Gå til innhold

Follow-up's på intervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser mye ang. amerikansk jobbkultur at dette er en uting, altså en takketlf./mail.

Jeg var på jobbintervju i dag, og lurer på hva dere tenker om å sende en ''Takk for i dag''-melding? Skal ikke stå noe mer enn det, men bare for å bli husket litt bedre enn de andre kandidatene som var inne.

Hvordan stiller norsk kultur seg til dette. Har det noen effekt?

Anonymkode: a30d2...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge blir vel heller folk irriterte for slikt. De fleste nordmenn har ikke akkurat en sprudlende og varm personlighet dessverre.

Anonymkode: a32ce...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette handler om at nordmenn ikke er sprudlende og varme. Slik jeg ser det, så er rekruttering ressurskrevende for arbeidsgivere, det kommer liksom på toppen av det de ellers gjør. Noen bruker eksterne bemanningsbyrå eller har egne avdelinger for HR, men i de aller fleste tilfeller så har kontaktpersonene også ei rekke andre arbeidsoppgaver, gjerne lederansvar også. Derfor tenker jeg at det å sende ei melding allerede samme dagen som intervjuet kan virke masete. Særlig for å si takk. Du takket sikkert for intervjuet mens du var der uansett? 

Jeg tenker at det blir litt annet å følge opp etter ei stund, om man ikke hører noe. Det ser jeg flere anbefaler. Men selv da, så mener de fleste at man må ha noe konkret å spørre om (for eksempel hvordan de ligger an med prosessen) og ikke bare ringe for å ringe. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge blir vel heller folk irriterte for slikt. De fleste nordmenn har ikke akkurat en sprudlende og varm personlighet dessverre.

Anonymkode: a32ce...135

Hvorfor blir man ikke takknemlig over at noen deler ekstra interesse for stillingen? Trist.

Man burde kanskje heller takket i etterkant da, et par dager etter, Søgni?

Anonymkode: a30d2...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i norge, så hold deg til det du.

Ikke lag mer ting ut av ting enn du må. Ikke kontakt og mas på arbeidsgiver, de har nok å gjøre med alle søknader og kandidater.

Anonymkode: 81003...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du allerede har vært til intervju, så har de jo kvittet seg med de resterende 500-1000 de ''skulle hatt nok å gjøre med''?

Anonymkode: a30d2...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med rekruttering og det er ikke veldig vanlig med slike meldinger etter intervjuet, men jeg tenker som regel det er positivt når det kommer. Når du har vært på intervju er det jo fordi man allerede har vist en interesse i deg, og det at du bekrefter interessen i en SMS i etterkant forsterker jo motivasjonen din og viser at du også fortsatt synes dette er interessant. Vi skal jo også selge oss inn som arbeidsgiver til deg! Bare ikke legg opp til at det «kreves» mye respons på den, men en kort hyggelig beskjed er bare fint.

Det jeg ikke setter pris på som rekrutterer er intetsigende telefoner som krever mye tid av meg og som ikke gir verdi til noen, spesielt i forkant av en intervjurunde. Da er det sjelden noe konkret, og det er fortsatt mange aktører i bildet.

Anonymkode: 9c267...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir man ikke takknemlig over at noen deler ekstra interesse for stillingen? Trist.

Man burde kanskje heller takket i etterkant da, et par dager etter, Søgni?

Anonymkode: a30d2...4ec

Du søkte, du kom på intervju og gjorde sannsynligvis ditt beste for å gjøre et godt inntrykk der - tror du ikke arbeidsgiver har skjønt at du er interessert? Og akkurat hva skal du egentlig takke for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Daria said:

Du søkte, du kom på intervju og gjorde sannsynligvis ditt beste for å gjøre et godt inntrykk der - tror du ikke arbeidsgiver har skjønt at du er interessert? Og akkurat hva skal du egentlig takke for?

Er mange som sender søknad på hva det skal være men ikke 100 % brenner for jobben og genuint er interessert. Av 1000 uinteresserte søkere vil det alltid være noen som blir kalt inn til et intervju. Paycheck paycheck strekker langt som motiv, så en god del møter nok opp bare fordi de er invitert.

Anonymkode: a30d2...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne sende en slik melding, men hvis du tror at det skal «hjelpe» deg å lande jobben så tar du feil. Man har mange vurderingskriterier og en slik platt «takk for intervjuet»-melding er ikke en av de. 

Når man allerede er kommet så langt at man er inne til intervju så blir det overflødig å skulle sende slike meldinger for å bli «husket» bedre (slike meldinger/telefoner etter sendt søknad er også totalt meningsløst men det er en annen diskusjon). De husker deg uansett - de har jo truffet deg! 

 

Anonymkode: 97047...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Når man allerede er kommet så langt at man er inne til intervju så blir det overflødig å skulle sende slike meldinger for å bli «husket» bedre (slike meldinger/telefoner etter sendt søknad er også totalt meningsløst men det er en annen diskusjon).

Anonymkode: 97047...d96

Eller det er mer akkurat DET som er diskusjonen og det er så interessant å se de kulturelle forskjellene på det osv, ja! :)

Anonymkode: a30d2...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...