Gå til innhold

Motorlyset kommer og går


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gammel Honda med 125hk motor. Det gule "check engine" lyset går på av og til. Mitt lokale verksted vil ha 500kr bare for å plugge i diagnosedingsen. Men siden lyset forsvinner igjen, tenker jeg at dette neppe er så farlig? Bilen kjører helt greit og starter alltid. 

Anonymkode: 0c499...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bensin eller diesel?

Hvis diesel kan det være tett partikkelfilter - har samme problem på min Honda, kjører den en lang tur på høyt turtall (ca 3000 rpm) så slukker det når partikkelfilteret har regenerert. 

Bensinmotor - periodisk feil på lambdasebsor (sitter i eksosanlegget) eller kanskje luftmengdemåler. 

Men vil anbefale deg å få tatt en diagnose slik at du vet om dette er noe du ja kjøre med uten å skade motoren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakevendende feil, neppe skadelig. Kan være f.eks litt for lavt kjølevæskenivå, eller en eller annen sensor som fusker. Typisk lambdasensor, som C-girl skriver. 

Av de mer diffuse årsakene til ein feilkode kan det være litt av hvert. På Honda har jeg bl.a. opplevd feilkode på kamakselposisjonssensor på grunn av registerkjededestrekk.

Om du vil være helt sikker kan du jo få lest ut feilkodene, og evt. bytte den fuskende sensoren eller evt. kontaktfeil. Men det gjelder å spørre seg selv om det er verdt det. Uansett skal det ikke lyse på PKK, så da må enten flaks eller utbedring til.

 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp din egen diagnosedings ;) 

Anonymkode: b4479...28d

Det er kjekt å ha. Koster ikke mange kr, og er enkle i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv et annet sted. De tar ikke betalt for sjekk der jeg har bilen min. På min bil er det nå snakk om at det er noe galt med en eller annen dings kalt mapsensor som gjør at motorlampen lyser ved høyt turtall. Jeg gidder ikke lære meg hva dette er, men skjønner at denne sensoren antagelig må byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en bensinbil og eksosen har begynt å fjerte litt. Kan dét være alt? Hvis jeg skjønner det rett kan en utett eksos rote det til litt for lambdasonden? Jeg kjører den en del på høyt turtall. Eksen min, som jeg i sin tid kjøpte bilen med, sa at en Hondamotor må kjøres over 4500 omdreininger minst én gang i uka, for å unngå at ventilene brenner seg inn (?).

Anonymkode: 0c499...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gammel Honda med 125hk motor. Det gule "check engine" lyset går på av og til. Mitt lokale verksted vil ha 500kr bare for å plugge i diagnosedingsen. Men siden lyset forsvinner igjen, tenker jeg at dette neppe er så farlig? Bilen kjører helt greit og starter alltid. 

Anonymkode: 0c499...c55

Mange verksted skal ha 650,- så det er ingen upris 

Anonymkode: cd1fb...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.2.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Mange verksted skal ha 650,- så det er ingen upris 

Anonymkode: cd1fb...f30

Det er omtrent 500-600,- overpris bare for å hente ut diagnose... 
Godt jeg har egen blåtann OBD2 dings.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Det er omtrent 500-600,- overpris bare for å hente ut diagnose... 
Godt jeg har egen blåtann OBD2 dings.. 

Du henter ikke ut en diagnose, men feilkode(r). Sånn for å være pirkete.

Anonymkode: a3cc5...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel billigere å betale 500kr for en diagnose enn å risikere at noe går skikkelig i stykker? Syntes ikke det var en upris i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du henter ikke ut en diagnose, men feilkode(r). Sånn for å være pirkete.

Anonymkode: a3cc5...21e

Nå bruker jeg diagnoseverktøy/software.. Men ok ;) Skjønner at verdensmestereksperter må svare som AB 😜 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en Dodge RAM 1500.. Jeg får checklight iblant.. Det er ingenting farlig i det hele tatt for min del.. Kan være at bensinlokket ikke er skrudd godt nok på, eller at bensinlokket lekker litt.. (Den feilkoden jeg får altså) 

Aner ikke hvor TS hører hjemme, men mest sannsynlig har noen i nærheten riktig verktøy for å hente ut info.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500,- er ikke uvanlig. Merkeverksteder som f.eks BMW tar 2000,-
Bedre å betale de 500,- før det blir enda dyrere. Motorlampe som lyser kan være alt mulig, så det lønner seg å sjekke det opp.

Anonymkode: d776a...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nå bruker jeg diagnoseverktøy/software.. Men ok ;) Skjønner at verdensmestereksperter må svare som AB 😜 
 

Diagnoseverktøy er for avlesing av feilkoder, man stiller diagnose ved ytterligere feilsøking på komponenter og ledningsnett.

Anonymkode: a3cc5...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...