Gå til innhold

Tips til hobby for mann 50+


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pappa har sluttet i jobben etter et langt og hard arbeidsliv med lange arbeidsdager og tung belastning. Nå har han derfor plutselig alt for mye fritid 😅 Og jeg merker en negativ kurve i forhold til humør og interesser, han engasjerer seg for mye i det negative. 

Mamma er fremdeles i jobb, så jeg tror han kjeder seg veldig, og sliter med å finne ting å gjøre. Han har mye plager og smerter i armer og ledd, men kan å bevege seg. Går mye tur. 

Så det jeg lurer på er, hva bedriver deres fedre på 50+ år med på fritiden? Jeg har lyst å tipse og veilede han inn på et mer givende og positivt spor, men står litt fast da jeg ikke vet hva menn i den alderen kan interessere seg for. 🙂

Anonymkode: f5187...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hobby der han treffer andre mennesker er viktig. Hva med golf?

Er han historieinteressert?.....kanskje metallsøker kan være noe...

Leirdueskyting er vanvittig gøy

Anonymkode: bb93c...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min begynte med slektsforskning og ble helt hekta 😄 Faren til ei veninne driver med modelltog. Det er en klubb eller noe han er medlem i, og han har et rom i kjelleren hvor han har bygd og bygd bane med landskap osv 😄

Anonymkode: 77b8e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham et fotoapparat og kanskje en macrolinse.

Send ham ut på tur med fotoapparatet og spør om å få lov til å se bildene :) 

Hvis det faller i smak så kan et fotokurs kanskje være noe? 

Anonymkode: 9df77...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill en tur til Thailand for han :) Noen uker eller måneder der gjør godt!

Anonymkode: 68883...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hobby der han treffer andre mennesker er viktig. Hva med golf?

Er han historieinteressert?.....kanskje metallsøker kan være noe...

Leirdueskyting er vanvittig gøy

Anonymkode: bb93c...247

Takk! Leirdueskyting tror jeg vil falle i smak. Han gikk en del på jakt tidligere, men sluttet med det på grunn av helsa. 
Og historie, særlig krigshistorie snakket han mye om tidlige. Skal søte litt, kanskje et historielag eller noe slikt vil fenge :) 

Er absoutt det jeg er ute etter, at han må treffe andre mennesker, det merker jeg spesielt godt nå hvor viktig er!

Anonymkode: f5187...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill en tur til Thailand for han :) Noen uker eller måneder der gjør godt!

Anonymkode: 68883...fee

Hehe, det gjør sikkert godt, men de har vært der på ferie tidligere og likte absolutt ikke plassen 😅 Men de er jevnlig i Spania, og trives med det, så skal ikke blande meg noe i ferien deres :) Men takk for tips!

Anonymkode: f5187...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi ham et fotoapparat og kanskje en macrolinse.

Send ham ut på tur med fotoapparatet og spør om å få lov til å se bildene :) 

Hvis det faller i smak så kan et fotokurs kanskje være noe? 

Anonymkode: 9df77...9f5

Han har et ganske greit fotoapparat, men tror ikke han har særlig bra linse.. Skal sjekke det med han. Han går en del tur i lett mark, så tror han kan finne mye fint å fotografere ja. Kjempelurt, takk for tips :)

Anonymkode: f5187...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren min begynte med slektsforskning og ble helt hekta 😄 Faren til ei veninne driver med modelltog. Det er en klubb eller noe han er medlem i, og han har et rom i kjelleren hvor han har bygd og bygd bane med landskap osv 😄

Anonymkode: 77b8e...1a3

Ahaha, tror ikke slektsforskning vil falle i smak, da mye av irritasjonen hans nå om dagen er familie og slektninger mer feil fokus og engasjement 😅 Kort fortalt ;) Ser bare for meg at han vil finne enda flere tullinger han må kalle familie ;) 

Men modelltog kanskje..eller en annen form for konstruksjon av ting. Han er bilinteressert da. Takk for tips :)

Anonymkode: f5187...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å synge i kor? Det er sosialt og givende. 

DNT har kanskje et lokallag han kan engasjere seg i, også?

Anonymkode: 08c66...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 50+ og er nok ikke mottagelig for andres forslag til hobbyer. Det er dessuten et problem i mange hjem den dagen man ikke har en jobb å gå til lengre. La han få litt tid på seg. Blir han for evig og alltid en bitter og sur mann, er det neppe noe du kan gjøre for å forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, visp skrev:

Han er 50+ og er nok ikke mottagelig for andres forslag til hobbyer. Det er dessuten et problem i mange hjem den dagen man ikke har en jobb å gå til lengre. La han få litt tid på seg. Blir han for evig og alltid en bitter og sur mann, er det neppe noe du kan gjøre for å forhindre det.

Jeg kan ikke bare la det ture og gå i feil retning uten å ha prøvd å motivere til noe bedre. Han har alltid støttet og hjulpet meg, nå er det min tur 😊 Er det ikke akkurat det det ropes så mye om for tide, at barna svikter sine foreldre når de blir eldre og trenger hjelp? ;)

Og ender han opp som en bitter og sur gammel mann, kan jeg i allefall legge meg med vissheten om at jeg prøvde :)

Anonymkode: f5187...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med amcar eller veteranbil? 

Er han bilinteressert/handy?

Anonymkode: efbc1...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke bare la det ture og gå i feil retning uten å ha prøvd å motivere til noe bedre. Han har alltid støttet og hjulpet meg, nå er det min tur 😊 Er det ikke akkurat det det ropes så mye om for tide, at barna svikter sine foreldre når de blir eldre og trenger hjelp? ;)

Og ender han opp som en bitter og sur gammel mann, kan jeg i allefall legge meg med vissheten om at jeg prøvde :)

Anonymkode: f5187...365

Men du vet.... 50+ er faktisk ikke så gammelt. Om det var din far på 80+ hadde jeg skjønt det. Men snilt av deg å prøve da og om han er mottagelig, så kjør på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er kjempeflott at du ønsker å gi faren din en bedre hverdag. Nå vet jeg ikke hvor nære dere er og hvor mottagelig han er for forslag, men du kan jo alltid dekke forslagene dine med at du selv har lyst til å prøve _alternativ_  selv, eller har en bekjent i riktig alder som driver med "...". 

Fysisk aktivitet og noe sosialt tror jeg alle trenger. Han har jo mistet det sosiale nettverket på jobben. 

Anonymkode: 2f968...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er i førtiårene selv, synes jeg ikke 50+ akkurat er «gammel mann». Min mann er 51 og han er medlem i Lions, han jakter og han synger i mannskor. Vennene våre, på samme alder, driver i tillegg med fiske, båtbygging, foto, friluftsliv, fuglekikking, korps, band, hundetrening, Røde kors +++

Det er altså ikke bare treskjæring, rosemaling og slektsgranskning når man runder 50, uten at det er noe galt med de tingene, heller ;) 

Anonymkode: 5bd96...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er kjempeflott at du ønsker å gi faren din en bedre hverdag. Nå vet jeg ikke hvor nære dere er og hvor mottagelig han er for forslag, men du kan jo alltid dekke forslagene dine med at du selv har lyst til å prøve _alternativ_  selv, eller har en bekjent i riktig alder som driver med "...". 

Fysisk aktivitet og noe sosialt tror jeg alle trenger. Han har jo mistet det sosiale nettverket på jobben. 

Anonymkode: 2f968...9b0

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg bor en flyreise unna, så vi treffes ikke så ofte. Men skal tenke på om jeg kan finne på noe vi begge kan involvere oss i, som skaper samtaler og fellesskap når vi treffes. Er nettopp det, man mister så mye viktig når man ikke lengre er i arbeid 🙂

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg er i førtiårene selv, synes jeg ikke 50+ akkurat er «gammel mann». Min mann er 51 og han er medlem i Lions, han jakter og han synger i mannskor. Vennene våre, på samme alder, driver i tillegg med fiske, båtbygging, foto, friluftsliv, fuglekikking, korps, band, hundetrening, Røde kors +++

Det er altså ikke bare treskjæring, rosemaling og slektsgranskning når man runder 50, uten at det er noe galt med de tingene, heller ;) 

Anonymkode: 5bd96...b6c

Hehe, nå har aldri jeg skrevet at han er gammel heller 😉 Men med mine 30 år har jeg helt andre interesser enn han, derfor søkte jeg råd fra hva andre i samme alder holder på med 😉 Du nevner jo i fleng, så jeg tar med meg alle forslag, tusen takk 😊

 

5 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Sjekke opp kvinner på 20?

Nja, nå setter jo jeg pris på at han fortsatt er gift med min mor etter over 30 år, så ville ikke falle meg inn å foreslå noe slikt 😉 Tror dessuten ikke han har helse til det 🤣

Anonymkode: 90f85...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...