Gå til innhold

Oppskrift på Tiramisu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen her har en god oppskrift på tiramisu som de vil dele? Har googlet litt og sett at i noen oppskrifter skal det være både eggeplomme og eggehvite, og i andre skal det være kun eggeplommer og pisket krem. Andre ingredienser også selvfølgelig, men det er dette som har vært hovedforskjellen. Noen som har prøvd og vet om kremen blir best med pisket krem eller med eggehviter? 

Anonymkode: aa8f2...721

Skrevet

Denne bruker jeg og den er veldig god. Eggehviter og fløte gjør vel desserten luftigere, men personlig synes jeg det er best uten. Jeg synes også det er best om kjeksene ikke har blitt for bløte i kaffeblandingen for da blir hele desserten ganske bløt og kjedelig i konsistensen, men det er altså bare min personlige mening. 

3 eggeplommer

75 g sukker

2-3 ss kaffelikør

500 g mascarpone

2 dl kald sterk kaffe

ca 14 fingerkjeks (savoiardi)

50 g revet sjokolade

kakaopulver

Visp eggeplommer og sukker godt sammen. Ha i mascarpone og visp til røren blir glatt og lys. Tilsett 1 ss av likøren og visp godt. Bland resten av likøren med kaffen. Dypp fingerkjeksene i kaffeblandingen og legg halvparten i bunnen av en form/bolle. Bre over halvparten av mascarponeblandingen, dryss over litt revet sjokolade. Legg resten av kjeksene oppå, bre over resten av røren og dryss over resten av sjokoladen. Dekk til og sett i kjøleskap i 2 timer. Dryss over kakaopulver før servering.

Skrevet

Jeg har ikke oppskriften jeg pleier å bruke tilgjengelig nå, men den likner veldig på Arkana sin. Dvs. eggeplommer og mascarpone, og verken eggehviter eller kremfløte. Men jeg bruker marsalvin, ikke kaffelikør, og jeg har ingen alkohol i selve kremen. 

Anonymkode: ca9e4...dde

Skrevet

Denne er supergod og veldig detaljert beskrevet. Digg mat (matblogg)

Lukas har mange veldig gode oppskrifter, sjokoladekake for voksne er nydelig og så lettvint å lage. 

Anonymkode: a7874...30a

Skrevet

Jeg synes det er godt når kremen har et lite hint av karamell i seg. Sist jeg lagde tiramisu, som er en del år siden nå, så smaksatte jeg kremen med baileys crème caramel. Vet ikke om den er mulig å få tak i lenger.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...