og ett barn med på ting borte fra hjemmet, for at de skal få litt alenetid uten at det blir så synlig for andre. Disse foreldrene som er så opptatt av at deres barn skal prioriteres er dessverre ikke like flinke til å invitere tilbake selv da... Det er ikke så lett å skulle fordele seg mellom alle uten å fornærme noen.

Heldigvis har to av guttene som nærmest konkurrerte om min sønn, funnet hverandre litt. Det løsnet da begge begynte på SFO samtidig som min gutt sluttet. Så nå er det de to som er bestevenner. Min sønn er fortsatt venn med begge, men uten det samme "presset" om å måtte prioritere dem hele tiden. Det er så mye bedre når alle bare kan være venner. 😛

 

TS: Kan ikke din gutt være med selv om den andre har besøk? Det gjør de ofte her, og noen har fått nye venner på den måten. En gang hadde vi tre gutter på besøk hvorav ingen kjente hverandre fra før, og det endte med at to av dem ble med den tredje hjem da vår sønn skulle dra på en fritidsaktivitet. :)

Anonymkode: 6257b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2. klassing som leker mye med barn i nabolaget, barn i klassen, barn som går i trinnet over eller under. Hun har en bestevenn som hun er sammen med nesten hver dag, enten bare de to eller sammen med andre som kommer på døra. De er mye ute, og da er det naturlig at andre barn slenger seg med. I tillegg har hun to gode venner i klassen som hun ikke er så mye sammen med på fritida.

Anonymkode: f7eca...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er det her også! Vi sier aldri nei til noen, og spesielt ikke bare fordi et annet barn vil ha vårt barn for seg selv. Men det hender vi inviterer ett og ett barn med på ting borte fra hjemmet, for at de skal få litt alenetid uten at det blir så synlig for andre. Disse foreldrene som er så opptatt av at deres barn skal prioriteres er dessverre ikke like flinke til å invitere tilbake selv da... Det er ikke så lett å skulle fordele seg mellom alle uten å fornærme noen.

Heldigvis har to av guttene som nærmest konkurrerte om min sønn, funnet hverandre litt. Det løsnet da begge begynte på SFO samtidig som min gutt sluttet. Så nå er det de to som er bestevenner. Min sønn er fortsatt venn med begge, men uten det samme "presset" om å måtte prioritere dem hele tiden. Det er så mye bedre når alle bare kan være venner. 😛

 

TS: Kan ikke din gutt være med selv om den andre har besøk? Det gjør de ofte her, og noen har fått nye venner på den måten. En gang hadde vi tre gutter på besøk hvorav ingen kjente hverandre fra før, og det endte med at to av dem ble med den tredje hjem da vår sønn skulle dra på en fritidsaktivitet. :)

Anonymkode: 6257b...2ba

Sønnen min spurte faren til denne gutten i dag om han kunne komme, men da sa han at han skulle få besøk av en annen, så det passet ikke.. Jeg kjenner ikke de andre foreldrene så godt, alle er en del år eldre enn meg. Men jeg har snakket med sønnen min om at han kan begynne å spørre gutene i klassen om han kan komme på besøk eller om de vil komme på besøk. Og så kan jeg kontakte foreldrene etterhvert for å planlegge. Vet at han leker med mange barn, men når han snakker om de som er vennene er det 3-4 stk. Merker at han hadde lettere for å leke med "alle" da han var mindre. Han er en sosial gutt som liker å være med andre barn,selv om det ikke er så mange forksjellige.

Anonymkode: f8ef8...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente i 3.klasse. Hun har ingen spesiell bestevenninne, men de er en gjeng på 6-7 stykker som leker mye sammen på skolen og møtes på aktiviteter og hjemme hos hverandre. Noen ganger flere sammen, men de fleste bor såpass langt fra hverandre at de gjerne avtaler på forhånd. Vår jente går i klasse med to av disse jentene, og i parallellklasse med resten. Synes en av de andre her inne hadde et godt innspill: Hva med å invitere med en/flere av de andre guttene på en aktivitet, så kan de bli bedre kjent? Kino, skøyter, tur i skogen, lekeland el.l? Alle vennskap må starte et sted, og på denne måten kan du gi dem et lite ekstra dytt i starten. Vår jente kjente ikke så mange på trinnet da hun begynte på skolen, og vi har vært ganske på tilbudssiden med å invitere med andre på diverse aktiviteter. En fin bieffekt av dette, var at hun etterhvert ble invitert med på ting hos andre, og etterhvert har det blitt fine vennskap. 

Anonymkode: e188b...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min spurte faren til denne gutten i dag om han kunne komme, men da sa han at han skulle få besøk av en annen, så det passet ikke.. Jeg kjenner ikke de andre foreldrene så godt, alle er en del år eldre enn meg. Men jeg har snakket med sønnen min om at han kan begynne å spørre gutene i klassen om han kan komme på besøk eller om de vil komme på besøk. Og så kan jeg kontakte foreldrene etterhvert for å planlegge. Vet at han leker med mange barn, men når han snakker om de som er vennene er det 3-4 stk. Merker at han hadde lettere for å leke med "alle" da han var mindre. Han er en sosial gutt som liker å være med andre barn,selv om det ikke er så mange forksjellige.

Anonymkode: f8ef8...865

Når han går i 1. klasse så trenger ikke han å spørre de i klassen før du kontakter foreldrene. :) Bare send en sms: "Hei, Truls lurer på om Petter vil være med ham hjem etter skolen i morgen?" Det har jeg gjort mange ganger selv om jeg ikke har kjent foreldrene. Som oftest blir det tatt godt imot. :)

Anonymkode: 6257b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...