Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nudeldama skrev:

Mitt første innlegg i denne tråden var dokumentasjon og fakta. Etterfulgt av nyansering av bildet basert på denne faktaen. 

Som var feil, og i tillegg unyansert:

20 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Telte du rett? Enkelte IG-poster har flere bilder, og bare de siste 3 ukene var der 12 bilder av barna. Det siste halvåret var der ca 50 bilder.I tillegg eksponering på instastory,  blogg, facebook og relity-tv (Bloggerne).

Hvordan kan omtale av Caroline Berg Eriksen sin eksponering her i tråden  handle om "overdramatisering", når man snakker om slikt omfang?

16 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

😊

Her ble "Bruk av barn 10.09. – 10.10.18" dokumentert: https://influencere.wordpress.com/2018/10/10/690/ 

Tilføyelse: Jeg kom frem til at barna ble vist frem 71 ganger enten gjennom tekst, lyd, bilder eller film på firmaets SoMe-kanaler og "Bloggerne" i løpet av en måned høsten 2018. I snitt 2,3 gang pr. dag. Er det noen som mener det er få ganger?  

Merk: Det var rett etter Caroline Berg Eriksen påstod at de skjermer barna mer enn før, jf. https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562

Nevnt tidligere: I ferier blir de vist frem enda mer, nærmere bestemt i snitt 3,1 gang pr dag bare på instastory (10 dager i juni -19), jf. https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/

I mine øyne er dette sjokkerende - spesielt med tanke på antall år barna har blitt eksponert. Hvorfor reagerer ikke samfunnet mer på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Og nå har hun igjen hatt vondt i hodet fordi hun har hatt det travelt. 

Med det treningsregimet og sunne kosthold er det merkelig at hun ikke tåler det som kun kan anses som en helt normal førjulstid med jobb, aktiviteter og juleforberedelser? 

Tenk om de butikkansatte holder seg unna jobb i 2-3 dager fordi de er slitne?

Hvis hun over lengre tid mener at hun får for lite søvn, hvorfor ikke: 

1. Droppe å stå opp 6 for å presse igjennom en treningsøkt?

2. Droppe 1 av 10 julemiddager/selskapee/konserter?

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har mer frihet i hverdagen enn de to. Det dokumenteres jo ukentlig hvordan begge to trener og suller rundt hjemme på dagtid, lager lunsjer og generelt lite stress. I tillegg kan hun når som helst sette av en uke til skal vi danse, eller masse teater, eller omvendt julenisseprosjekt. Altså enormt med frihet i hverdagen. 

Da blir det rart å klage over to travle måneder...

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Så hvor mange kom du frem til, når du tok med de gangene de la ut flere bilder i en instapost?

Ellers er jeg ganske negativt overrasket over tonen i denne tråden. For noen ufine og bastante motsvar som skrives. Ikke tåles det at man skriver noe om tonen, heller. Da får man beskjed om å tie og prate sak, for man skal tydeligvis ikke stille noen spørsmål her. Verken om holdningen til CBE her inne er riktig eller om tonen er ufin. 

Jeg er helt uenig i at denne tråden er åpen for diskusjon. Det er overhodet ikke mitt inntrykk. Her tåles åpenbart lite annet enn at man er enig med kjernen i det som skrives. Alt annet, selv bare en liten nyansering, blir møtt med personangrep og "du tar feil, vi har rett og du er ignorant". Ikke minst at man klapper hverandre på skulderen og både skjult og dårlig skjult gjør narr av de andre som skriver her, for virkelig å samles rundt leirbålet når noen har våget å stille spørsmål med den etablerte sannheten.

God jul, håper dere koser dere i ekkokammeret deres. 

Endret av Nudeldama
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Er det motargumenter du mener? 

😑 Noen må nok legge begrensinger på hvor mange som får lov å kommentere. Kanskje også forby argumentasjon og dokumentasjon?  

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første innlegg i denne tråden var dokumentasjon og fakta. Etterfulgt av nyansering av bildet basert på denne faktaen. Det er alt jeg har skrevet - og blir hoppet på med sitat-bonanaza og til og med personangrep (som har fått masse likes). Og hva i alle dager er poenget med å kalle mine innlegg for middelmådige?

Virkelig ikke et godt inntrykk av denne tråden. Det gir en følelse av en klikk som ikke tåler andre meninger enn dems egne, ikke noe som støtter opp om at tråden består av den såkalte "saklige kritikken av en bedrift". 

Sitat-bonanza som du kaller det, handler om at man dokumenterer påstandene sine i denne tråden - fordi reglene krever det.

Det betyr ikke at de som skriver fast i denne tråden sitter på fasiten og ikke bør tåle å høre andres meninger.

Det er det vel ingen som har sagt. Folk har sagt at de er uenige med deg - det må man fakstsk tåle i en debatt

33 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hva er dette for en tone? 

det er ikke greit å spore av tråder - og ved å debattere folks utsagn og debatteknikk eller mangel på siden, er avsporing. Hvis du mener noen bryter reglene er det god kutyme å rapportere  - oog holde debatten på sporet,

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nudeldama

Hvem har møtt deg slik? Alle? Har jeg?

Det må være lov å spørre "Har du telt feil?".

Mener du at man ikke skal ha lov til å komme med motargumenter?

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Det må være lov å spørre "Har du telt feil?".

Absolutt. Men du gikk fra å spørre om jeg hadde telt feil til å konkludere med at jeg hadde det, uten at du selv kom med tall.

Det var ingen av motsvarene som i det hele tatt var åpen for noen nyansering og personangrepet har per nå 25 likes. Samt at det var dårlig skjulte innlegg rettet mot de som våger å si imot skrevet til hverandre. 

Så, ja, inntrykket mitt av denne tråden er ikke særlig god. Trist, for det er mange temaer her som hadde vært interessante å disktuere, hvis man faktisk var åpen for noen andres meninger enn sine egne.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Meenhe.. skal ikke dagens innlegg merkes som reklame? Er ikke lenge siden hun reklamerte for klærne.

Enig....eller tenker hun at dette ikke har noen verdi for leverndøren lenger. Siden det tross alt er...tja...2 uker siden hun hadde annonseinnlegg for dem. #dauer

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nudeldama

Gjentar hva jeg faktisk skrev:

På 22.12.2019 den 18.41, Glemtbrukernavnet skrev:

Telte du rett? Enkelte IG-poster har flere bilder, og bare de siste 3 ukene var der 12 bilder av barna. Det siste halvåret var der ca 50 bilder.I tillegg eksponering på instastory,  blogg, facebook og relity-tv (Bloggerne).

Jeg kom altså til flere i løpet av ca 6 mndr enn du telte for hele 2019. I tillegg nyanserte jeg ved å vise til at eksponeringen skjer på flere SoMe-kanaler.

Viste også til:

21 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

😊

Her ble "Bruk av barn 10.09. – 10.10.18" dokumentert: https://influencere.wordpress.com/2018/10/10/690/ 

Tilføyelse: Jeg kom frem til at barna ble vist frem 71 ganger enten gjennom tekst, lyd, bilder eller film på firmaets SoMe-kanaler og "Bloggerne" i løpet av en måned høsten 2018. I snitt 2,3 gang pr. dag. Er det noen som mener det er få ganger?  

Merk: Det var rett etter Caroline Berg Eriksen påstod at de skjermer barna mer enn før, jf. https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562

Nevnt tidligere: I ferier blir de vist frem enda mer, nærmere bestemt i snitt 3,1 gang pr dag bare på instastory (10 dager i juni -19), jf. https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/

I mine øyne er dette sjokkerende - spesielt med tanke på antall år barna har blitt eksponert. Hvorfor reagerer ikke samfunnet mer på slikt?

Trenger du mer?

I tillegg har jeg dokumentert at denne eksponeringen er krenkelse av barnas personvern, jf. https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ . 

Jeg har forståelse for at det kan kanskje virke overveldende at det er flere som kommer med motargumenter. Her er mange kunnskapsrike deltakere, så jeg håper folk med ulike meninger kan sette pris på en god diskusjon (som går på sak og ikke brukere), selv om det er flere som svarer.

Personangrep og brukerdebatt rapporterer jeg fremfor å avspore tråden, så slipper moderator å rydde så mye. Det vet jeg at mange andre også foretrekker.

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Her skriver du at det var feil. Du har presentert andre tall for en kortere periode, en av dem var nesten 1,5 år siden.

Jeg har ikke sjekket om noen av instagrampostene har flere bilder i ett, så der kan det være at det er flere bilder av barna. Jeg tror ikke tallet for hele året vil bli betydelig høyere av den grunn, men jeg kan ta feil. Stories har jeg svart på.

Dette handler om ulike meninger og perspektiv basert på de tallene som kommer frem. Er det virkelig ikke rom for det i denne tråden? Må man være enig med kjernen for å ikke få personangrep og dårlig skjulte kommentarer om at man ikke er flink nok debattant? Er det et bra debattklima?

Endret av Nudeldama
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nudeldama

Ja, men var det rett antall bilder du viste til? 

Mener du at dine tall bare skal stå uimotsagt? Jeg presiserte hvor jeg hentet de (flere bilder pr IG-post).

I kommentaren din fremstod som det kun var 46 bilder av barn på Instagram for hele 2019:

På 22.12.2019 den 17.55, Nudeldama skrev:

Jeg talte dem for hele 2019. Av 237 bilder totalt fant jeg 46 bilder med en eller begge barna. For meg er det ikke overveldende mange bilder. Med tanke på hvor mange av bildene som også er oppstilte og regisserte, så avslører de heller ikke mye av barnas hverdag.

Jeg sier ikke nødvendigvis at det ikke er problematisk overhodet, men at det jeg ser er mindre dramatisk enn det bildet som blir tegnet i denne tråden.

Og da spurte jeg:

På 22.12.2019 den 18.41, Glemtbrukernavnet skrev:

Og din mening om instastory er din mening,  som andre kan være uenig i. 

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Ja, men var det rett antall bilder du viste til?

Mener du at dine tall bare skal stå uimotsagt? Jeg presiserte hvor jeg hentet de (flere bilder pr IG-post).

I kommentaren dinfremstod som det kun var 46 bilder av barn på Instagram for hele 2019:

Og da spurte jeg:

Og din mening om instastory er din mening,  som andre kan være uenig i. 

Nei, som sagt, hvis noen andre teller bildene for hele 2019 Instagram og kommer frem til et annet tall, så kan det være jeg har talt feil. Eller de har.  Men, nei jeg har ikke sett om noen av instapostene har flere bilder i ett. Der kan det være flere bilder av barna, og da blir naturlig nok tallet høyere. Jeg tror ikke tallet blir betydelig høyere av den grunn, men jeg kan selvsagt ta feil. 

Ja, andre kan være uenig ang. stories. Og det er selvsagt helt greit. Da jeg mener det er viktig nettopp at det er rom for ulike meninger.

Endret av Nudeldama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nudeldama

Her finner du tall fra januar til juni: Ca. 18 bilder fra januar til juni: https://influencere.wordpress.com/2019/06/01/barn-pa-ig-i-mai-19/ ).  De kan legges til de ca. 50 bildene jeg telte det siste halvåret. Dvs ca. 68 bilder av barna på instagram i 2019.

I tillegg er det dokumentert eksponering på blogg, Facebook, instastory og "Bloggerne": https://influencere.wordpress.com/cbe-bruk-av-barn-i-some/ . 

En bør komme med sånn ca rett tall, hvis man skal presentere det som fakta (noe du fortsatte å påstå,  selv etter jeg spurte om det var rett).

Når man skriver at man er ute etter å nyansere omfang av eksponering av barn, da bør man se på alle SoMe-kanalene.  Og hvis man virkelig er ute etter å nyansere, bør man etter min mening se på om eksponeringen representerer en krenkelse av barnas rettigheter.

Eksponeringen krenker barnas personvern. Uansett om det er 46 eller 68 bilder av barn på instagram i løpet av 2019. Jf. https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ , eller om instastory forsvinner eller ikke i løpet av 24 timer. Det er det som er viktig, og noe jeg håper flere vil reagere på, for det som skjer mot enkelte "bloggerbarn" er et overtramp som har fått pågå i altfor mange år. 

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
37 minutter siden, Nudeldama skrev:

Nei, som sagt, hvis noen andre teller bildene for hele 2019 Instagram og kommer frem til et annet tall, så kan det være jeg har talt feil. Eller de har.  Men, nei jeg har ikke sett om noen av instapostene har flere bilder i ett. Der kan det være flere bilder av barna, og da blir naturlig nok tallet høyere. Jeg tror ikke tallet blir betydelig høyere av den grunn, men jeg kan selvsagt ta feil. 

Ja, andre kan være uenig ang. stories. Og det er selvsagt helt greit. Da jeg mener det er viktig nettopp at det er rom for ulike meninger.

Du gir utrykk for at debattene i denne tråden «dramatiserer» noe som er så opplest og vedtatt er brudd på barnekonvensjonen og Norsk lov, du argumenterer med at du « ikke har telt alle antall bilder» men basert på egne synspunkter ikke er så ille. Når du da får tilsvar så er det «personangrep» og eneste du i det hele tatt gidder å kommentere er «ignoranse» men ikke det faktum at det ligger penger bak disse handlingene. Når det gjelder eksponeringen av intetanende og ikke samtykke kompetente mindreårige, så er det absolutt ingenting som kan forsvarere en slik kynisk handling fra bedriften. Det er lavmålet i denne bedriftens utøvelse av forretningsetikk. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Her finner du tall fra januar til juni: En kan plusse på ca. 18 bilder fra januar til juni: https://influencere.wordpress.com/2019/06/01/barn-pa-ig-i-mai-19/ ). 

I tillegg er det dokumentert eksponering på blogg, Facebook, instastory og "Bloggerne": https://influencere.wordpress.com/cbe-bruk-av-barn-i-some/ . 

En bør komme med sånn ca rett tall, hvis man skal presentere det som fakta (noe du fortsatte å påstå,  selv etter jeg spurte om det var rett). Når man skriver at man er ute etter å nyansere, da bør man se på eksponering som foregår på alle SoMe-kanalene. En bør også se det i sammenheng med om eksponeringen representerer en krenkelse av barnas rettigheter.

Eksponeringen krenker barnas personvern. Uansett om det er 46 eller 68 bilder av barn på instagram i løpet av 2019. Jf. https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ , eller om instastory forsvinner eller ikke i løpet av 24 timer. Det er det som er viktig, og noe jeg håper flere vil reagere på, for det som skjer mot enkelte "bloggerbarn" er et overtramp som har fått pågå i altfor mange år. 

Tallene der ser ut til å samsvare ganske så ok med mine. Fra Jan-Mai så er det 18 bilder av barna. (Jeg tok ikke med bildene av barnas rom). Det blir et gjennomsnitt på 3,6 bilder av barna per måned, vi kan runde opp til 4. Tar vi med barnas rom så har vi et gjennomsnitt på 2 bilder i måneden. 

Tar vi den trenden med videre ut året så er vi oppe 7x4 = 28 bilder til av barna og 7x2 = 14 bilder til av rommene. Dvs 46 bilder av barna og 24 bilder av rommene (merk at dette da er en beregning på 7 måneder basert på 5 måneder, så det er ikke nøyaktige tall).

Jeg er som sagt enig i at det er problematisk, men jeg mener ikke det gir grunnlag for de mer dramatiske holdningene som noen viser i denne tråden. Så jeg forsvarer ikke eksponeringen, jeg synes bare ikke reaksjonen i denne tråden altlid står i samsvar med det CBE faktisk gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Nudeldama

Omfanget er ille uansett om det var 46 (dine tall) eller 68 (mine tall) bilder av barn på Instagram i 2019, da hvert bilde representerer krenkelse av barnas personvern.

At du er uenig i at folk reagerer,  får være ditt standpunkt,  men her er altså andre som er uenig med deg i det.  Og jeg skulle ønske (det motsatte av deg) at folk reagerte enda mer på det.

Vi blir altså ikke enige vedrørende dette. 😊

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glemtbrukernavnet skrev:

Omfanget er ille uansett om det var 46 (dine tall) eller 68 (mine tall), da hvert bilde representerer krenkelse på barnas personvern. Jeg skuffet ønske folk reagerte enda mer her inne på dette.

At du er uenig,  får være ditt standpunkt,  men her er altså andre som er uenig med deg i det.

Jeg synes uansett det er lurt å være litt mer edruelig når man omtaler dette. Jeg har flere ganger sett at ting fra bloggen omtales her inne i store, dramatiske ordlag, så jeg får inntrykk av at det som er på blogggen er helt hinsides. Når jeg da ser det selv, så er det jo ikke i nærheten av slik inntrykket gis i denne tråden. (Et eksempel der, utenom det med barna, er bildet av CBE med pianoet). 

Ja, litt av poenget er jo det å kunne tåle at man er uenig, slik at man kan få frem litt ulike meninger og perspektiver om dette. 

Hvordan skal de kunne reagere mer her inne enn de allerede gjør? Det er jo mange innlegg hver dag om hvor forferdelig dette er, hvor traumatiserte barna kommer til å bli når de vokser opp (eller at de blir hjernevasket av mor hvis de vokser opp og har en annen mening om dette enn folk her inne). Det blir jo drøvtygget om disse barna hver dag i måneder og år her inne. Hvordan skal man reagere mer enn det?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Noen som ikke liker at KG er stengt i jula? Husker noen tente et lys for at KG var stengt i fjor, det var noen som ikke leser her inne 🙃 jeg er ferdig med å mate fisken 🐬

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nudeldama  takk for at du deler meningen din. Den er lest,  men jeg er fremdeles ikke enig.  Tusen takk for diskusjonen som gikk på sak. Det satte jeg pris på.

Med ønske om en god jul. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...