Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg

At hun har fått 16.000 likes på «familiebildet» sier meg at prosjekt OJ har gitt uttelling for bedriften. Da det er et uvanlig høyt tall enn tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, loffen skrev:

Du skrev: 'Da tenker jeg det kan være viktig med flere innspill og perspektiver, ikke bare de som ser det som negativt.'

Da går jeg ut i fra at du mener det IKKE er negativt, men derimot positivt, at det deles over en lav sko, hele oppveksten til to små som ikke vet hva som foregår.

Nei, det var ikke at det deles over en lav sko jeg mente, men julebildet i senga. Akkurat det synes ikke jeg var negativt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Men hvorfor synes du akkurat dette var greit? Hadde du syntes det var greit hvis mannen din tok bilde av deg i en privat situasjon for å dele med veldig mange andre? I sengen deres i pysjen? Når du trodde dere hadde en kosestund sammen som familie fordi det er jul? Jeg forstår ikke hvorfor du synes dette er greit. Forklar gjerne.

Det har jeg forklart lenger tilbake i tråden, når bildet ble diskutert. Fordi jeg ser på det som et julebilde med en julehilsen, et digitalt julekort. Jeg har ikke tall på hvor mange slike julekort med julehilsen jeg har sett på SoMe de siste par ukene. Både med og uten barn. Noen oppstilte og friserte, andre øyeblikksbilder. Ei heller bare på lukkede kontoer.

Julekort med barn er en norsk tradisjon som har vært i flere tiår. De ble før mer lagt ut i avisen eller sendt som kort til både fjern og nær og havnet på kjøleskap og bokhyller til svært mange og ble sett av da også mange som ikke kjenner familien så godt.

Derfor synes jeg ikke at akkurat det bildet er problematisk. Faktisk synes jeg det er det mest normale, innafor bildet av barna jeg har sett fra CBE.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som CBE ikke tar høyde for at andre personer kan ha et annet syn på å utlevere seg gjennom bilder og tekst. Disse to personene liker å legge ut enorme mengder av informasjon om seg selv, og har et enormt behov for å få bekreftelse på denne informasjonen. Helt greit, for dette er deres voksne valg, og de bestemmer 100% hva de ønsker å legge ut på internett. Men, tenk om en av de mindreårige ikke har det samme behovet, men stikk motsatt. Vil helst ikke at andre skal se om lese om deres private informasjon. Har de ikke ofret en tanke at det finnes unge mennesker som ikke en gang vil at det skal henge bilder på veggene hjemme i sitt eget hus for de ønske ikke at andre ska se disse bildene. Dette er et valg de skal kunne ta når de er i en sårbar alder, men disse to mindreårige kan aldri ta dette valget. For CBE har et enormt behov for at fremmede skal rose både de og deres barn. Her går altså CBEs behov foran behovet til barnets fremtidige tanker. Dette er i mine øyne toppen av egoisme. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanvittig at Caroline og mannen synes det er helt uproblematisk å legge ut såpass mange bilder og informasjon om barna sine. Ganske sjokkerende faktisk. 

Selv har jeg kun en liten brøkdel av Carolines følgere på Instagram. Jeg har åpen profil og tenker at i «verste fall» kan noen titalls tusen se bildene mine, så jeg er nøye på hva som blir lagt ut. 

Her om dagen så jeg helt tilfeldig at en fremmed person fra den andre siden av kloden hadde delt et bilde som jeg hadde lagt ut på story. Jeg ble helt satt ut og det var faktisk litt ubehagelig, selvom bildet ikke var av meg eller andre personer. Jeg ante ikke at personen hadde lagret dette, eller andre bilder for den saks skyld. Jeg har ikke fått noen notification på noen lagringer eller screenshot. 

Caroline aner virkelig ikke hvem som ser bildene, hvem som lagrer og hva som blir gjort med bildene. Hun burde seriøst få helt panikk av å tenke på det. Det er barna hennes liksom! Ikke et tre med snø på som jeg fikk delt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sarah. skrev:

Det er helt vanvittig at Caroline og mannen synes det er helt uproblematisk å legge ut såpass mange bilder og informasjon om barna sine. Ganske sjokkerende faktisk. 

Selv har jeg kun en liten brøkdel av Carolines følgere på Instagram. Jeg har åpen profil og tenker at i «verste fall» kan noen titalls tusen se bildene mine, så jeg er nøye på hva som blir lagt ut. 

Her om dagen så jeg helt tilfeldig at en fremmed person fra den andre siden av kloden hadde delt et bilde som jeg hadde lagt ut på story. Jeg ble helt satt ut og det var faktisk litt ubehagelig, selvom bildet ikke var av meg eller andre personer. Jeg ante ikke at personen hadde lagret dette, eller andre bilder for den saks skyld. Jeg har ikke fått noen notification på noen lagringer eller screenshot. 

Caroline aner virkelig ikke hvem som ser bildene, hvem som lagrer og hva som blir gjort med bildene. Hun burde seriøst få helt panikk av å tenke på det. Det er barna hennes liksom! Ikke et tre med snø på som jeg fikk delt. 

Syns det er så rart at hun ikke tenker tanken på hvem som kan lagre bildene, og bruke til hva de selv ønsker. Det er supert å tenke det beste om folk, men ikke alle har bare gode intensjoner, dessverre.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pøbelsara skrev:

Ok, jeg skjønner, Jeg har sendt slike julekort selv. I år sendte jeg 10 stk i posten med tøysebilde av familien på - og ingen i SoMe.

Poenget mitt:  dette bildet  sendes ikke bare til venner og familie. Det sendes til absolutt alle. Det problematiske er ikke at det sendes ut en julehilsen. Det problematiske er at dette er ett i rekken av mange, mange bilder av de samme barna som ikke er samtykkekompetente. Det er summen av eksponering som er så voldsom. Jeg reagerer også på at de avbildes i en veldig privat setting - i pysj i sengen. Jeg kan være enig i at bildet i seg selv, ikke er opprørende på noe vis. Det er gjennomgående ganske høy kvalitet på bildene som postes av treasures as i SoMe - selv om motivene noen ganger er litt oppstilt.

Jeg kan være enig med i at tatt ut av sammenheng - og hvis jeg ikke visste hvem disse folka var, så er ikke selve bildet av familien med nystekt hår og julepysj i sengen, så ille. Men det gjelder stort sett alle bildene de poster. Jeg mener at man ikke kan ta det ut av sammenheng slik du gjør her. Derfor er jeg uenig med deg.

Takk for et fint innlegg! Selv om du er uenig ble jeg glad av å lese dette. :)

Det er nok her vi ser det litt forskjellig. Jeg tenker at hvis vi skal se alt CBE gjør i kontekst med det hun har gjort tidligere, så vil jo alt bli kritikkverdig. Da er vil tilbake til dette med at "alt hun gjør kritiseres". Selv mener jeg det er viktig å heller fokusere på de tingene som i seg selv faktisk er kritikkverdige, som f.eks bilder av barna tatt bakfra, som gir en litt uggen følelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Nudeldama skrev:

Nei, det var ikke at det deles over en lav sko jeg mente, men julebildet i senga. Akkurat det synes ikke jeg var negativt i seg selv.

Men ser du ikke at det er en del av en stor enhet? Ser du ikke at akkurat dette bildet, som sett helt isolert ikke er ille (heller litt komisk når det så tydelig er staget) er en del av en åresvis eksponering av små barn som ikke vet at bildene mamma og pappa tar av dem blir delt med tusenvis av mennesker? 

Pga at foreldrene, de som skal beskytte sine barn, kan de finne diskusjoner på nett om hvem de ligner på, om de krøller håret sitt, om de bruker extentions (diskusjon for noen år siden på bloggen Blogg om toppbloggere) osv. Foreldrene setter sine egne barn i potensielt ubehagelige situasjoner. For hva? For at de er så stolte av barna sine? Stoltere enn andre foreldre? Nei, det er ren business. Bilder av de små gir flere klikk, mer trafikk på bloggen og mer penger i kassen. Alt på bekostning av de små sitt privatliv. 

Jeg syns at det er forkastelig. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Men ser du ikke at det er en del av en stor enhet? Ser du ikke at akkurat dette bildet, som sett helt isolert ikke er ille (heller litt komisk når det så tydelig er staget) er en del av en åresvis eksponering av små barn som ikke vet at bildene mamma og pappa tar av dem blir delt med tusenvis av mennesker? 

Pga at foreldrene, de som skal beskytte sine barn, kan de finne diskusjoner på nett om hvem de ligner på, om de krøller håret sitt, om de bruker extentions (diskusjon for noen år siden på bloggen Blogg om toppbloggere) osv. Foreldrene setter sine egne barn i potensielt ubehagelige situasjoner. For hva? For at de er så stolte av barna sine? Stoltere enn andre foreldre? Nei, det er ren business. Bilder av de små gir flere klikk, mer trafikk på bloggen og mer penger i kassen. Alt på bekostning av de små sitt privatliv. 

Jeg syns at det er forkastelig. 

Jeg ser det ikke fra det perspektivet. For, som jeg nevnte over, det er da man lett havner i "alt hun gjør kritiseres", når dette må være det minst kritikkverdige hun har gjort på bloggen med barna - et digitalt julekort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Takk for et fint innlegg! Selv om du er uenig ble jeg glad av å lese dette. :)

Det er nok her vi ser det litt forskjellig. Jeg tenker at hvis vi skal se alt CBE gjør i kontekst med det hun har gjort tidligere, så vil jo alt bli kritikkverdig. Da er vil tilbake til dette med at "alt hun gjør kritiseres". Selv mener jeg det er viktig å heller fokusere på de tingene som i seg selv faktisk er kritikkverdige, som f.eks bilder av barna tatt bakfra, som gir en litt uggen følelse. 

Her snur du jo hele problematikken på hodet. Man kan jo ikke la være å forholde seg til fakta, dvs at mengden barnebilder og -tekst hun har publisert er som den er, og ikke kan gjøres om på, og ER en helhet og konteksten alle, inkl barna selv, vil få når man feks googler.

Man kan ikke sette som premiss eller grense at "her skal jeg ugyldiggjøre kritikken og si noe positivt" ved å aktivt se bort fra det som er fakta. Dermed ser man faktisk bort fra menneskerettighetsbrudd. Disse barna får sine menneskerettigheter krenket. Du feier det under teppet for å unngå å kritisere deres mor - evt for å kunne si imot de skrekkelig negative damene i denne tråden. Det er veldig rart å lese.

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Aricia skrev:

Her snur du jo hele problematikken på hodet. Man kan jo ikke la være å forholde seg til fakta, dvs at mengden barnebilder og -tekst hun har publisert er som den er, og ikke kan gjøres om på, og ER en helhet og konteksten alle, inkl barna selv, vil få når man feks googler.

Man kan ikke sette som premiss eller grense at "her skal jeg ugyldiggjøre kritikken og si noe positivt" ved å aktivt se bort fra det som er fakta. Dermed ser man faktisk bort fra menneskerettighetsbrudd. Disse barna får sine menneskerettigheter krenket. Du feier det under teppet for å unngå å kritisere deres mor - evt for å kunne si imot de skrekkelig negative damene i denne tråden. Det er veldig rart å lese.

Dette!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt kritiseres er tilbakevist mange gang tidligere i denne tråden.

Ellers skrev @Aricia det jeg hadde tenkt å skrive. Etter 10 år i bransjen synes jeg ikke man kan kreve/forvente at det kun enkeltbilder/-situasjoner som er greit å diskutere, ikke helheten.

Dog er jeg enig at bakhodebildene er creepy. Derimot synes jeg gjenkjennbare bilder er ennå mer skremmende - dog på et helt annet område. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pøbelsara skrev:

Ok, jeg skjønner, Jeg har sendt slike julekort selv. I år sendte jeg 10 stk i posten med tøysebilde av familien på - og ingen i SoMe.

Poenget mitt:  dette bildet  sendes ikke bare til venner og familie. Det sendes til absolutt alle. Det problematiske er ikke at det sendes ut en julehilsen. Det problematiske er at dette er ett i rekken av mange, mange bilder av de samme barna som ikke er samtykkekompetente. Det er summen av eksponering som er så voldsom. Jeg reagerer også på at de avbildes i en veldig privat setting - i pysj i sengen. Jeg kan være enig i at bildet i seg selv, ikke er opprørende på noe vis. Det er gjennomgående ganske høy kvalitet på bildene som postes av treasures as i SoMe - selv om motivene noen ganger er litt oppstilt.

Jeg kan være enig med i at tatt ut av sammenheng - og hvis jeg ikke visste hvem disse folka var, så er ikke selve bildet av familien med nystekt hår og julepysj i sengen, så ille. Men det gjelder stort sett alle bildene de poster. Jeg mener at man ikke kan ta det ut av sammenheng slik du gjør her. Derfor er jeg uenig med deg.

👏

Jeg håper at flere får øynene opp for forskjellen mellom hva vanlige folk deler og offentlige bloggere.

Jeg undrer meg over argumentasjon som handler om "Jeg ser ikke problemet." eller "Jeg er ikke enig...", når fagpersoner viser til at slik deling (totalt sett) innebærer krenkelse av privatlivet og er i strid med barnekonvensjonen. Hvilken nyanse tilfører man diskusjonen, når argumenter man vektlegger ikke er holdbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om rett eller galt, men ulike perspektiver. Jeg skjønner perspektivet til dere som er uenige, at bildet går inn i helheten og blir bare enda en dråpe i eksponeringshavet. 

Jeg synes ikke dette bildet i seg selv er ille fordi det er et digitalt julekort, noe som er en del av norsk tradisjon og har vært det lenge. Svært mange nordmenn gjør dette, jeg så som sagt mange i SoMe som la ut julekortbilder av egen familie, og ikke bare på lukkede kontoer. Og, som sagt, før så var det også mer vanlig at f.eks bursdagshilsener ble lagt ut i avisen (tilgjengelig for alle) og at man sendte julekort til familie, slekt og venner. Disse julekortene ble ofte satt frem på peishyller og var tilgjengelig å se for alle som kom på besøk - dermed også mer enn bare nærmeste venner og familie.

Denne tradisjonen står så sterk i Norge at jeg ikke synes det er kritikkverdig når CBE også tar del i den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...