AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #1 Skrevet 16. februar 2019 Hei, Aldri eid en bunad men ønsker nå å investere i en, men jeg har aldri satt meg inn i disse «bunad normene🤣» Min fars familie, besteforeldre er fra Kragerø så derav Telemark og den berømte beltestakken. Mor fra Oslo, selv er jeg født og oppvokst i Oslo. Jeg må si at beltestakken er super fin og har virkelig lyst på den, men ønsker ikke bli «uglesett» fordi jeg valgte den mange sikkert velger selvom de ikke er fra Telemark. Er det nær nok familie/god nok grunn til å velge beltestakk? Oslo bunaden i mørk blå/svart er jo fin, men ikke i nærheten av beltestakken syntes jeg. Jeg bor på Romerike, men føler ikke det er god nok grunn heller for å velge romeriksbunaden... Lurer på litt erfaringer, meninger om dette? Takk for alle svar 😊 Anonymkode: 14792...028
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #3 Skrevet 16. februar 2019 Velg den du liker best og har råd med. Anonymkode: 71793...19c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #4 Skrevet 16. februar 2019 En av disse tre Fra stedet du bor Fra stedet du er født Fra stedet din slekt stammer fra Anonymkode: 039eb...de2 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #5 Skrevet 16. februar 2019 Akerdrakta er kjempesøt, og er fra Oslo. Hvis du skal ha beltestakk, gjør grundig reseach og ikke gå i beltestakk-fella. Det er en beltestakk-gruppe på facebook der du kan få råd om seriøse forhandlere. Anonymkode: 0f436...9d4 2
Meadow Skrevet 16. februar 2019 #6 Skrevet 16. februar 2019 Jeg synes Oslo jublileumsdrakt er nydelig, har du sett på den? 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #7 Skrevet 16. februar 2019 Jeg valgte den av de jeg hadde noe slektsforhold til som var finest og det ble helt feil for meg. Jeg hadde ikke noe personlig forhold til stedet. Endte opp med å selge den og er i gang med å brodere bunad fra det stedet jeg er født og oppvokst. Det føles mye riktigere for meg Anonymkode: 8c13a...8b4 2
Djungelvrål Skrevet 16. februar 2019 #8 Skrevet 16. februar 2019 4 minutter siden, Meadow skrev: Jeg synes Oslo jublileumsdrakt er nydelig, har du sett på den? Likte snittet men veldig kjedelig farger. Grått liksom.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #9 Skrevet 16. februar 2019 Jeg har en bunad der jeg har en viss slektstilknytning, selv om det ikke er der slekta kommer fra. Det er sikkert litt på kanten i forhold til hva bunadspurister mener er riktig, men dem om det. Anonymkode: fc5ce...eb8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #10 Skrevet 16. februar 2019 Takk for mange svar folkens 😅 Det hjelper masse, er jo mye penger det er snakk om så viktig å velge riktig. Det blir nå uten tvil et spareprosjekt, så valget er viktig. Den lyse blå Oslo bunaden må jeg ærlig innrømme å si at jeg ikke syntes er så fin (ikke frekt ment mot de som har den). Mørk blå og svart er mye bedre, og jeg er jo i fra Oslo. Så tankene svirrer svært mye rundt den... Beltestakken er nydelig (da den blå jeg sikler på he he), siden hele slekta til faren min er derfra så er det kanskje innenfor, men ikke en veldig nær tilknytning til meg... Oslo jubileums drakten er veldig fin, kanskje litt kjedelig fargespill men gud så dyr 🤦🏼♀️. Husfliden i Oslo skulle ha rundt 42.000 for den, og da heller jeg mer mot en ordentlig tradisjonell bunad- når det først er snakk om så mye penger. Er immari usikker altså 🤷🏼♀️, kanskje jeg får prøvde de ulike å se hvem som jeg føler meg mest vel i... Anonymkode: 14792...028
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #11 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Akerdrakta er kjempesøt, og er fra Oslo. Hvis du skal ha beltestakk, gjør grundig reseach og ikke gå i beltestakk-fella. Det er en beltestakk-gruppe på facebook der du kan få råd om seriøse forhandlere. Anonymkode: 0f436...9d4 Takk for tips! Om valget faller dit, så skal jeg definitivt gjøre det! Anonymkode: 14792...028
Kontormus Skrevet 16. februar 2019 #12 Skrevet 16. februar 2019 Jeg tror jeg må være den eneste i verden som alltid har likt den lyse Oslobunaden. Den originale, også dengang den var mye enklere og med grå skjorte. Nå er den "pusset opp" og en får sølv på beltet, vakkert sjal eller jakke til, og nydelig hårbånd. Jeg har faktisk flott sort bunad fra fødestedet, men jeg liker Oslobunaden så godt at jeg kunne vurdert å skaffe denne også. Har bodd lengre i Oslo enn der jeg ble født, så jeg anser den for "min" også 😄 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #13 Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Aldri eid en bunad men ønsker nå å investere i en, men jeg har aldri satt meg inn i disse «bunad normene🤣» Min fars familie, besteforeldre er fra Kragerø så derav Telemark og den berømte beltestakken. Mor fra Oslo, selv er jeg født og oppvokst i Oslo. Jeg må si at beltestakken er super fin og har virkelig lyst på den, men ønsker ikke bli «uglesett» fordi jeg valgte den mange sikkert velger selvom de ikke er fra Telemark. Er det nær nok familie/god nok grunn til å velge beltestakk? Oslo bunaden i mørk blå/svart er jo fin, men ikke i nærheten av beltestakken syntes jeg. Jeg bor på Romerike, men føler ikke det er god nok grunn heller for å velge romeriksbunaden... Lurer på litt erfaringer, meninger om dette? Takk for alle svar 😊 Anonymkode: 14792...028 Blir det ikke mye mer slektsriktig med rautrøyebunad? Beltestakken er fra et lite område rundt Sauherad middelalderkirke. Anonymkode: 613cd...773 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #14 Skrevet 16. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir det ikke mye mer slektsriktig med rautrøyebunad? Beltestakken er fra et lite område rundt Sauherad middelalderkirke. Anonymkode: 613cd...773 Må innrømme at jeg ikke har satt meg så godt inn i det- for jeg tenkte Telemark generelt og beltestakk. Men slektsmessig siden det er Kragerø, så blir vel det riktig da ja 🤭 Anonymkode: 14792...028
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #15 Skrevet 16. februar 2019 12 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg tror jeg må være den eneste i verden som alltid har likt den lyse Oslobunaden. Den originale, også dengang den var mye enklere og med grå skjorte. Nå er den "pusset opp" og en får sølv på beltet, vakkert sjal eller jakke til, og nydelig hårbånd. Jeg har faktisk flott sort bunad fra fødestedet, men jeg liker Oslobunaden så godt at jeg kunne vurdert å skaffe denne også. Har bodd lengre i Oslo enn der jeg ble født, så jeg anser den for "min" også 😄 Jeg liker broderiet på den og alt mulig, men det er den lyse fargen som jeg har problemer med 😅 Men vurderingen står sterkt i mørk blå eller svart- den er også en del billigere enn beltestakken og jubileumsdrakten (minus sølv da selvsagt) Er ikke så lett det her 🤭 Anonymkode: 14792...028
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #16 Skrevet 16. februar 2019 Jeg synes bunad bør velges etter tilhørighet, altså mors- eller farsfamiliens hjemsted, eller der man selv har bosatt seg. Men innenfor de valgmulighetene man dermed har, så bør man velge den bunaden man faktisk synes er finest og vil glede seg mest til å iføre seg. Man bruker ikke 40 000 kroner på noe man bare liker sånn halvveis, når man faktisk har muligheten til å velge en bunad man virkelig liker. Hadde du hatt en oldemor fra Telemark og ellers ingen personlig tilknytning, hadde jeg syntes det var litt unaturlig å velge beltestakken, men far og besteforeldre fra Telemark er tilknytning i massevis. Det er jo halve opphavet ditt. Jeg har farsslekt fra Voss, morsslekt fra Trøndelag og er selv oppvokst i Oslo, og hadde altså disse tre valgmulighetene. Jeg valgte Vossabunad, rett og slett fordi jeg synes det er den peneste og mest særegne av de tre. Angrer ikke. Anonymkode: f5fac...8b4 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #17 Skrevet 16. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes bunad bør velges etter tilhørighet, altså mors- eller farsfamiliens hjemsted, eller der man selv har bosatt seg. Men innenfor de valgmulighetene man dermed har, så bør man velge den bunaden man faktisk synes er finest og vil glede seg mest til å iføre seg. Man bruker ikke 40 000 kroner på noe man bare liker sånn halvveis, når man faktisk har muligheten til å velge en bunad man virkelig liker. Hadde du hatt en oldemor fra Telemark og ellers ingen personlig tilknytning, hadde jeg syntes det var litt unaturlig å velge beltestakken, men far og besteforeldre fra Telemark er tilknytning i massevis. Det er jo halve opphavet ditt. Jeg har farsslekt fra Voss, morsslekt fra Trøndelag og er selv oppvokst i Oslo, og hadde altså disse tre valgmulighetene. Jeg valgte Vossabunad, rett og slett fordi jeg synes det er den peneste og mest særegne av de tre. Angrer ikke. Anonymkode: f5fac...8b4 Helt enig med deg! Det er mye penger det er snakk om, jeg syns hele farsslekten er ganske innenfor på valg av bunad. Jeg får prøve meg fram og tenke nøye. Takk for fint svar 😌 Anonymkode: 14792...028
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #18 Skrevet 16. februar 2019 Jeg synes bunad skal ha symbolikk på ens røtter, men de fleste har flere de kvalifiserer for, så da kan man velge. For meg var det tre jeg kunne valgt. To fra der jeg bodde/fars slekt, og en fra min mors hjemsted/slekt. Jeg valgte det siste, fordi min mors slekt er veldig bunadsfolk, mens min fars slekt ikke var det dengang iallefall. Så da går jeg fornøyd med min bunad i flokk med tanter og søskenbarn. Jeg hadde aldri valgt bunad helt uten relasjon. Jeg synes nordlandsbunad, vossebunad, telemarksbunad alle er svært vakre, men det finnes ikke fnugg av bånd dit hverken for meg eller forfedre. Anonymkode: ab6f7...975 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #19 Skrevet 16. februar 2019 Romeriksdrakten er virkelig ikke fin. Jeg ville nok gått for Kragerø eller Oslo Anonymkode: 5f67c...ace 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #20 Skrevet 16. februar 2019 Det må være relasjon, kunne ikke falt meg inn heller å velge en bunad med null tilknytning til stedet. Besteforeldre er jo ganske nært.. Romeriksbunaden er jeg heller ikke så fan av, lurer på om man kan prøve bunader et sted? Om husfliden har bunader man kan prøve.. eller andre steder 🧐 Anonymkode: 14792...028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå