AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #1 Skrevet 14. februar 2019 Jeg er så utrolig redd for å få dette ekle insektet i hus. Jeg leser jo alle artikler og innlegg om disse daglig. Kan virkelig ikke se for meg å leve et normalt og behagelig liv med disse i hus, helt seriøst. Jeg har ekstremt insektsfobi, og klarer ikke se på et bilde av typ skjeggkre engang. Spås jo at så og si alle boliger i Norge vil ha dette i hus i framtiden. Jeg har rett ikke lest til å kjøpe bolig engang, for hvis jeg leier en ferdig møblert leilighet med skjeggkre kan jeg jo bare si opp å fryse alle klærne mine etc etterpå? Frykten er virkelig ille... vil nesten ikkre reise eller dra på besøk til folk lenger fordi jeg er så redd for disse. Hadde jeg hatt en arbeidsplass som var invadert av skjeggkre hadde jeg lett sluttet. Så ille er det. Tror dere forskere vil finne en måte å utrydde disse på snart??? Kan ikke se for meg å leve et sunt psykisk liv med disse i hus i fremtiden. Anonymkode: 819fe...7f1
abc123detvardet Skrevet 14. februar 2019 #2 Skrevet 14. februar 2019 Nylig forskning: "Nå er en ny metode for bekjempelse av skjeggkre tatt i bruk. Nylig ble de første rammede skjeggkre-boligene behandlet og fagfolk tror problemet kan reduseres snarlig, melder Tryg i en pressemelding. Metoden er et resultat av et forskningsprosjekt ledet av Folkehelseinstituttet og Norsk hussoppforsikring. Man legger ut små dråper med gift som skjeggkreene spiser. Dyrene dør i løpet av kort tid. Åtepreparatet er nå godkjent av Miljødirektoratet. Behandlingen tar nå knekken på nær 90 prosent i en bolig i løpet av få uker. " https://www.hadeland.no/nyheter/skjeggkre/insekter/nytt-middel-kan-utrydde-skjeggkre/s/5-21-484993 4
Djungelvrål Skrevet 14. februar 2019 #3 Skrevet 14. februar 2019 Hvor store er disse skjeggkreene egentlig?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så utrolig redd for å få dette ekle insektet i hus. Jeg leser jo alle artikler og innlegg om disse daglig. Kan virkelig ikke se for meg å leve et normalt og behagelig liv med disse i hus, helt seriøst. Jeg har ekstremt insektsfobi, og klarer ikke se på et bilde av typ skjeggkre engang. Spås jo at så og si alle boliger i Norge vil ha dette i hus i framtiden. Jeg har rett ikke lest til å kjøpe bolig engang, for hvis jeg leier en ferdig møblert leilighet med skjeggkre kan jeg jo bare si opp å fryse alle klærne mine etc etterpå? Frykten er virkelig ille... vil nesten ikkre reise eller dra på besøk til folk lenger fordi jeg er så redd for disse. Hadde jeg hatt en arbeidsplass som var invadert av skjeggkre hadde jeg lett sluttet. Så ille er det. Tror dere forskere vil finne en måte å utrydde disse på snart??? Kan ikke se for meg å leve et sunt psykisk liv med disse i hus i fremtiden. Anonymkode: 819fe...7f1 Redsel,og respekt for inaektene er noe annet enn angst dor å få dem i hus. Angst er en sykelig redsel, og den typen angst skal det litt til for å bli diagnostisert med. De aller fleste har ikke særlig lyst til å få skjeggkre i hus. Jeg har levd med sølvkre og er ikke interessert i en ny opplevelse å få skjeggkre som ufrivillige samboere. Nå har fhi gitt tillatelse til å bruke kakelakkgift på skjeggkre, la oss håpe det hjelper. I spania er kakelakker et stort problem som sprøytes mot i massevis både i hus, kummer og utendørs der folk bor. Sprøytingen holder bestanden nede. Dreper denne giften skjeggkrene også, så er det ikke så ekstremt mye å frykte. Men vi kan alle ta våre forhåndsregler. Ikke sette vesker eller legge klær på gulvet når vi er på fremmede toaletter eller ute og spiser. Tenke over hva vi tar inn i biler og hus, særlig når deg kommer til papp og papir, men også tekstiler. Bagasje etter reiser og hotellopphold handler like mye om å unngå å ta veggedyr, kakelakker som skjeggkre med hjem. Noen bagatelliserer skjeggkreinvasjonen i Norge andre ser problemet, sunn fornuft skader aldri. Så lenge vi kan holde udyrene unna våre hjem så er det fordelaktig for alle. Anonymkode: 8a28a...9bb 3
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. februar 2019 #5 Skrevet 14. februar 2019 Jeg synes dette hysteriet over skjeggkre rett og slett er direkte idiotisk. 8
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 3 minutter siden, SupaWoman skrev: Hvor store er disse skjeggkreene egentlig? Skjeggkre kan bli opptil 15–19 mm lange
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #7 Skrevet 14. februar 2019 13 minutter siden, SupaWoman skrev: Hvor store er disse skjeggkreene egentlig? Under 2 cm. Men kroppen er en ting, de har, som fullvoksne lange hårete føtter. Av hensyn til ts så vil jeg ikke ødelegge tråden hennes med å lime inn et kre(k). Anonymkode: 8a28a...9bb 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #8 Skrevet 15. februar 2019 Vi har skjeggkre på jobben, og all den tid vi får ukentlige vareleveranser med mange pappesker er det vanskelig å bli kvitt de. Ser de stadig vekk, de er ikke bare nattaktive, og de er overraskende store. Og ja, jeg er litt redd for å dra de med hjem. Ekle dyr, men hva får man gjort... Anonymkode: 68a6d...a14
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #9 Skrevet 15. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så utrolig redd for å få dette ekle insektet i hus. Jeg leser jo alle artikler og innlegg om disse daglig. Kan virkelig ikke se for meg å leve et normalt og behagelig liv med disse i hus, helt seriøst. Jeg har ekstremt insektsfobi, og klarer ikke se på et bilde av typ skjeggkre engang. Spås jo at så og si alle boliger i Norge vil ha dette i hus i framtiden. Jeg har rett ikke lest til å kjøpe bolig engang, for hvis jeg leier en ferdig møblert leilighet med skjeggkre kan jeg jo bare si opp å fryse alle klærne mine etc etterpå? Frykten er virkelig ille... vil nesten ikkre reise eller dra på besøk til folk lenger fordi jeg er så redd for disse. Hadde jeg hatt en arbeidsplass som var invadert av skjeggkre hadde jeg lett sluttet. Så ille er det. Tror dere forskere vil finne en måte å utrydde disse på snart??? Kan ikke se for meg å leve et sunt psykisk liv med disse i hus i fremtiden. Anonymkode: 819fe...7f1 Da bør ihvertfall ikke tenke så mye på midd. Du velter deg i milliarder av disse blant annet i sengeklærne dine. De kravler over hele deg så å si hele tiden, mens de spiser på de døde hudcellene dine. De har mange hårete bein, ser ut som en skorpion bare mere hårete. Antenner og tentakler...store tenner og de finnes overalt på deg 😁 Google midd å se et bilde....eller kanskje ikke 😆 Anonymkode: 6a5c9...78c 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #10 Skrevet 15. februar 2019 9 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Jeg synes dette hysteriet over skjeggkre rett og slett er direkte idiotisk. Jeg sier som jeg har sagt i andre tråder: Har du hatt i de i bestikkskuffen din? Oppi boller og fat i skapet? I senga? På veggen når du våkner opp i senga? Dette er noe helt annet enn munkelus/kaffedyr som går langs gulvlister. Eller edderkopp som dukker opp på en vegg el i taket en sjelden gang. Anonymkode: 52f22...473 2
Hoppetaujenta Skrevet 15. februar 2019 #11 Skrevet 15. februar 2019 Nok en hysterisk nyhetsballong som blåses opp og blir så stor at den sprekker og befolkningen går amok. Kjære alle sammen. Det er ingen grunn til panikk. Disse små har eksistert alltid. Jeg har selv bodd flere steder hvor disse har dukket opp. Jeg støvsugde dem bort og vasket over flatene etterpå. Gjentas noen ganger ved behov. Ligger det en i melposen, så kaster en melet, vasker der det sto i skapet og kjøper nytt mel. Det skjer ingenting. Det er ikke farlig. De har eksistert lengre enn menneskeheten og kommer til å være her etter at vi alle er borte. Putt ti fingre dypt ned i jorda, slutt å les de store overskriftene i avisene, pust dypt inn og ut fra mageregionen fortrinnsvis i frisk luft og slapp av. Lev livene deres som vanlig. Bidra med et positivt innlegg på KG kanskje? 10
Aragorn ll Elessar Skrevet 15. februar 2019 #12 Skrevet 15. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier som jeg har sagt i andre tråder: Har du hatt i de i bestikkskuffen din? Oppi boller og fat i skapet? I senga? På veggen når du våkner opp i senga? Dette er noe helt annet enn munkelus/kaffedyr som går langs gulvlister. Eller edderkopp som dukker opp på en vegg el i taket en sjelden gang. Anonymkode: 52f22...473 Ja det har jeg. Og når jeg ser dem går jeg bare og henter noe do papir fjerner dem kaster dem i do og skylder dem ned. Og det er veldig sjeldent jeg ser dem i leligheten. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #13 Skrevet 15. februar 2019 Jeg fikk sånn angst for veggdyr for noen år siden når det begynte å stå så mye om veggdyr i media. Jeg ble nesten syk av det og trodde at hver sorte støvkorn jeg så var veggdyravføring og lå med lommelykt på nattbordet så jeg kunne "avsløre" veggdyrene hver gang et hår på armen kilte meg i klem med dyna og jeg var sikker på at det var et veggdyr 😛 Ikke gøy faktisk men kan se humoristisk på det nå. Jeg merker at jeg bare må scrolle forbi artiklene om skjeggkre og anbefaler deg å prøve å overse det og late som det ikke fins du også! Sjansen for å få skjeggkre er veldig liten, men skal du kjøpe hus i fremtiden kan det være greit å se etter punkt i kontrakten som garanterer at huset er inspisert for skadedyr. Anonymkode: c687d...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #14 Skrevet 15. februar 2019 2 timer siden, Hoppetaujenta skrev: Nok en hysterisk nyhetsballong som blåses opp og blir så stor at den sprekker og befolkningen går amok. Kjære alle sammen. Det er ingen grunn til panikk. Disse små har eksistert alltid. Jeg har selv bodd flere steder hvor disse har dukket opp. Jeg støvsugde dem bort og vasket over flatene etterpå. Gjentas noen ganger ved behov. Ligger det en i melposen, så kaster en melet, vasker der det sto i skapet og kjøper nytt mel. Det skjer ingenting. Det er ikke farlig. De har eksistert lengre enn menneskeheten og kommer til å være her etter at vi alle er borte. Putt ti fingre dypt ned i jorda, slutt å les de store overskriftene i avisene, pust dypt inn og ut fra mageregionen fortrinnsvis i frisk luft og slapp av. Lev livene deres som vanlig. Bidra med et positivt innlegg på KG kanskje? Her har gi bagatelliseringseksempel og noe som neppe er skjeggkre. Du klarer aldri å vaske eller støvsuge bort skjeggkre når de først har tatt bolig i ditt hjem, selv ikke om du er ei Hoppetusse. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da bør ihvertfall ikke tenke så mye på midd. Du velter deg i milliarder av disse blant annet i sengeklærne dine. De kravler over hele deg så å si hele tiden, mens de spiser på de døde hudcellene dine. De har mange hårete bein, ser ut som en skorpion bare mere hårete. Antenner og tentakler...store tenner og de finnes overalt på deg 😁 Google midd å se et bilde....eller kanskje ikke 😆 Anonymkode: 6a5c9...78c Hvor mye midd man har i sin seng, er helt avhengig av innetemperatur, luftfuktigheten på soverommet, hvor ofte en skifte på senga og støvsuger madrassene. Slumpser en med alt det oppramsede så har en rikelig med midd i senga, men i motsetning til trådens diskusjonstema, skjeggkre, så holder midden seg i madrassene. Skjeggkre derimot, de kryper og kreler der de finner det for godt og er like uberegnelige som en fengselsfange på rømmen. 37 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Ja det har jeg. Og når jeg ser dem går jeg bare og henter noe do papir fjerner dem kaster dem i do og skylder dem ned. Og det er veldig sjeldent jeg ser dem i leligheten. Nattaktive kryp finner du ikke lett på lyse dagen. Les saken fra tv2 om hun som fikk kre i kaffekoppen dalende ned fra taket, og om han som vet hvordan han skal åpne døren på jobb om morgene for å se om der er kryp på ferde. https://www.tv2.no/nyheter/10411857/ Reportasjen skriver også at saken er en sak med ekstreme mengder.... Anonymkode: 8a28a...9bb
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #15 Skrevet 15. februar 2019 Vi hadde noen skjeggkre på toalettet for mange år siden, det var før hysteriet startet så jeg visste veldig lite om dem. Men de forsvant av seg selv, har ikke sett noen på flere år. Jeg er helt enig at de er ekle. Anonymkode: 5c543...f51
Hoppetaujenta Skrevet 15. februar 2019 #16 Skrevet 15. februar 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har gi bagatelliseringseksempel og noe som neppe er skjeggkre. Du klarer aldri å vaske eller støvsuge bort skjeggkre når de først har tatt bolig i ditt hjem, selv ikke om du er ei Hoppetusse. Anonymkode: 8a28a...9bb Er du nå helt sikker på det? Jeg sier bare at småkryp er normalt i verden og ikke en sykelig tilstand som man må søke dekning for. Man venner seg til det og lever med det, kontakter skadedyrbekjempelse eller flytter hvis problemet er uholdbart. Det kan godt hende at alle mine har vært sølvkre, men det er omtrent det samme for meg. De oppdages. Man fjerner dem. Bare fordi vi snakker om dette nå, så skal jeg gå over mine skuffer og kjøkkenskap i ettermiddag og oppfordrer alle sammen å gjøre det samme, så blir vi sikre i vår sak. https://hussoppen.no/solvkre-vs-skjeggkre/ Endret 15. februar 2019 av Hoppetaujenta 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #17 Skrevet 15. februar 2019 Synes det blir for dumt å sammenligne feks midd, småedderkopper etc med skjeggkre. Skjeggkreene kan bli store! De kan ikke støvsuges opp! For meg er det psykisk terror å se en skjeggkre i senga før jeg legger meg, eller vandrende over gulvet og inni klesskapet. Jeg koser meg ikke i mitt eget hjem lenger. Midd SER du ikke! Skjeggkreene er store og ekle og kan kravle over deg mens du sover. Anonymkode: 819fe...7f1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #18 Skrevet 15. februar 2019 Men de gjør deg jo ingenting og er ingenting å være redd for. Alt smått kan kravle over deg mens du sover. Sommeren med vinduer åpne hele døgnet samler helt sikkert mye som biter deg og man klør etterpå. Anonymkode: ce556...06b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de gjør deg jo ingenting og er ingenting å være redd for. Alt smått kan kravle over deg mens du sover. Sommeren med vinduer åpne hele døgnet samler helt sikkert mye som biter deg og man klør etterpå. Anonymkode: ce556...06b Nei, jeg vet at de ikke gjør meg noenting. Men argumentet «ikke noe å være redd for» blir for dumt mot folk som faktisk er skikkelig redd for disse. Anonymkode: 819fe...7f1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #20 Skrevet 15. februar 2019 Er også redd for skjeggkre. Får man de i hus kan en bare drite i å få solgt boligen så ikke bare å flytte heller 😬 Anonymkode: d2e7e...271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå