Gå til innhold

Norsk lørdagsmat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får noe av slekta på besøk til helgen, og må jo selvfølgelig lage mat til dem. Jeg lager normalt ganske enkel italienskinspirert mat, og kan ikke så mange tradisjonelle norske matretter en kan servere som mat på en lørdags kveld. Kan noen hjelpe til med forslag? Det kan godt være "vanlig" middag, men kanskje litt sånn ekstra. Jeg kan lage kjøttkaker, og kan servere det med hjemmelaget potetmos, ertestuing og brun saus pluss tyttebær. Men blir ikke det litt kjedelig? 

Hvis noen snille sjeler kommer med forslag, så gi oppskrift også 😄 gjerne med god norsk drikke. Hørt om mjød, men vet ikke om det passer til mat, og i så fall hvilken mat. Please gi meg noen tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Får noe av slekta på besøk til helgen, og må jo selvfølgelig lage mat til dem. Jeg lager normalt ganske enkel italienskinspirert mat, og kan ikke så mange tradisjonelle norske matretter en kan servere som mat på en lørdags kveld. Kan noen hjelpe til med forslag? Det kan godt være "vanlig" middag, men kanskje litt sånn ekstra. Jeg kan lage kjøttkaker, og kan servere det med hjemmelaget potetmos, ertestuing og brun saus pluss tyttebær. Men blir ikke det litt kjedelig? 

Hvis noen snille sjeler kommer med forslag, så gi oppskrift også 😄 gjerne med god norsk drikke. Hørt om mjød, men vet ikke om det passer til mat, og i så fall hvilken mat. Please gi meg noen tips? 

🤤🤤!! 

Ellers er finnbiff et veldig godt alternativ syns jeg☺️ Med potetstappe, rosenkål og øl til 

Anonymkode: de47d...aac

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

🤤🤤!! 

Ellers er finnbiff et veldig godt alternativ syns jeg☺️ Med potetstappe, rosenkål og øl til 

Unnskyld at jeg kanskje virker litt dum nå. Uff. Men hva er finnbiff? Har det noe med reinsdyr å gjøre? Ja, mulig jeg dummer meg ut nå, men får stå i det. Øl er bra det, men aner ikke hvilken øl som er best heller. Jeg drikker kun vin. 

Lærte å lage kjøttkaker ja. Elsker det selv. Men mange syns det er kjedelig. Ikke vet jeg 🙂

Skrevet

Hvor er de fra? Er det viktig at det er typisk norsk mat?

Kjøttkakene med det tilbehøret hørtes veldig godt ut, da.

Anonymkode: bd163...595

• Liker 2
Skrevet

Lørdagspizza! 

Anonymkode: c8c04...31e

• Liker 4
Skrevet

Hvor er de fra? Er det viktig at det er typisk norsk mat?

Kjøttkakene med det tilbehøret hørtes veldig godt ut, da.

Anonymkode: bd163...595

Italia 🙂 jeg vil liksom prøve å imponere litt med norsk tradisjonsmat 😄 jeg er veldig glad i kjøttkaker selv! 🙂 så kanskje...

Skrevet

Lørdagspizza! 

Anonymkode: c8c04...31e

Det er italiensk, hehe. Det kan de nok bedre enn meg 😄

• Liker 6
Skrevet

Unnskyld at jeg kanskje virker litt dum nå. Uff. Men hva er finnbiff? Har det noe med reinsdyr å gjøre? Ja, mulig jeg dummer meg ut nå, men får stå i det. Øl er bra det, men aner ikke hvilken øl som er best heller. Jeg drikker kun vin. 

Lærte å lage kjøttkaker ja. Elsker det selv. Men mange syns det er kjedelig. Ikke vet jeg 🙂

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/finnbiff/ 

denne oppskriften er veldig god! Har brukt den mye, og slår alltid an. 

Har servert rødvin til også - men uansett hva du velger til drikke tar du bare med deg menyen på polet også hjelper de deg å finne fram☺️ 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/finnbiff/ 

denne oppskriften er veldig god! Har brukt den mye, og slår alltid an. 

Har servert rødvin til også - men uansett hva du velger til drikke tar du bare med deg menyen på polet også hjelper de deg å finne fram☺️ 

Ohmygod, det så godt ut. Godt kjøtt ( jippi, jeg bomma ikke! 😄 ) , rømme, champignon og bacon. Alt jeg elsker. Takk! 

• Liker 6
Skrevet

Jegergryte, hel ovnsbakt laks, fiskesuppe fra grunnen m hjemmelaget brød, brennsnut/lapskaus

Anonymkode: a3d40...281

• Liker 3
Skrevet

Hvor får jeg tak i einerbær??

Skrevet

Ohmygod, det så godt ut. Godt kjøtt ( jippi, jeg bomma ikke! 😄 ) , rømme, champignon og bacon. Alt jeg elsker. Takk! 

Det er knallgodt!

Og skal nevnes at min samboer har kompiser fra veldig mange forskjellige land som kommer og besøker oss med jevne mellomrom (pga spesiell jobb) og har servert dette mange ganger, det blir alltid veldig godt tatt imot av folk fra alle land. Lykke til 😍

• Liker 1
Skrevet

Vanlig matbutikk, står i krydderhylla☺️

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jegergryte, hel ovnsbakt laks, fiskesuppe fra grunnen m hjemmelaget brød, brennsnut/lapskaus

Anonymkode: a3d40...281

Lapskaus har jeg fått servert og det var så godt. Med flatbrød og iskald øl. Nam.

Takk for tips 🙂

Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ps; anbefaler å lage finnbiffen klar tidligere på dagen eller kvelden før og oppbevare kjølig også varme den opp når gjestene kommer. Innmari praktisk og da smaker den enda mer og bedre🤤

haha jeg ble sulten nå 

• Liker 1
Skrevet

Hadde tenkt å si finnbiff, men ser jeg er for sent ute. ;) 

Pinnekjøtt kanskje? Det er jo litt spesielt da, men jeg synes det er veldig godt. 

• Liker 2
Skrevet

Vanlig matbutikk, står i krydderhylla☺️

Ok. Hehe. Det var bra. Norsk mat har jeg nesten kun fått servert, og jeg syns mye er så godt! Men italiensk mat er så lettvint, og da lager jeg det så lenge det er kun meg. 

Finnbiff tror jeg nok at de fleste syns er godt. Og litt eksotisk når en kommer fra land utenom Skandinavia. Hadde vært så gøy å imponere litt i matveien 🙂

• Liker 2
Skrevet

Mjød synes jeg ikke passer til mat. (Men det fins mange typer mjød, jeg vil ikke garantere at noen ikke kan passe).
Vil du prøve noe annet enn øl og vin til mat, kan du ta eksklusiv, gjerne tørr, håndverkssider (polvare). Kan ikke sammenlignes med svensk skvip på dagligvaren!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ps; anbefaler å lage finnbiffen klar tidligere på dagen eller kvelden før og oppbevare kjølig også varme den opp når gjestene kommer. Innmari praktisk og da smaker den enda mer og bedre🤤

haha jeg ble sulten nå 

Takk for det tipset! Jeg må ut å handle i morgen 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...