Gå til innhold

nudler-sunt eller usunt?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

noen som har peil. jeg spiser nemlig mye nudler for jeg har en skade i munnen som gjør det vannskelig å spise noe annet. som jeg liker iallefall. syns jeg har tatt av meg mye, så bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

Hvis du spiser sånne mr.lee-nudler osv så er det vel ikke akkurat det sunneste du kan ha i deg dersom du også bruker alt krydderet osv. Da får du i deg masse salt.

Men eggnudler f.eks er vel ikke det aller verste du kan ha i deg. Eggnudler har lavere GI enn de som er laget av mel og vann (for de som bryr seg om GI). Dersom du lager tilbehøret til nudlene selv og ikke kjøper mr.lee osv så er det greit nok. Men det må da bli noe ensformig?

Om du har problemer med å spise annen mat tror jeg det er derfor du har gått ned i vekt, ikke nødvendigvis fordi du spiser akkurat nudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige nudler er ikke akkurat sunt nei. DE inneholder såkalte "tomme" kalorier. I en pakke er det omtrent 400 kalorier, kalorier uten særlig næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest TittTitt

Kjæresten min fortalte meg akkurat i sted at han var s sjokkert, for han hadde funnet ut at nudler inneholder noe veldig usundt fett. Spessielt i de der som har sånn krydder "olje". Eller hva jeg skal kalle de for. Kan ligne på bæsj :sjokk:

Så nudler er ikke noe sundt nei, ikke spise for mye av det. Ihvertfall ikke vis du vil ta vare på hjetet og helsen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En student i Danmark tror jeg det var, døde etter å ha levd kun på sånne instant noodles i 2 mndr. Jepp, 2 mndr bare.. Inneholder absolutt ingenting av næring som kroppen trenger. Det ble jo også han stakkaren klar over, men for sent..

Sunt er det ikke, men utrolig godt som vomfyll en gang i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidonie

Som det meste annen tørrmat inneholder det stort sett bare crap. Salt, kunstig krydder, transfett (det verste) og null næring. 400 kalorier med crap.

Men som tilbehør til kylling og grønnsaker skader det jo ikke å spise det innimellom. Jeg orker ingenting av mat som har vært pulver, det smaker forferdelig når man har vennet seg til å ikke spise det, og det inneholder omtrent ikke noe bra for kroppen whatsoever. Alt fra Toro, Knorr, Maggi osv (supper, sauser, sjy, etc) inneholder stort sett det samme, bare med ulike varianter av smakstilsetning, og gir deg lite annet enn dårlige matvaner og numne smaksløker på tunga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

noen som har peil. jeg spiser nemlig mye nudler for jeg har en skade i munnen som gjør det vannskelig å spise noe annet. som jeg liker iallefall. syns jeg har tatt av meg mye, så bare lurer?

Hva mener du egentlig med "sunn", innholdsmessig eller tenker du på nudler ifm. vektnedgang.? Alt med måte og en kan spise det en vil=)

Mtp. innholdet i nudler vs. andre matvarer så er det ikke det sunneste å spise, men ikke akkurat det verste heller. Går nesten ut ifra at det er hva du mener siden du går ned i kilo ved å spise dette. Men hva med å lage havregrøt osv. Kan du spise det? Suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Hvis du tenker kcal er 400 kcal på en slik liten nuddel-sak ganske mye. Man blir jo ikke særlig mett av en pakke nuddler, og blir man mett akkurat der og da så går det fort over igjen.

Du kan spise ganske så mye grønnsaker for 400 kcal, føy på med noe proteiner. Hvis du koker/steker grønnskakene mye blir de myke og lettere å få i seg. Du kan jo også lage en god og næringsrik suppe med koktegrønnsaker, bønner (innholder proteiner) er jo kanskje lettere å få i seg enn kjøtt? Tror ikke det er bra og bare leve på nuddler i lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Hva mener du egentlig med "sunn", innholdsmessig eller tenker du på nudler ifm. vektnedgang.? Alt med måte og en kan spise det en vil=)

Mtp. innholdet i nudler vs. andre matvarer så er det ikke det sunneste å spise, men ikke akkurat det verste heller. Går nesten ut ifra at det er hva du mener siden du går ned i kilo ved å spise dette. Men hva med å lage havregrøt osv. Kan du spise det? Suppe?

Nudler er ikke sunt uansett hvordan man vrir og vender på det, og noe mer kan man ikke forvente av en matvare som har omtrent samme næringsprofil som chips ;)

Jeg vil likestille nudler med det å spise snacks. Null næringsverdi, og usunt fett. Det er ingen som dør av å spise snacks av og til, men det er ikke noe å basere et kosthold på. Eggnudler/risnudler blir annerledes, jeg tenker nå først og fremst på de instant "mr lee" type nudlene. Du kan faktisk ikke gjøre så mye verre enn nudler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med astiatere da? mange er tynne som strekere, og der går det stort sett i nuddler.. Regner da med at de spiser annet også, men nuddler er ofte spist av de jeg kjenner;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Andre typer nudler. Dessuten så er det gjennomsnittlige kcal inntak pr dag langt lavere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...