Bjell Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Jeg har lyst på hund, men hvilken? Det vil bli min første hund. Spørsmålet er om drømmehunden finnes? Vi er en travel familie med tre barn og en hel del fritidsaktiviteter. Vi har en katt. Vi trenger derfor en hund som ikke krever alt for mye. -ikke trenger timesvis med mosjon hver dag -røyter ikke (klipping er ok) -medium størrelse (liker ikke veskehunder) -familievennlig Hunder jeg har vurdert (ut fra hva jeg har lest om dem) er italiensk vannhund, cobberdog, schapendoes, wheaten terrier og mellompuddel. Italiensk vannhund er kanskje for aktiv og vil grave opp hele hagen? Cobberdog alt for dyr, wheaten terrier litt for sta og ikke så lett-trent? Schapendoes for sjenert og usikker? Mellompuddelen er den som tiltaler meg minst utseendemessig.. Høre gjerne om andres erfaring med disse, og tar gjerne i mot forslag?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #2 Skrevet 16. februar 2019 Du må utdype mer hva du kan tilby en hund før noen kan anbefale noe passende. Hvor mye tid vil dere bruke på tur, lek, trening og andre aktiviteter med hunden hver dag? Hvor mye tid vil dere bruke på pelsstell? Hvor mye vil hunden være alene hjemme? Hvor gamle er barna? Anonymkode: 3641a...ce6 3
Bjell Skrevet 16. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2019 Vi kan tilby hunden korte lufteturer hver dag (tissetur om morgene, litt lengre tur på ettermiddagene, utetid i egen hundegård, lengre turer i helgene. Lek i hagen og inne. Vil ikke bruke mye tid på pelsstell, men tenker å lære meg å klippe selv, slik at det går greit med en hund vi kan holde forholdsvis kortklipt. Barna er 9, 11 og 13 år. De kommer til å bidra, men det er selvsagt vi voksne som skal ha hovedansvar. Jeg jobber svært redusert det neste året, så hunden kommer kun til å være korte perioder alene. Etter hvert er det ønskelig at hunden klarer seg alene en vanlig arbeidsdag/skoledag (8-14.30).
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 Vil gjerne vite hvorfor du vil ha hund? Høres ut for meg som dere allerede har nok å gjøre. Anonymkode: 44cdc...614 15
LadyGrey Skrevet 16. februar 2019 #5 Skrevet 16. februar 2019 19 minutter siden, Bjell skrev: Jeg har lyst på hund, men hvilken? Det vil bli min første hund. Spørsmålet er om drømmehunden finnes? Vi er en travel familie med tre barn og en hel del fritidsaktiviteter. Vi har en katt. Vi trenger derfor en hund som ikke krever alt for mye. -ikke trenger timesvis med mosjon hver dag -røyter ikke (klipping er ok) -medium størrelse (liker ikke veskehunder) -familievennlig Hunder jeg har vurdert (ut fra hva jeg har lest om dem) er italiensk vannhund, cobberdog, schapendoes, wheaten terrier og mellompuddel. Italiensk vannhund er kanskje for aktiv og vil grave opp hele hagen? Cobberdog alt for dyr, wheaten terrier litt for sta og ikke så lett-trent? Schapendoes for sjenert og usikker? Mellompuddelen er den som tiltaler meg minst utseendemessig.. Høre gjerne om andres erfaring med disse, og tar gjerne i mot forslag? Hold dere til katt er mitt råd. Å ha hund er en livsstil, ikke en hobby man tar frem når det passer. Hvorfor skal dere ha hund npr dere er travelt opptatt med barn og fritidsaktiviteter?? Det er nok av hunder som havner på finn.no pga travle familier som ikke hadde tid alikevel.. 17
Bjell Skrevet 16. februar 2019 Forfatter #6 Skrevet 16. februar 2019 Javel, dere må bare mene det. Men jeg visste ikke at det var et krav om å være barnløs og jobbe mindre enn 8-14.30 for å kvalifisere for hundehold. Det finnes da haugevis av barnefamilier som har hund! Jeg tenker at en hund vil bli et kjærkomment nytt medlem av familien, vi vil selvsagt bruke tid på den. Vi vil gå på kurs og ha den med oss dit vi skal. Den vil få turer mens barna er på fritidsaktiviteter, og den vil få være med til fjells og til skogs i helger - selv om det så klart blir noen hjemmehelger også. 1. Hva slags liv kan man leve og samtidig ha en hund? 2. Jeg hører gjerne fra andre barnefamilier hvordan det er å ha skaffet seg et firbent familiemedlem? 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #7 Skrevet 16. februar 2019 Er det du som vil ha hund? Anonymkode: 44cdc...614
Bjell Skrevet 16. februar 2019 Forfatter #8 Skrevet 16. februar 2019 Ja, men jeg er ikke den eneste i familien. Jeg ville vel ikke stilt spørsmål her hvis jeg ikke ville ha hund. Trenger ikke flere som forteller at vi ikke bør skaffe hund, som ikke vet mer om oss enn det jeg har skrevet her. Det kan godt hende vi ender opp med å slå det fra oss, dette er ikke noe vi gjør på impuls. Vi har vurdert i over et år, og har også vært på besøk hos en oppdretter for noen måneder siden. Hadde satt pris på innspill på det jeg faktisk spør om dersom noen har erfaring med de nevnte rasene i det første innlegget. 2
Diamant20 Skrevet 16. februar 2019 #9 Skrevet 16. februar 2019 Har dere mulighet til å låne en hund i en uke for å prøve? 2
Gjest Kritt Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 Venner med familie og hund har sagt at om man lurer på om man skal ha hund, bør man la det være. Kan man ikke tenke seg livet uten hund, kan man vurdere det.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 Kan dere ikke bli fosterfamilie for hund i starten? Slike hunder krever gjerne mer, men da finner dere ut om det er forenlig med livsstil/livssituasjonen deres. Når du sier du skal jobbe redusert, hvor mye vil det si? Jeg så du ikke ville ha flere svar angående at dere bør droppe hund, men det er en realitet at flere hunder har/utvikler separasjonsangst, og da må enten eier si opp jobben (ja, finnes dem som gjør det), eller hunden må få et nytt hjem. Hvis det viser seg at hunden ikke klarer å være alene, er det ikke dermed sagt at det er lett å finne hundepass som klaffer heller. En god tommelfingerregel er at man ikke skaffer seg hund om man ikke kan være hjemme med den de seks første månedene. Selvfølgelig, mange hunder som har det helt topp selv om de må være alene flere timer daglig, men de er nå en gang sosiale dyr. Jeg vet ikke mye om de rasene du vurderer, men hva med blandingshund? Eller adopsjon? Anonymkode: 5ab57...19e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 Jeg har hatt wheaten terrier i mange år, veldig glad, elsker alle både mennesker og dyr, veldig ivrig og og energisk, lett å trene og lærer kjapt,men litt vimsete. Hadde selv barn på nokså samme alder som dine er da jeg fikk han, kunne ikke hatt en bedre rase😍 Anonymkode: 11ac0...390 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, Bjell skrev: Vi kan tilby hunden korte lufteturer hver dag (tissetur om morgene, litt lengre tur på ettermiddagene, utetid i egen hundegård, lengre turer i helgene. Lek i hagen og inne. Vil ikke bruke mye tid på pelsstell, men tenker å lære meg å klippe selv, slik at det går greit med en hund vi kan holde forholdsvis kortklipt. Barna er 9, 11 og 13 år. De kommer til å bidra, men det er selvsagt vi voksne som skal ha hovedansvar. Jeg jobber svært redusert det neste året, så hunden kommer kun til å være korte perioder alene. Etter hvert er det ønskelig at hunden klarer seg alene en vanlig arbeidsdag/skoledag (8-14.30). Hva er en tissetur, og hva er en litt lengre tur? Jeg har mellomstore hunder, mindre eller like store som de du tenker på. Hver tissetur er ca 20-30 minutter, og vi går to turer på ca 1 1/2 time etter jobb og på kvelden, og så en siste tissetur på ca 10 min før natta. Da tar vi også lengre turer i helgene. Det kommer også hjernetrim i tillegg til dette, hvis ikke blir de sutrete. De rasene du har nevnt er godt aktive raser som jeg tenker vil trenge litt mer enn dette. Hvertfall en god del hjernetrim. Jeg tror det blir vanskelig å ha en av disse rasene med den tiden du sier dere har å tilby her. Jeg ville nok selv sett på noe mindre hunder, men det er jo da uaktuelt. Anonymkode: 584d4...dde 1
Gjest O.G. Skrevet 16. februar 2019 #14 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil gjerne vite hvorfor du vil ha hund? Høres ut for meg som dere allerede har nok å gjøre. Anonymkode: 44cdc...614 Dette.
Million Skrevet 16. februar 2019 #15 Skrevet 16. februar 2019 Av de du nevner, er kanskje puddel den som er mest oppdrettet for å være selskapshund. Samtidig er de veldig intelligente, lærer lett og krever sin del mosjon. Men jeg tror den kanskje passer dere best av alternativene. Ikke velg terrier. De er altfor energiske. 2
LadyGrey Skrevet 16. februar 2019 #16 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, Bjell skrev: Javel, dere må bare mene det. Men jeg visste ikke at det var et krav om å være barnløs og jobbe mindre enn 8-14.30 for å kvalifisere for hundehold. Det finnes da haugevis av barnefamilier som har hund! Jeg tenker at en hund vil bli et kjærkomment nytt medlem av familien, vi vil selvsagt bruke tid på den. Vi vil gå på kurs og ha den med oss dit vi skal. Den vil få turer mens barna er på fritidsaktiviteter, og den vil få være med til fjells og til skogs i helger - selv om det så klart blir noen hjemmehelger også. 1. Hva slags liv kan man leve og samtidig ha en hund? 2. Jeg hører gjerne fra andre barnefamilier hvordan det er å ha skaffet seg et firbent familiemedlem? Overskriften sier "hund eller ikke", du spør, jeg svarer. Å ha hund er krevende, hvertfall en valp. Hva med en voksen omplasseringshund til å begynne med? Etter at jeg fikk hund så aner jeg faktisk ikke hva jeg brukte fritiden min på før jeg fikk hund. Jeg fikk dog hund fordi jeg ønsket å konkurrere i ulike hundesporter. Den største feilen mange gjør er å velge rase etter utseende. Så det første dere må finne ut er HVA skal dere bruke hunden til. Alle hunder bør få minimum en times tur i tillegg til lufting. Er det kun som familie - og turhund, ville jeg sett på selskapshunder som har et lavt aktivitetsnivå. Uansett koster det å ha hund i form av tid. Den skal luftes, få tur, pelsstell, oppmerksomhet og ikke minst hjernetrim. Valper krever all oppmerksomhet den første tiden. Og ja, drømmehunden finnes nok, men det krever myyye. Valper trenger god og riktig miljøtrening og sosialisering. Utgifter hører også med hundehold. Renraset valp koster ca 10-20000,-. Fòr, utstyr og forsikring. Et ordentlig bilbur koster 4-5000,- nytt. Skal dere ha en hund som krever pelsstell bør dere investere i trimmebord, klippemaskin og sakser. Heldigvis er en del av utgiftene engangsutgifter.
LadyGrey Skrevet 16. februar 2019 #17 Skrevet 16. februar 2019 Ønsker å legge til at hvis du er usikker på hvilken rase dere skal skaffe dere, oppsøk oppdrettere eller eiere av de aktuelle rasene dere ønsker. Å sitte å lese om ulike raser på nett gir ikke alltid et riktig inntrykk av hunderaser. Hunder er individer slik som oss mennesker og det må man alltid ha i bakhodet. Ikke la deg blende av "ja, men det jo en terrier" osv osv. Wheaten terrier er ikke nødvendigvis sta slik du beskriver, det er en tøff, morsom og energisk hund. Opplever de som lettrente hunder med mye motor. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #18 Skrevet 16. februar 2019 Goldendoodle Chinese crested Dachs Vichon frisé Puddel Staffordshire bullterrier Anonymkode: efc77...23f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #19 Skrevet 16. februar 2019 Og hva gjør dere hvis hunden og katten ikke kommer overens? Anonymkode: e3e70...714 1
Bjell Skrevet 16. februar 2019 Forfatter #20 Skrevet 16. februar 2019 14 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Ønsker å legge til at hvis du er usikker på hvilken rase dere skal skaffe dere, oppsøk oppdrettere eller eiere av de aktuelle rasene dere ønsker. Å sitte å lese om ulike raser på nett gir ikke alltid et riktig inntrykk av hunderaser. Hunder er individer slik som oss mennesker og det må man alltid ha i bakhodet. Ikke la deg blende av "ja, men det jo en terrier" osv osv. Wheaten terrier er ikke nødvendigvis sta slik du beskriver, det er en tøff, morsom og energisk hund. Opplever de som lettrente hunder med mye motor. Ja, vi har vært hos en oppdretter. Jeg opplevde at det de sa om rasen ikke samsvarte veldig med det jeg leste. De mente f.eks at den ikke trengte så mye mosjon. Jeg tror du har rett. Vi bør oppsøke oppdrettere av flere raser. Det er viktig for oss å ha en røytefri variant, jeg innbiller meg at det ikke er så mange selskapshunder som er røytefrie? Vi vil gjerne ha en familievenn, ikke en arbeidshund. Vil ikke ha en jakthund, men ser for meg at det kan være gøy med aktiviteter som sporsøk eller agility sammen med hunden. De minste hundene opplever jeg ofte som relativt «gneldrete» (i hvertfall gjelder det mange av de små hundene jeg kjenner, bl.a Bichon frisé og Chihuahua , men jeg skjønner jo at det er individforskjeller. Jeg kjente en gang to veldig søte Wheaten Terriere, fikk et positivt inntrykk av dem. Men jeg er altså litt redd for å få et veldig energisk individ
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå