Gå til innhold

Samfunnsplanlegging/fysisk planlegging?


qwer4321

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke på master i fysisk planlegging ved NTNU eller master i samfunnsplanlegging og kulturforståelse ved UiT. Noen som har erfaring med studiene (eller noe liknende)? Det ved NTNU ser mer praktisk ut, men UiT mer teoretisk. vet ikke helt om det er det teoretiske eller praktiske som er best å ha med seg. 

UiT: https://uit.no/utdanning/program/279689/samfunnsplanlegging_og_kulturforstaelse_-_master

NTNU: https://www.ntnu.no/studier/mfyspl

Endret av qwer4321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg velger å svare siden jeg fant innlegget ditt selv om det er litt sent 😛 Lurer på om du søkte? 

Jeg går på NTNU og kan varmt anbefale den, da spesielt om du ikke har en teknisk bachelorgrad fra før. Denne går grunnleggende om fysisk planlegging. Jeg ville ikke valgt den på UiT, med den grunn at jeg har en samf.vit bachelor og ville stille sterkere i en fremtidig jobb med et teknisk fokus som det er på NTNU. Fagene er relevante i forhold til realsitiske oppgaver i det ordentlige arbeidslivet. 

Kan nevne at man kan også studere på UIS som har en master i byplanlegging, HVL har master i areal og eiendom, mens NMBU kan ta opp bachelorstudenter som kan tilpasse sin grad til master i region-og byplanlegging. Det nytter å sjekke ut flere skoler da alle kan ha forskjellig opptaksgrunnlag, det spørs veldig på hvilke bachelorgrad du har fra før 😉 

Anonymkode: f8957...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsplanlegging og fysisk planlegging er to helt forskjellige ting. Enkelt sagt er fysisk planlegging å lage reguleringsplaner, områdeplaner og kommuneplan. Det går mye på arealbruk og kan ha relativt høy detaljeringsgrad. Samfunnsplanlegging er på overordnet nivå, og er en mer samfunnsfaglig funksjon som involverer samfunnsgeografi, sosiologi, samfunnsøkonomi +++ koblet opp mot planlegging.  

Anonymkode: 8879a...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...