AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #1 Skrevet 12. februar 2019 Litt usikker på om denne passer her i kjæledyr- eller i skråblikk-forumet, men er mest nysgjerrig på hva de dyreglade sier, så legger den her. Stadig vekk dukker det opp videoer på Facebook og YouTube av folk som tar vare på svært syke eller handikappede dyr. Det er ofte inspirerende videoer om hvordan dyret ble forlatt som liten fordi det manglet 2 bein eller mangler undekjeve elller noe i den duren og så kommer det noen som kjemper for dyret og livet blir så bra. Hunder uten bein får hjul i stedet, katter uten kjeve mates med skje, fugler uten fjær får seg gensere, hunder med alvorlige nevrologiske feil lærer seg å gå nesten vanlig igjen, og katter uten nese blir adopterte og så blir de til og med Instagram-kjendiser. Flere av disse dyrene har også fanklubber på sosiale medier. Det er jo bra at dyrene får det så bra.. eller.. er det egentlig så bra? Samtidig hører vi om naboen som måtte avlive katta etter at den ble påkjørt og ville levd i kroniske smerter om de skulle holde den i livet. Det var det riktige å gjøre. Valper som er født med alvorlige annsiktsdeformasjoner avlives ofte, og når dyrene får alvorlige sykdommer er det nærmest forventet at vi avliver dem før det blir for ille. Hvor går egentlig denne grensa? Overhørte ei jente på bussen som snakket om hvor søte hunden hennes sine pusteanfall var mens hun viste en video til venninna si. «Hun lager sånn søt gryntelyd», altså.. seriøst? Ser også folk som kommenterer den type videoer på Facebook, «sånn vil jeg ha». Hvor går egentlig grensa? Skal man på død og liv holde dyrene i livet? Når er det egentlig rett å la de slippe? Kan syke dyr på sosiale medier gjøre at særlig de yngre ønsker å adoptere syke dyr i håp om at de skal bli nett-kjendiser? Personlig får jeg vondt av enkelte av de videoene. Føler at hunden/katten/fuglen lever i et smertehelvete. Andre ganger virker det jo som at det virkelig får et kjempebra liv. Hva synes dere, dyrevenner? Anonymkode: 561c8...720 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #2 Skrevet 12. februar 2019 Jeg er helt enig med deg. Virker som det er prestisje i sosiale medier å finne (”redde") et dyr, for så å lage konto på Instagram. Og tigge penger når de blir syk(ere) Anonymkode: 9a804...b2d 5
Tabris Skrevet 12. februar 2019 #3 Skrevet 12. februar 2019 Jeg er helt enig med deg og har tenkt det samme. Ofte så vil jo eier kjenne dyret best og vite om de faktisk får det bra med behandling. Men noen tror jeg definitivt hadde hatt best om de fikk slippe. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #4 Skrevet 14. februar 2019 Som jeg kunne ha skrevet det selv! Er for eksempel en hund eller katt nødt til å amputere flere bein, fått kreft-diagnose eller ødelagt kjeve, så skal det absolutt holde dem i live for enhver pris. Nesten uansett hvor dårlige disse kjæledyrene er. Det ville jo selvølgelig blitt langt bedre for dyret å få slippe enda flere plager. Men jeg tipper at dette jovedsaklig er for at menneskene skal føle seg bedre, og skrte av hvor "flibke" de mener at de er som "hjelper" disse dyrene. Anonymkode: eb64f...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2019 #6 Skrevet 14. februar 2019 Jeg blir provosert hver gang slike filmer dukker opp, spesielt de som tigger etter donasjoner. Jeg ville ikke nølt med å avlive mine dyr, hvis de ble så skadet og syke at det beste var å la de slippe. Kan de ikke heller investere alle de pengene på å faktisk hjelpe dyr som trenger det? Anonymkode: 56de1...771 1
Gjest Skrevet 15. februar 2019 #7 Skrevet 15. februar 2019 Jeg tenker grensa går ved hvordan de fungerer i hverdagen. Jeg har selv opplevd en av disse hundene med rullestol. Hunden er ikke i smerter, den har bare deformerte føtter fra valpestadiet. Den kommer seg også rundt uten rullestol. Eierne er 100% klare på at om rullestolen gir skader eller ubehagd, eller hunden får smerter pga skadene så avlives han. Men såfremt han takler hverdagen greit uten smerter så får han leve. Ser jo mange med gamle hunder som holder de i live for enhver pris med smertestillende og store mengder medisiner hver dag, like ille det og!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå