Gå til innhold

Verdireduksjon på Lamborghini


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå spart opp en del ekstra penger, lurte på om det var på tide å kjøpe en "superbil". Håper noen her inne vet svaret på spørsmålet mitt, hvordan fungerer verdireduksjon på f.eks en Lamborghini. La oss ta utgangspunkt at bilen koster nå 1.4 millioner, det er en 2009 modell. Har sett på lån som har varighet over 3 år nedbetalingstid. Dette er innenfor budsjettet. Eneste problemet mitt er hvor mye vil denne bilen vil gå ned i verdi, innen jeg har fått betalt den ned? Det virker ikke ut som disse bilene går så mye ned i verdi i det hele tatt, eller tar jeg helt feil? Ser jo eldre 2004 modeller til bare 100 000 mindre, som også i tillegg har gått mere.  Jeg regner jo med at den kommer til å gå ned i verdig, men mulighet for å regne hvor mye? (Har sett på generelt kalkulatorer med disse viser 10 % i året, og vist det hadde vært sånn hadde jo de gamle modellene vært verdt 500 000 i istedenfor 1,2 mill nå...) 

 

PS Nei har ikke tenkt til å kjøpe en Lamborghini, dette her er IKKE en skryte tråd, prøver bare å få svar på noen spørsmål..takk :)

Anonymkode: f02fe...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er vel heller hvorvidt du får solgt bilen etterpå? 

Anonymkode: a99e5...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel heller hvorvidt du får solgt bilen etterpå? 

Anonymkode: a99e5...8e0

Haha ja, har sett en del av dem som ligger lenge ute. Men det er ikke akkurat det jeg lurer på her :)

Anonymkode: f02fe...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del slike biler detter en viss prosentandel i året, helt til de begynner å bli samlerobjekter, og da stiger prisen årlig igjen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Oppgitt78 skrev:

En del slike biler detter en viss prosentandel i året, helt til de begynner å bli samlerobjekter, og da stiger prisen årlig igjen.. 

Joda, men ingen av de jeg har sett er samlerobjekter. Og de går heller ikke særlig ned i verdi. Tanken på at de er 15 år gamle, og har bare totalt gått ned 600 000,- siden de var nye. 

Anonymkode: f02fe...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen er nok at de ligger ute til én pris, men blir gjerne solgt til en helt annen. Det er jo et smalt marked for slikt i Norge. Uansett så vil de løpende kostnadene være astronomiske: En ordinær service er dyr og omfattende med mange spesielle deler. Har de f.eks. keramikkbremser, slik som Porsche? Hvis du finner et verksted i nærheten som tør å ta den jobben en gang. Og tenk å skifte ikke fire, men ti tennpluggere... 😄

Anonymkode: 20f05...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samlerobjekter følger ikke samme prislinje som bruktbiler, og nypris er ikke et utgangspunkt for å bestemme om det er et samlerobjekt eller ikke. 

 

Samlerobjekters prisfluktuasjon er ofte knyttet opp mot om det er okonomiske oppgangs- eller nedgangstider og ikke vanlig avskrivning.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke alt det står Lamborghini på samlerobjekter, men lite og tregt marked er det nok, ja. 

Jeg har ikke så veldig peiling på de bilene, men på Harley Davidson derimot. De holder seg også godt i pris, selv om det er mange optimister som skal selge brukt. En fem år gammel sykkel til type 20% under nypris, en to år gammel med litt ekstrautstyr til prisen av en ny basismodell og 10-15 år gamle til den prisen de ble kjøpt for ny den gangen. 

Anonymkode: 42d83...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ikke alt det står Lamborghini på samlerobjekter, men lite og tregt marked er det nok, ja. 

.......................

Anonymkode: 42d83...11b

Nå er det jo langt større sannsynlighet for at en Lamborghini skal bli et samlerobjekt enn en dyr BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Whistler skrev:

Nå er det jo langt større sannsynlighet for at en Lamborghini skal bli et samlerobjekt enn en dyr BMW.

Ingen har påstått det motsatte!?

Anonymkode: 20f05...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2019 at 7:42 PM, Oppgitt78 said:

En del slike biler detter en viss prosentandel i året, helt til de begynner å bli samlerobjekter, og da stiger prisen årlig igjen.. 

Så dyre biler vil få en samlerverdi etterhvert (om vi ser på historien). For sjeldne samlerbiler er hele verden markedet, så hvordan markedet er for disse bilene i Norge, har mindre betydning.

Spørsmålet er hvorvidt en Lamborghini 2009 vil bli sjelden og ettertraktet. Det var færre ordentlig rike personer i verden for 50 år siden enn det er nå, så det selges flere dyre luksusartikler i dag enn den gangen. Hvordan vil det se ut om 50 år? Vil folk da fremdeles se på dyre bensinbiler som noe å samle på? Vil det være prosentvis samme antall rike mennesker i verden da?

Anonymkode: c6d88...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har nå spart opp en del ekstra penger, lurte på om det var på tide å kjøpe en "superbil". Håper noen her inne vet svaret på spørsmålet mitt, hvordan fungerer verdireduksjon på f.eks en Lamborghini. La oss ta utgangspunkt at bilen koster nå 1.4 millioner, det er en 2009 modell. Har sett på lån som har varighet over 3 år nedbetalingstid. Dette er innenfor budsjettet. Eneste problemet mitt er hvor mye vil denne bilen vil gå ned i verdi, innen jeg har fått betalt den ned? Det virker ikke ut som disse bilene går så mye ned i verdi i det hele tatt, eller tar jeg helt feil? Ser jo eldre 2004 modeller til bare 100 000 mindre, som også i tillegg har gått mere.  Jeg regner jo med at den kommer til å gå ned i verdig, men mulighet for å regne hvor mye? (Har sett på generelt kalkulatorer med disse viser 10 % i året, og vist det hadde vært sånn hadde jo de gamle modellene vært verdt 500 000 i istedenfor 1,2 mill nå...) 

 

PS Nei har ikke tenkt til å kjøpe en Lamborghini, dette her er IKKE en skryte tråd, prøver bare å få svar på noen spørsmål..takk :)

Anonymkode: f02fe...140

Ikke sikkert verdien går så mye med men noe går den ned.

Husk imidlertid også å ta hensyn til vedlikeholdskostnader. På en slik bil kan godt årlig vedlikehold koste årlig 150.000-250.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...