Gå til innhold

Brodere løper, hva gjør jeg med kantene...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal brodere en løper med påskemotiv. Korssting på aidavev. Stusset litt på hva jeg gjør med kantene på vevet... Skal de brettes litt inn og sys fast etter at broderiet er ferdig? Sy på ett pent kant bånd? 

Vet jeg spør dumt nå, men ble litt usikker på hvordan få en fin finish på dette. 

Anonymkode: 841db...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt å brette inn stoffet og sy  pene kanter med symaskin etter at broderiet er ferdig.

Anonymkode: b5aac...a95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt å brette inn stoffet og sy  pene kanter med symaskin etter at broderiet er ferdig.

Anonymkode: b5aac...a95

Takk, det var det jeg tenkte var en løsning. Stod ingen steder hva som er vanlig å gjøre med kantene. Som nybegynner ble jeg usikker på hva som er normalt å gjøre. 

Anonymkode: 841db...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det var det jeg tenkte var en løsning. Stod ingen steder hva som er vanlig å gjøre med kantene. Som nybegynner ble jeg usikker på hva som er normalt å gjøre. 

Anonymkode: 841db...cc3

Du kan også brette dem inn og feste med en "broderibord", eller lage "frynsekant" med eller uten broderier langs kanten. Hva som blir penest kommer an på stilen på broderiet, tenker jeg. :) 

Anonymkode: 08dfd...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å brette inn kantene pent, og dampe det med strykejern slik at de holder seg pent brettet. 

Anonymkode: 314c9...db9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, det er ikke er dumt spørsmål ts, vi lærer ved å spørre!

Anonymkode: 314c9...db9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.2.2019 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Ps, det er ikke er dumt spørsmål ts, vi lærer ved å spørre!

Anonymkode: 314c9...db9

Takk, det er sikkert ikke dumt spørsmål. 😄 Men siden det ikke stod skrevet noe sted om kantene, så tenkte jeg at det sikkert var noe jeg burde vite/skjønne. 🙈 

Anonymkode: 841db...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er sikkert ikke dumt spørsmål. 😄 Men siden det ikke stod skrevet noe sted om kantene, så tenkte jeg at det sikkert var noe jeg burde vite/skjønne. 🙈 

Anonymkode: 841db...cc3

Du kan forresten brette kanten inn, og så brette den ytterste delen en gang til sånn at det blir en brett inni bretten så ikke klippekanten synes :)

Anonymkode: 314c9...db9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forresten brette kanten inn, og så brette den ytterste delen en gang til sånn at det blir en brett inni bretten så ikke klippekanten synes :)

Anonymkode: 314c9...db9

Det er også en metode, men vil ikke aida-vev få en veldig tykk kant ytterst av dette? 

Anonymkode: 08dfd...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en metode, men vil ikke aida-vev få en veldig tykk kant ytterst av dette? 

Anonymkode: 08dfd...bdd

Ikke om det dampes flatt. 

Anonymkode: 314c9...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en metode, men vil ikke aida-vev få en veldig tykk kant ytterst av dette? 

Anonymkode: 08dfd...bdd

Altså den bretten som brettes inn, skal bare være veldig smal og sys igjen, kanten skal ikke brettes helt dobbelt. :)

Anonymkode: 314c9...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...