Gå til innhold

30min trening bra nok?


Thjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å trene styrke igjen etter en lengre stund vekk. Øktene mine tar ca 30 min og siden jeg er ganske så nybegynner så lurer jeg på om dette er en OK start? Begynne litt forsiktig til form og styrke er på plass og heller øke viss jeg føler behov. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er definitivt nok i begynnelsen, men gjør det gjerne et par ganger i uka. Hele prinsippet om "progressive overload" handler om å utsette musklene for noe de ikke er vant til, og i begynnelsen vil jo den minste treningsbelastning være overload. Naturligvis vil du måtte øke treningsmengden og intensiteten etter hvert som du blir bedre trent, men du kan jo se på det som et luksusproblem når du kommer dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Thjelp said:

Jeg har akkurat begynt å trene styrke igjen etter en lengre stund vekk. Øktene mine tar ca 30 min og siden jeg er ganske så nybegynner så lurer jeg på om dette er en OK start? Begynne litt forsiktig til form og styrke er på plass og heller øke viss jeg føler behov. 

 

Ja, man får gjort mye på 30 minutter. Det er også et poeng å ikke trene for lenge hvis du trener styrke/muskelbygging.

Dorian Yates trente 45-50 minutter 4 ganger i uka. Når dette var nok for verdens beste bodybuilder på 90-tallet så kan man lure på hvorfor hobbymosjonister bruker 2 timer på treningssenter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du gjør har mye mer å si enn hvor lenge du er på senteret. Er du effektiv får du trent mye styrke på 30 minutter. Jeg bruker svært skjeldent mer enn 35-40 minutter på styrkeprogrammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, xHenrik skrev:

Når dette var nok for verdens beste bodybuilder på 90-tallet så kan man lure på hvorfor hobbymosjonister bruker 2 timer på treningssenter.

 

Svaret ligger kanskje i at den beste løsninga for enhver ikke er å kopiere én genetisk ekstremt godt anlagt enkeltperson på svært store mengder steroider sin treningsrutine.

Det morsomme er at Dorian Yates selv sier i intervjuet du linker til, at den type trening ikke funker for ham nå som han ikke konkurrerer lenger, f.eks. med tanke på skader, så han trener annerledes nå.

Ellers kan det nevnes at ideell treningsmengde også kommer an på muskelfibertype. Noen personer responderer bedre på svært intenst trening med lavere volum (noe Dorian Yates var kjent for), mens andre trenger mye høyere volum, og dermed noe lavere intensitet for maksimalt utbytte.

 

Endret av Purt Gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe særlig mer enn 1times tid trengs ikke

Nå spørs det jo hva du gjør disse 30min, er jo det som teller. Ikke at du hører på musikk å går søndagstur på tredemølla.

Datet en stund for etpar årsiden, i mange profiler jeg var innom ble det listet opp trening x-antall dager. Ene kvinnen jeg møtte trente 6 dager i uken! Wow, dette må jo være fitnesskropp tenkte jeg. Å nei da, hun var innom sats 6 dager i uken. Kuke-rundt-trening. Litt på elipsemaskin, så spinning, så litt maskin og vekter...

Det er så mange som kaster bort tiden fullstending på treningsenter, få skikkelig hjelp. Kom i gang med styrketrening skikkelig! 2-3 gode fullkroppsøkter i uka holder fint.

Oppsøk gjerne en styrkeløfterklubb om du har det i nærheten.

Anonymkode: 664f2...82d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som hadde fått bedre resultater ved å kutte ut alt snikk-snakket og bruke 45 minutter på økten istedenfor å lunke rundt i halvannen til to timer. 

Anonymkode: c199a...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...