AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Hjelp! Jeg mister svære hårdotter hver dag. Nå når jeg dusjet var det 4 dotter, en halv hårmanke på hårbørsten og sluket hadde vel hår til en halv parykk. Håret mitt er redusert til sikkert 1/6 av det det var. Det har holdt på en stund, så begynte jeg på ganske store doser kortison mot tarmbetennelse - og nå har jeg trappet ned og skal straks slutte helt og håret bare raser av... Noen som vet hva det kan være/hva jeg kan gjøre? Anonymkode: fc850...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Ops, glemte å skrive det - da jeg gikk på store doser kortison sluttet jeg å miste hår/mistet iallefall veldig mye mindre. Anonymkode: fc850...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Har du fått hårløse flekker? Har du sjekket om du kanskje mangler vitaminer? Det kan undersøkes med en enkel blodprøve i så fall. Hvordan er kosthold ellers? Spiser du variert? Nok grønnsaker? Det er ikke unormalt å miste inntil 100 hårstrå om dagen, det ser helt vilt ut om man har langt hår. Nå som jeg har klippet meg helt kort skulle man ikke tro at jeg mistet så mye som et hårstrå om dagen (selv om det ikke er sant) Anonymkode: eccce...5ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du fått hårløse flekker? Har du sjekket om du kanskje mangler vitaminer? Det kan undersøkes med en enkel blodprøve i så fall. Hvordan er kosthold ellers? Spiser du variert? Nok grønnsaker? Det er ikke unormalt å miste inntil 100 hårstrå om dagen, det ser helt vilt ut om man har langt hår. Nå som jeg har klippet meg helt kort skulle man ikke tro at jeg mistet så mye som et hårstrå om dagen (selv om det ikke er sant) Anonymkode: eccce...5ff Nei, det er bare generelt hele håret som er blitt ekstremt tynt. Det er som sagt 1/6 av det det var for et år siden... 😕 Sjekket i sommer, da hadde jeg ikke mangel på noe - og ellers står jeg på B-sprøyter fast. Nei, jeg spiser ikke så variert nå for tiden - men jeg spiste bra frem til for 1-2 mnd siden, og jeg mistet mye da også. 😕 Jeg har måttet klippe meg skulderkort pga alt jeg har mistet, men det er fortsatt sinnsyke mengder. Det er store dotter som faller av, så jeg kjenner liksom at det "pjusker" på beina og da ser jeg ned og der ligger det 3-4 dotter på beina når jeg står i dusjen... Hender jeg ser det ligger hårdotter fra meg på gulvet, i sengen etc også. I tillegg til at det ryker MYE på hårbørsten og når jeg kommer ut av dusjen ser du liksom at det henger mange hårstå "nedenfor" det andre håret og det er bare å stryke hånden forsiktig over så har jeg en håndfull med hår i hånden. Anonymkode: fc850...dd6
Ulven Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 De gangene jeg har stått på kortison har jeg mistet ekstremt mye hår etterpå. Frisøren min kunne bekrefte at det var en kjent årsak til håravfall. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 10 minutter siden, Ulven skrev: De gangene jeg har stått på kortison har jeg mistet ekstremt mye hår etterpå. Frisøren min kunne bekrefte at det var en kjent årsak til håravfall. Oi, tuller du 😮 Men det stoppet jo når jeg hadde store doser? Er det vanlig også? Nå står jeg på 2,5 mg bare - tror du det vil bli enda verre når jeg slutter helt? Og hva har skjedd med deg etter det? Vokser det ut igjen? Hvor lenge etter du har sluttet tar det før det roer seg igjen? Har du fått hårløse flekker eller noe sånn? +++++ Haha, har sååå mange spørsmål. Anonymkode: fc850...dd6
Ulven Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oi, tuller du 😮 Men det stoppet jo når jeg hadde store doser? Er det vanlig også? Nå står jeg på 2,5 mg bare - tror du det vil bli enda verre når jeg slutter helt? Og hva har skjedd med deg etter det? Vokser det ut igjen? Hvor lenge etter du har sluttet tar det før det roer seg igjen? Har du fått hårløse flekker eller noe sånn? +++++ Haha, har sååå mange spørsmål. Anonymkode: fc850...dd6 Jeg hadde helt normalt håravfall på kortison. Det var noen uker etter behandling det begynte å dette av i ekstreme mengder. Forsto ikke sammenhengen den første gangen, men da det skjedde igjen spurte jeg frisøren hva hun trodde var årsaken. Fikk ikke hårløse flekker heldigvis, men var generelt tynn over det hele. Det kom tilbake, men muligens i noe mindre antall en før. Det kjennes iallefall slik ut.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 20 minutter siden, Ulven skrev: Jeg hadde helt normalt håravfall på kortison. Det var noen uker etter behandling det begynte å dette av i ekstreme mengder. Forsto ikke sammenhengen den første gangen, men da det skjedde igjen spurte jeg frisøren hva hun trodde var årsaken. Fikk ikke hårløse flekker heldigvis, men var generelt tynn over det hele. Det kom tilbake, men muligens i noe mindre antall en før. Det kjennes iallefall slik ut. Okei. Har gått på kortison før også, da fikk jeg også håravfall. Har aldri slitt med dette før jeg først begynte med kortison, og tidsmessig kan det nok passe godt med de rundene jeg har hatt altså. Takk for god oppklaring! Anonymkode: fc850...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 Jeg mistet mye hår i en periode for noen år siden. Gikk til legen som tok to blodprøver og fant ut at jeg hadde dobbelt så høyt testosteronnivå enn vanlig. Han foreslo ingen løsning, men det sluttet heldigvis etter hvert. Ble litt slitsomt å plukke opp dotter hver gang jeg gikk over gulvet. I mitt tilfelle mistenker jeg at det bare var stress, da (skulle ha) holdt på med bacheloroppgaven. Eventuelt en ettereffekt av å gå på Lariam (malariaprofylakse) i et halvt år. Den hadde mange kjente bivirkninger, og man måtte teste den ut i 2-4 uker før man fikk resept. Men som andre skriver kan det jo være en bivirkning av kortison, om du ikke har noe annet som stresser deg for tiden. Anonymkode: 8e48f...b16
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #10 Skrevet 13. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistet mye hår i en periode for noen år siden. Gikk til legen som tok to blodprøver og fant ut at jeg hadde dobbelt så høyt testosteronnivå enn vanlig. Han foreslo ingen løsning, men det sluttet heldigvis etter hvert. Ble litt slitsomt å plukke opp dotter hver gang jeg gikk over gulvet. I mitt tilfelle mistenker jeg at det bare var stress, da (skulle ha) holdt på med bacheloroppgaven. Eventuelt en ettereffekt av å gå på Lariam (malariaprofylakse) i et halvt år. Den hadde mange kjente bivirkninger, og man måtte teste den ut i 2-4 uker før man fikk resept. Men som andre skriver kan det jo være en bivirkning av kortison, om du ikke har noe annet som stresser deg for tiden. Anonymkode: 8e48f...b16 Ja, det passer med andre ganger jeg har brukt kortison også... Så kanskje det kan være det. Ellers var jeg veldig syk og det var mye kaos for 2-3 mnd siden, og jeg leste at man først mister håret 10-12 mnd etter man var stresset hvis det er pga stress. Det var iallefall omtrent akkurat 3 mnd siden alt var som verst - så kan jo ha vært det også evt. En kombinasjon kanskje også. Tusen takk for svar! Kan jo også høre med legen om å ta noen blodprøver. Anonymkode: fc850...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #11 Skrevet 13. februar 2019 Du får ta deg en tur til legen... Anonymkode: fc68f...e34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå