Gå til innhold

Hobby eller næring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en ide, men jeg aner ikke om det er noe særlig å tjene penger på over tid..og om jeg derfor bør starte opp en bedrift?

 

Jeg ville fått en engangsutgift på 70.000 for å starte opp produksjonen og måtte kjøpt varer for 180.000.

Dvs at jeg må først ut med 250.000.. og går først i null når jeg har solgt alle varene som kan ta 6mnd eller 1-2-3 år.

 

 

Hovedgrunnen til at jeg vil gjøre dette er at jeg kan skape noe selv.. og kanskje andre vil kjøpe av meg.

 

Anonymkode: d3d45...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og om man kjøper noe i utlandet som privat.. og selger her i Norge?

Er man da en næringsdrivende?

Anonymkode: d3d45...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om man kjøper noe i utlandet som privat.. og selger her i Norge?

Er man da en næringsdrivende?

Anonymkode: d3d45...e07

Når det er snakk om slike beløp er svaret helt klart ja. Det er ingen tvil om at du gjør det for å tjene penger, så om du kaller det privat eller noe annet har ikke noe å si. Du bør heller gjøre alt riktig fra starten, så du er sikker på å kunne trekke utgiftene av på skatten og ikke få en diger skatteregning seinere.

Anonymkode: f9baf...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er snakk om slike beløp er svaret helt klart ja. Det er ingen tvil om at du gjør det for å tjene penger, så om du kaller det privat eller noe annet har ikke noe å si. Du bør heller gjøre alt riktig fra starten, så du er sikker på å kunne trekke utgiftene av på skatten og ikke få en diger skatteregning seinere.

Anonymkode: f9baf...e4c

Beløpene har ingenting å si. Det er om man går med overskudd som betyr noe,

En kan handle for en milliard og selge for en milliard, overskuddet er lik null.

Anonymkode: d36d3...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beløpene har ingenting å si. Det er om man går med overskudd som betyr noe,

En kan handle for en milliard og selge for en milliard, overskuddet er lik null.

Anonymkode: d36d3...893

Om du hadde kjøpt produksjonsutstyr og materiell for en milliard og solgt varer for en milliard kan du være helt trygg på at skatteetaten ville ansett dette som næring. Helt uavhengig av om du går i null, med tap eller med overskudd. Jeg skulle likt å se noen som prøvde å selge dette inn som hobby. Kjipt å bli sittende igjen med ett momskrav på 250 millioner som man må dekke av egen lomme. Så ja, beløpene har absolutt noe å si for om det du holder på med anses som næring eller hobby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har hørt at kjøp og salg ALLTID er næring, ikke hobby samme hvor stor/liten skala. 

Anonymkode: ec446...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg har hørt at kjøp og salg ALLTID er næring, ikke hobby samme hvor stor/liten skala. 

Anonymkode: ec446...0d4

det avgjørende er om det er "egnet til å gå med overskudd", og det kriteriet er jo fort oppfylt hvis det er kjøp og salg

Anonymkode: 1cc87...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Traktor skrev:

Om du hadde kjøpt produksjonsutstyr og materiell for en milliard og solgt varer for en milliard kan du være helt trygg på at skatteetaten ville ansett dette som næring. Helt uavhengig av om du går i null, med tap eller med overskudd. Jeg skulle likt å se noen som prøvde å selge dette inn som hobby. Kjipt å bli sittende igjen med ett momskrav på 250 millioner som man må dekke av egen lomme. Så ja, beløpene har absolutt noe å si for om det du holder på med anses som næring eller hobby. 

Nei. Det er ene og alene overskudd som kvalifiserer som næring.

Anonymkode: d36d3...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det avgjørende er om det er "egnet til å gå med overskudd", og det kriteriet er jo fort oppfylt hvis det er kjøp og salg

Anonymkode: 1cc87...59a

"Egnet til å gå med overskudd over tid", heter det.

Anonymkode: d36d3...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...