Gå til innhold

Hva liker labradorer?


The Kitten

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå turer med en labradortispe på halvannet år. Hun er helt herlig å gå tur med, men jeg skulle gjerne gjort litt mer enn å "bare" gå tur når vi er ute. 

Hun er veldig glad i godbiter og baller, så å motivere henne skulle ikke være noe problem. Er det noe form for mental trening vi kan holde på med mens vi er ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har et inngjerdet område tilgjengelig, som en hage, så kan du gjemme godbiter og la den søke. 

Anonymkode: b995d...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har et inngjerdet område tilgjengelig, som en hage, så kan du gjemme godbiter og la den søke. 

Anonymkode: b995d...87e

Det har vi dessverre ikke, men kan se om jeg kan finne en løsning. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange søkshunder av den rasen, så den liker nok å bruke nesen.

Anonymkode: 546c5...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk langline, og legg ut godbiter dagen i forveien (eller en time) eller kjøp fryst dyreblod på Rema du tiner og legger spor dagen før så har den noe å søke etter. Labrador er fantastiske spor/søkshunder

Anonymkode: 0dbcf...897

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er en ypperlig ''potet'', den kan brukes til det meste. De elsker spesielt vann, bruke nesa og løse andre oppgaver - spesielt apport f.eks hente ting som sko, dummies, leker osv.

Anonymkode: babac...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De liker å hente ting, særlig i vann. Labradoren stammer fra en hund som opprinnelig ble brukt til å svømme ut fra båter og hente inn fiskegarn blant annet, og så senere ble den brukt til å jakte fugl og apportere i vann. Det er visst opprinnelsen til disse hundene som gjør at de er så glupske, for de måtte spise ganske mye for å ha nok energi til å jobbe i iskaldt vann fra båter. 
https://www.labradortraininghq.com/labrador-breed-information/labrador-retriever-history/
 

 

 

Anonymkode: 4340a...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste labradorer elsker å jobbe i det hele tatt. Noen få labbiser gjør ikke det. 

Du kan trene apportering, søksoppgaver, spor, lydighet, trekk, osv. 

Anonymkode: 1d93b...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om det er din hund eller bare en hund du går tur med/passer? :) 

Anonymkode: 50e81...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vår var på den alderen trente vi fortsatt mye på de enkleste kommandoene, kan hun gå pent i bånd, gå fot, på plass, sitte, stå, ligge og bli? Vi trente med godbiter og lek, se om du finner en fotballbane eller et annet åpent område der du kan øve mens du går lengere og lengere i fra. Jeg lærte hunden å sitte ned når jeg stoppet mens vi gikk. Om jeg sier «ligg» legger han seg ned og ligger til jeg sier «fri» eller «på plass» eller en annen kommando, og jeg kan gå langt av gårde mens vi gjør dette. Etterhvert lekte vi gjemsel på denne måten, han satt og ventet mens jeg gjemte meg og ropte «søk» når jeg trodde jeg hadde funnet et bra gjemmested. Alltid masse ros og lek når han lykkes, så sitter dette ganske raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labrador elsket å hente pinner i vannet (dess lengre ut jo bedre), og bære ting. Han bar nøkkelknippet hjem fra tur for eksempel, og hentet ved i vedskjulet på hytta. Gi hunden en jobb, en oppgave å gjøre, da blir de lykkelige!

Anonymkode: 4723a...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...