Gå til innhold

Hva syns dere om vennegrupper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe fan. Det forventes at man skal ta i mot 4-6 unger på fritida. Unger av begge kjønn og unger som ikke nødvendigvis har så mye kjemi (er jo ofte slik gruppene blir satt sammen). De klarer ikke leke ordentlig sammen og lager bare bråk og leven. Det har heller ikke blitt observert den store effekten av disse gruppene.

Anonymkode: 8c11b...a40

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gøy for ungene,samlende for klassen. Tommel opp fra meg. 

Anonymkode: d8c64...900

• Liker 23
Skrevet

For meg personlig: stress og herk. For klassemiljøet: positivt. For spesielt sårbare elever eller barn som lett faller utenfor: uvurderlig.

Tommel opp fra meg også.

• Liker 35
Skrevet

Man overlever vel besøk av tre fremmede unger en kveld. Dette går bra! Ingen grunn til å være lat og sur. 

Anonymkode: b7533...681

• Liker 12
Skrevet

Var negativ til det i eldstes klasse da vi diskuterte om vi skulle begynne med det. For meg fremsto det da bare som et ekstra stressmoment jeg måtte forholde meg til.

Men i yngstes klasse har vi hatt vennegrupper nå i tre år, og jeg synes det er et kjempebra tiltak. Kanskje gjennomfører ikke alle, men om noen på hver gruppe inviterer hjem, har det uansett positiv effekt for klassemiljøet. 

Anonymkode: 65427...9f9

• Liker 2
Skrevet

Irriterende, og veldig unødvendig.

Anonymkode: edeb4...e78

• Liker 4
Skrevet

Personlig lkke fan. Ungene gleder seg, de opplever det positivt. Men. Jeg er alenemor med full jobb og deltidsstudier. Vi har leilighet i et strøk med store dyre eneboliger, der flesteparten er gift. Foreldre ønsker «foreldrekaffe» ved henting. Jeg finner det så nedverdigende. Alle med store fine hus, god tid etc. Så kommer de inn til oss😞Ungene føler det og. De skammer seg over å ikke ha like stor plass, etc. Jeg har ikke så verst økonomi,men likevel- det er synlig. 

Anonymkode: 8e891...001

• Liker 8
Skrevet (endret)

Tommel opp for vennegrupper! 

Endret av Gneis
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig lkke fan. Ungene gleder seg, de opplever det positivt. Men. Jeg er alenemor med full jobb og deltidsstudier. Vi har leilighet i et strøk med store dyre eneboliger, der flesteparten er gift. Foreldre ønsker «foreldrekaffe» ved henting. Jeg finner det så nedverdigende. Alle med store fine hus, god tid etc. Så kommer de inn til oss😞Ungene føler det og. De skammer seg over å ikke ha like stor plass, etc. Jeg har ikke så verst økonomi,men likevel- det er synlig. 

Veldig synd at det skal føles slik. Vi har utelukkende hatt vennegruppen ute når vi har arrangert. Kunne det vært noe? Tur i akebakken med pølser på termos, lek i skogen med bål og slike ting, avgrenset til et par-tre timer. Da må foreldrene finne seg i at det ikke blir kaffeslabberas, men de kan jo alltids få seg en pølse når de henter. 

Anonymkode: a16ea...5cc

• Liker 8
Skrevet

Absolutt ikke fan av det. Bare stress og mas.

Anonymkode: a09fa...706

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv alenemor, på fulltid. Og her vi bor er det også flotte store hus blant klassevenner. Jeg orket rett og slett ikke nysgjerrige foreldre i vårt bittelille hjem, og i tillegg ville det blitt altfor trangt her, så jeg arrangerete det ute på en strand. Og det ble vellykket. Kanskje en ide til neste gang :) 

Anonymkode: db78e...48d

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er selv alenemor, på fulltid. Og her vi bor er det også flotte store hus blant klassevenner. Jeg orket rett og slett ikke nysgjerrige foreldre i vårt bittelille hjem, og i tillegg ville det blitt altfor trangt her, så jeg arrangerete det ute på en strand. Og det ble vellykket. Kanskje en ide til neste gang :) 

Anonymkode: db78e...48d

Dette👆🏼

Det er ikke så jævlig stas å ta imot unger når man bor i en bitteliten leilighet.

Anonymkode: a09fa...706

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ALDRI skamme deg over ditt livsverk! Vær stolt over at du gir barna dine tak over hodet og mat på bordet - helt alene! Det står det respekt av. Vær stolt over at du jobber hardt for at barna dine skal ha det bra - på alle måter. Et stort og flott hus er bare en fasade! Det er det som foregår i huset som betyr noe. Jepp, politisk korrekt og alt det der, men når alt kommer til alt, så er det kjærligheten du viser barna dine som betyr noe, ikke hvor stort hus de bor i.

• Liker 23
Skrevet

Vennegrupper kan være gull. Barna må finne på noe på tvers av vanlige «klikker», foreldre blir kjent med andre barn enn de nærmeste vennene (og omvendt!) og foreldre blir kjent med hverandre. 

Man trenger ikke gjøre det så avansert heller. Volleyball på stranda, tur til nærmeste bålplass, akebakken o.l. Hvis man ikke vil ha det hjemme hos seg er det helt sikkert mulig å høre med skolen om man kan bruke lokaler det. Finn fram Monopol eller et annet brettspill, så er man good to go. 👍🏻 

Anonymkode: 03c6b...659

• Liker 3
Skrevet

Takk, for godt tips! Hos oss er desverre normen at man må hente barna på Sfo, og gå hjem for «en vanlig» ettermiddag. Dette for å se hvor den andre bor, se rommet etc. Men skal se om jeg kan finne på noe lurt til neste gruppe :—)

• Liker 1
Skrevet

Det opplevdes personlig litt stress og styr, er ikke veldig begeistret for andres unger i flokk. Men jeg synes det var viktig for barna og bra for et godt klassemiljø. At de tilbragte litt tid utenom skoletiden evt med medelever de ikke selv velger, og at de fikk vært litt i de ulike hjemmene/med ulike foreldre. De får kjennskap til hverandre på annen måte enn i den litt klikkete skolegården. Det er nyttig for et sunt fellesskap at horisonten åpnes litt, det gir rom for økt forståelse for den enkelte. Selvom dette kanskje ikke syns så tydelig, så merkes det nok godt der det ikke er tilstede. 

Anonymkode: 7805f...e95

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, Vera skrev:

Du skal ALDRI skamme deg over ditt livsverk! Vær stolt over at du gir barna dine tak over hodet og mat på bordet - helt alene! Det står det respekt av. Vær stolt over at du jobber hardt for at barna dine skal ha det bra - på alle måter. Et stort og flott hus er bare en fasade! Det er det som foregår i huset som betyr noe. Jepp, politisk korrekt og alt det der, men når alt kommer til alt, så er det kjærligheten du viser barna dine som betyr noe, ikke hvor stort hus de bor i.

Takk for fine ord💓

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man overlever vel besøk av tre fremmede unger en kveld. Dette går bra! Ingen grunn til å være lat og sur. 

Anonymkode: b7533...681

Hvem har sagt jeg er lat og sur?

TS

Anonymkode: 8c11b...a40

• Liker 1
Skrevet

For sønnen min som ikke har så mange venner så er det gull verdt! Etter vennebesøk så har de funnet ut at det car kjeķt å leke med sønnen min og innvitert han hjem etter skolen av og til. Her har ungene i vennegruppen storkost seg å det er noe ungene gleder seg veldig til. Ungene har hørt på beskjeder;vært høflige og leket fint sammen. De har gjerne ikke ville gjort den planlagte aktiviteten men eller leke sammen istedet,men det har selvsagt vært helt greit :) JA til vennegruppe! :)

Anonymkode: 3d938...da2

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, Vera skrev:

Flott skrevet!! 💟

Anonymkode: 81cb7...c30

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...