koma Skrevet 11. april 2005 #1 Skrevet 11. april 2005 Hei. Jeg har lyst til å jobbe med noe innen internasjonal politikk - UD for eksempel, eller andre ting som ligner. Hva er da lurt å utdanne seg til? Jeg har tenkt på alt fra statsvitenskap til kriminologi (ut i fra egne interesser), men vet ikke hva som er smartest. Jeg tviler på at karakterene holder til int. pol., så jeg ser etter alternative muligheter. Har altså fått tips om statsvitenskap. Er det andre smarte retninger eller kombinasjoner dere kan tipse meg om?
Shoegal Skrevet 11. april 2005 #2 Skrevet 11. april 2005 med statsvitenskap får du i alle fall en meget relevant og aktuell utdannelse dersom du ønsker deg inn i UD. Men vær oppmerksom på at ca halvparten av de som begynner har samme mål som deg... men ikke la deg skremme. Statsvitenskap krever mye arbeid, men er et utrolig spennende fag, og et fag som gir deg mange muligheter etter endt utdannelse. UD er altså ikke eneste mulighet for en statsviter. (Ser du nevner kriminologi også. Spennende fag det også - kjenner flere som leverer hovedoppgaver i disse tider. Men dersom UD er målet, vil jeg nok si at du stiller ganske mye sterkere med en grad i statsvitenskap...)
koma Skrevet 11. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2005 Ok. Takk for svar. Da vet jeg at statsvitenskap kan være et godt kort - selv om det vel blir hard konkurranse. Jeg er ingen jævel på å skrive vitenskapelig - men det kommer kanskje etter trening..? Skjønner at statsvitenskap er smartere enn kriminologi for UD sin del. Men, siden du kjenner endel kriminolog-studenter - vet du hva slags jobber de retter seg inn mot?
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #4 Skrevet 11. april 2005 Jeg vil anbefale enten: 1) Juss, statsvitenskap og økonomi (BI + Universitet) (Master) 2) Juss 3) Kriminologi (Master) De jobber opp mot rettsvesenet, domstoler, forebyggende, m.m. (slå opp i Google)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå