Gå til innhold

30min trening bra nok?


Thjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å trene styrke igjen etter en lengre stund vekk. Øktene mine tar ca 30 min og siden jeg er ganske så nybegynner så lurer jeg på om dette er en OK start? Begynne litt forsiktig til form og styrke er på plass og heller øke viss jeg føler behov. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er definitivt nok i begynnelsen, men gjør det gjerne et par ganger i uka. Hele prinsippet om "progressive overload" handler om å utsette musklene for noe de ikke er vant til, og i begynnelsen vil jo den minste treningsbelastning være overload. Naturligvis vil du måtte øke treningsmengden og intensiteten etter hvert som du blir bedre trent, men du kan jo se på det som et luksusproblem når du kommer dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Thjelp said:

Jeg har akkurat begynt å trene styrke igjen etter en lengre stund vekk. Øktene mine tar ca 30 min og siden jeg er ganske så nybegynner så lurer jeg på om dette er en OK start? Begynne litt forsiktig til form og styrke er på plass og heller øke viss jeg føler behov. 

 

Ja, man får gjort mye på 30 minutter. Det er også et poeng å ikke trene for lenge hvis du trener styrke/muskelbygging.

Dorian Yates trente 45-50 minutter 4 ganger i uka. Når dette var nok for verdens beste bodybuilder på 90-tallet så kan man lure på hvorfor hobbymosjonister bruker 2 timer på treningssenter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du gjør har mye mer å si enn hvor lenge du er på senteret. Er du effektiv får du trent mye styrke på 30 minutter. Jeg bruker svært skjeldent mer enn 35-40 minutter på styrkeprogrammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, xHenrik skrev:

Når dette var nok for verdens beste bodybuilder på 90-tallet så kan man lure på hvorfor hobbymosjonister bruker 2 timer på treningssenter.