Gå til innhold

Hvilken erfaring har du med Cavalier king charles spaniel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor kjøpte du hunden? 

:)

Anonymkode: 361e5...d7a

Skrevet

Har erfaring gjennom vennepar som eier rasen. En fantastisk trivelig rase, blid, lettlært, rolig og tilpasningsdyktig. Minner meg om en liten golden retriever. 

Så kommer man dessverre aldri unna sykdomshistorikken deres. Det ER mye sykdom på cavalier, og dersom man bestemmer seg for å kjøpe rasen MÅ man være ekstremt nøye på hvilken oppdretter man velger! Her er ikke bare foreldredyrene sin helse viktig, men også søsken og foreldre av foreldredyrene. 

Anonymkode: e5b71...2ae

• Liker 3
Skrevet

Å kjøpe den rasen burde bli ulovlig. Det er ikke forsvarlig å skaffe seg den rasen. 

Anonymkode: 9ff8f...9d7

• Liker 13
Skrevet

Hyggelige lettlærte hunder. Men det er mye sykdom på rasen, så det er ikke en rase jeg ville ha kjøpt pr nå. Flere hunder i klubben jeg trente i har måttet avlives i forholdsvis ung alder pga hjerteproblemer.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe den rasen burde bli ulovlig. Det er ikke forsvarlig å skaffe seg den rasen. 

Anonymkode: 9ff8f...9d7

Har du selv erfaring med den?

Skrevet
2 timer siden, Ulven skrev:

Hyggelige lettlærte hunder. Men det er mye sykdom på rasen, så det er ikke en rase jeg ville ha kjøpt pr nå. Flere hunder i klubben jeg trente i har måttet avlives i forholdsvis ung alder pga hjerteproblemer.

Kan du anbefale en annen rase som "ligner" cavalier? Tenker på størrelse, pelsstell, gemytt og mosjon.

Skrevet

Lhasa Apso

Anonymkode: 8b873...d99

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du anbefale en annen rase som "ligner" cavalier? Tenker på størrelse, pelsstell, gemytt og mosjon.

Det er ikke meg du spør, men: jeg har passet en Cavalier mye og han var et friskt og fint individ. Men, som det nevnes her - det er MYE sykdom, så gjør god bakgrunnssjekk før du kjøper rasen. 

Ellers kan jeg varmt anbefale Cocker Spaniel som en litt liknende rase, dog litt større og mer pelsstell. Begge rasene er robuste, små hunder som kan være med på det meste. Jeg har også passet denne rasen mye, og har en egen nå. Han er en rolig, snill, tillitsfull og aktiv hanne. Han får en lenger tur hver dag (1-2 timer), og flere småturer for lufting. Han er med på ski/fjelltur/skog og bading, men også late dager på sofaen. 

Anonymkode: 28520...916

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde en Cavalier i familien da jeg var yngre. Den ble syk med hjertesvikt da den var 7 år, og vi måtte daglig gi den flere medisiner - en av de veldig vanndrivende, så noen måtte være hjemme i timene etterpå for å ta den med ut. Den ble 9 år gammel, men burde antagelig ikke ha levd så lenge... 

Anonymkode: 38801...d24

• Liker 4
Skrevet

Har noen her kjøpt cavalier fra noen på oppdretterlisten til cavalierklubben, men fått syk hund?

Er det noen oppdrettere dere vil fraråde?

Skrevet

Jeg var innom tanken på Cavalier da jeg skulle skaffe hund, men huff.... med så utbredt syringomyeli og hjertetrøbbel, orket jeg rett og slett ikke tanken på den rasen. Så noen hjerteskjærende videoer av cavalierer som fikk smerteanfall av syringomyeli, og det var rett og slett grusomt å se på hvor vondt de små hundene hadde det. At eierne lar hunder med slike lidelser leve, er jo helt vanvittig, det også. Og i tillegg finnes det oppdrettere som fornekter hele problemet, og avler på hunder med lidelsene. Så en britisk kvinne som vant utstilling etter utstilling med sin hann-cavalier, og alltid takket ja til paringsforespørsler fra tispeeiere....hun holdt hemmelig diagnosen til hunden, den hadde syringomyelia! Da hun ble konfrontert dette på videoen, ble hun rasende og ville ikke snakke mere med dem.

Jeg valgte Shetland sheepdog istedet. Frisk rase, litt øyesykdommer i blant, men ikke mye. Det er en relativt frisk rase. Nydelig å se på, lettlærte og intelligente, og veldig fokusert på sine eiere. Min har f.eks aldri stukket av, følger etter meg overalt og går ingen steder hun ikke kan se meg når vi er på tur og hun går løs. Mye av det hun kan, har hun rett og slett skjønt av seg selv, uten at jeg aktivt har lært henne det. Bare å peke liksom, så gjør hun det. Jeg er overrasket over hvor intelligent denne rasen er.

Ulempen med rasen? De bjeffer en del.

Anonymkode: 3ecfc...098

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt mer pelsstell, men Shetland Sheepdog er en frisk hyggelig rase. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har noen her kjøpt cavalier fra noen på oppdretterlisten til cavalierklubben, men fått syk hund?

Det er vel ikke mange, om noen, avlshunder som ikke er bærere av genene som skaper sykdom hos rasen. Når veterinærene går ut mot rasen på den måten de gjør er det av en grunn. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var innom tanken på Cavalier da jeg skulle skaffe hund, men huff.... med så utbredt syringomyeli og hjertetrøbbel, orket jeg rett og slett ikke tanken på den rasen. Så noen hjerteskjærende videoer av cavalierer som fikk smerteanfall av syringomyeli, og det var rett og slett grusomt å se på hvor vondt de små hundene hadde det. At eierne lar hunder med slike lidelser leve, er jo helt vanvittig, det også. Og i tillegg finnes det oppdrettere som fornekter hele problemet, og avler på hunder med lidelsene. Så en britisk kvinne som vant utstilling etter utstilling med sin hann-cavalier, og alltid takket ja til paringsforespørsler fra tispeeiere....hun holdt hemmelig diagnosen til hunden, den hadde syringomyelia! Da hun ble konfrontert dette på videoen, ble hun rasende og ville ikke snakke mere med dem.

Jeg valgte Shetland sheepdog istedet. Frisk rase, litt øyesykdommer i blant, men ikke mye. Det er en relativt frisk rase. Nydelig å se på, lettlærte og intelligente, og veldig fokusert på sine eiere. Min har f.eks aldri stukket av, følger etter meg overalt og går ingen steder hun ikke kan se meg når vi er på tur og hun går løs. Mye av det hun kan, har hun rett og slett skjønt av seg selv, uten at jeg aktivt har lært henne det. Bare å peke liksom, så gjør hun det. Jeg er overrasket over hvor intelligent denne rasen er.

Ulempen med rasen? De bjeffer en del.

Vil absolutt ikke bidra til å støtte oppdrettere som avler på syke hunder. Og vil absolutt ikke ha en syk hund. Men støtter gjerne en seriøs oppdretter, og det må vel finnes friske hunder blant cavalier king charles også?

Eller som nevnt over så er det kanskje i genene til de fleste?

Hunden må være mindre enn Shetland sheepdog. Takk for forslag :)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil absolutt ikke bidra til å støtte oppdrettere som avler på syke hunder. Og vil absolutt ikke ha en syk hund. Men støtter gjerne en seriøs oppdretter, og det må vel finnes friske hunder blant cavalier king charles også?

Eller som nevnt over så er det kanskje i genene til de fleste?

Hunden må være mindre enn Shetland sheepdog. Takk for forslag :)

Det er snakk om maks 5 cm i mankehøyde? Mange sheltier er f.eks. bare 34 cm, og en hannhund av Cavalieren kan bli 33.

Men det skal sies at sheltiene kan variere en del i størrelse. 

• Liker 1
Skrevet

Cavalier er utrolig søte og fine hunder ❤️ men helsen gjør at jeg aldri hadde ville skaffet meg en. Har sett flere lide pga syringomyeli, og det er ekstreme smerter å gå med daglig 😢😢

For ikke å snakke om Chiari Malformation, noe som kort fortalt er at hodeskallen er ett par størrelser for liten i forhold til hjernen. Man kan sammenligne det med å presse på seg sko som er 4 str for små. Konstant ubehag, smerter og plager😢😢

Er ikke mange raser jeg vil anbefale folk og ikke skaffe seg, men dette er en av de få. 

https://www.vetscan.no/syringomyelia/

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om maks 5 cm i mankehøyde? Mange sheltier er f.eks. bare 34 cm, og en hannhund av Cavalieren kan bli 33.

Men det skal sies at sheltiene kan variere en del i størrelse. 

Det bor en i nabolaget, men den er ganske stor. Jeg gikk bare utifra størrelsen på den. Takk, jeg skal lese mere om den!

Skrevet
1 time siden, MissPierce skrev:

Cavalier er utrolig søte og fine hunder ❤️ men helsen gjør at jeg aldri hadde ville skaffet meg en. Har sett flere lide pga syringomyeli, og det er ekstreme smerter å gå med daglig 😢😢

For ikke å snakke om Chiari Malformation, noe som kort fortalt er at hodeskallen er ett par størrelser for liten i forhold til hjernen. Man kan sammenligne det med å presse på seg sko som er 4 str for små. Konstant ubehag, smerter og plager😢😢

Er ikke mange raser jeg vil anbefale folk og ikke skaffe seg, men dette er en av de få. 

https://www.vetscan.no/syringomyelia/

Men noen avler vel fram friske hunder? 

Skulle gjerne hørt fra noen som har friske hunder, hvilken oppdretter de har kjøpt fra.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne hørt fra noen som har friske hunder, hvilken oppdretter de har kjøpt fra.

Men er det ikke det som er problemet da, at ingen blodlinjer omtrent av rasen er fri for sykdommene lenger? Fordi det har blitt avlet så ukritisk på syke dyr som har oppnådd gode premieringer.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke garantert en frisk hun med den rasen, uansett hvem som er oppdretter. For så vidt jeg vet er ingen blodlinjer fri fra både syringomyeli og Chiari Malformation. Det er syringomyeli de fleste kjenner til, men Chiari Malformation er like grusomt. Å så lenge rasen har det utseende den har på hode sitt, vil ikke denne lidelsen forsvinne. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere hatt 3 cavalierer. Alle fra oppdretterlisten og alle døde pga de kjente sykdommene på rasen. Oppdrettere nektet for at det hadde noe med de å gjøre. 

For mange år siden var jeg også valpeformidler for Norsk Cavalier Klubb. Jeg sluttet da styreleder ga meg munnkurv og forbud om å uttale meg om helse. De ville ikke at det skulle være "dårlig reklame" for helsen.

Det skal sies at dette er mange år siden. Men når øverste leder i den norske raseklubben sier noe sånt så kan man tenke seg hvor gjennomsyret denne rasen er av sykdom. For ikke å snakke om benektelse fra oppdrettere osv.  Helt håpløst.

Jeg ELSKER gemyttet på rasen! Og har i ettertid fått forespørsler fra flere (registrerte oppdrettere i Norge) om jeg kan ta i mot hunder fra de som er syke pga hjertet og ikke kan selges... men jeg har sagt nei fordi jeg ikke orker det hjerteskjærende å ha en syk hund. 

Nå har jeg de siste årene hatt golden retrievere fordi jeg synes de er mest like i gemyttet.

Anonymkode: 1ecda...12b

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...