AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #1 Skrevet 15. februar 2019 Jeg har plutselig fått utskrevet ekstra forskuddsskatt for 2019. Jeg har ikke noe firma, men jeg har arvet en leilighet som jeg leier ut. Har fylt ut utleieskjema vedlagt selvangivelsen de siste 2 årene som er blitt godkjent og alt i orden. Fikk masse skatt tilgode for 2017, men har nok betalt for lite i 2018 pga leieinntektene, ja... Men må jeg virkelig betale forskuddsskatt? Regnes jeg plutselig som selvstendig næringsdrivende fordi jeg leier ut en leilighet? Jeg driver ikke med noe annen næringsvirksomhet, jeg har "vanlig" inntekt, men ganske lav. På skattekortet har de beregnet sånn ca riktig leieinntekter, og utskrevet ca 45% forskuddsskatt på dette. Anonymkode: 8990f...b11
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #2 Skrevet 15. februar 2019 Du må ikke være selvstendig næringsdrivende for å få forskuddskatt. Det er nok at du tjener for mye til at det er fornuftig å inkludere det i den vanlige inntektsskatten. 45% skatt på leieinntekter hørtes mye ut, men jeg vet ikke noe særlig om hvordan slikt skal skattelegges. Anonymkode: 30146...fb2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #3 Skrevet 15. februar 2019 Har du skattetrekk ellers, eller skal du bare betale forskuddsskatt? Om du kun skal betale forskuddsskatt, så har de beregnet det på all inntekt/formue, og ikke bare på leieinntektene. Anonymkode: fee0f...895
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #4 Skrevet 15. februar 2019 Jeg har 30% forskuddstrekk på min vanlige inntekt. Jeg var bare litt overrasket over at de skriver ut ekstra forskuddsskatt, jeg trodde det var frivillig å betale forskuddsskatt på leieinntekter. Hvis jeg foretrekker å få restskatt på leieinntektene, kan jeg ikke få lov til det? Jeg trodde forskuddsskatt bare var for næringsdrivende, og iflg veiviseren på https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ fikk jeg dette svaret: "Du er ikke næringsdrivende." Anonymkode: 8990f...b11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 Når det er utskrevet forskuddsskatt, vil du motta en innbetalingsblankett for dette 4 ganger i året. Jeg fikk utskrevet forskuddsskatt etter å ha arvet et ganske stort beløp. Skulle alt trekkes av lønnen, ville det ikke bli så mye lønn igjen.... Husker ikke helt hva som sto på de innbetalingsblankettene,men oppfattet det som at jeg var pliktig til å betale. Nå er formuen mer nede på et nivå hvor jeg endrer skattekortet når jeg får dette, slik at all skatt trekkes fra lønnen. Anonymkode: 6f418...f70
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #6 Skrevet 18. februar 2019 Alle privatpersoner betaler forskuddsskatt..... Anonymkode: a76b5...883
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle privatpersoner betaler forskuddsskatt..... Anonymkode: a76b5...883 Tråden handler om EKSTRA forskuddsskatt man skal betalt rett til Kemneren, ikke forskuddsskatt man blir trukket av arbeidsgiver... Anonymkode: 8990f...b11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #8 Skrevet 18. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det er utskrevet forskuddsskatt, vil du motta en innbetalingsblankett for dette 4 ganger i året. Jeg fikk utskrevet forskuddsskatt etter å ha arvet et ganske stort beløp. Skulle alt trekkes av lønnen, ville det ikke bli så mye lønn igjen.... Husker ikke helt hva som sto på de innbetalingsblankettene,men oppfattet det som at jeg var pliktig til å betale. Nå er formuen mer nede på et nivå hvor jeg endrer skattekortet når jeg får dette, slik at all skatt trekkes fra lønnen. Anonymkode: 6f418...f70 Ja, det er jo 4 terminer jeg har fått beskjed om. Det jeg ikke visste, var at det var vanlig at folk med utleieinntekter fikk krav om ekstra forskuddsskatt. Ganske stort krav også. Og det er litt tidlig for meg å si hva som er riktig overskudd for 2019, vi er jo bare i februar. Anonymkode: 8990f...b11
ekkoet Skrevet 18. februar 2019 #9 Skrevet 18. februar 2019 Hvordan vet skattemyndighetene at du leier ut leilighet? Om jeg skjønner deg rett så begynte du utleie i 2018, siden du enda ikke har levert skattemelding for 2018 vet de vel ikke at du har leieinntekter i 2019? Jeg har leid ut 4 enheter i mange år. Første året (la oss si 2011) visste de ikke at jeg leide ut når året begynte, begynte ikke utleie før i august. Andre året (2012) visste de heller ikke at jeg leide ut når året begynte, jeg hadde enda ikke levert skattemelding for 2011 2013 jekket de skattetrekket på vanlig lønn opp litt på bakgrunn av leieinntektene jeg hadde rapportert for 2011. Jeg rapporterte da inn utleien for 2012, et fullt års utleie gjorde at jeg hadde større inntekter fra dette. 2014 fikk jeg enda høyere trekk siden det var basert på leieinntektene jeg rapporterte fra 2012 da jeg hadde full utleie. Hvert år nå når jeg får skattemeldingen får jeg beskjed om at jeg få masse igjen, har skattet alt for mye. Så legger jeg inn de skattbare leieinntektene mine og kommer da omtrent i null. Rart om dette gjøres annerledes for andre.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 13 timer siden, ekkoet skrev: Hvordan vet skattemyndighetene at du leier ut leilighet? Om jeg skjønner deg rett så begynte du utleie i 2018, siden du enda ikke har levert skattemelding for 2018 vet de vel ikke at du har leieinntekter i 2019? Jeg har leid ut 4 enheter i mange år. Første året (la oss si 2011) visste de ikke at jeg leide ut når året begynte, begynte ikke utleie før i august. Andre året (2012) visste de heller ikke at jeg leide ut når året begynte, jeg hadde enda ikke levert skattemelding for 2011 2013 jekket de skattetrekket på vanlig lønn opp litt på bakgrunn av leieinntektene jeg hadde rapportert for 2011. Jeg rapporterte da inn utleien for 2012, et fullt års utleie gjorde at jeg hadde større inntekter fra dette. 2014 fikk jeg enda høyere trekk siden det var basert på leieinntektene jeg rapporterte fra 2012 da jeg hadde full utleie. Hvert år nå når jeg får skattemeldingen får jeg beskjed om at jeg få masse igjen, har skattet alt for mye. Så legger jeg inn de skattbare leieinntektene mine og kommer da omtrent i null. Rart om dette gjøres annerledes for andre. Joda, de vet at jeg har leid ut, utleien startet høsten 2016, så jeg har sendt inn utleieskjema for 2016 og 2017 (men med underskudd pga totalrehabilitering.) Tusen takk for info, veldig greit å høre hvordan forskuddstrekket på utleien ble beregnet og trappet opp hos deg. Du blir altså trukket alt via lønn, men jeg har nok så lav lønn at de må kreve det inn utenom. Anonymkode: 8990f...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå