Gjest LeiaO Skrevet 28. desember 2019 #14241 Skrevet 28. desember 2019 11 minutter siden, Aricia skrev: Her snur du jo hele problematikken på hodet. Man kan jo ikke la være å forholde seg til fakta, dvs at mengden barnebilder og -tekst hun har publisert er som den er, og ikke kan gjøres om på, og ER en helhet og konteksten alle, inkl barna selv, vil få når man feks googler. Man kan ikke sette som premiss eller grense at "her skal jeg ugyldiggjøre kritikken og si noe positivt" ved å aktivt se bort fra det som er fakta. Dermed ser man faktisk bort fra menneskerettighetsbrudd. Disse barna får sine menneskerettigheter krenket. Du feier det under teppet for å unngå å kritisere deres mor - evt for å kunne si imot de skrekkelig negative damene i denne tråden. Det er veldig rart å lese. Nettopp. Tusen takk. 👏👏👏
Malum Skrevet 28. desember 2019 #14242 Skrevet 28. desember 2019 (endret) 5 minutter siden, Nudeldama skrev: Det er ikke snakk om rett eller galt, men ulike perspektiver. Jeg skjønner perspektivet til dere som er uenige, at bildet går inn i helheten og blir bare enda en dråpe i eksponeringshavet. Jeg synes ikke dette bildet i seg selv er ille fordi det er et digitalt julekort, noe som er en del av norsk tradisjon og har vært det lenge. Svært mange nordmenn gjør dette, jeg så som sagt mange i SoMe som la ut julekortbilder av egen familie, og ikke bare på lukkede kontoer. Og, som sagt, før så var det også mer vanlig at f.eks bursdagshilsener ble lagt ut i avisen (tilgjengelig for alle) og at man sendte julekort til familie, slekt og venner. Disse julekortene ble ofte satt frem på peishyller og var tilgjengelig å se for alle som kom på besøk - dermed også mer enn bare nærmeste venner og familie. Denne tradisjonen står så sterk i Norge at jeg ikke synes det er kritikkverdig når CBE også tar del i den. Men hvor mange venner/følgere har disse, og er plattformene det er lagt ut på personlige, eller tilknyttet bedrift..? Endret 28. desember 2019 av Malum 26
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14243 Skrevet 28. desember 2019 1 minutt siden, Malum skrev: Men hvor mange venner/følgere har disse, og er plattformene det er lagt ut på personlige, eller tilknyttet bedrift..? Jeg har ikke oversikten over hvor mange venner/følgere de har. Plattformene er personlige. Det er jo denne sammenblandingen av personlig og bedrift som er problematisk hos bloggere/influencere. Fordi de er både en bedrift og en privatperson i samme plattform, og det er vanskelig for både dem selv og oss lesere å skille det noen ganger. Dette er et slikt eksempel. Det er mange av barnebildene jeg synes er problematiske, men dette er ikke en av dem. 1
Aricia Skrevet 28. desember 2019 #14244 Skrevet 28. desember 2019 4 minutter siden, Nudeldama skrev: Det er ikke snakk om rett eller galt, men ulike perspektiver. Jeg skjønner perspektivet til dere som er uenige, at bildet går inn i helheten og blir bare enda en dråpe i eksponeringshavet. Jeg synes ikke dette bildet i seg selv er ille fordi det er et digitalt julekort, noe som er en del av norsk tradisjon og har vært det lenge. Svært mange nordmenn gjør dette, jeg så som sagt mange i SoMe som la ut julekortbilder av egen familie, og ikke bare på lukkede kontoer. Og, som sagt, før så var det også mer vanlig at f.eks bursdagshilsener ble lagt ut i avisen (tilgjengelig for alle) og at man sendte julekort til familie, slekt og venner. Disse julekortene ble ofte satt frem på peishyller og var tilgjengelig å se for alle som kom på besøk - dermed også mer enn bare nærmeste venner og familie. Denne tradisjonen står så sterk i Norge at jeg ikke synes det er kritikkverdig når CBE også tar del i den. Komikeren og spaltisten David Mitchell har nylig utgitt en bok om fake news. I den forbindelse deltok han nylig på Graham Norton show, der han snakket om forskjellen mellom meninger og dokumenterbare fakta. Denne forskjellen er i ferd med å gå fullstendig i oppløsning, og det er særdeles bekymringsverdig, for å si det forsiktig (noe boken hans også tematiserer). Et eksempel han trakk fram, var konferanser arrangert de siste årene om hvorvidt jorden faktisk er rund. Folk går altså omkring i 2019 og tenker at det er veldig elitistisk å stå fast ved at jorden er rund, og ikke være åpen for å tenke at den er feks kan være flat. Hvorfor skal jeg uten videre gå med på at jorden er rund, liksom? Kan jeg ikke ha en egen mening om saken? Er jeg ikke et fritt menneske med et åpent sinn kanskje? David Mitchells svar: "Fordi noen dro ut i verdensrommet med et romskip, så hvordan jorden så ut derfra, and took a bloody picture". Derfor. 45
Gjest CecilieX Skrevet 28. desember 2019 #14245 Skrevet 28. desember 2019 10 timer siden, Levina skrev: Ingen argumentasjoner her inne som er i favør av CBE er tydeligvis holdbare. Du må gjerne diskutere dette langt ut i 2020 for min del. Da er det også min rett å kunne svare på spørsmål her inne. Det er også CBE rett til å dele det hun ønsker, uansett om du eller andre ikke liker det. Ser det var 16 000 personer som likte familiebilde de la ut på julaften. Helt uproblematisk for de fleste. Jeg er litt usikker på om siste setning er en konklusjon ut fra at 16.000 likte familiebildet. Mener du at der er likhetstegn mellom at 16.000 likte bilder betyr at «det var uproblematisk for de fleste»? Uansett er det jo slik at 284.000 følgere ikke trykket liker på bildet. Om det er mulig å konkludere vet jeg ikke, men det gir i alle fall signaler om det motsatte. Jeg tenker at det nettopp er disse 16.000 menneskene som er CBE.no sin valuta. Det er disse hun henvender seg til ved å poste bilder av barna og som hun derigjennom pleier en relasjon til, slik at hun kan bruke relasjonen til å forhandle med sine annonsører. Jeg tenker det er dypt problematisk.
Malum Skrevet 28. desember 2019 #14246 Skrevet 28. desember 2019 20 minutter siden, Nudeldama skrev: Jeg har ikke oversikten over hvor mange venner/følgere de har. Plattformene er personlige. Det er jo denne sammenblandingen av personlig og bedrift som er problematisk hos bloggere/influencere. Fordi de er både en bedrift og en privatperson i samme plattform, og det er vanskelig for både dem selv og oss lesere å skille det noen ganger. Dette er et slikt eksempel. Det er mange av barnebildene jeg synes er problematiske, men dette er ikke en av dem. Jeg skal love deg at for cbe selv er dette ikke vanskelig eller problematisk overhodet, tvert imot er det både bevisst og innbringende. At skillet er vanskelig for de fleste av følgerne, derimot, er nok ikke akkurat en ulempe for denne influenseren. 16
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14247 Skrevet 28. desember 2019 (endret) Akkurat nå, Malum skrev: Jeg skal love deg at for cbe selv er dette ikke vanskelig eller problematisk overhodet, tvert imot er det både bevisst og innbringende. At skillet er vanskelig for de fleste av følgerne, derimot, er nok ikke akkurat en ulempe for denne influenseren. Hvordan vet du dette? Endret 28. desember 2019 av Nudeldama 2
pøbelsara Skrevet 28. desember 2019 #14248 Skrevet 28. desember 2019 4 minutter siden, Nudeldama skrev: Hvordan vet du dette? Hvis det hadde vært problematisk for henne, hadde hun vel sluttet å publisere det hun anser for å være privat på sine åpne konti? Hun har full kontroll over hva hun legger ut, så hvis hun hadde syntes det var problematisk, hadde hun jo bare endret praksis. 32
Halle-Palle Skrevet 28. desember 2019 #14249 Skrevet 28. desember 2019 52 minutter siden, Nudeldama skrev: Jeg ser det ikke fra det perspektivet. For, som jeg nevnte over, det er da man lett havner i "alt hun gjør kritiseres", når dette må være det minst kritikkverdige hun har gjort på bloggen med barna - et digitalt julekort. Men alt hun gjør vedr eksponering av barna bør kritiseres. Barna har ingen forutsetning for å skjønne at bildene de blir oppstilt til skal publiseres på mamma sin salgskanal. De skal ikke deles med onkel, tante og mors venninne, de skal deles med ‘hele verden’. Jeg skjønner ikke at dette kan anses som greit - av noen. 32
LilleSnupp Skrevet 28. desember 2019 #14250 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Hvis det hadde vært problematisk for henne, hadde hun vel sluttet å publisere det hun anser for å være privat på sine åpne konti? Hun har full kontroll over hva hun legger ut, så hvis hun hadde syntes det var problematisk, hadde hun jo bare endret praksis. Enig! Skulle tro at hadde det bare vært et snev av problematisk for henne hadde hun latt være å publisere! 16
Jobbermedbarn Skrevet 28. desember 2019 #14251 Skrevet 28. desember 2019 (endret) 11 minutter siden, CecilieX skrev: Jeg er litt usikker på om siste setning er en konklusjon ut fra at 16.000 likte familiebildet. Mener du at der er likhetstegn mellom at 16.000 likte bilder betyr at «det var uproblematisk for de fleste»? Uansett er det jo slik at 284.000 følgere ikke trykket liker på bildet. Om det er mulig å konkludere vet jeg ikke, men det gir i alle fall signaler om det motsatte. Jeg tenker at det nettopp er disse 16.000 menneskene som er CBE.no sin valuta. Det er disse hun henvender seg til ved å poste bilder av barna og som hun derigjennom pleier en relasjon til, slik at hun kan bruke relasjonen til å forhandle med sine annonsører. Jeg tenker det er dypt problematisk. Hvis man tenker slik som du beskriver er det altså 5,6 % som synes det er uproblematisk... Mange vil sikkert tenke at dette er en rar konklusjon, men rett skal være rett hvis man mener dette er ok gir det klare signaler for at dette er langt fra uproblematisk slik du poengterer... Endret 28. desember 2019 av Jobbermedbarn 15
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14252 Skrevet 28. desember 2019 Jeg tenker det blir spekulering da vi ikke kan vite hva CBE tenker og føler. Men uansett hvorvidt det er problematisk eller ikke for henne, så synes jeg det er problematisk for leserne. Dette er "nybrottsland", bloggere/influencere og deres sammenblanding av det personlige og det kommersielle er vel ganske nytt. Hvis jeg kjøper en bokhylle på IKEA med feil og mangler, og skriver en kritisk klage/tilbakemelding på dette på IKEAs Facebookside, så er det ikke en personlig kritikk. Ingen vet, i hvert fall ikke meg, hvilken person i IKEA som gjorde denne feilen. Det er for meg heller ikke viktig. Kritikk av bloggere/influencere blir mye mer personlig fordi alle avgjørelser, alt som blir gjort og sagt, bestemmes av èn person. (Evt to hvis man tar med LKE). Kritikken er også mye mer personlig enn at man har laget et produkt som har feil og mangler, det går direkte på egenskaper (eller manglende sådan) hos bloggerne. Det betyr selvsagt ikke at jeg mener at bloggere dermed er fritatt for kritikk, bare at jeg synes det er viktig å ha det i bakhodet når man kritiserer. 5
Halle-Palle Skrevet 28. desember 2019 #14253 Skrevet 28. desember 2019 45 minutter siden, Nudeldama skrev: Det er ikke snakk om rett eller galt, men ulike perspektiver. Jeg skjønner perspektivet til dere som er uenige, at bildet går inn i helheten og blir bare enda en dråpe i eksponeringshavet. Jeg synes ikke dette bildet i seg selv er ille fordi det er et digitalt julekort, noe som er en del av norsk tradisjon og har vært det lenge. Svært mange nordmenn gjør dette, jeg så som sagt mange i SoMe som la ut julekortbilder av egen familie, og ikke bare på lukkede kontoer. Og, som sagt, før så var det også mer vanlig at f.eks bursdagshilsener ble lagt ut i avisen (tilgjengelig for alle) og at man sendte julekort til familie, slekt og venner. Disse julekortene ble ofte satt frem på peishyller og var tilgjengelig å se for alle som kom på besøk - dermed også mer enn bare nærmeste venner og familie. Denne tradisjonen står så sterk i Norge at jeg ikke synes det er kritikkverdig når CBE også tar del i den. Men hva tenker du om en bedrift som så tydelig og med vidåpne øyne går helt i mot det fagfolk, FN og UNICEF anbefaler vedr barn og sosiale medier? Hva tenker du om at barnet spør om mor filmer for å sende til bestemor og får ja til svar, for så å helt intetanende få sitt private øyeblikk kringkastet i mor sin salgskanal? Hvor tenker du at grensen går? Om man skal se hver hendelse isolert sett. 40
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14254 Skrevet 28. desember 2019 Akkurat nå, Halle-Palle skrev: Men hva tenker du om en bedrift som så tydelig og med vidåpne øyne går helt i mot det fagfolk, FN og UNICEF anbefaler vedr barn og sosiale medier? Hva tenker du om at barnet spør om mor filmer for å sende til bestemor og får ja til svar, for så å helt intetanende få sitt private øyeblikk kringkastet i mor sin salgskanal? Hvor tenker du at grensen går? Om man skal se hver hendelse isolert sett. Jeg tenker at jeg ville nok tatt en annen vurdering enn hva de gjør. Samtidig er de klar over alle disse anbefalingene og har tatt et bevisst valg på det som foreldre. Noe alle foreldre gjør. Det er vel ytterst få, om noen, foreldre som tar alle "rette" valgene for sine barn, som følger fagfolks råd om alt. Noen kan også være uenige i det fagfolkene sier og mener at det ikke er riktig. Man kan mene hva man vil om en slik uenighet, men det er likevel tilfelle at det ofte skjer. Man oppdrar sine barn etter ens egne verdier og overbevisninger når det kommer til f.eks oppdragelsesmetoder, livssyn, moral og andre valg. Noen av disse valgene er objektivt sett bedre enn andre. Noen er mer subjektive og er mer opp til foreldrene. Hvis foreldre oppdrar på en måte som er direkte skadelig for barna, så er jo barnevernet rett instans for å vurdere om de skal gripe inn og gjøre tiltak. Tiden vil vise hvorvidt valget de tok om denne eksponeringen er noe som vil gå ut over barna negativt eller ikke. Så får CBE og LKE leve med det valget de tok, som alle foreldre må. 2
Populært innlegg MissLucy Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Populært innlegg #14255 Skrevet 28. desember 2019 (endret) 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Tiden vil vise hvorvidt valget de tok om denne eksponeringen er noe som vil gå ut over barna negativt eller ikke. Så får CBE og LKE barna leve med det valget de tok, som alle foreldre må. fiksa en feil for deg Endret 28. desember 2019 av MissLucy 59
LilleSnupp Skrevet 28. desember 2019 #14256 Skrevet 28. desember 2019 Sier du at man skal tenke seg ekstra nøye om før man klager på enkeltmannsforetak/småbedrifter eller at dette bare gjelder influencere, @Nudeldama? 19
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14257 Skrevet 28. desember 2019 Akkurat nå, MissLucy skrev: fiksa en feil for deg Ikke en feil, mer et tillegg. Både foreldrene og barna må leve med det valget de tok. 2
Nudeldama Skrevet 28. desember 2019 #14258 Skrevet 28. desember 2019 Akkurat nå, LilleSnupp skrev: Sier du at man skal tenke seg ekstra nøye om før man klager på enkeltmannsforetak/småbedrifter eller at dette bare gjelder influencere, @Nudeldama? Influencere/bloggere er litt i en særstilling nettopp fordi de selv blander det personlige med det kommersielle. Det pleier ikke andre enkeltmannsforetak/småbedrifter å gjøre. Kritikken mot dem blir også ofte ganske så personlig, fordi man kritiserer hvordan de ser ut, hvordan de ter seg, hvordan de kler seg, hvordan de prater osv. En slik kritikk pleier ikke andre enkeltmannsforetak å få. 2
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 28. desember 2019 Populært innlegg #14259 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Jeg tenker det blir spekulering da vi ikke kan vite hva CBE tenker og føler. Men uansett hvorvidt det er problematisk eller ikke for henne, så synes jeg det er problematisk for leserne. Dette er "nybrottsland", bloggere/influencere og deres sammenblanding av det personlige og det kommersielle er vel ganske nytt. Hvis jeg kjøper en bokhylle på IKEA med feil og mangler, og skriver en kritisk klage/tilbakemelding på dette på IKEAs Facebookside, så er det ikke en personlig kritikk. Ingen vet, i hvert fall ikke meg, hvilken person i IKEA som gjorde denne feilen. Det er for meg heller ikke viktig. Kritikk av bloggere/influencere blir mye mer personlig fordi alle avgjørelser, alt som blir gjort og sagt, bestemmes av èn person. (Evt to hvis man tar med LKE). Kritikken er også mye mer personlig enn at man har laget et produkt som har feil og mangler, det går direkte på egenskaper (eller manglende sådan) hos bloggerne. Det betyr selvsagt ikke at jeg mener at bloggere dermed er fritatt for kritikk, bare at jeg synes det er viktig å ha det i bakhodet når man kritiserer. Jeg mistenker jo at mange influencere utnytter dette - altså mangelen på skille mellom privatpersonen og businessen - til fulle. Når de får kritikk, tas det personlig, selv når det helt tydelig er måten forretningene drives på, som kritiseres. Et av mine hovedankepunktet mot denne typen virksomhet, er jo nettopp at man forøker å unndra seg helt legitim og berettiget kritikk ved å ta det personlig. Slik CBE gjorde det første gang mediene stilte spørsmål ved hennes forretningsmetoder. Da svarte hun med et følelsesladet innlegg om hvordan journalisten hadde ødelagt bryllupsreisen hennes. Denne sammenblandingen er til stor fordel for influenceren, som dermed kan avskrive enhver kritikk som angrep på person - og til stor ulempe for lesere/forburkere, som utsettes for uklart- eller ikke-merket markedsføring. Det er jo dette hele denne tråden handler om. 57
MissLucy Skrevet 28. desember 2019 Forfatter #14260 Skrevet 28. desember 2019 2 minutter siden, Nudeldama skrev: Ikke en feil, mer et tillegg. Både foreldrene og barna må leve med det valget de tok. nå hadde ikke du med barnas perspektiv i det hele tatt. Og pesonlig finner jeg foreldrenes følelser fullstendig uinteressante, for de har gjort et informert valg mot bedre vitende. 47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå