Gå til innhold

Samme rase hver gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere samme rase hver gang?

Jeg har hatt den samme hunderasen i åresvis og lurer på om at jeg skal bytte rase neste gang bare for å prøve noe nytt. Hvordan vet man om hunderasen passer en om man kun har hatt samme rase?

Det finnes så mange hunderaser å prøve.

Anonymkode: 7bb85...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du må gjøre er å tenke hvilken type hund du vil ha. Hva kan du tilby hunden? Ønsker du en hund du skal ha med på jakt, gjeting, en vakthund? Skal du bruke den til en spesiell hundesport? Skal det være en "ren" familiehund? Hvor høyt aktivitetsnivå har du? Røytefri, napperase, røyterase? Hvor stor skal den være? 

Etter at du har svart på disse spørsmålene har du allerede kommet langt i jakten. Når du finner flere aktuelle kan du sette de opp mot hverandre og se hvilke(n) som passer deg best, og deretter besøke oppdrettere med de forskjellige rasene så du kan få møte de og se om du liker de like godt i virkeligheten som på papiret.

Jeg liker selv godt rasevelgeren til NKK. Min erfaring er at den stemmer nokså godt. Du finner den her: https://www.nkk.no/rasevelger/.

Selv valgte jeg denne gangen en annen rase enn den jeg alltid har hatt, men de er ganske like og innen samme FCI-gruppe. Jeg tok kontakt med forskjellige oppdrettere og dro på besøk før jeg bestemte meg for rase og etterhvert hvilken kombinasjon jeg ville ha valp etter.

Lykke til med valget ditt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakthund, familiehund, stor mellom, røytefri og liker pelsstell, mellom aktivitetsnivå.

Anonymkode: 7bb85...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å velge omplassering som jeg allerede har gjort to ganger. Første hunden min var en relativt rolig schæfer. Jeg visste ikke så veldig mye om schæfere da jeg fikk henne, hadde ingen erfaring med dem, men det gikk fint det. Hadde lest at schæfere ikke var førstegangshunder men hun på omplasseringen mente det skulle gå bra. Hun var godt sosialisert og omplassert pga allergi. Fantastisk hund, savner henne.

Den jeg har nå er en blanding av mye, blant annet schæfer. Her ble det et puslespill å forstå rasene i henne, men det gikk seg til. Det som ikke var lurt var å overta henne før hun ble voksen, for de rasetypiske trekkene kom mye mer frem da. Kan godt ta blandingshund igjen, litt som en forundringspakke haha 😊

Så det blir nok omplassering om jeg skal ha hund igjen. Jeg kommer til å se på individet rett og slett, når hundene er voksne ser man jo hvordan de er.

Anonymkode: 40581...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...