AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 For å få leiligheten min i biiittelitt bedre stand og for å trives bedre vil jeg pusse opp. 50.000 hadde hjulpet mye. Male, fikse kjøkkenet, bytte dusjhode osv. Sett på forbrukslån. Ja, jeg vet, ikke lurt. Men fant ut at Skandiabanken har den laveste renta og hvis jeg nedbetaler ila 4 år koster det med meg ca 9000. Hvor idiotisk er dette fra Trump til sjokoladepåleggmannen? Anonymkode: 3134d...905
annebanane Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Det er idiotisk. Punktum. Spar pengene. Selg unna ting du ikke har bruk for. Det burde ikke gå lange tiden med en så lav sum. Du kan også få mye gjort til en rimelig penge, og da gjort litt og litt etterhvert. 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Bytte dusjhode er ganske rimelig da. Anonymkode: 89190...c8c 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få leiligheten min i biiittelitt bedre stand og for å trives bedre vil jeg pusse opp. 50.000 hadde hjulpet mye. Male, fikse kjøkkenet, bytte dusjhode osv. Sett på forbrukslån. Ja, jeg vet, ikke lurt. Men fant ut at Skandiabanken har den laveste renta og hvis jeg nedbetaler ila 4 år koster det med meg ca 9000. Hvor idiotisk er dette fra Trump til sjokoladepåleggmannen? Anonymkode: 3134d...905 At du er så overflatisk og politisk korrekt at du bruker Trump som et slags synonym til idiotisk, gjør at du bare virker dum. Håper dette latterlige leve over evne-forsøket ditt tryner hardt. Anonymkode: 244df...638 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Takk for svar. Bra svar. Er bare å ha litt tålmodighet..Var så nærme å søke nå. 1 minutt siden, Moonwalker skrev: Det er idiotisk. Punktum. Spar pengene. Selg unna ting du ikke har bruk for. Det burde ikke gå lange tiden med en så lav sum. Du kan også få mye gjort til en rimelig penge, og da gjort litt og litt etterhvert. Anonymkode: 3134d...905 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At du er så overflatisk og politisk korrekt at du bruker Trump som et slags synonym til idiotisk, gjør at du bare virker dum. Håper dette latterlige leve over evne-forsøket ditt tryner hardt. Anonymkode: 244df...638 ? Ok. Takk for svar 😘 Anonymkode: 3134d...905 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bytte dusjhode er ganske rimelig da. Anonymkode: 89190...c8c Hehe, sant. Anonymkode: 3134d...905
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 Biltema har flotte dusjhoder 😊 Spar opp pengene du hadde brukt på å betale det forbrukslånet du tenkte på. Da slipper du unna med de 9000 i renter og kan heller bruke det på oppussingen 👍 Anonymkode: 29495...c94 11
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Tar man forbrukslån så vil man gjerne også ha problemer med å betale tilbake. Lett å tro at alt ordner seg,men trenger du 50 tusen til å pusse opp så har du vel neppe mye buffer til å betale om bilen ryker, det kommer en stor tannlegeregning, eller lignende. Anonymkode: 58326...40d 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Biltema har flotte dusjhoder 😊 Spar opp pengene du hadde brukt på å betale det forbrukslånet du tenkte på. Da slipper du unna med de 9000 i renter og kan heller bruke det på oppussingen 👍 Anonymkode: 29495...c94 Ja, skal gjøre det😊 Nå har jeg fått det dumme innfallet ut av hodet, hjalp med svar fra dere. Anonymkode: 3134d...905 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Det beste er jo å spare. Selv har jeg en regel om at jeg ikke rører sparepengene før jeg satt inn 25 000 på bsu det året. Etter det kan jeg spare til andre ting. Men, om det er fare for at noe kan ryke, og bli enda dyrere å fikse senere, så er det lurt å gjøre det med en gang. I stedet for forbrukslån kan man søke til banken om å få refinansiert med ekstra lån. De er som regel snille på det når det gjelder små summer. De gjorde det for meg da sikringsskapet tok fyr. Styling som ikke har noen funksjon derimot, er noe man ikke bør låne mer for. Så hvis du oppdager at noe har røket, eller vil det snart, snakk med banken før du hiver deg over et forbrukslån. Anonymkode: 58fea...449
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er jo å spare. Selv har jeg en regel om at jeg ikke rører sparepengene før jeg satt inn 25 000 på bsu det året. Etter det kan jeg spare til andre ting. Men, om det er fare for at noe kan ryke, og bli enda dyrere å fikse senere, så er det lurt å gjøre det med en gang. I stedet for forbrukslån kan man søke til banken om å få refinansiert med ekstra lån. De er som regel snille på det når det gjelder små summer. De gjorde det for meg da sikringsskapet tok fyr. Styling som ikke har noen funksjon derimot, er noe man ikke bør låne mer for. Så hvis du oppdager at noe har røket, eller vil det snart, snakk med banken før du hiver deg over et forbrukslån. Anonymkode: 58fea...449 Tuuusen takk for råd gode som gull! Har vært altfor slapp med sparingen i det siste, må skjerpe meg. Anonymkode: 3134d...905 1
ViljaH Skrevet 13. februar 2019 #13 Skrevet 13. februar 2019 Du må ha en buffer. Og du må være streng på at ting som er ganske rimelige (dusjhode, maling) det sparer man opp til, man låner ikke. Hvis du ikke klarer å spare 50 000, så har du ikke råd å låne heller. 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 Definitivt sparing! Men det fine er jo at du kan ta det gradvis. Du kan kjøpe et nytt dusjhode og på et senere tidspunkt kjøpe et malingsspann for å male det ene rommet. Du måå ikke gjøre alt på engang. Lykke til med sparingen! Heier på deg Anonymkode: 83d26...d61 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 Ååå, takk❤ 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Definitivt sparing! Men det fine er jo at du kan ta det gradvis. Du kan kjøpe et nytt dusjhode og på et senere tidspunkt kjøpe et malingsspann for å male det ene rommet. Du måå ikke gjøre alt på engang. Lykke til med sparingen! Heier på deg Anonymkode: 83d26...d61 Anonymkode: 3134d...905
Apekatten Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 Det lureste er å spare og ta litt om gangen. Det lønner seg også å se etter tilbud. Hvis jeg ikke tar feil, så har Coop tilbud på maling nå ☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 8 minutter siden, ViljaH skrev: Du må ha en buffer. Og du må være streng på at ting som er ganske rimelige (dusjhode, maling) det sparer man opp til, man låner ikke. Hvis du ikke klarer å spare 50 000, så har du ikke råd å låne heller. Du har så rett så rett! Er bare at jeg er litt utålmodig og vil gjøre alt på en gang. Akkurat kjøpt leilighet, så er raka fant nå. Og det matcher ikke godt med dårlig tålmodighet. Men svarene jeg får her er jo en skikkelig dytt i riktig retning! Anonymkode: 3134d...905
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, Apekatten skrev: Det lureste er å spare og ta litt om gangen. Det lønner seg også å se etter tilbud. Hvis jeg ikke tar feil, så har Coop tilbud på maling nå ☺️ Herregud, takk! 😎😍😚 Anonymkode: 3134d...905
Apekatten Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud, takk! 😎😍😚 Anonymkode: 3134d...905 Bare hyggelig❤️
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 jeg er racer på å pusse opp billig. 😜 der, fikk unnagjort skryt av meg selv i første setning og nå kan vi move on. 🤣 Nope, ville ikke tatt forbrukslån, men tror ikke du trenger det heller. Små ting kan øke trivselen, eller som de sier "devil is in the details", og du kan gjøre livet ditt bedre litt og litt. Og husk at du ikke må kjøpe alt samtidig, om du skal gjøre dette selv, for det kommer til å ta tid uansett, og du kan gjøre litt og litt. Om det er noe du ikke kan, eller tror at ikke kan, husk at det finnes youtube-videoer om absolutt alt. Alt fra hvordan man maler, sparkler, eller legger tapet, eller bytter lister osv. Du vil lære så mye. Først og fremst, Maling. Mest forandring for pengene, absolutt. Se på Butinox 3-in-1 på Coop Obs Bygg, du kan male vegger og lister med samme maling = vil få mer moderne look med engang. Her er den, 779 for 10 liter, og 10 liter er mye maling - https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/maling/interiormaling/butinox-bx-int-stue-gang-sov/?variantCode=28363 Coop obs bygg selger også takmaling fra Butinox, den er ferdig blandet i Klassisk hvit. Om du har tak fra før av malt i Bomull eller Eggehvit (gulere hvit farge), vil du merke rask forandring ved å bytte til Klassisk hvit. Husk å vaske veggene først, med salmiakk + vann. Mange malebutikker vil si til deg at du må bruke spesial vask men du trenger ikke det. Vann, salmiakk pluss noen dråper zalo er mer enn bra nok. Zalo er den emulgator som de snakker om, når de selger deg Malingvask, Zalo løser opp fettet. Du trenger også maleutstyr men her anbefaler jeg igjen Clas Ohlson. De fører merke Stiwex som er halvparten pris av Jotun men er samme kvalitet. Faktisk foretrekker jeg Stiwex for malingruller og sparkelspader uansett pris, de er best. Om du har strietapet på veggene, som er ujevn men sitter godt på, kan du sparkle over. Om ikke sparkle blir gjevnt nok, kan du alltid ha tapetfornyer over, men bare tapetfornyer alene vil ikke være nok for å gjemme struktur i Strie. Vet ikke om du har Megaflis i nærheten, men Megasparkel er bra og billig - https://megaflis.no/megasparkel-10l.html Allikevel, både sparkling og maling er jo litt jobb. Selv om jeg mener at hvem som helst kan klare det. Men det er også andre små ting du kan fikse i leiligheten, som vil hjelpe. Som andre sa, dusjhode er billig på Clas Ohlson, Biltema, Coop Obs Bygg. Og de på Clas Ohlson er bra kvalitet altså! Disse er lette å bytte selv. Ikea selger veldig billige blandebatterier til kjøkkenet. Nå er dette noe du strengt tatt kanskje ikke burde bytte selv. Men det er egentlig ikke vanskelig. Og da betaler du bare 500 kr for en ny blandebatteri, som er mye bedre enn gamle du har (forutsatt at du har et gammelt ett). Sånn som denne https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40244162/ eller https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40305952/ er mer fancy. Dørhåndtak. Om de er treige og irriterende, det er ingen stor sak å bytte også de. Men du må passe på å kjøpe låsekasser som passer. Igjen, Clas Ohlson blant andre, selger dørhåndtak, sammen med låskasser. Klesskap, om du har sånne kjipe klesskap med bare hyller i, kan du se på Elfa system på Maxbo. De selger kurvsystemer som passer til standard størrelse klesskap (altså ikke Ikea, men f.eks Norema som er i veldig mange leiligheter ihvertfall i Oslo). Du kan forbedre ditt eksisterende klesskap betraktelig og få mirakuløst mer plass inne for småpenger. Hva har jeg glemt nå? Å pusse opp kjøkken er en større utgift men man kan male både kjøkkenfronter og fliser for enklere billigere endring. Og gulv da. Om du har en parkett som er full av riper og gulnet masse, så kan du leie gulvsliper hos Maxbo og slipe gulvet. For å så vokse eller lakere på nytt. Alt jeg sier er min erfaring. Kan godt hende du finner selv noe bedre. Sjekk også forum Byggebolig og FB-gruppe Husbygging og oppussing for mer tips. Lærte masse der. Anonymkode: d02ba...2c5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå