Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Tilbake til sak.... Som for tiden er firmaets bruk av barn. Vi var flere som likte https://sharenting.unicef.no/

Screenshot_20191225-194739_Chrome.thumb.jpg.393348d34ffdfce7d85811dfc577fcd5.jpg

Og:

Jeg delte dette også inne i Bloggerbarn-tråden - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/?do=findComment&comment=24540768.

Deler lenken her, siden enkelte har ytret ønske om en generell debatt. 😊

Veldig bra UNICEF tar opp problemstillingen 👏
Jeg ble rett og slett skuffet da jeg skjønte at Redd Barna, som jeg ellers har hatt så stor respekt for, ikke virker til å ta barns rettigheter seriøst. Er det noen som har fått ytterligere svar fra Redd Barna ut over standard-svaret «alle» fikk? Skulle gjerne ha sett Redd Barna utdype hva de (eller nok mer presist den ene av representantene deres) mener med at de ikke ser problemet med CBEs utlevering av barn. Den uttalelsen er jo stikk i strid med verdiene Redd Barna er tuftet på. 

Håper UNICEF-videoens budskap treffer bloggerforeldrene hardt i stenhjertene deres så de slutter utnyttingen av barna sine. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Tilbake til sak.... Som for tiden er firmaets bruk av barn. Vi var flere som likte https://sharenting.unicef.no/

Screenshot_20191225-194739_Chrome.thumb.jpg.393348d34ffdfce7d85811dfc577fcd5.jpg

Og:

Jeg delte dette også inne i Bloggerbarn-tråden - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/?do=findComment&comment=24540768.

Deler lenken her, siden enkelte har ytret ønske om en generell debatt. 😊

Send dette til Caroline Berg-Eriksen er mitt tips. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rockas skrev:

Jeg leser her inne at barna til CBE og LK har over 50.000 treff på Google. Hvordan er det søket satt opp?

Om jeg skriver hele navnet til eldste uten noen ekstra tegn får jeg 35000 treff, men det er ikke spesielt relevant da det er utrolig mange av de treffene som ikke omhandler barnet. Til sammenligning får mitt eget navn på samme måte over 200.000 treff. Litt mer vanlig navn og har en fortid i mediebildet, men ganske stor forskjell. Begrenser jeg søket til å gjelde kun treff med fullt navn, med tegnet " på hver side får jeg 92 treff på eldste og 9 på yngste. Til sammenligning får mitt eget navn med klammer over 5000 treff. 

Jeg oppfatter det som en vedtatt sannhet her inne at det er uhorvelig mange tusen treff på hvert barn, men er det premisset egentlig riktig?

Ettersom de har spesielle navn, vil man få en del treff på barna om man kun søker på fornavn og, men jeg finner ikke at omfanget er i nærheten av det det argumenteres med.

Men opplys meg gjerne, jeg er ingen CBE-fan, kun opptatt av en redelig debatt :)

Barna blir nesten aldri nevnt med fullt navn+etternavn så ikke rart det ikke dukker opp så mange treff når du søker på den måten. Søket du gjorde er altså ikke representativt for hvordan barna eksponeres. Google er jo Google og muligvis er ikke alle 50 000 treff på barna direkte. Men de har uvanlige navn og blar man gjennom søket så er faktisk en fryktelig stor andel av treffene på dem.

Et annet søk kan være antall ganger barnas navn et nevnt på bloggen til mor (og far) for eksempel. Jeg får da opp 3730 og 1090 treff på sider der det bare er foreldrene som skriver og godkjenner bruken av navnet. I tillegg kommer et enormt antall omtaler som "barna", "jentene" og så videre jeg ikke har talt med. Så foreldrene har altså skrevet/godkjent fornavnene til barna sine nesten 5000 ganger på offentlig tilgjengelig sider. Det er jo helt vilt! Minste barnehagebarnet har nesten like mange treff bare på mors og fars blogg som en 12-åring har overfalt i følge UNICEF  https://sharenting.unicef.no 

I tillegg til de snart 5000 treffene på den offentlige bloggen er det Instagram og instastories hvor barna figurerer nærmest daglig, snap, Facebook, TV-serien Bloggerne, avisartikler, God morgen Norge intervjuer og bilder her og der på alle plattformer. Jeg ser ikke at premisset med 50 000 treff på barn er så veldig langt unna det er grunn til å stille spørsmål ved den viktige prinsipielle diskusjonen.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rockas skrev:

Jeg leser her inne at barna til CBE og LK har over 50.000 treff på Google. Hvordan er det søket satt opp?

Om jeg skriver hele navnet til eldste uten noen ekstra tegn får jeg 35000 treff, men det er ikke spesielt relevant da det er utrolig mange av de treffene som ikke omhandler barnet. Til sammenligning får mitt eget navn på samme måte over 200.000 treff. Litt mer vanlig navn og har en fortid i mediebildet, men ganske stor forskjell. Begrenser jeg søket til å gjelde kun treff med fullt navn, med tegnet " på hver side får jeg 92 treff på eldste og 9 på yngste. Til sammenligning får mitt eget navn med klammer over 5000 treff. 

Jeg oppfatter det som en vedtatt sannhet her inne at det er uhorvelig mange tusen treff på hvert barn, men er det premisset egentlig riktig?

Ettersom de har spesielle navn, vil man få en del treff på barna om man kun søker på fornavn og, men jeg finner ikke at omfanget er i nærheten av det det argumenteres med.

Men opplys meg gjerne, jeg er ingen CBE-fan, kun opptatt av en redelig debatt :)

Navnet på eldste med klammer rundt gir meg 227 vs 1 360 treff, alt etter om jeg tar med begge etternavnene. Minste gir meg henholdsvis 8 og 9(ingen relevante).

Det gir dog ikke et riktig bilde, fordi det er ytterst sjelden - om noen ganger - at CBE omtaler barna sine med fullt navn. Men det blir heller ikke riktig å bare søke på fornavn eller navn siden, som du sier, det er langt fra alle treffene som er relevante.Når jeg f.eks kommer til side 4 og 5 etter å ha søkt på hele navnet til minste uten klammer, så er det færre og færre av treffene som har med CBE og barna å gjøre. Dvs at vi snakker ca 40-45 treff før det begynner å tynnes ut.

På eldste er det litt mer, da er det åtte sider (71 treff). (Resten har google silt ut fordi da telles f.eks et blogginnlegg med hennes navn for hver side med kommentarer som har kommet).

Det er ingen tvil om at barnas navn er "kjente" på google siden det kommer opp flere bilder av dem med en gang man søker på navnene, men jeg får heller ikke antallet til å stemme. Jeg antar tallet er hentet fra de første tallene som kommer opp når man søker på navnene (32000 for eldste og 12000 for yngste), men de tallene er altså ikke helt riktige.

Det betyr ikke at barna ikke er overeksponert eller at det CBE gjør er riktig, bare at de reelle tallene er litt mer edruelige.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nudeldama skrev:

Jeg synes det er tankevekkende, og litt trist for tråden, at kritikk mot de som liker slike poster og lar dem står uimotsagt skaper mer engasjement enn den opprinnelige posten, som var skikkelig stygg.

Jeg er enig i at innlegget var over grensen og det samme har flere andre her svart deg. Men jeg tenker det er mer fornuftig at vi rapporterer innlegg vi føler bryter forumreglene, istedetfor å kommentere på disse innleggene. Det blir fort en total avsporing av temaet som diskuteres om alle skulle hive seg på å kommentere et innlegg som gikk over streken. Jeg tenker 1.rapporter 2, ignorer innlegget 3, fortsette med den saklige diskusjonen . Vi har nok av folk som stadig avsporer tråden uansett. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg ikke vært innom tråden her på en stund, men hvorfor skal jeg (som én av utallige brukere) stilles til ansvar for hva en annen bruker skriver her inne, fordi en tredje bruker synes at slike kommentarer devaluerer tråden? Jeg trenger forøvrig ikke svar.

1. Rapporter 2. Ikke avspor med debatt i debatten om debatten 3. Gå videre med sak(lighet).

Veldig bra gjort og på tide av Unicef med "sharenting". Forventer at det treffes der det treffes bør, slik at barn kan ha privatlivet sitt i fred. 500 eller 50 000 Googletreff etter foreldres nidkjære behov for likes ( for det er foreldrenes behov for likes og anerkjennelse vi snakker om her, ikke barn som ikke har begrep om hva sånt innebærer) er uansett for mange treff.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bør også være klar over, før en forsøker å diskreditere en hel tråd og alle dens deltakere, at mange som har debattert her over tid har erfart at å kommentere på eventuelle overtramp i seg selv har blitt regnet som regelbrudd. Noe som potensielt kan føre til utestengelse.

Hva som blir kommentert på eller ei, kan ikke tas til inntekt for meninger og holdninger hos andre deltakere i debatten enn den som faktisk uttrykker det. Etter KG’s regler skal slikt rapporteres, og eventuelt tas hånd om av moderatorer - som jo er frivillige, og ikke sitter her klar til å respondere på øyeblikket.

Å bli nærmest kollektivt anklaget for slikt, samtidig som en faktisk følger regelverket for forumet, føles intet annet enn dypt urettferdig. 

Velger å fremheve dette poenget, siden det ser ut til å være et gjentakende punkt som stadig mistolkes.

Mine meninger er uttrykt i de innlegg jeg selv skriver og poster, intet annet. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 12.47, Ast skrev:

Hun har i dag vært gjest på snapkontoen «grønnere» med hennes 7 tips til mer miljøvennlig hverdag. Jeg trodde jeg så syner. Det var kildesortere, bruke metallsugerør (siden plastikksugerør ikke er nedbrytbare sa hun. Hva med alt annet engangsplast hun kjøper??), bruke sykkel, gi bort/arve klær (fint å gi klær et videre liv, men hva med å få/kjøpte brukte klær selv?), bambustannbørste, kjøttfri middager. Mulig det var mer, men jeg ble passe sjokkert over valg av gjest.

Dette minner meg litt om folk som er opptatt av å spise økologiske frukt og grønnsaker fordi de er redde for sprøytemidler og andre farlige stoffer, men samtidig røyker 15- 20 røyk hver dag..

Hva betyr de små endringene der når det hele og store bildet til CBE og co går ut på forbruk? Hva betyr det at hun bruker bambustannbørste når hun ene og alene genererer hinsidige mengder plastsøppel i innpakning og pynt? 

Jeg er i det hele tatt sjokkert over at hun fikk komme og dele tips på en konto som fronter det helt motsatte av det hun fronter.  

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 timer siden, Inocybe skrev:

Veldig bra UNICEF tar opp problemstillingen 👏
Jeg ble rett og slett skuffet da jeg skjønte at Redd Barna, som jeg ellers har hatt så stor respekt for, ikke virker til å ta barns rettigheter seriøst. Er det noen som har fått ytterligere svar fra Redd Barna ut over standard-svaret «alle» fikk? Skulle gjerne ha sett Redd Barna utdype hva de (eller nok mer presist den ene av representantene deres) mener med at de ikke ser problemet med CBEs utlevering av barn. Den uttalelsen er jo stikk i strid med verdiene Redd Barna er tuftet på. 

Håper UNICEF-videoens budskap treffer bloggerforeldrene hardt i stenhjertene deres så de slutter utnyttingen av barna sine. 

Det er også en artikkel i barnekonvensjon om barns rett til å bli hørt. Det gjelder også når mor og far velger å inkludere de i egen forretningsvirksomhet gjennom tekst og bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Eveliina skrev:

En bør også være klar over, før en forsøker å diskreditere en hel tråd og alle dens deltakere, at mange som har debattert her over tid har erfart at å kommentere på eventuelle overtramp i seg selv har blitt regnet som regelbrudd. Noe som potensielt kan føre til utestengelse.

Hva som blir kommentert på eller ei, kan ikke tas til inntekt for meninger og holdninger hos andre deltakere i debatten enn den som faktisk uttrykker det. Etter KG’s regler skal slikt rapporteres, og eventuelt tas hånd om av moderatorer - som jo er frivillige, og ikke sitter her klar til å respondere på øyeblikket.

Å bli nærmest kollektivt anklaget for slikt, samtidig som en faktisk følger regelverket for forumet, føles intet annet enn dypt urettferdig. 

Velger å fremheve dette poenget, siden det ser ut til å være et gjentakende punkt som stadig mistolkes.

Mine meninger er uttrykt i de innlegg jeg selv skriver og poster, intet annet. 

Nettopp! 

Selv har jeg vært opptatt med julen, og har hverken trykket 'liker' på stygge innlegg eller diskutert de som diskuterer. Det forstår jeg heller ikke poenget med.  

Håper alle som deler bilder av barna sine på nett ser filmen til Unicef! 🙏

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Inocybe skrev:

Barna blir nesten aldri nevnt med fullt navn+etternavn så ikke rart det ikke dukker opp så mange treff når du søker på den måten. Søket du gjorde er altså ikke representativt for hvordan barna eksponeres. Google er jo Google og muligvis er ikke alle 50 000 treff på barna direkte. Men de har uvanlige navn og blar man gjennom søket så er faktisk en fryktelig stor andel av treffene på dem.

Et annet søk kan være antall ganger barnas navn et nevnt på bloggen til mor (og far) for eksempel. Jeg får da opp 3730 og 1090 treff på sider der det bare er foreldrene som skriver og godkjenner bruken av navnet. I tillegg kommer et enormt antall omtaler som "barna", "jentene" og så videre jeg ikke har talt med. Så foreldrene har altså skrevet/godkjent fornavnene til barna sine nesten 5000 ganger på offentlig tilgjengelig sider. Det er jo helt vilt! Minste barnehagebarnet har nesten like mange treff bare på mors og fars blogg som en 12-åring har overfalt i følge UNICEF  https://sharenting.unicef.no 

I tillegg til de snart 5000 treffene på den offentlige bloggen er det Instagram og instastories hvor barna figurerer nærmest daglig, snap, Facebook, TV-serien Bloggerne, avisartikler, God morgen Norge intervjuer og bilder her og der på alle plattformer. Jeg ser ikke at premisset med 50 000 treff på barn er så veldig langt unna det er grunn til å stille spørsmål ved den viktige prinsipielle diskusjonen.

Takk for grundig svar :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nudeldama skrev:

Navnet på eldste med klammer rundt gir meg 227 vs 1 360 treff, alt etter om jeg tar med begge etternavnene. Minste gir meg henholdsvis 8 og 9(ingen relevante).

Det gir dog ikke et riktig bilde, fordi det er ytterst sjelden - om noen ganger - at CBE omtaler barna sine med fullt navn. Men det blir heller ikke riktig å bare søke på fornavn eller navn siden, som du sier, det er langt fra alle treffene som er relevante.Når jeg f.eks kommer til side 4 og 5 etter å ha søkt på hele navnet til minste uten klammer, så er det færre og færre av treffene som har med CBE og barna å gjøre. Dvs at vi snakker ca 40-45 treff før det begynner å tynnes ut.

På eldste er det litt mer, da er det åtte sider (71 treff). (Resten har google silt ut fordi da telles f.eks et blogginnlegg med hennes navn for hver side med kommentarer som har kommet).

Det er ingen tvil om at barnas navn er "kjente" på google siden det kommer opp flere bilder av dem med en gang man søker på navnene, men jeg får heller ikke antallet til å stemme. Jeg antar tallet er hentet fra de første tallene som kommer opp når man søker på navnene (32000 for eldste og 12000 for yngste), men de tallene er altså ikke helt riktige.

Det betyr ikke at barna ikke er overeksponert eller at det CBE gjør er riktig, bare at de reelle tallene er litt mer edruelige.

Takk for grundig svar :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nudeldama skrev:

Hvis man går igjennom bloggen siden barna ble født, legg til alt de daglig legger ut på snap og insta, da tror jeg ikke de hadde likt synet av det om man samlet la det ut på nettet. Det ville sett verre ut enn i den UNICEF filmen og dette gjør de mot barna hver dag for å tjene penger. De påstår at alle må tenke seg om før man legger ut bilder av barn. Det gjelder ikke for dem? Poenget med filmen er stop sharenting. Stopp å dele bilder av barn i sosiale medier. Har hun tenkt over at bilder kan ha havnet i hender på folk som misbruker dem? 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

S

5 TIMERSIDEN

SVAR

Hei! Lurer på om dere som foreldre har sett Unicefs reklame nå i julen: «stop sharenting», og hva dere evt. tenker rundt dette?

CAROLINE BERG ERIKSEN

4 TIMERSIDEN

SVAR

Selvsagt har vi sett den 🙂 Helt enig! Alle foreldre bør ha et bevisst forhold til det, og tenke seg godt om før noe deles av barna på sosiale medier.

www.carolinebergeriksen.no/2019/12/24/fra-alle-oss-til-alle-dere/#comments

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, Crash skrev:

Tenke seg grundig om gjelder visst ikke for dem. Budskapet er å SLUTTE å dele bilder av barna. Klarer du det selv om du får abstinenser. Caroline Berg-Eriksen? 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om influencere ikke ser/forstår problemet med å dele bilder og informasjon av/om barna sine på nettet, så betyr ikke det at det ikke er et problem. 

Jeg takker Unicef igjen. Veldig tankevekkende video. Jeg kjenner mange som ikke har tenkt over at det er problem før man forklarer. Veldig mange tenker bare at det er koselig med bilder av barn.

Unicef forklarer det veldig enkelt. 

Lurer på hva Redd Barna syns om videoen jeg. I og med at de ikke så problemet de heller. 

Selv fikk jeg ikke sosiale medier før barna var tenåringer, og det var helt naturlig å spørre før vi evt delte et bilde. Svaret var nei. Svaret var faktisk alltid NEI! 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Crash skrev:

Altså... Bare hva?? Hæ? Det er det dummeste jeg har hørt! At hun tør! Hun fremstår jo med full gjennomtrekk i topplokket når hun svarer slik! Jeg har ikke ord...

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...