Gå til innhold

Tror alt jeg spiser er rottent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et merkelig problem siden barneskolen, og jeg har ikke tenkt så mye over det før jeg fikk samboer. Han legger selvsagt merke til at jeg er hysterisk, når det gjelder datoer på mat og drikke.

Jeg tror ALT jeg spiser har gått ut på dato. Hvis jeg ser noe rart med mat, eller at en lompe er hardere enn det jeg pleier. Så klarer jeg ikke spise det. Jeg må fjerne det. 

Dette er jo såklart et problem. Jeg syntes selv det er for ille, men klarer ikke spise ting jeg tenker er fordervet. Jeg får det til å smake annereldes også. Jeg har ingen anelse om hvorfor jeg tenker sånn. 

Er det noen som vet? 

Anonymkode: 26d1c...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten glitch, bare. Et oppheng du har som er langt ifra farlig. Broren min var sånn også i mange år, men når han bikka 20-årene ble det bedre. 

Anonymkode: 318a1...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg er også veldig skeptisk til mat som har gått ut. Kaster det heller for tidlig enn for sent. Mulig det henger sammen med at jeg en gang drakk melk med klumper i etter den var gått ut på dato- den smakte mildt sagt helt fælt... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten glitch, bare. Et oppheng du har som er langt ifra farlig. Broren min var sånn også i mange år, men når han bikka 20-årene ble det bedre. 

Anonymkode: 318a1...672

Jeg er 25 nå😂 Finnes det fortsatt håp?

 

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg er også veldig skeptisk til mat som har gått ut. Kaster det heller for tidlig enn for sent. Mulig det henger sammen med at jeg en gang drakk melk med klumper i etter den var gått ut på dato- den smakte mildt sagt helt fælt... 

 

Ja, samme her! Når jeg gikk på barneskolen var det akkurat det som skjedde, pluss et polarbrød som var grønt.... 

 

Anonymkode: 26d1c...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponeringsterapi! Gradvis eksponer deg. Begynn med det minst skumle, bli komfortabel med det og gå så videre til det nest minst skumle osv. Les om hvor lite skadelig det faktisk er, og hvor at mye av maten har en kortere holdbarhetsdato enn strengt nødvendig. 

Anonymkode: eea73...22e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksponeringsterapi! Gradvis eksponer deg. Begynn med det minst skumle, bli komfortabel med det og gå så videre til det nest minst skumle osv. Les om hvor lite skadelig det faktisk er, og hvor at mye av maten har en kortere holdbarhetsdato enn strengt nødvendig. 

Anonymkode: eea73...22e

Ja, jeg bruker bare nesa.  Det er tusenvis av varer man kan spise over dato.  Fatter ikke de som hiver bare fordi datoen er gått ut.  De hiver jo fullt  spiselig mat. Dessuten menes det BEST før men fullt spiselig noen dager etter.  Pasta og andre tørre varer kan spises i åresvis etter dato så sant det står tørt og mørkt. Høres ut som om du har en nevrose og et par timer hos psykolog kunne kanskje hjulpet, men så er køene milelannge da med mindre du betaler mer og velger privat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ja, jeg bruker bare nesa.  Det er tusenvis av varer man kan spise over dato.  Fatter ikke de som hiver bare fordi datoen er gått ut.  De hiver jo fullt  spiselig mat. Dessuten menes det BEST før men fullt spiselig noen dager etter.  Pasta og andre tørre varer kan spises i åresvis etter dato så sant det står tørt og mørkt. Høres ut som om du har en nevrose og et par timer hos psykolog kunne kanskje hjulpet, men så er køene milelannge da med mindre du betaler mer og velger privat. 

Pasta og ris og sånn synes jeg ikke er noe ille. Ikke chips, brus eller godteri heller. Mest varer som brød, melk og frukt som er utgått og i tydelig begynnende muglingsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 nå😂 Finnes det fortsatt håp?

 

Ja, samme her! Når jeg gikk på barneskolen var det akkurat det som skjedde, pluss et polarbrød som var grønt.... 

 

Anonymkode: 26d1c...b4a

Jepp. Det er noen varer jeg er mer obs på enn andre, da særlig melk og brød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt et merkelig problem siden barneskolen, og jeg har ikke tenkt så mye over det før jeg fikk samboer. Han legger selvsagt merke til at jeg er hysterisk, når det gjelder datoer på mat og drikke.

Jeg tror ALT jeg spiser har gått ut på dato. Hvis jeg ser noe rart med mat, eller at en lompe er hardere enn det jeg pleier. Så klarer jeg ikke spise det. Jeg må fjerne det. 

Dette er jo såklart et problem. Jeg syntes selv det er for ille, men klarer ikke spise ting jeg tenker er fordervet. Jeg får det til å smake annereldes også. Jeg har ingen anelse om hvorfor jeg tenker sånn. 

Er det noen som vet? 

Anonymkode: 26d1c...b4a

Jeg handler innimellom mat fra holdbart.no

Der gikk noe av maten/drikken ut i fjor, dvs 2018, men den er like fin og god fortsatt. 

Jeg var ganske oppdratt av best før dato tidligere, men nå har jeg innsett at mye av maten er like ok å spise etter denne datoen. 

Ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: f89b5...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende, jeg er helt motsatt, jeg ser aldri på datoer. Mat lukter eller ser dårlig ut om det er dårlig, og da kaster jeg det. Har aldri opplevd matforgiftning. Jeg har noen bokser med tomatpure som er noen år gamle, og jeg spiste av en av de i forgårs

Anonymkode: 92d12...354

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er likedan, veldig slitsomt å dette smitter over på ungene våres. Er ikke noe gøy å lage mat til han, så det har jeg delvis sluttet med. Han er foresten 35 år. Følger med på denne tråden så kanskje jeg finner ut noe klokt jeg kan gjøre for å hjelpe han. 

Anonymkode: 22b75...d3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik... Helt ekstremt nøpen på mat😅

En annen ting som kommer til å høres helt latterlig ut, men jeg kjøper nye ketchuper hele tiden for å være på den sikre siden at de er bra... For noen år siden hadde jeg korken av ketsjupen og masse bananfluer fløy nedi, og jeg brukte den ketsjupen i en lompe, og husker den smaken enda... Jeg er blitt helt manisk av ketchup helt siden😂

Anonymkode: 3bae2...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig synd å kaste så mye mat. Da jeg var liten og det var klumper i melka så silte vi bare melka (var melk direkte fra tank) og jeg har fått i meg så mye rart som har vært råttent, blant annet rotten kylling. Rottent kjøtt bør man selvsagt ikke spise, men jeg ble ikke syk av det heller. Så spørsmålet er hva du egentlig er så redd for? Du dør jo ikke av en litt stiv lompe eller noe liksom. 

Anonymkode: c9671...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samme her! Når jeg gikk på barneskolen var det akkurat det som skjedde, pluss et polarbrød som var grønt.... 

 

Anonymkode: 26d1c...b4a

Overlevde du? ;) 

Jeg tror det er dette som er årsaken. Du har noen ubehagelige opplevelser med dårlig smak, selv om du ikke ble syk, som har ført til at du har et lett nevrotisk forhold til hva du putter i munnen.

Er enig med de som sier eksponeringsterapi. Det kan du foreta helt selv: Velg å spise en «dårlig» ting hver eneste dag, som f.eks. en grønn banan, en brun banan, skrotten på eplet, en hard lompe, en svett ost, osv, altså de tingene som du ellers ikke ville ha spist, men som det ikke egentlig er noe galt med. Gi deg selv et poeng for hver ting du spiser som du ikke ellers ville ha spist. Så ser du at det går bra og at disse verken smaker dårlig eller at du blir syk av det. 

Etterhvert blir du mindre kresen :) 

Anonymkode: db62a...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare ikke om det er så lurt å gjøre det akkurat nå. Siden jeg er gravid :fnise::sjenert: Bare tanken freaker meg ut...skal ikke lyve!

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overlevde du? ;) 

Jeg tror det er dette som er årsaken. Du har noen ubehagelige opplevelser med dårlig smak, selv om du ikke ble syk, som har ført til at du har et lett nevrotisk forhold til hva du putter i munnen.

Er enig med de som sier eksponeringsterapi. Det kan du foreta helt selv: Velg å spise en «dårlig» ting hver eneste dag, som f.eks. en grønn banan, en brun banan, skrotten på eplet, en hard lompe, en svett ost, osv, altså de tingene som du ellers ikke ville ha spist, men som det ikke egentlig er noe galt med. Gi deg selv et poeng for hver ting du spiser som du ikke ellers ville ha spist. Så ser du at det går bra og at disse verken smaker dårlig eller at du blir syk av det. 

Etterhvert blir du mindre kresen :) 

Anonymkode: db62a...241

 

Anonymkode: 26d1c...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig synd å kaste så mye mat. Da jeg var liten og det var klumper i melka så silte vi bare melka (var melk direkte fra tank) og jeg har fått i meg så mye rart som har vært råttent, blant annet rotten kylling. Rottent kjøtt bør man selvsagt ikke spise, men jeg ble ikke syk av det heller. Så spørsmålet er hva du egentlig er så redd for? Du dør jo ikke av en litt stiv lompe eller noe liksom. 

Anonymkode: c9671...99d

Det dere da silte ut var fløteklumper, ikke klumper forårsaket av råte.  Råttent kjøtt er direkte helsefarlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, SupaWoman skrev:

Det dere da silte ut var fløteklumper, ikke klumper forårsaket av råte.  Råttent kjøtt er direkte helsefarlig. 

Hvorfor svarer du dette? Så du ikke at jeg skreiv "råttent kjøtt bør man selvsagt ikke spise"? Hva vil du opplyse meg om ved å bare skrive akkurat det samme som jeg skreiv? 

At man ikke bør spise råttent kjøtt betyr selvsagt ikke at man nødvendigvis blir dårlig av det når det skjer ved en feil. Kroppen vår tåler mer enn vi tror. 

Anonymkode: c9671...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme!! "bruk sansene" funker ikke når du ser og lukter råte i alt som er inne i siste uke før datomerkingen. I fjor tror jeg at jeg hadde kontinuerlig 3-4 rømmebokser stående i kjøleskapet som ikke hadde nådd utløpsdato, men som hadde stått på bordet under middagen og derfor var blitt "dårlig"😣 

Er du flink på å utfordre deg selv? Nyttårsforsettet mitt var å pushe meg ekstra på dette med mat og utløpsdato. Foreløpig er det så vidt et museskritt i riktig retning, det vil si at jeg setter rømmen fra forrige middag på bordet når jeg skal ha taco, men ender opp med å ikke ha rømme på tacoen. Men i går spise jeg faktisk en yoghurt til lunsj som hadde ligget i romtemperatur siden tidlig på morningen! Så det går på fram🎉

Anonymkode: 32204...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn før men kurerte meg selv som en hendig bivirkning av prosjekt: kaste så lite mat som overhodet mulig og bruke minst mulig penger på mat. Blir egentlig skikkelig flau over å tenke på ting jeg har kastet eller tømt uten å tørre sjekke om det var dårlig en gang nå..

Anonymkode: 65762...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...