Gå til innhold

Om å flytte til utlandet!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

har veldig lyst til å flytte til utlandet til neste høst. tenker litt på gran canaria:)..Noen som har peil på om det er vannskelig å få seg jobb der nede?hvor mye de tjener? osv...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
har veldig lyst til å flytte til utlandet til neste høst. tenker litt på gran canaria:)..Noen som har peil på om det er vannskelig å få seg jobb der nede?hvor mye de tjener? osv...

Gran Canary utlandet? Det har da vært nordisk lenge. :ler:

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg hadde nok flyttet et annet sted enn Gran Canaria om jeg først skulle flytte utenlands. Det er jo litt.. norskt der?

Skrevet

Jeg er også en av de som ønsker å flytte til Gran Canaria :P Klart en kan flytte til den skandinaviske delen, men det finnes mange steder hvor en ikke treffer nordmenn på hvert gatehjørne!

Det er et økende alternativt miljø på G.C, og det synes jeg er veldig spennende :wink:

Du kan nok ikke sammenligne lønningene med de vi har her,men så er jo alt annet så mye billigere også. Noen jeg kjenner bor der på 12. året, og de sier at det fortsatt er ca 50 % billigere å leve enn i Norge.

Hvis du går inn på http://www.canariposten.com/ så får du ganske mye info. Der kan du legge inn jobbsøknad også, tror jeg.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er også en av de som ønsker å flytte til Gran Canaria :P Klart en kan flytte til den skandinaviske delen, men det finnes mange steder hvor en ikke treffer nordmenn på hvert gatehjørne!

Det er et økende alternativt miljø på G.C, og det synes jeg er veldig spennende :wink:

Du kan nok ikke sammenligne lønningene med de vi har her,men så er jo alt annet så mye billigere også. Noen jeg kjenner bor der på 12. året, og de sier at det fortsatt er ca 50 % billigere å leve enn i Norge.

Hvis du går inn på http://www.canariposten.com/ så får du ganske mye info. Der kan du legge inn jobbsøknad også, tror jeg.

Lykke til!

Ja du får slå deg med:)..hihi...det er akkurat det jeg liker med gran canaria, at det er litt "hjemme" også på en måte siden det er ganske mange nordmenn der, men alikavell fint vær og helt annerledes enn her hjemme:)

Gjest Embla s
Skrevet

:o Nå fikk jeg også lyst til å flytte til Gran Canari! :sjekke hodet:

Gjest Anonymous
Skrevet
:o Nå fikk jeg også lyst til å flytte til Gran Canari! :sjekke hodet:

Hadde jeg bare hatt flere venniner som hadde hatt den tanken:(...driver med overtalelsesteknikker nå for å få med meg noen:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bodd på GC i et år. Gikk på skolen der. Veldig norskt på den sida av øya i allefall. Kvalifiserer ikke som utlandet i min bok. Men deeilig klima! Men det finnes jo mange andre steder som er litt mer annerledes og også har flott klima. På den andre siden finnes det mange billig billetter til GC nettopp fordi det er så populært - så man kan reise litt fram og tilbake.

På GC snakker de fortsatt spansk (skandinavisk tar nok snart over) så med tanke på jobb hadde det sikkert vært lurt å kunne snakke spansk. Særlig hvis du ikke vil gro fast i det norske miljøet.

Uansett lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har bodd på GC i et år. Gikk på skolen der. Veldig norskt på den sida av øya i allefall. Kvalifiserer ikke som utlandet i min bok. Men deeilig klima! Men det finnes jo mange andre steder som er litt mer annerledes og også har flott klima. På den andre siden finnes det mange billig billetter til GC nettopp fordi det er så populært - så man kan reise litt fram og tilbake.

På GC snakker de fortsatt spansk (skandinavisk tar nok snart over) så med tanke på jobb hadde det sikkert vært lurt å kunne snakke spansk. Særlig hvis du ikke vil gro fast i det norske miljøet.

Uansett lykke til.

kunne tenkt meg til puerto rico, likte meg kjempe godt:) snakker både Engelsk,spansk,fransk og nesten tysk flytende så det blir nok ikke problem på språksiden å få seg jobb:)

Skrevet

På BBC prime har de hatt et program hvor de gir par muligheten til å reise til et nytt land for å prøve lykken. BBC spanderer reise og bokostnader de første 2 mnd (tror jeg!) og hjelper de med praktiske ting som å finne husvære, jobb, offentlige kontorer osv. Etter at de to mnd har gått må parene bestemme seg for om de vil reise hjem til England eller om de vil bli i sitt nye land. Mange har reist til Spania og Kanariøyene.

Har snappet opp noen ting som kan være greit å tenke over: hva slags jobb kunne du tenke deg? Vil du ha en 8-16-jobb eller kan du f.eks. være interessert i å jobbe i utelivsbransen (ofte 7-dagers-uker)? Det sistnevnte er selvfølgelig det enkleste, men også det tøffeste og det som er dårligst betalt. Hvis du har en eller annen spesialistutdannelse (frisør/sykepleier/håndverker osv) er det ofte lettere å få en godt betalt jobb. En må også kanskje regne med at en ikke får drømmejobben i første omgang og at det i etableringsfasen kan bli tøft med mye jobb, lite penger og lite eller ikke noe nettverk rund en. Det er viktig å tenke på at å bo og jobbe et sted ikke er det samme som å være på ferie!

En trenger blant annet et spansk personnummer for å kunne få jobb - dette er visst en voldsom papirmølle. I programmet anbefalte de å gå til et byrå som ordner slike ting for deg mot et lite honorar.

Du får holde oss oppdatert om hva som skjer - lykke til!

Skrevet
På BBC prime har de hatt et program hvor de gir par muligheten til å reise til et nytt land for å prøve lykken.

Living the dream heter programmet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Har veldig lyst å prøve å få med meg noen til å flytte sammen med, kunne ikke tenkt meg å flytte alene. Kjenner allerede noen der nede, så nettverk tror jeg at jeg får ganske fort:). Skjønner jo selfølgelig at det ikke blir det samme som å være der på ferie, men tenk hvor mye en får oppleve alikavell da. Syns iallefall det virker kjempespennende! En jeg blei kjent med der fra England, hadde bodd og jobbet der i syv år. Han sa det var det beste som hadde skjedd han, stortrives:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Om noen vet om noen nettsteder der en kan se på ledige stillinger og div, så hadde jeg blitt kjempeglad:)

Gjest Annen gjest
Skrevet

For det første; hvis du ikke tør å flytte til utlandet alene (ihertfall til Gran Canaria), bør du kanskje revurdere hele greia. Er du ikke tøff nok til å dra alene er du meget mulig ikke tøff nok til å flytte i det hele tatt!!

Vær klar over papirmølle og at det koster en god del å etablere seg på nytt. Sørg for å ha med mye penger å leve på de første månedene.

Det finnes vel et norsk miljø der nede? Ta kontakt med dem.

Må ellers si at jeg er enig med dem som lurer på hvorfor i alle dager Gran Canaria.

Gjest Anonymous
Skrevet
kunne tenkt meg til puerto rico, likte meg kjempe godt:) snakker både Engelsk,spansk,fransk og nesten tysk flytende så det blir nok ikke problem på språksiden å få seg jobb:)

Puerto Rico er vel et av de norskeste stedene på GC. I allefall et av de stedene hvor det er flest fastboende nordmenn. Når det gjeder jobb vet jeg ikke hva for slags kvalifikasjoner du har? Språk er i allefall ikke noe problem for deg høres det ut som. Jeg vil annbefale deg som snakker spansk å søke "spanske jobber" - altså ikke jobbe på Anfi del Mar eller den norske skolen. Med mindre du vil leve i det norske miljøet da? Det høres ikke ut som du er bestemt på å holde deg unna det?!?

http://www.arguineguin.info/

http://www.canariposten.com/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...